Paard raakt verlamd dankzij vrachtwagenchauffeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard raakt verlamd dankzij vrachtwagenchauffeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:00

Ja jij zegt dat ze geestelijk met de 3 verder zijn
Klopt, mar niet qua verkeer, simpelweg omdat er hier geen hol voorbij komt, dus kent hij het ook niet Lachen

Ik ga er ook de straat niet mee op, pas wel op, dat wordt verongelukken, maar vind zeggen dat als ze 3 zijn ze verder zijn een beetje raar Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:12

Nog even een laatste reactie van mijn kant anders wordt het misschien wel erg een offtopic discussie.
Natuurlijk kennen ze het verkeer niet maar doordat paarden in de loop van hun leven meer dingen te zien krijgen leren ze ook makkelijker omgaan met dingen die ze eng vinden.
Sommige zijn met drie redelijk volwassen aan het worden en anderen met 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:13

Met je eens, maar een toeterende vrachtwagen blijft voor veel paarden eng...we rijden niet allemaal SGW Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:31

Daarom had ik al gezegd dat het schofterig is dat de chauffeur dat zo gedaan heeft.
Blijf het ook onbegrijpelijk vinden dat je daar in NL zo mee wegkomt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:37

Mijn paarden vinden het toeteren nog niet eens het engst, meer gewoon het grote gevaarte. Geluid zijn die van mij al wel gewend. (ze staan in dezelfde loods als waar kranen, tractoren, vrachtwagens en chovels gestart worden enzo. )

Sus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:35

ongelovelijk.......onze stal zit aan de ventweg van een snelweg, zonder voet- of fietspad, om buiten te rijden MOET je daar over. Daar rijden er ook zoveel als een debiel met hun auto, vrachtwagens, brommers, noem het op! Helaas is de meerderheid van mening dat ze geen enkele rekening met je hoeven te houden, erg jammer..... Huilen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:23

Wat moet je in zo'n situatie?! Officieel moet je over de weg, fiets of voetpad is verboden. Om wat meer afstand te bewaren (dat doen bestuurders niet of nauwelijks) gebruik je natuurlijk de berm of het fietspad. Als de chauffeurs dan ook allemaal zouden weten wat ze vooral moeten laten Boos!

Wat trouwens de leeftijd betreft; volgens mij maakt dat niet veel uit. Ik ben er voorstander van om een paard/pony zo jong mogelijk aan verkeer te wennen (vanaf een maand of 3, houd het kort en positief), als je hem in een noodsituatie fysiek nog kan "houden".
Ik weet ook, dat dit bij (grote)paarden snel gebeurd kan zijn. Dan is het natuurlijk beter te wachten tot ze goed geleerd hebben bij je te blijven. Ook zo mogelijk altijd een ouder paard mee. (maar die kunnen ook schrikken) Een paard van drie heeft overgins niet automatisch al meer gezien als een jong veulen, het erf af zijn ze dan ook nog niet geweest.
Het blijft gewoon erg lastig, je zou denken dat er niet zoveel kan gebeuren als je er al met z'n 2en naast loopt... niet dus.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:35

Wat Katja bedoelt is denk ik niet eens echt of het paard al wel of meer gezien heeft als hij minstens drie jaar is ipv 1,5, maar dat de meeste paarden dan wel al wat steviger in de schoenen staan, wat volwassener zijn in de kop Lachen . Net als bij mensen eigenlijk, er is een immens verschil tussen een kind van 8 en een kind van 12 om maar iets te noemen.

Deze vrachtwagenchauffeur zou waarschijnlijk bij elk paard te hard gereden hebben en geclaxonneerd hebben in protest tegen de geseinde vraag rustiger te naderen, in die zin hadden er dus met elk paard ongelukken kunnen gebeuren. Niet bij elk paard heeft het met leeftijd of zoiets te maken dat hij zo overdonderd is, er zijn genoeg oudere paarden die hier ook van door het lint zouden gaan (ik heb er zo eentje gereden, een E-pony).

Suzanne, als mijn bijrijdpaard schrikt is het ook meestal niet van de herrie, maar van het gevaarte zelf dat zo voorbij komt scheuren. Hoewel loszittend plastic wel een schrikreactie teweeg kan brengen, en dat is iets waar de meeste chauffeurs zich niet bewust van zullen zijn. Als je in een auto zit heb je vaak niet in de gaten als er zeil klappert o.i.d., en als je geen omgang met paarden gewend bent heb je er al helemaal geen erg in. Neemt niet weg dat het voor een paard en ruiter bijzonder vervelend is (kan zijn) om zoiets tegen te komen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:51

Sommige vrachtwagenchauffeurs geven er niets om of een paard of pony schrikt. Als ze maar vlug van A naar B kunnen. Maar vooral dat toeteren en de lucht loslaten, schrikken ze van.
Vorig jaar ook zo'n staaltje meegemaakt. Komt een vrachtwagen aan op een smalle polderweg, waren net met de pony's aan het stappen omdat één van de pony's een peesblessure had gehad ( door een motorgekke buurman, maar dat is een ander verhaal). We gebaarden ook, of die even langzamer kon, zodat we op een inham konden gaan staan. Niet dus, kwam redelijk hard aanrijden, liet de lucht ontsnappen en reed tot echt vlak bij ons. Pony,s knettergek, mijn dochter ging met de ene pony snel naar een inham. Ik stond met de andere pony voor de vrachtwagen, die toeterde en liet de lucht nogmaals een aantal keren ontsnappen. Omdat de pony veel vertrouwen in mij heeft, is het goed gegaan. Even later kwam mijn man de pony halen, en liep ook naar die bewuste inham. Ik bleef voor de vrachtwagen staan, totdat de pony daar veilig stond en ging toen pas opzij. Had het gemeld op het politiebureau, er werd niets meegedaan. De andere dag heb ik het bedrijf opgebeld, had dus geluk dat de vriendin van de bedrijfsleider ook paardreed, de chauffeur is hier dus nooit meer langs gekomen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:08

Kunnen ze dit niet in het nieuws uitbrengen? Misschien dat er dan meer chauffeurs gaan nadenken als ze een paard zien!?

Veel sterkte voor de eigenaren!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:41

Vandaag staat er een ingezonde brief in het ED nav het ongeluk. Een man werd met zijn huifkar tot 2x toe opgejaagd door een aantal trikes in de bossen. Gevolg: paard kreupel, tuig kapot, kar krom. Gelukkig had iemand een kenteken kunnen noteren, dus aangifte bij de politie gedaan. De politie gaat bij de eigenaar langs, die beweert op het moment van het ongeluk op vakantie geweest te zijn, en daarmee was de kous af Huilen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:56

Hé, die brief heb ik nog niet gezien, in de pauze maar eens even zoeken. Ik heb met mijn toenmalige bijrijd-Haflinger een keer gehad dat een crossmotor pal naast ons spins ging trekken (van die rondjes om het voorwiel), die kerel lachtte breeduit toen hij zag dat we onze paarden bijna niet meer konden houden Scheve mond .

Maar, afgelopen zondag kwam ik in het bos een motorrijder tegen die meteen zijn motor helemaal uit zette, en pasgeleden ook 3 trikes die meteen stopten en ook het contact afzetten OK dan! .

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:00

Dit soort verhalen zorgen er voor dat ik haast niet meer de weg op durf, je hebt het zelf niet meer in de hand, je hoort tegenwoordig zo veel van dit soort situaties het lijkt wel of het steeds erger wordt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:00

Erg sneu Ach gut

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:02

er zijn iddook chaufferus die het wel snappen.

mijn verzorgstertje is er laatst afgevlogen door een motor, die reed ineens de bocht om en mijn pony is er panisch voor, vliegt ertussen uit
wat doet die, rijd die erachteraan!!!!
ja, pony natuurlijk helemaal hyper, gelukkig kon ze hem na een bocht houden, pony staat stil, en inees komt weer diezelfde crossmotor voorbij, en vloog ze ervanaf, gelukkig op moment dat ze vanauit stap ertussen uit schoot, en heeft ze zich geen pijn gedaan
hoop dat er weer eens een grote campagne gehouden word, en dat werknemers hun personeel ook uitleggen, waar een paard allemaal van kan schrikken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:03

Gwen schreef:
Wat Katja bedoelt is denk ik niet eens echt of het paard al wel of meer gezien heeft als hij minstens drie jaar is ipv 1,5, maar dat de meeste paarden dan wel al wat steviger in de schoenen staan, wat volwassener zijn in de kop Lachen . Net als bij mensen eigenlijk, er is een immens verschil tussen een kind van 8 en een kind van 12 om maar iets te noemen.
Dat is idd wat ik bedoel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:03

Je kunt de brieven op ED.nl helaas van een dag tevoren lezen. Morgen dus maar eens deze brief lezen. Laten we hopen dat het iets losgemaakt heeft en dat meer mensen gaan schrijven hierover.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:53

Dit gedrag van vrachtwagenchauffeurs en motorgekken zorgen er wel voor dat mens en dier willens en wetens in gevaar gebracht worden. Met de dood van dit paard tot gevolg. Het maakt niet altijd iets uit of een dier ouder is, ze krijgen er wel geestelijk een opdonder van, als het niet zo slecht afloopt als met dit paard. En hoeveel leed is er naderhand niet, als een blessure chronisch geworden is. In ieder geval heel veel sterkte voor de eigenaren van dit paard.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:28

Ik vind het ZO treurig dat het voor de politie blijkbaar geen enkele prioriteit heeft.... tuurlijk probeert het gros van het verkeer zich wel aan te passen, maar die hork gaat gewoon vrijuit, zelfs NA ongelukken met dodelijke afloop....

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:27

EEn paard verkeersmak maken dat red je niet als je op het erf blijft of in de bak blijft rijden!
Die opmerking van het moest er van komen ! daar is niet overnagedacht en is niet gepast.
Voor iedereen die zijn paardje verkeers mak wil maken ,raad ik aan om een oranje vest aan te trekken en altijd met twee mensen te gaan wandelen zodat er altijd een de grote verkeersdeelnemers tot bedaren kan brengen door handgebaar of op de weg te gaan staan en de chauffeur kort vriendelijk uit te leggen dat je paardje moet wennen aan verkeer.
Dit geeft je nog geen garantie dat je altijd begrip zal krijgen maar, zonder vest en tweede persoon snappen ze je vaak niet !!!
Helaas krijgen de chauffeurs geen les in paarden passeren en zijn ze vergeten dat paarden onder de bestuurders vallen en ook weggebruikers zijn. Beroeps chauffeurs rijden op tijd en snappen niet dat je sneller kan passeren als je rustig rijdt, aan ons om dat daar rekening mee te houden en vriendelijk te bedanken bij vermindering van snelheid.
Ga er maar lekker op uit met je paard, geniet maar houdt rekening met ontwetendheid en onbegrip, waak voor de veiligheid van jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:51

Katja schreef:
Vrees dat ik je dat toch nog een keer ga laten schrikken. Ik vind dat een anderhalf jarige niet langs de weg hoort maar in een weiland.
Laat zo'n beestje eerst een beetje volwassen worden voor je hem aan dergelijke dingen blootstelt.

Neem niet weg dat die chauffeur schofterig gehandeld heeft en ik hoop dat ze hem te pakken krijgen.

Dat dachten wij thuis dus ook. Lekker in de opfok gooien en dan als ie 3 is zien we wel weer verder.

Het is bij mij in het dorp gebeurt, en kom wekelijks over deze weg omdat ik bij een kroeg/zaal werk aan deze weg.

Het eerste wat wij thuis zeiden: Hoe kun je over deze weg gaan wandelen met een 1.5 jarige??

De weg is dan wel geheel gerenoveerd, met een fietspad er langs zodat mensen veiliger kunnen fieten, maar nog steeds wordt er hard gereden over deze weg.

Praat natuurlijk niet goed wat die vrachtwagenchauffeur gedaan heeft, maar daar gaan wandelen met een 1.5 jarige Huilen