Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christel11

Re: Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:25

Te erg voor woorden, wie doet nou zoiets.
Nou, die hoeft van mij niet meer terug te komen!
Pure mishandeling! Boos!
Om zulke dingen kan ik nou echt heel boos worden.. Boos!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:38

Snap niet veel van je laatste post aartslover?

Wil wel eens weten waar je deze info allemaal vandaan hebt? Waar bazeer je je meningen op? Ben je wel eens op een renbaan geweest, een koers gezien, Of een renpaard van dicht bij gezien?
Lijkt me niet, want ze zijn helemaal niet schuw oid.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:47

aartlover schreef:
esperance: kijk hier heb ik wat aan Lachen een uitleg. waarom zei je dat niet eerder? naja.

runningkawa: onzin? muilkorf was waar, zweep is waar, slaan is waar, winnen is waar. Hoezo onzin? Als jij er last van hebt is dat weer jou probleem. Ik heb ook last van sommige dingen waar ik niks aan kan doen Knipoog

Er stond al eerder een uitleg over de muilkorf, maar ach. Lezen is geloof ik wel erg moeilijk.

Zoals in het artikel vermeld staat struikelde het paard idd (zakte niet door zijn benen), maar hervond zich vrijwel meteen. Daarna vertraagde hij wel vlak voor de finisch en toen heeft de ruiter nog een tik gegeven. De ruiter kon dus niet echt weten dat het zo ernstig was aangezien het paard zich na het struikelen vrij snel hervond. Dat hij vertraagde was een duidelijk teken, maargoed heel vlak voor de finisch dus met die adrenaline in je lijf kan ik me erg goed voorstellen wat er gebeurd is. Daarna staat er dat het dier ook nog zelf naar de ambulance kon lopen, dus hij was echt niet helemaal kapot. Ze hebben het toen over een operatie gehad, wat goed te doen is over het algemeen bij deze breueken. Op dat moment raakte het paard volgens mij in een soort shock wat ik begreep en hebben ze hem in laten slapen. Dus de breuk zelf was volgens mij niet zo erg dat hij daarom ingeslapen moest worden. Hij had anders sowieso onmogelijk de race uit kunnen lopen EN zelf naar de ambulance kunnen lopen.

Om even toe te voegen aan de aanval op de rensport hier.

Om eerlijk te zijn ben ik het ook lang niet met alles eens. Met name de jonge leeftijden vind ik gewoon ronduit erg. Maar 3 jarige paarden die al L dressuur klaar zijn vind ik net zo erg. Bovendien hebben renpaarden over het algemeen een natuurlijker leven als ik dat hier ook lees. In ieder geval met weidegang en sowieso is rennen voor paarden als vluchtdieren natuurlijk natuurlijker als dressuur. Dus volgens mij wordt er weer eens veel te kortzichtig gedacht hier en moeten mensen eens echt gaan nadenken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:30

nikki160287 schreef:
Op dat moment raakte het paard volgens mij in een soort shock wat ik begreep en hebben ze hem in laten slapen. Dus de breuk zelf was volgens mij niet zo erg dat hij daarom ingeslapen moest worden. Hij had anders sowieso onmogelijk de race uit kunnen lopen EN zelf naar de ambulance kunnen lopen.

...en ´een soort shock´ komt uit de lucht vallen?
Een dergelijk paard vertegenwoordigd een enorme waarde aan uiteenlopende investeringen. Zelfs als het goed verzekerd is, is alleen een serieuze blessure reden voor afmaken, want anders piept die verzekering wel.

Ik begrijp dat een paard met een seriueze blessure doorloopt, ook dat een jockey de onderliggende aard van een struikel niet gelijk door heeft.
Blijft dat ik een botbreuk tijdens een ren over een renbaan met een vlieggewicht op de rug vreemd vind te meer daar deze paarden geen stalplantjes kúnnen zijn. Vandaar mijn vraag over de leeftijd van het paard.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:56

ik geloof te hebben gelezen dat het dier 4, 5, of 6 was, ik dacht vier

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:03

nooit meer laten rijden die gekke gestoorde maf!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:04

aartlover schreef:
runningkawa, mij belachelijk maken vind ik echt kinderachtig. Ik maak jou toch ook niet belachelijk. Ik vertel die ik weet van de rensport. 3 keer slaan je. Maar is slaan. Niet iedereen doe ik zoals ik al eerder zijn maar er zijn wel mensen die het doen.
zei ik dat paarden GEEN eten kregen? Nee ik zei dat paarden weinig voer krijgen. jawel wel voer maar weinig soorten.
paard niet gewonnen? weet niet waar je het over hebt.
jij leest blijkbaar ook niet.

stel he, stel dat zo een paard geen of weinig voer zou krijgen........ waar denk je dan dat het dier de energie vandaan haalt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:05

Het dier was 4 jaar jong Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:12

aartlover wil niet lezen en luisteren kim, dus bespaar je de moeite.
Het muilkorf verhaal is pagina's terug al uitgelegd, en als esparance dan ineens zegt zo en zo is het : "zeg dat dan"
Gaaaap

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:22

ik vindt het echt erg Boos!

arm beestje

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:21

Huertecilla schreef:
nikki160287 schreef:
Op dat moment raakte het paard volgens mij in een soort shock wat ik begreep en hebben ze hem in laten slapen. Dus de breuk zelf was volgens mij niet zo erg dat hij daarom ingeslapen moest worden. Hij had anders sowieso onmogelijk de race uit kunnen lopen EN zelf naar de ambulance kunnen lopen.

...en ´een soort shock´ komt uit de lucht vallen?
Een dergelijk paard vertegenwoordigd een enorme waarde aan uiteenlopende investeringen. Zelfs als het goed verzekerd is, is alleen een serieuze blessure reden voor afmaken, want anders piept die verzekering wel.

Ik begrijp dat een paard met een seriueze blessure doorloopt, ook dat een jockey de onderliggende aard van een struikel niet gelijk door heeft.
Blijft dat ik een botbreuk tijdens een ren over een renbaan met een vlieggewicht op de rug vreemd vind te meer daar deze paarden geen stalplantjes kúnnen zijn. Vandaar mijn vraag over de leeftijd van het paard.

hc

Nee die shock komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, dat snap ik. Het zal een combinatie van factoren zijn geweest. Ik weet niet zeker wat er gebeurde, maar uit het artikel dacht ik dat het om een shock ging.

Maarja waarom is natuurlijk gissen er vanuitgaande dat het een shock is. Wedstrijdstress, adrenaline, pijn, transport etc.

Triest voor het paard natuurlijk, maargoed het kan nou eenmaal gebeuren. Paard op de vorige stal had in de wei zijn kogel op 4 plaatsen gebroken en die heeft ook nog een tijd op de wei moeten staan voordat het werd opgemerkt. Daarna een tijd in de trailer naar de kliniek. Dat dier heeft ook vreselijk veel pijn gehad. Je kan niet weten wat jij op zo'n moment had gedaan. De ruiter geeft toe fout geoordeeld te hebben. Hij voelde het paard struikelen, het paard hervond zich, minderde vaart vlak voor de finish en je geeft hem nog een laatste push om dat kleine stukje naar de finish te halen waarop hij ook reageerde (anders was hij niet alsnog tweede geworden). De ruiter heeft ook gezegd dat het niet in hem opkwam dat het dusdanig ernstig was. Hij voelde alleen dat het niet helemaal klopte.

Het is nu heel makkelijk om te zeggen dat hij alsnog had moeten stoppen, maargoed met al die adrenaline door zijn lijf. Ik kan er gewoon niet over oordelen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:31

wat een r*tzak zeg die jockey!
die zoiu voor de rest van zijn leven geschorst moeten worden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:39

Linda1986, je hebt zeker niet de discussie gelezen in dit topic? Knipoog

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:49

Hier in NZ doen ze veel aan Paardenracen enzo..Tjah je kunt het er mee eens zijn of niet..Ik weet niet of men de jockey nu wat kan kwalijk nemen. Ik heb genoeg ex race paarden gezien die zijn afgekeurd om de 1 of andere reden. Heb ook met mensen gsproken die zelf race paarden hebben. en idd sommigen worden heel jong al ingereden. Daar ben ik het dus ook niet mee eens. Maar kan je ook een ander voorbeeld noemen waar het wel goed gaat.eigenaren die hun paard pas laten racen als ze denken dat het er klaar voor is.
En dat dit paard doorliep kan allerlei oorzaken hebben.
Vaak hebben die paarden een hoog adraline gehalte.
Mijn paard staat nu naast een paddock waar een ex race paard in staat. Zelfs dit dier wat nooit heeft geracet zit vol met adraline als er wat gebeurd..Dit paard heeft wat met zijn benen waardoor het niet geschikt was voor de sport.
Het is enorm sneu dat dit met het paard is gebeurd in kwestie maar of je het nu iemand kwalijk kunt nemen weet ik niet.
Deze jockey zal dit voorval niet snel meer vergeten en ik hoop gewoon dat iedereen in kwestie er wat van geleerd heeft.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:55

15 dagen vind ik wel erg kort.. Ik vind dat die niet eens meer mag paardrijden..
Wat zielig voor dat paard zeg

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:08

Jeetje penny alarm gaat hier volop af hoor... wat een reacties staan er hier tussen... natuurlijk is het ontzettend triest dat zoiets gebeurd is... maar als die jockey geweten had dat zijn paard iets gebroken had, zou hij hem echt niet vooruit gemept hebben...

Het beest heeft echt niet zomaar vanuit het niets een open-botbreuk van hier tot tokyo, vind het dus redelijk aannemelijk dat je zoiets niet direct merkt Ach gut

En natuurlijk zegt die jockey dat hij fout zit... lijkt me normaal dat je dat je dat zegt... een inschattingsfout is toch ook een fout...

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:20

Neon schreef:
Jeetje penny alarm gaat hier volop af hoor... wat een reacties staan er hier tussen... natuurlijk is het ontzettend triest dat zoiets gebeurd is... maar als die jockey geweten had dat zijn paard iets gebroken had, zou hij hem echt niet vooruit gemept hebben...

Het beest heeft echt niet zomaar vanuit het niets een open-botbreuk van hier tot tokyo, vind het dus redelijk aannemelijk dat je zoiets niet direct merkt Ach gut

En natuurlijk zegt die jockey dat hij fout zit... lijkt me normaal dat je dat je dat zegt... een inschattingsfout is toch ook een fout...

Als je denkt dat ik penny ben, heb je het mis

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:23

Je lijkt in ieder geval niet het hele verhaal gelezen gezien je reactie.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:24

Katja schreef:
Je lijkt in ieder geval niet het hele verhaal gelezen gezien je reactie.

Nee idd, maar daar had ik echt geen zin in

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:25

Als je geen zin hebt om te lezen zet dan ook geen reactie neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:35

Idd Katja
En niet alleen in dit topic maar over heel bokt Lachen

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:40

runningkawa schreef:
Idd Katja
En niet alleen in dit topic maar over heel bokt Lachen

Meestal lees ik eerst wel alles hoor

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:51

wat zijn we gezellig bezig...Laten we het nou maar gewoon over dit topic praten inplaats erover of iemand nu wel of niet het hele verhaal leest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:55

Maar je kunt geen discussie over iets voeren als er mensen zijn die niet lezen en dan telkens in herhaling vallen zonder argumenten.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:28

arm paard...........