Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SopjevanSab

Re: Hoefsmid mishandelt jong paard tijdens bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:20

net als in engeland, nooit meer zijn vak mogen uit oefenen en een fikse boete.

Je machteloosheid bot vieren op een jong paard.
Schandalig!!!!!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:21

Ik vind wel dat dit bekend moet worden. Naam openlijk bekend maken (indien het echt waar is dan anders wordt het laster).

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:23

Mijn paard is ouder en ik vertrouw mijn smid helemaal. Hiermee wil ik zeggen dat niet iedereen altijd erbij kan zijn als zijn/haar paard wordt beslagen/bekapt.
Het is wel zo dat als ik zo een jong paard moest hebben ik er dan weer wel voor zou zorgen dat ik de afspraak zo regel ik er wel bij kan zijn...(dat is geen al te grote moeite in mijn ogen)

maar dan nog zou ik deze smid echt wel goed te grazen nemen, hij kan echt wel opdraaien voor alle medische kosten en verdere kosten die aan dit avontuurtje vasthangen.
En heel de buurt zal absoluut zeker goed weten wat hij gedaan heeft zodat hij zonder werk komt te zitten, zulke mensen mogen niet verder doen met hun vak. dan gaan ze maar iets anders doen, zoals muren slopen van oude huizen of zo, daar kunnen ze naar believen op rammen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:23

Ik heb net contact gehad met een woordvoerder van de LID, en het paard maakt het naar omstandigheden redelijk, en leeft nog. Jammer genoeg is de betrokken inspecteur op dit moment met vakantie.

Omdat het een delict is, mogen ze wettelijk gezien helaas geen namen bekend maken, maar ze snappen wel dat er veel ongerustheid heerst, en zodra er nieuws is, of dat er kenbaarheid mag worden gegeven aan de gegevens van de dader zullen ze dit dan ook zeker melden. Het enige wat ze op dit moment konden doen is de naam van de omgeving kenbaar maken.

De LID is vooral ook erg geschrokken van een aantal reacties hier van Bokkers die kennelijk al vaker hebben meegemaakt dat een paard geschopt werd of met een vijl bewerkt zonder enige reden, en wil dan ook benadrukken dat dit mishandeling is en dat ze graag hebben dat de mensen hier daar melding van maken.

Met de informatie wordt vertrouwelijk omgesprongen en zeker wat mee gedaan.

http://www.dierenpolitie.nl/contact.html

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:24

hier krijg ik echt de kriebels van...wat erg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:25

Hoop dat t paardje er niks aan overhoudt, bah... schadeclaim... Boos!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:36

Citaat:
De LID is ook erg geschrokken van een aantal reacties hier van Bokkers die kennelijk al vaker hebben meegemaakt dat een paard geschopt werd of met een vijl bewerkt zonder enige reden, en wil dan ook benadrukken dat dit mishandeling is en dat ze graag hebben dat de mensen hier daar melding van maken.

Een terechte tik met een vijl is volgens mij nog altijd geen dierenmishandeling: zoiets zou ik al nooit melden.

Ik geloof ook geen bal van smeden die paarden terecht wijzen zonder enige reden: een bang paard maakt hun werk echt niet makkelijker.
Een paard dat netjes stilstaat omdat de smid even optreedt, wel.

Als een smid in mijn ogen onterecht handelt, kan ik dat hem zelf wel vertellen.
Oproepen om nu allemaal de smid maar aan te geven na een schop of tik met de vijl is nogal wat.
Er zijn zat mensen die totaal niet door hebben wat er omgaat als het paard beslagen wordt, en niet snappen dat de smid nog een paar paarden moet doen na hun troeteltje, zodat hij graag zijn rug heel houdt.

pearlie

Re: Hoefsmid mishandelt jong paard tijdens bekappen -update-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:38

Er is wel een verschil tussen een terechte tik of een paard bewusteloos slaan...

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:39

Jemig wat erg zeg. :s

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:44

randalinpony schreef:
Citaat:
De LID is ook erg geschrokken van een aantal reacties hier van Bokkers die kennelijk al vaker hebben meegemaakt dat een paard geschopt werd of met een vijl bewerkt zonder enige reden, en wil dan ook benadrukken dat dit mishandeling is en dat ze graag hebben dat de mensen hier daar melding van maken.

Een terechte tik met een vijl is volgens mij nog altijd geen dierenmishandeling: zoiets zou ik al nooit melden.

Ik geloof ook geen bal van smeden die paarden terecht wijzen zonder enige reden: een bang paard maakt hun werk echt niet makkelijker.
Een paard dat netjes stilstaat omdat de smid even optreedt, wel.

Als een smid in mijn ogen onterecht handelt, kan ik dat hem zelf wel vertellen.
Oproepen om nu allemaal de smid maar aan te geven na een schop of tik met de vijl is nogal wat.
Er zijn zat mensen die totaal niet door hebben wat er omgaat als het paard beslagen wordt, en niet snappen dat de smid nog een paar paarden moet doen na hun troeteltje, zodat hij graag zijn rug heel houdt.

Een corrigerende tik ala, maar een veulen aftuigen.... Mijn smid heeft de eerste keer de gehele stal gezien, maar heeft geen vinger naar hem opgeheven, puur rust en kalmte. Nu tilt hij van te voren z'n voeten al op.

Nope, deze man heeft geen zelf beheersing en dient maar mensen te gaan manicuren.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:47

Ken een smid die zijn eigen persoonlijke frustraties op in zijn ogen lastige paarden uitleeft. Niet rechtstreeks slaan, maar onnodig gooien van gereedschap waardoor de paarden nog meer in de stress raken. Wat weer voer is voor de smid om te schreeuwen en desnoods een trap te verkopen.

Nee, deze smid is niet mijn smid en de eigenaren van de paarden zijn in mijn ogen zelf verantwoordelijk erbij te zijn en er op toe te zien. Enkele zijn gewaarschuwd en daar blijft het voor mij bij.

Hoop dat deze smid zijn vak nooit meer mag uitoefenen. Maar ook een teken van een eigenar dat deze smid zijn gang liet gaan met dit soort praktijken.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:55

Die wil echt nooit meer naar de hoefsmid.

Ik hoop dat die vent nooit meer zn beroep mag uitoefenen Boos! !!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:57

Ik bij mn pony geweest maar ben er nog niet veel wijzer van geworden.. de een zegt dat het die persoon kan zijn en de ander is er heilig van overtuigd van niet!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:01

Dit gaat dan idd te ver, ik vertrouw mijn smid gewoon door en hij mag me paard echt wel aanpakken hoor zo ben ik ook, hij is ook de enige die aan ze benen mocht zitten..

Maargoed op me vorige stal was er helaas ook zo'n smid(Gelukkig niet van mij) die dat pony'tje trapte in zijn oren kneep en idd ook zelfs sloeg met zo'n vijl, tuurlijk die oren werkt wel kwa rustiger worden maar echt niet als je hem gelijk naar zijn oren grijpt beestje doet verder niks, mensen moeten eerst afstuderen VOORDAT ze zwart als hoefsmid werken..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:03

Jezus wat erg, geen een jaarling staat toch stil, wat een idioot die hoefsmid, die moet voor altijd verboden worden om nog bij paarden in de buurt te mogen komen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:07

De mijne heeft best al een tik van de hamer gehad(platte kant) en ook eens van de vijl (na waarschuwing). Maar meneer staat soms vol op mijn smid te leunen en daar nog even lekker bij te wiebelen met zijn been. Echt om te pesten, zeker niet uit angst. Maar dat verpest de smid zijn rug wel en het is een goede dus ik wil hem nog zo lang mogelijk houden. Haha!

Vervolgens staat meneer braaf stil en zonder leunen. Tegenwoordig, als hij echt aan het kl*ten is, is een "heej" genoeg om hem weer engelig braaf te laten staan.

Ik ga hem op zo'n momenten ook niet zelf straffen, stel dat mijn paard een voor de smid onverwachte beweging maakt en de smid dat niet ziet aankomen, dan krijgt of zijn rug zware klappen of wat als hij onder het paard terechtkomt?

Nee, hij neemt het risco en ik behoor hem netjes op te voeden dus hij mag straffen binnen een normale grens. Mocht hij die overschrijden en beginnen aframmelen, ben ik zo weg met paard (mijn vader zal de rest wel waarnemen voor mij). Ook bij een eventueel jong paard moet hij afblijven.

Maar ik heb het makkelijk, ik kan 'savonds bij mijn smid terecht en ben er altijd zelf bij. Maar ik mag aannemen dat er wel iemand in de buurt was op die stal? Die zou van mij ook verantwoordig mogen afleggen, waarom die niks gezegd heeft en wat voor raar excuus had die eigenaar wel niet? uitgegleden?

Dat die vent lekker gaat ijzersmeden(genoeg werk daarin, volgens onze smid) en aan de paarden niet meer aankomt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:10

Dat ze een trap geven bij een vervelend paard hoor ik vaker. Maar gaan slaan met een hamer?? Dan ben je echt ziek!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:12

Baah . wat een zieke man Boos!
Wie weet wie het is?
Het is erg dicht bij mij Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:18

Als deze man dit bij mijn paard had gedaan, had ik hetzelfde bij hem gedaan... Wat een &^$#((&) Boos!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:19

Girlgamer schreef:
Dat ze een trap geven bij een vervelend paard hoor ik vaker. Maar gaan slaan met een hamer?? Dan ben je echt ziek!

Een trap met de punt van de voet in de buik vind ik dan nog onvriendelijker. Als het met de platte kant is en op een zacht deel (zoals de bil) zoals bij mijn paard een keer gebeurd is, is dat dan zoveel erger als een trap van een ander paard? Lijkt me niet. Met de echte hamerkant is inderdaad om je razend over te maken.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:23

Tja.. een trap geven vind ik veel beter dat met een hamer slaan.. Ik bedoel andere paarden trappen elkaar ook..
Maar met een hamer slaan..

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:23

echt erg zeg..
gelukkig leeft het paard nog
als die man zoiets met mijn paard zou doen...
dan zou ik hem op z'n kop ophangen en 'm zelf bewusteloos slaan met die hamer Stoom uit je oren
echt niet normaal dat er mensen zijn die dit soort dingen doen

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:25

BELACHELIJK Boos!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:29

Er gaan inmiddels meerdere namen en meerdere verhalen rond.. k weet het ook niet Boos!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:30

Binckydenice schreef:
Wij hebben ook zo'n hoefsmid in onze stad. Dit is een jongere gozer die totaal geen idee heeft van een paard die boos, bang of vrolijk is. Ze krijgen altijd een ram met een vijl of hij gaat staan schoppen.

Ik ben er altijd bij als mijn paardjes gedaan moeten worden....

Ik zou het toch niet moeten zien, dan krijgt ie gelijk een flinke aanklacht aan zijn broek. Boos!