Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:06

runningkawa schreef:
Dat is iets wat ik niet direct nodig vind als een paard veel buiten is. Want dat grijpen mensen al snel aan als, hij staat toch ruim dan kan hij toch best op stal staan.
Maar in een stal van 4x4 kan een paard nog niet bewegen, dat kan toch alleen maar buiten Lachen

Maar daarmee bedoel ik vooral maneges zoals De Hollandsche manege. (Die volgens mij geen stallen hebben maar stands? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:08

Ja dat klopt.
Wij kochten 2 jackrussel.
De ene waarschuwing na de andere voor dit vervelende energieke ras. En dan ook nog 2, of wij geen meubels meer wilde

Maar lekker de hele dag de mogelijkheid om in de tuin te spelen, samen met elkaar ravotten.
Elke dag een wandeling in een natuurparkje achter ons huis. Altijd speeltjes en een botje in de mand.
En ze hebben niets, maar dan ook niets kapot gemaakt en zijn best rustig.

Nu in dit huis hebben ze gewoon een paradijs, maar dat kan niet iedereen ze bieden. Daar zijn het gewoon mazzellaars Lachen

En zo is het met de meeste dieren.
In de winter hoor je steeds wat is mijn paard toch vervelend....ja vind je het gel met 4 kg sportbrok en alleen om te rijden uit de stal...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:29

He he, eindelijk eens een goed topic wat dieper in gaat op het mentale aspect van het paard en hoe we dat tegemoet kunnen komen!

Heb zelf colleges gehad van M v D, en vond het ontzettend heftig wat ze destijds al vertelde over het paard in NL, het is werkelijk schrikbarend, mensen vermenselijken hun dier en stoppen hun kopje vaak in het zand als het dier problematisch gedrag vertoond; het paard is echter afhankelijk van hoe wij het houden als eigenaar en kan dus geenk ant op als het stereotypide gedrag vertoont, om vervolgens als gestoord gedier in de vitrine te komen liggen!

Een paard hoort niet alleen te staan, daar wil M ook landelijk in de toekomst wat aan gaan doen; verder hoort het dier zoveel mogeljik buiten te kunnen zijn samen met vriendjes!
Ben benieuwd of de mensen in Nl zich nu bewuster gaan worden van het hebben van een paard en het zo goed als mogelijk huisvesten.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:38

Citaat:
Citaat:
Luchtzuigen, kribbebijten,weven ed zijn niet erfelijk,

Helaas wel, spiek maar een even in onze OO seven huiskamer-topic. Geen van onze paarden staat de hele dag op stal en toch is 35 tot 50 % luchtzuiger. Iedereen papagaait elkaar al decennia lang na: één persoon zegt dat luchtzuigen door het houden op stal komt en nu neemt iedereen het maar voor waarheid aan.

Luchtzuigen is dus wel erfelijk, ook al staat het nergens in de literatuur. Het staat nergens vermeld omdat er simpelweg nooit iemand naar gekeken heeft. We kijken er niet naar omdat het een stalgebrek is, en dat verzwijgen we natuurlijk liever. OO sevens doen het al als dartel veulentje in de wei bij hun moeder. Een stal hebben ze niet nodig, ze gebruiken een weipaal, maar sommige kunnen het zonder hulpmiddelen, ze gebruiken hun tong. OO seven heeft het trouwens weer van Rubinstein. Doordat door luchtzuigen endorphines aangemaakt worden, wordt een paard al snel verslaafd. Endorphines horen bij de opiaten en die zijn zeer snel verslavend. Een luchtzuiger zal dus steeds weer op zoek gaan naar de kick, het is niet in het voordeel van het paard om luchtzuigen te proberen te corrigeren of te verbieden: daar worden ze heel gestresst van (hier is wel officieel onderzoek naar gedaan).

Hiermee kan het verhaal van Machteld voor een groot deel naar de prullenbak.

Verder ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat onze paarden buiten moeten komen en niet alleen gehouden zouden moeten worden.

Maar dat napapagaaien over de oorzaak van luchtzuigen/kribbebijten moet maar eens een keer afgelopen zijn.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:47

Ik vind dit echt een goed topic!
Eigenlijk zou iedereen een grote loopstal moeten hebben met uitloop naar de wei. Dan kunnen de paarden zelf kiezen waar ze willen staan. Mijn paarden staan dagelijks in de wei, maar kan wel werken dat wanneer het regent of hard waait dat ze dan graag weer naar binnen willen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:17

wel interessant wat je zegt, Anneve.

Onderzoek hiernaar zal wel heel moeilijk worden, omdat dit niet iets is waar een stamboek mee te koop wil lopen.

Maar is het niet zo dat dit paarden zijn die extreem gevoelig zijn voor omgevingsfactoren?
Van ieder veulen zou apart de ontstaansgeschiedenis van de afwijking moeten worden opgetekend.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:25

Is er op bokt eigenlijk iemand wiens paard 24/7 in de stal staat? Ben wel benieuwd of die paarden er eigenlijk wel zijn? Kunnen we hier vast gaan tellen om welk percentage van de Nederlandse paarden het hier eigenlijk gaat. Ik heb er 2, eentje staat dag en nacht buiten met haar vriendje (gewoon een KWPN-er hoor, geen schuilplaats en die kan er prima tegen, althans ze moet wel, want ik vraag het haar niet.) De andere staat elke dag 6 uur buiten en de rest op stal (of aan het werk).

Tja Randalinpony, maar het lijkt erop dat de struisvogelpolitiek ons tegen begint te werken (de nota van LNV wordt immers opgehangen aan informatie die niet klopt), dus hoog tijd om dit uit de doofpot te halen. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen binnen het KWPN. Ik zie trouwens in de openingspost dat die andere geleerde (maar dat is voor het eerst dat ik zo iets hoor) ook geloofd in een erfelijke factor. Nu wordt er gezegd: jullie houden je paarden niet goed en daarom gaan ze luchtzuigen, terwijl die arme dieren gewoon met dit stalgebrek geboren worden!! Godzijdank ondervinden deze dieren geen last van dit stalgebrek, dus zo erg is het nou ook weer niet. (Ze zijn alleen een beetje verslaafd.)

Toch hoeft dit onderzoek niet moeilijk te zijn: ik had binnen een dag gegevens van tussen ongeveer 40 OO sevens bij elkaar door een klein onderzoekje via bokt en mijn persoonlijke netwerk buiten bokt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:25

anneve schreef:
Citaat:
Citaat:
Luchtzuigen, kribbebijten,weven ed zijn niet erfelijk,

Helaas wel, spiek maar een even in onze OO seven huiskamer-topic. Geen van onze paarden staat de hele dag op stal en toch is 35 tot 50 % luchtzuiger. Iedereen papagaait elkaar al decennia lang na: één persoon zegt dat luchtzuigen door het houden op stal komt en nu neemt iedereen het maar voor waarheid aan.

Luchtzuigen is dus wel erfelijk, ook al staat het nergens in de literatuur. Het staat nergens vermeld omdat er simpelweg nooit iemand naar gekeken heeft. We kijken er niet naar omdat het een stalgebrek is, en dat verzwijgen we natuurlijk liever. OO sevens doen het al als dartel veulentje in de wei bij hun moeder. Een stal hebben ze niet nodig, ze gebruiken een weipaal, maar sommige kunnen het zonder hulpmiddelen, ze gebruiken hun tong. OO seven heeft het trouwens weer van Rubinstein. Doordat door luchtzuigen endorphines aangemaakt worden, wordt een paard al snel verslaafd. Endorphines horen bij de opiaten en die zijn zeer snel verslavend. Een luchtzuiger zal dus steeds weer op zoek gaan naar de kick, het is niet in het voordeel van het paard om luchtzuigen te proberen te corrigeren of te verbieden: daar worden ze heel gestresst van (hier is wel officieel onderzoek naar gedaan).

Hiermee kan het verhaal van Machteld voor een groot deel naar de prullenbak.

Verder ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat onze paarden buiten moeten komen en niet alleen gehouden zouden moeten worden.

Maar dat napapagaaien over de oorzaak van luchtzuigen/kribbebijten moet maar eens een keer afgelopen zijn.

Zijn ze nu ook mee bezig, met het te onderzoeken en er is al één klein artikel over geschreven, helaas is dit wat ik noem een gebruiks onderwerp. Het is vele voordeliger om het op stallen te steken van sommige groepen dan verder te kijken. Verder vind ik dat het artikel op niks slaagt, zonder voor onderzoek kan de persoon in kwestie niet weten wat de oorzaak is. Wat betekent een artikel met waarde nihil. Verder ben ik het wel eens met meer weidegang

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:26

randalinpony schreef:
wel interessant wat je zegt, Anneve.

Onderzoek hiernaar zal wel heel moeilijk worden, omdat dit niet iets is waar een stamboek mee te koop wil lopen.

Maar is het niet zo dat dit paarden zijn die extreem gevoelig zijn voor omgevingsfactoren?
Van ieder veulen zou apart de ontstaansgeschiedenis van de afwijking moeten worden opgetekend.

Ga er maar aan staan Knipoog , veelal worden zaken verbloemd door de instanties zelf.

Het wel of niet erfelijk zijn van een aantal dingen staat natuurlijk een betere leefomgeving van onze paarden niet in de weg. VOor een betere leefomgeving is gewoon ruimte nodig, en als het zo blijft groeien verbaas ik me over de eerste paardenflat over een tijdje niet meer. Koeien, varkens en kippen hebben we hetzelfde aangedaan, en kijk eens naar de gevolgen daarvan, ook in die sector wordt nog altijd gewerkt aan een betere visie, betere leefomstandigheden noem maar op. Misschien zijn er wel teveel paarden in NL, waardoor kennis vervaagd en met mindere leefomstandigheden genoegen wordt genomen.

Alleen huisvesting, daar zijn we er nog niet mee, omgang en doelstelling in het hebben en houden van paarden moet anders. De basis waarop we ons zo'n dier aanschaffen moet anders. Ze hebben rokers ook via mediacampagnes gereduceerd tot bijna 2e rangsburgers (....) terwijl jaren geleden het nog heel normaal was dat je rookte, nu moet je je bijna schuldig voelen en word je geweerd. Een goede reclamecampagne kan er best voor zorgen dat mensen zich ook schuldig gaan voelen als ze hun paard niet kunnen bieden wat ie nodig heeft en dat de omgeving kritisch naar deze mensen te laten kijken, bijna met vingerwijzingen.

Educatie, dat is volgens mij het sleutelwoord. In opleidingen, cursussen en scholen meer integreren over dierenwelzijn, daar zit de jeugd en de mensen die ervoor open staan. Basis, basis, basis (goh lijkt wel een dressuurles Clown ).

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:29

Heb pas alle wetenschappelijke en niet wetenschappelijke literatuur afgezocht en niets kunnen vinden, dus wil graag het artikel hebben waarnaar jij verwijst. Verder begrijp ik niet goed wat je schrijft Katiavl, kun je het even uitleggen (WO student moet zich toch echt beter kunnen uitdrukken vind ik). Gebruiks onderwerp? op stallen te steken? Welk artikel slaagt op niks?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:31

anneve schreef:
Heb pas alle wetenschappelijke en niet wetenschappelijke literatuur afgezocht en niets kunnen vinden, dus wil graag het artikel hebben waarnaar jij verwijst. Verder begrijp ik niet goed wat je schrijft Katiavl, kun je het even uitleggen (WO student moet zich toch echt beter kunnen uitdrukken vind ik). Gebruiks onderwerp? op stallen te steken? Welk artikel slaagt op niks?

Ik doe mijn best, en verder geen commentaar op mijn uitdrukking, universitair student of niet. Ik heb heel veel problemen met zinsbouw en dyslexie meer dan mijn best kan ik niet doen. Verder ben ik absoluut zelf bewust van dit probleem. Waarbij ik dus geen verwijzing nodig heb van andere

Ik zoek het even op

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:35

Tnx
Maar ik begrijp je niet, en kan toch echt niet op een andere manier met jou communiceren als via geschreven taal. Die laatste reactie is trouwens perfect, dus het scheelt wel als je je best doet. Nogmaals: Wat is een gebruiks onderwerp? Welk artikel is niet goed?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:37

anneve schreef:
Is er op bokt eigenlijk iemand wiens paard 24/7 in de stal staat? Ben wel benieuwd of die paarden er eigenlijk wel zijn? Kunnen we hier vast gaan tellen om welk percentage van de Nederlandse paarden het hier eigenlijk gaat. Ik heb er 2, eentje staat dag en nacht buiten met haar vriendje (gewoon een KWPN-er hoor, geen schuilplaats en die kan er prima tegen, althans ze moet wel, want ik vraag het haar niet.) De andere staat elke dag 6 uur buiten en de rest op stal (of aan het werk).

Mijn eigen paard staat gelukkig 24/7 buiten, maar helaas ken ik in mijn directe omgeving veel paarden die daadwerkelijk 24/7 of 23/7 binnen staan. Daarbij ken ik ook heel veel paarden, die wel een paar uurtjes buiten komen voor de training inclusief stapmolen, maar die geen dagelijks sociaal contact hebben. Kom maar eens kijken op de diverse stallingen en maneges hier in de buurt, ik ben er zelfs eens eentje na 3 weken ontvlucht, omdat ik daar paarden wekenlang binnen zag staan zonder dat ze er een moment uitkwamen. Daar ben ik echt ziek van geweest! Verdrietig

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:44

Abstract: In the Swiss horse population, the prevalence of conspicuous behaviours (behavioural disorders and stable vices) was recorded with a written questionnaire in a representative survey among 1861 horse yards, and the occurrence of the stereotypic behavioural disorders crib-biting, weaving and boxwalking was analysed with emphasis on their association with horse specific (breed, age, sex) and environmental factors (e.g. housing system, nutrition, management and utilisation).
622 horse yards with a total number of 2536 horses answered to the questionnaire, and conspicuous behaviours were described for 418 horses (16.5%). Thereof, the most common stereotypic behavioural disorders with a potential negative impact on animal welfare, crib-biting, weaving, and/or boxwalking were named for 89 horses (3.5%). Stable vices (e.g. shying, bucking, aggressivity against humans) were noted for 47 horses (1.9%). For 281 horses (11.1%) conspicuous behaviours such as pawing, lip-liking, head shacking, kicking stall were given; these can be categorised as behavioural disorders or as stable vices depending on their intensity and causation. Data analysis data revealed a number of statistically significant associations between genetic factors (breed), housing, management practices, utilisation and the three stereotypies. The strongest influence on the degree of behavioural disorders had the breed as well as the extent of direct social contact with other horses, free movement on pasture, feeding pattern and regular utilisation.

SCHWEIZER ARCHIV FUR TIERHEILKUNDE

Dat was het artikel. Klein vermelding van de genetische factor (ik dacht meer). Daarom vind ik dat het artikel van ts een verkeerd idee geeft. Paarden in stal = stereotiep gedrag.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 06-12-07 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:45

Ik ben helemaal voor. Voor meer ruimte, voor meer sociaal contact, voor meer ruwvoer.

Maar ik geloof niet dat Nederland groot genoeg is om het aantal paarden dat we nu huisvesting geven, ook een thuis te bieden als ze écht de ruimte krijgen die ze nodig hebben.
Persoonlijk vind ik minimaal 1 uur naar buiten op de 24 uur nog steeds dierenmishandeling. De gemiddelde gevangene komt nog vaker buiten; en die heeft niet de natuurlijke drang om gemiddeld 20 km p/d af te leggen.
Dus los van héél wat haken en ogen is het idee leuk, maar ik denk dat dan eerst de mentaliteit van veel mensen die paarden houden zal moeten veranderen. Vervolgens we mogen hopen dat veel van die mensen afvallen, en hun paarden naar het buitenland verdwijnen...ofzo. Dat de Nl regering meer grond vrij maakt voor het houden van paarden, met name in de randstad. (want in Friesland en Groningen is het niet moeilijk om een uitgestrekt weiland te vinden, maar daar wonen niet zoveel mensen....) En dat de mensen die dan uiteindelijk met hart en ziel kiezen voor een sport of hobby tussen de paarden, het benodigde geld op kunnen hoesten om relatief per paard veel grond te huren. Grond kost noueenmaal geld. En in Nederland iets meer dan Hongarije.

Isis

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:49

Ja, er staat dus zelfs dat breed meer invloed heeft dan stalfactoren. Zullen we dit artikel naar LNV sturen? Dan kunnen ze het rapport van Machteld in de prullebak gooien.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:49

Ik denk dat Nederland gewoon domweg te vol is om te realiseren dat alle paarden meer weidegang krijgen. Wij hebben 5 bunder land, maar de helft kan nu niet gebruikt worden omdat het vol water ligt. Dit is denk ik een 2e probleem in Nederland. Weides zijn te nat en de paarden mogen of kunnen er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:51

Denk dat een gedraineerde paddock ook wel voldoet aan de eisen Lachen

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:52

Maar de meeste paddocks zijn niet zo groot als een heel weiland Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:53

Maar is dat een eis dan? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:55

Renate, ze heeft het niet alleen maar over weidegang. Je kunt ook paddocks maken, gedraineerde zijn helemaal goed in ons klimaat Knipoog (inderdaad RK). Ik ken hier in mijn directe omgeving genoeg maneges die geen weiland hebben en ook geen paddocks, terwijl er wel meerdere bakken, springtuinen, meerdere stapmolens, parkeerplaatsen, kantines e.d. zijn. Of pensionstallingen met meer dan 80 boxen en alle luxe voorzieningen die de nodige ruimte nodig hebben.
Het is maar waar je voor kiest, he.......

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:57

Ja vaak meer luxe voor de mens dan voor het paard zelf Knipoog Ja dat noemt men dan luxe, maar als een paard mocht en kon kiezen brak die alles af en liet er gras groeien Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:58

En mijn paard staat met zijn kudde nota bene op veengrond, zielig he. Clown

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:58

Hier in de buurt is ook zo'n '5 sterren paarden hotel'. Alles is mooi, bakken, kantine, springtuin met uitstekende bodem, buitenbakken, solaria etc etc, maar nergens een weiland of uitloop te bekennen. En dan zeggen ze ook nog het paradijs voor ruiter en paard. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:59

Tja, die mensen snappen niets van paarden, dat lijkt me duidelijk. En ik zou het erg fijn vinden als daar eens wat aan gedaan wordt. Ja