Paard met Sint en al onderuit in Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Paard met Sint en al onderuit in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:54

Citaat:

Klopt het dan wel dat dit paard 32 is?[/quote]
Ja paard wordt per 1 januari 32 veklaard

Citaat:
Ben ook nog benieuwd waarom het paard niet meteen naar zijn eigen stal terug is gegaan?
Enfin...gelukkig gaat het weer goed met het paard, dát is uiteindelijk het allebelangrijkste! Iedereen weer van geleerd.

Omdat wij niet echt in de buurt van alkmaar wonen

Die man die jullie zo goed vonden reageren is de begeleider die we hiervoor hadden aangetrokken.
En wij hebben na het meerdere keren bekijken van het filmpje en telefonisch contact met onze begeleider aan het gedrag van het paard kunnen herleiden dat het een singeldrang probleem was, helaas...

Paard is en was altijd in hele goede gezondheid loopt nog alle dagen vrolijk zijn uurtjes.

En aangezien sommige mensen het toch nooit goed kunnen doen is dit mijn laatste woord hierover.

Verdere vragen kunnen per pb gesteld worden

Verder zou ik het zeer op prijs stellen als alle onnodige speculaties nu achterwege kunnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 01:17

_Natasja_ schreef:
Als dit filmpje al zo schokkend is kijk dan maar geen Bambi...

_Natasja_ schreef:
Ik wilde maar even reageren op het gebeurde voor het geval mensen denken dat het ons allemaal niet kan schelen.
Of dat ik gewoon niet durf te komen. (In tegenstelling tot sommige personen leef ik niet dag en nacht voor bokt)

Lekker arrogante opmerking naar heel nederland toe die zich rot is geschrokken en zich zorgen maakt om de welzijn van het paard!

_Natasja_ schreef:
Morgen komt ze weer naar huis en krijgt ze een extra worteltje en was het de laatste keer dat wij een paard aan alkmaar uitleenden.

Hoop dat ie snel weel de oude is, en wat betreft het laatste; beter zo!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:54

Het is toch frappant dat een hele berg bokkers schreeuwen over sedatie terwijl het hele dier niet gesedeerd is Lachen Lachen

Ik mag toch aannemen dat als je aan de buitenkant van een paard kan zien of het dier wel of niet gesedeerd is, dat je dan ook weet dat een paard zich in een voor het dier uiterst stressvolle situatie....... gewoon laat vallen.

Kijk nog maar eens goed naar het filmpje, daar zie je een angstig paard, wat zich compleet afgesloten heeft van de gebeurtenissen om zich heen....... dier reageert nergens meer op. Dan komt het opstijgen (waar het beessie al ernstige moeite mee heeft) wat nog een extra lading stress met zich mee brengt, en dan blokkeerd hij helemaal....... doet geen stap meer! om zich uiteindelijk te laten vallen......... omdat het niet meer weet wat het moet doen.

Voor een paard is dit een hele natuurlijke reactie, en ik vind het jammer dat er zo weinig mensen zijn die dit weten!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:29

precies. Kan niemand zich Lancet meer herinneren die zo in paniek raakte van het applaus dat hij er ook bij ging liggen? Is nog een hele Monty Roberts sessie (tenminste, 1 van de goeroe's Nagelbijten / Gniffelen ) aan te pas gekomen om hem daardoorheen te krijgen.

Het is gewoon sneu voor zo'n dier dat hij zo'n stresslevel bereikt. Niet zo handig om daar te laten opstijgen, dan zouden ze mijn paard dus niet meekrijgen

Maar de speculaties over de Sedalin etc. hier in het topic slaan dus nergens op, vind het ook apart dat er maar weinig mensen zijn die dit weten kennelijk..

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:47

Ik lees hier echt een hoop onzin. Paarden reageren niet zo uit stress? Ieder paard is anders, ik heb een paard gekend dat zich toch echt gewoon door haar benen liet zakken als ze in paniek raakte. Daar hoef je een paard echt niet voor plat te spuiten, dit is een erg natuurlijke reactie.
Als de eigenaresse van het paard zegt dat het paard niet gesedeert is, waarom zou je het niet geloven? Ga er nu maar vanuit dat zij het beter weten dan jij.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:08

ik weet niet of het al is gezegt, maar dit lijkt mij een geval van 'Flight-Fight-Freeze-Faint'. (vluchten-vechten-staken/verlammen-flauwvallen.)

Eerste reactie is vluchten, als dat niet kan of geen effect heeft zal hij kiezen voor vechten. Help dit ook niet,zal het verlammen of staken. Laatste fase is flauwvallen. Het paard verliest dan controle over zijn benen...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:53

is al 1000000000X gezegd

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:58

oh wat ziet dat er zielig uit.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:25

In mijn geval; weer wat geleerd. Ik dacht echt dat het paard verdoofd zou zijn, ik wist ook niet dat paarden uit stress zich konden laten vallen.
Ik ben ook niet zo héél vaak onder de paarden...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:00

Nog even ter update:

Paard staat inmiddels op zijn eigen stalletje, had binnen 10 minuten de muesli ton van zijn buurvrouw opgemaakt en omvergegooid.
Heeft nog geen krasje opgelopen en staat op stal of ze daar heel nooit is weggeweest.

Hopelijk kunnen jullie nu weer rustig slapen Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:10

sedalin had best gekunt hoor, als je dit nog nooit hebt meegemaakt in het echt of gezien heb is het verschil niet te zien.
Het is niet alleen de theorie maar als je het gezien hebt weet je het gewoon hoe het eruit ziet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:44

_Natasja_ schreef:

Nou ja, gelukkig dat jíj er in ieder geval zo makkelijk over kan doen Boos!
Ík vind het allemaal niet zo normaal een zeer bejaard dier die ontzettende menigte in te jagen, na ook nog eens een flinke rit (tiel-alkmaar) en er vervolgens zo luchtig over te doen.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:59

lailapri schreef:
sedalin had best gekunt hoor, als je dit nog nooit hebt meegemaakt in het echt of gezien heb is het verschil niet te zien.
Het is niet alleen de theorie maar als je het gezien hebt weet je het gewoon hoe het eruit ziet.

van sedaline kunnen ze raar vallen ja,maar normaal gezien mag dit dan ook niet meer verkocht worden.
sesdaline is hier zo ver als ik weet uit de handel genomen.
paard zag er ook niet echt verdooft uit.
maar wat je wel al gelijk zag was dat hij door zijn achterbenen zakte in het begin.
dus stond al niet meer stevig.was te verwachten dat hij door ging zakken.
gelukkig is alles weer goed.
alleen zou ik hem op die leeftijd hem lekker zijn pensioen geven.
maar daar val ik niemannd mee aan dat is gewoon mijn mening.
hij zag er in ieder geval nog gezond uit en word goed verzorgt.
dat dit maar snel vergeten mag worden.
wandt de eigenaars zullen door dit nog lang achtervolgt worden,en dat ljikt me niet leuk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:22

Jammer dat het teveel voor het paard werd. Wel goed dat ze het paard hebben laten liggen, en hem op die manier even rust hebben gegeven. Fijn dat alles nu weer als vanouds is.

En over pensioen: als het paard het leuk had gevonden, was er niets mis met een rondje door het dorp stappen als sinterklaaspaard, ook met 32 kan dat prima, sommige paarden groeien van al die aandacht. Dit paard lijkt het niet (meer) te kunnen trekken... misschien volgend jaar dus maar niet meer als sinterklaas paard...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:56

nou gelukkig staat het paardje weer rustig op stal ,

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:49

GEEN excus, vind ik !
als het paard het niet gewend is en ook al zo oud is en amper wat hoeft te dragen,
waarom nu in 1× alles.. Arme paard Verdrietig ..
Succes voor het paard ! Haha!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:52

Dat kan je zo'n paard toch niet aan doen!
Gelukkig gaat het nu al beter!
Als hij dat niet gewend is snapt iedereen toch zeker wel dat dat allemaal niet in 1 keer kan.. naja sommige mensen schijnen dat niet te snappen..
Altijd zo erg, die sinterklaastijd.. Dan gebeuren er zo veel ''ongelukken'' met paarden Boos!

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:45

Jeeemig, wat ben ik blij en verrast dat er zo enorm veel deskundigen in nederland rondlopen die van een filmpje af kunnen zien of en hoe ernstig een paard gesedeerd is en waarmee. Hoeveel stress het beest wel/niet heeft en wat een vreselijke eigenaar 't beestje heeft. Dat er nog paardenleed bestaat!! Allemachtig, het was vast niet fijn voor 't beest nee, maar de beste stuurlui staan aan wal en Natasja heeft al meerdere keren verklaard dat het beest 't weer prima maakt. Zelfs na haar berichtjes gaat 't gespeculeer door. Kunnen deskundigen niet lezen? Alleen Piezze geeft een doordachte reactie m.i. Het is misschien een wat ouder paard maar nog lang niet de minste, hij doet nog gewoon z'n werk op de manege en zal dit waarschijnlijk doen totdat ie voor de laatste keer door z'n hoefjes zakt....... Ondertussen moesten de meesten zich misschien actief bezig gaan houden met echt dieren/mensenleed ipv alleen met de mond op bokt.

Gipsy, fijne sinterklaasdagen!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:08

Hermesdeux schreef:
Als dit paard inderdaad 32 is, mogen ze nog van geluk spreken dat hij/zij het op die leeftijd nog gered heeft... zou maar zo kunnen zijn dat hij niet meer overeind zou komen.
Vind trouwens dat de man op de achtergrond goed gehandeld heeft. Rust bewaren en paard laten liggen om erger te voorkomen.

@_Natasja_: Ik denk dat dit voor veel bokkers wel als schokkend ervaren kan worden. Zij kijken hier anders tegenaan en ik vind persoonlijk dat ondanks het leuker was om in de stoet op te stappen er voor het welzijn van het paard EN de sint EN de omstanders gekozen had moeten worden. Niet luisteren, dan geen Americo. Stel dat hij niet was gevallen, maar was gaan springen en daar net een kindje liep? Nu zijn jullie niet alleen schuldig hieraan, ook de organisatoren hadden hierover na moeten denken. Als ze eenmaal lopen gaat het wel, maar dat opstappen in zo'n omgeving is erom vragen. Als eigenaar had je je hier ook wat anders op kunnen stellen in je reactie. In mijn ogen zou het namelijk wel schokkend zijn als mijn paard daar zou liggen terwijl ik er niet bij was. Jouw reactie gooit denk ik net wat water bij het vuur....

Ik sluit me hier compleet bij aan!
Ik vind het zelf ook wel een beetje vragen om moeilijkheden, om te gaan opstappen met ál die mensen erbij!
En Natasja, ik vind jou reactie's ook wel erg nuchter..Een paard is niet te vergelijken met Bambi!
En dan ook nog een bijna 32 jarig paard, vind het eigenlijk gewoon een beetje triest.

Ik ben blij dat het nu weer goed met het paard gaat, & lekker weer op stal staat, waar het hopelijk voor het paard ook bij blijft Lachen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:09

Nogmaals heeft onze begeleider op dat moment daar voor gekozen.
En heb ik ook wel duidelijk gemaakt dat dit aan ons kenbaar was gemaakt.
Helaas, maar waar en de reden dat ik mij zo nuchter opstel is de reden dat hij niets mankeert!

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:29

_rosita_ schreef:
_Natasja_ schreef:

Ík vind het allemaal niet zo normaal een zeer bejaard dier die ontzettende menigte in te jagen, na ook nog eens een flinke rit (tiel-alkmaar) en er vervolgens zo luchtig over te doen.

Ag mens doe niet zo moeilijk, is toch logsich dat zij zo reageert?
Ieder paard is anders op die leeftijd, Lijkt me toch wel logisch dat de eigenaar weet
of dit paard nog die reis aan kan. En als hij nou ik ''volle'' rengallop door alkmaar moest.....

candice35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:44

aaah arm paard echt supper zielig

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:44

Ah gossie. arm beest .. wat raar dat hij zo ineens in elkaar zakte.
maar gelukkig is het goed afgelopen Lachen

_rosita_ schreef:
_Natasja_ schreef:

Ik neem aan de Natasja dit niet zo bedoelde. tuurlijk lacht ze er niet om,
zij zal het heus ook zielig vinden. het heeft alleen toch geen zin om hier een hele discussie over te voeren,
dus maakt ze gewoon een grapje Lachen mensen mensen, hou het gezellig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:54

_Natasja_ schreef:

Ik hoop dat er nooit meer een aanspraak wordt gedaan op jullie paarden,
wat een rot opmerking zeg! Ooit bij stil gestaan dat er mensen zijn geschrokken?

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 06:33

Wat doet Cees Klaver bij het paard(in het filmpje begeleid hij het paard)? Is hij de eigenaar?