Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:18

Heel jammer idd.Het is zo'n mooie pony, waarom verpesten ze het nou weer? Scheve mond

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:32

lalala1 schreef:
SUPER Haha! eidelijk gerechtigheid!!!! jullie lopen allemaal onzin te banketstaaf!! zelf kunnen jullie helemaal niet rijden! ga maar is kijken op mange''s pony's die 7 keer per dag worden gereden en dan vervolgens in een stend gedoudt!! Bloos

Spuit 11 geeft modder.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:43

erg triest en was idd te verwachten.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:32

Jongens, jongens, kom op zeg!! LEES AUB EERST DE UITSPRAAK!!!

Zoo triest dat iedereen hier alweer allerlei gal loopt te spuwen...
1. JULLIE waren er niet bij
2. JULLIE beoordelen enkel op basis van slechts ENKELE foto's...
3. JULLIE zijn slechts amateurs... (ik overigens ook, maar ik veroordeel daarom ook niemand) en hebben dus geen kaas gegeten van het trainen van een toppaard/pony
-> Diep triest!

Kennelijk hebben jullie de uitspraak niet gelezen (of niet begrepen, maar in dat geval zou je al helemaal je mond moeten houden).

Er zijn in deze uitspraak diverse getuigenverklaringen meegenomen en deskundigen gehoord, die allen hun verhaal hebben gedaan. Hieronder diverse trainers, veterinairen en andere deskundigen, waaronder Haanstra (!). Bovendien heeft men zich verdiept in allerlei regelgeving en heeft men diverse naslagwerken over training (o.a. 'Richtlinien') geraadpleegd.

Op basis hiervan is deze uitspraak tot stand gekomen!!! Dit is dus - in mijn ogen - een weloverwogen oordeel die tot stand is gekomen nadat alle zijden van de zaak waren belicht. Hoe durven jullie nu nog een oordeel te hebben (op basis van slechts een paar foto's!) terwijl jullie allesbehalve een gedegen onderzoek hebben gedaan (zoals het tuchtcollege WEL heeft gedaan, alvorens een uitspraak te doen!!)

In de uitspraak staat duidelijk dat uit de foto's is gebleken dat het 'te kort bijzetten' slechts heel kort heeft geduurd, en bovendien: dat het het welzijn van P&P NIET heeft geschaad! Daarna is P&P langer gezet, dat was ook te zien in de draffoto's. In jullie ogen was dit nog steeds 'te kort', maar ja, jullie zijn ook amateurs... In de uitspraak staat namelijk dat deze bijzetteugel op een voor P&P JUISTE MANIER is gebruikt!! Voor ervaren en op topsportniveau presterende paarden/pony's is het normaal dat de Laufferzügel eerst kort en daarna pas lang wordt gezet, in tegenstelling tot bij jonge, onervaren dieren, waar juist het tegenovergestelde de bedoeling is. Dat jullie dus allemaal 'lang' beginnen en pas later 'kort' zetten, is dus geheel juist (aangezien jullie geen topsportpony/paard trainen) maar dat wil nog niet zeggen dat zij het verkeerd gedaan hebben. In tegendeel, voor P&P is dit juist de goede manier!! (En dit is vastgesteld naar aanleiding van verklaring van DESKUNDIGEN!!)

Als jullie de uitspraak hadden gelezen had je dit geweten... (lees anders de uitspraak nog eens goed, vooral het stukje vanaf pag 24).

Wat ik overigens ook een erg mooi stuk vond is de 'Toelichting' die begint op pagina 26.
Daar staat o.a. dat de trainingsmethoden zich door de eeuwen hebben ontwikkeld (en dus steeds beter zijn geworden), terwijl tegelijkertijd een ontwikkeling gaande is dat de maatschappij steeds verder af komt te staan van het houden van/werken met dieren. M.a.w. steeds meer mensen met paarden, die er eigenlijk niet altijd alles van snappen, maar wel denken dat ze het allemaal weten.

"Een foto blijft op het netvlies van degene die dat beeldmateriaal ontvangt, ieder met een eigen interpretatie, terwijl deze in werkelijkheid als een momentopname een vertekend beeld kan geven en alleen daarom al nuancering kan behoeven". Daarom is, zo staat daarna in de uitspraak, de feitelijke waarneming ter plaatse zo belangrijk. (En ik zeg het nogmaals: jullie waren er niet bij!!). "En juist die waarnemingen wijzen alle uit dat er weliswaar een kort moment is geweest dat de pony te kort was bijgezet, maar dat heeft geen enkele aanleiding gegeven tot rapporteren en/of ingrijpen door officials en/of publiek".

Overigens staat daarna ook nog (in andere woorden) vermeld dat een topsporter (als groot voorbeeld voor andere sporters) een grote(re) verantwoordelijkheid heeft om verantwoord met paarden om te gaan. "Die (hogere) verantwoordelijkheid mag echter niet verworden tot "vogelvrij" zijn en men als paardensportman of -vrouw met elke genomen foto of beeldmateriaal onderwerp wordt van wel/geen correct handelen. Dat geldt nog meer naarmate dat beeldmateriaal wordt beoordeeld door 'deskundigen', die geen 'deskundigen' (blijken te) zijn. Onmiskenbaar is dat zij de publieke opinie kunnen beïnvloeden en zelfs (mede doen) vormen, maar dat kan geen reden zijn om het gebruiken van paarden - sinds mensenheugenis - door diezelfde 'deskundigen' te laten beoordelen. Daarvoor is kennis en kunde nodig, van training, trainingsmethoden, welzijn, etc. gesteund door deugdelijke waarneming en beoordeling. Eerst en alleen dan kan worden vastgesteld of het welzijn van het paard en/of het aanzien van de paardensport is geschaad."

Ik weet niet of jullie allemaal snappen wat daar staat, maar het komt er in het kort op neer dat iedereen die hier op Bokt een oordeel heeft gehad over dit onderwerp, zich aangesproken zou moeten voelen. Het 'veroordelen' (door velen hier!!) van een topsporter op basis van een paar foto's wordt door het tuchtcollege dus ZEER afgekeurd, helemaal nu deze foto's door jullie (die zich voordoen als mensen 'met verstand van paarden' maar eigenlijk helemaal GEEN deskundigen zijn) worden beoordeeld, zonder (genoeg) kennis en kunde (jullie zijn immers geen topsporter/toptrainer), en daarnaast zonder deugdelijke waarneming of beoordeling (jullie waren er immers niet bij en hebben ook geen onderzoek gedaan of getuigen gehoord).

Wat mij betreft eindigt hier de discussie. En dat zou m.i. voor iedereen moeten gelden, gelet op de uitspraak...

lalala1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:45

Greetjebee je hebt 100% gelijk hier die op bokt schrijven zijn amateurs ze zijn er niet eens bij geweest! en jullie denken dat pp word mishandelt? haha nou echt niet power heeft een super leventje en hy word helmaal niet verpest!!! ik zie bij sommige profile echt hele zielige dingen paarden die tot hun enkels in de moder staan en brood mager dat is zielig en daar woorden ze mishandelt! Huilen !!! nou dat zie ik bij pp niet hoor jullie lullen allemaal! Bloos

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:46

Irma_Maandag schreef:
Insider schreef:
Ik denk dat men zich heel goed heeft gerealiseerd dat met een "niet vrijspraak" er een hele storm van zaken was ontstaan waarbij zeker 50% van de Nederlandse ruiters en amazones een zaak aan hun broek hadden kunnen krijgen.
Ik zie ze namelijk in Nederland met grote regelmaat zo rijden/longeren zoals de pony was aangebonden.
Ze lopen zelfs met de neus op de borst gebonden in de stapmolen!!!

Hoe lang blijft men nog blind in Nederland!?

Dan was dit (ondanks de extra bult werk dat het met zich meebrengt) een mooie aanleiding geweest voor de KNHS om haar standpunt duidelijk te maken. Jammer dat ze dit niet gedaan hebben; het had meteen de regels weer even duidelijk afgebakend -en vele blinde ogen geopend.

Ik ben het met je eens. Maar dan hadden ze dat jaren geleden al kunnen en eigenlijk moeten doen.
Als ze het nu pas zouden doen dan is het een enorme afgang voor de hele Nederlandse paardensport en dat is natuurlijk niet waar de KNHS voor gaat. Dan bekennen ze schuld dat ze nooit eerder iets hebben gedaan. Als je de "hoge pieten" van de KNHS kent dan weet je dat ze daar te schijnheilig voor zijn.

Het zal dus wel blijven bij dit soort dreig gedoe en uiteindelijk tot niets leiden.Of er moet een geheel andere directie en bestuur komen met andere adviseurs.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:52

Lalala1: hij is vast inderdaad ontzettend gelukkig, lekker heel de dag op 9m2 staan en elke dag dressuurtraining of aan een hele korte bijzet. Pff, wat zal mijn magere ongelukkige paardje (zie profiel) die tot haar enkels in de modder staat jaloers zijn.
Ik ben heus niet tegen topsport, maar als dit nodig is om om in de topsport mee te draaien ben ik blij gewoon basisruiter te zijn.
Jammer dat er nu niks aan is gedaan en dit dus gewoon door kan blijven gaan.

lalala1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:55

WEETJE NIEMAND IS ER EIGELIJK BIJ GEWEEST!!!! DU HOE KUNNEN WE ZO DOMME DISCUSSIE AAN GAAN??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:57

Waar ik me aan erger is het gedraai. Eerst is het niet waar, dan alleen in stap, dan de fout van de amazone, dan heel kort, dan een goede trainingsmethode. Als het zo zou zijn als Greetjebee schrijft, waarom dan al die poespas? Het lijkt me eerder een naderhand opgebouwde verdediging die erg mooi is ingekleurd. En daar hoef ik er niet voor te zijn bijgeweest, dat is een kwestie van lezen.

Overigens stond (veel) eerder, dat als het LDR zo slecht was geweest dat Prisco geen 34 was geworden. Als mijn geheugen me niet in de steek laat is het hele LDR gebeuren pas begonnen met Bonfire.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:59

lalala1 schreef:
WEETJE NIEMAND IS ER EIGELIJK BIJ GEWEEST!!!! DU HOE KUNNEN WE ZO DOMME DISCUSSIE AAN GAAN??

Waarom discussieër je dan nog mee Verward

lalala1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:00

JULLIE ZIJN ALLEMAAL AMETEURS Bloos

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:03

lalala1 schreef:

En jij niet?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:04

lalala1 schreef:

En ik neem aan dat jij dus al deze mensen persoonlijk kent die her reageren en dus ook in staat bent om te beoordelen of ze amateur zijn.
Je hoeft het heus niet eens te zijn met wat mensen zeggen, maar iets minder op schreeuw niveau zou wel gepast zijn. Je komt nu namelijk zéér kinderlijk over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:05

Moderatoropmerking:
Lalala1, zou je misschien iets normaler willen reageren en respectvol discussiëren? Enkel wat kreten neerzetten, en dan ook nog schreeuwerig in hoofdletters, heeft niets met een respectvolle discussie te maken. Respectvol discussiëren betekent ook je mening onderbouwen.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:08

lalala1 schreef:

Jij waarschijnlijk ook, want je kunt het niet eens schrijven.

Opzich vind ik wel dat ze genoeg gestraft zijn. Dat die foto's op internet hebben gestaan is al een grote straf geweest hoor. Iedereen sprak er schande van. Elke keer ergens komen en er weer aan herinnerd worden is ook niet fijn. Ik denk dat ze daar alleen al van geleerd hebben dat dit niet erg slim was. En ook al zouden ze dit elke dag doen, zouden ze er nog niet mee stoppen na een boete.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:09

Nikka schreef:
Het lijkt me eerder een naderhand opgebouwde verdediging die erg mooi is ingekleurd. En daar hoef ik er niet voor te zijn bijgeweest, dat is een kwestie van lezen.

Daar ben ik het mee eens..en denk dat daar de mensen over vallen.. Ja

Zal maar even editten en de mods wat werk besparen Bloos

GaitMonster schreef:
greetjebee:
Ik ben het ook 100% met je eens.
* Het zijn foto's
* Niemand was erbij
* Momentopnames?

En er staat in 1 zn topic, dat je altijd langs mag komen als je wilt, dus als je zoveel commetaar hebt ga dan zelf maar een x onverwachts kijken!

Zie jij op de foto's dingen waar je blij van wordt? (hoe kort/lang dit ook was; imo was elke sec te lang; het zijn sowieso meerdere momenten geweest. er waren nl. meerdere foto's + dat coby nog 'even' moest uitleggen aan angela dat dit niet een goede manier was van bijzetten..)

(Daar komt dan nog bij, dat ze in het verweer uitleggen dat deze manier van bijzetten hoort bij een bep. trainingsmethode.. die zij helemaal niet gebruikten..maar nu vallen we in herhaling)

Niemand was er bij, dat zeg je goed, dus jij ook niet, maar dat betekent toch niet dat je je geen mening mag vormen?
Op basis van de foto's en de uitspraak van de tuchtcommissie?
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 22-12-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:16

greetjebee:
Ik ben het ook 100% met je eens.
* Het zijn foto's
* Niemand was erbij
* Momentopnames?

En er staat in 1 zn topic, dat je altijd langs mag komen als je wilt, dus als je zoveel commetaar hebt ga dan zelf maar een x onverwachts kijken!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:18

@ greetjebee: een mooi stukje tekst Lachen. Ik ben het helemaal met je eens. Kan er niets meer aan toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:36

Een moment opname is NIET waneer dit is bij 2 longeurs en op beide handen

Citaat:
momentopnamen
Foto`s waarvoor het lichtgevoelig materiaal slechts een onderdeel van een seconde belicht is; vaak van een willekeurig moment van een langer durende gebeurtenis.

Dit is dus GEEN moment opname...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:45

Tja, ze zijn vrijgesproken en daar kunnen we niks aan veranderen. Ik veronderstel dat er een heel onderzoek is geweest dus die uitspraak zal wel de juiste zijn. Daarnaast vind ik dat Coby al genoeg is gestraft doordat haar foto's op het internet hebben gestaan. Ik vind het wel spijtig voor Angela dat ook zij beschuldigd werd, ze is tenslotte nog een jonge meid. Zelf zou ik nooit een paard op een dergelijke wijze longeren maar ik ben ook niet bezig met topsport.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:46

En daarbij - als je de bijzet meteen zou hebben losgemaakt, dat doe je aan 2 kanten.
Dan had op 1 van beide fotos een loshangende bijzetkant te zien moeten zijn geweest.
Helaas pindakaas, dat was het niet.

Deze vrijspraak is een cosmetisch stukje afhandeling 'nog net even voor het einde van het jaar'. Publieke lievelingen nagel je niet op, en een beroeps-ruiter tevoet stellen lukt ook niet (jurispredentie - het zal net zo werken als een taxi-chauffeur die na een forse overtreding in privé-uren zijn rijbewijs in moet leveren.. die heeft dat binnen een aantal uren ook weer terug).

Kortom, een farce. Showvertoning.
KNHS kiest ervoor om eerst de publieke opinie zich te laten ontwikkelen anti-paardensport alvorens haarzelf én haar boegbeelden op hun verantwoordelijkheden te wijzen.

Want hee, wie gaat nou bijv Anky vertellen dat ze de teugeltjes best eens wat mag laten vieren? KNHS in ieder geval niet.. stel je voor zeg... Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:53

lalala1 schreef:

Ik ben een aMAteur ja. Maar waar ik met mijn trainen schade berokken aan mijn paard gebeurt dat in ieder geval niet bewust.
En ach, op je werk zie je ook wel eens wat natuurlijk, dus dan weet je ook wel hoe een paard getraind kan worden op dat niveau Vork

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:08

casperrr schreef:
Weet je zoals ik al eerder zei, ik ga me er eigen verder niet meer mee bemoeien. Ik vind het wel best zo.

Uiteindelijk draait het weer op een uitgekauwde discussie uit waar niemand het met elkaar eens is.

Het punt is, dat ik blij ben dat ze vrij gesproken zijn.

Ik vind het zéér triest hoe sommige in dit topic reageren, vooral met al die kots-smileys.

Ik heb het gehad hier, als sommige niet op een normale respectvolle manier kan reageren Doei, doei

Of het respectvol handelen was naar Power and Paint? Heb voor deze manier van omgaan met paarden maar drie woorden voor "Arm arm paardje"

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:28

Ik snap eerlijk gezegd totaal niet wat het er nou mee te maken heeft of wij amateurs zijn of niet. Zelfs iemand die totaal neit in de paarden zit heeft toch kunnen zien dat dit geen diervriendelijke manier van trainen is. Of het dan functioneel is of niet, als je op zo'n manier succesvol moet zijn is voor mij de lol er al snel af. Er zijn zeker genoeg andere mensen waarvan ik ook niet vrolijk wordt maargoed.

Jammer dat er zo mee om wordt gegaan maar gelukkig dat het al zoveel in de publiciteit is geweest. Mijn beeld van beidde dames is iig nu wel negatief veranderd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:18

Lisa_vD schreef:
lalala1 schreef:

Jij waarschijnlijk ook, want je kunt het niet eens schrijven.

Was ook mijn eerste gedachte.

Laat mij maar lekker amateur zijn, ik wil mijn paarden niet zo zien lopen. Dan maar geen prof Knipoog
Vraag me af of jij soms 1 vd betrokkenen bent aangezien je vandaag pas bent geregistreerd en alleen hier reageert.