Steeds meer paarden in asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:51

Citaat:
of niet meer drachtig worden

Elke grote fokker die moet leven van de fokkerij doet zijn merries weg zodra ze niet meer drachtig kunnen worden.
Meestal maakt het hun niet uit waar ze naar toe gaan

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:52

Dat zijn mensen die moeten leven van hun paarden, dat is inderdaad, zoals ik eerder al zei; een ander verhaal.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:54

Ik snap niet echt hoe dat anders is: een paard is een paard toch? In jouw redenatie dan. Waarom verdient een privépaard wel een goede oude dag, en een bedrijfsmatig paard niet? Ik vind dat alle paarden een goede oude dag verdienen, maar hoe die ingevuld moet worden, dat kan jij niet voor een ander uitmaken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:55

Ik geloof ook niet dat een fokker zijn paard naar het asiel brengt. Die doet er iets heel anders mee. Clown

Maar juist die particulieren die hun paard alleen maar hebben als gebruiksvoorwerp, tja, dat zijn ze......

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:58

erleyne schreef:
Misschien handig om eerst eens te bekijken om wat voor opvang het gaat, voordat je van die ongefundeerde uitspraken doet! Ik vind het er allemaal keurig uitzien en er wordt volgens mij met veel verstand van zaken gewerkt. http://www.haboshof.nl/index.html

Misschien moet jij eerst eens lezen waar ik het over heb... Ik heb naar de site van Haboshof gekeken en in mijn ogen is dat geen asiel, maar een opvang en dat zeggen ze zelf op de site ook zo... Ik zeg toch niet dat ze daar niet goed met de paarden omgaan, ik heb het over een asiel en niet over de haboshof...

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:59

Helemaal gelijk in! Ik ben het er niet mee eens, maar het gebeurt wel en het is niet te vergelijken met ons als particuliere eigenaren. Die fokkers moeten hun slechte merries wel de deur uit doen, zo niet, dan hebben hun kinderen straks geen eten omdat papa niet zakelijk genoeg is. Dáárom is het een ander verhaal, dat wil niet zeggen dat IK vind dat de een meer recht heeft dan de ander.

PS Dit was natuurlijk een reactie op erleyne.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:01

tita schreef:
Ik ken zeer luxe stallen zonder weidegang hoor dus...dit argument moet je even niet gebruiken

Ik vind dat oude paarden (en alle andere paarden ook) sowieso weidegang nodig hebben. Dus het argument dat er veel luxe stallen zijn die dat niet kunnen bieden, doet niet terzake. We hebben het hier over het houden van oude paarden, die dus heel de dag niks te doen hebben... Die de hele dag in een normale box zetten is gewoon dierenmishandeling

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:03

Dat ben ik weer wél met Sim0ne eens; ieder paard verdient
weidegang, jong, oud, luxe, slordig, whatever; ieder paard
verdient weidegang!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:03

Al vind ik dierenmishandeling weer iets overtrokken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:04

BGGBWM schreef:
Ik ben het niet met Simone eens. Op habo's hof is het
verschrikkelijk goed geregeld, beter dan bij de helft van alle
paardeneigenaren durf ik wel te zeggen. mooie, ruime, goed
geventileerde boxen, weidegang, verzorging. Perfectie!

Helemaal met je eens hoor, ik doelde op een regulier asiel... Haboshof ziet er super uit Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:04

Als je niet voor een oud paard kunt zorgen moet je zorgen dat je paard niet bij jou oud wordt.

Dus je koopt een 3 jarige...rijd erop tot een jaar of 12 en dan verkoop je hem en ga zo maar door.

Je paard aan het hek binden bij een asiel vind ik wel heel erg laag.
Overigens is een asiel een instantie die zorgt voor herplaatsing van dieren. Iets wat jij zelf dus ook kan doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:05

BGGBWM schreef:
Al vind ik dierenmishandeling weer iets overtrokken.

Sorry, het doet me iets teveel aan de dierentuin in Antwerpen denken als ik paardjes de hele dag in een box zie staan... (en in Antwerpen stonden de tranen in mijn ogen en stonden we binnen een half uur weer buiten, al is het wel 10 jaar geleden dat ik daar was, weet niet wat er inmiddels is aangepast)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:06

@Sim0ne: er staat nergens een verwijzing naar de habo's hof in je bericht, dus ik zie niet hoe ik het anders moet lezen? Dat jij op die site hebt gekeken kan ik niet ruiken Knipoog Het kwam erg cru over!

@BGGBWM: Mijn ervaring is dat een hele boel bedrijfsmatig gehouden paarden het echt nog zo slecht niet hebben, en ze zeker niet afgedankt worden. Ik werk/help zelf op een kleine manege/fokkerij/pensionstal en hier mag alles blijven tot het echt niet meer gaat en ze naar de slacht gaan. Er staan dan ook nogal wat 'uitvreters' zoals we ze noemen. Hier gaan de paarden nooit weg als gezelschapspaard, dat zou ik zelf ook niet willen. Dan heb je er geen zicht en geen zeggenschap meer over. Dan liever naar een opvang, als je zelf de mogelijkheid niet hebt om je paard op de juiste manier te verzorgen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:07

Cowgirl schreef:
Je paard aan het hek binden bij een asiel vind ik wel heel erg laag.
Overigens is een asiel een instantie die zorgt voor herplaatsing van dieren. Iets wat jij zelf dus ook kan doen.

Dat vind ik dus ook de kern van het verhaal... Je dier heeft hard voor je gewerkt en verdiend dus iig een garantie op een goede /veilige / diervriendelijke plek. En die zekerheid moet jij het paard bieden en niet aan een asiel overlaten.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:08

Maar dat is niet voor iedereen die bedrijfsmatig paarden houdt haalrbaar, erleyne!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:08

erleyne schreef:
@Sim0ne: er staat nergens een verwijzing naar de habo's hof in je bericht, dus ik zie niet hoe ik het anders moet lezen? Dat jij op die site hebt gekeken kan ik niet ruiken Knipoog Het kwam erg cru over!

Daarom snapte ik juist niet waarom jij dacht dat ik het over de haboshof had, want daar had ik het dus niet over. Ook weer uit de wereld..... Nee die mensen van de haboshof daar kan niet genoeg lof voor zijn. Zij lossen eigenlijk andermans problemen op...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:09

Sim0ne schreef:
tita schreef:
Ik ken zeer luxe stallen zonder weidegang hoor dus...dit argument moet je even niet gebruiken

Ik vind dat oude paarden (en alle andere paarden ook) sowieso weidegang nodig hebben. Dus het argument dat er veel luxe stallen zijn die dat niet kunnen bieden, doet niet terzake. We hebben het hier over het houden van oude paarden, die dus heel de dag niks te doen hebben... Die de hele dag in een normale box zetten is gewoon dierenmishandeling

WIe zegt dat we het over oude paarden hebben...we hebben het over alle soorten paarden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:10

BGGBWM schreef:
Maar dat is niet voor iedereen die bedrijfsmatig paarden houdt haalrbaar, erleyne!

Niet voor iedereen, maar misschien vaker dan je denkt. Ik kom vaak hele ontroerende verhalen ( in positieve zin!) tegen, gelukkig maar. Niet dat ik blind ben voor de andere kant, maar ik vind het nogal ongenuanceerd om er maar van uit te gaan dat alle bedrijven zich het er zo makkelijk van af maken.

Sim0ne

tita schreef:
WIe zegt dat we het over oude paarden hebben...we hebben het over alle soorten paarden.

Ik ging nog in op de discussie over het dumpen van oude paarden, vandaar...

Sim0ne

meeeeen, wat gaat dit topic hard, kan het haast niet bijhouden...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:11

BGGBWM schreef:

ik heb voor een bekende fokker gereden.

ALs de merrie niet meer drachtig kan worden krijgt het nog een kans en daarna moet het weg.
Gaat gewoon de handel in en worden echter geen eigenaren gescreent hoor

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:14

Nee, zo werkt dat; helaas.
En inderdaad; ik ging even plassen en kan gelijk twee pagina's verder. Pfffff.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:20

Nadya schreef:
Ik geloof ook niet dat een fokker zijn paard naar het asiel brengt. Die doet er iets heel anders mee. Clown

Maar juist die particulieren die hun paard alleen maar hebben als gebruiksvoorwerp, tja, dat zijn ze......

Ik denk dat een fokker zijn merries ook als gebruiksvoorwerp ziet aangezien ze verkocht worden aan god weet wie als ze niet meer drachtig kunnen worden. Denk je dat zo'n fokker de betreffende merrie zelf wegbrengt naar de nieuwe eigenaar omdat ie wil zien waar de merrie terecht komt? De meeste niet hoor, verkocht is verkocht. Houdoe en bedankt.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:21

Precies; geld binnenbrengen moeten ze, en lukt het niet zo, dan maar zo.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:23

Laten wij nou net een merrie gekocht hebben van een grote fokker, die hem per se zelf wil brengen, zodat hij kan zien waar ze terecht komt Haha!