Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:13

Urko schreef:
En weer zakt Emiel Voest bij mij in waarde... Nee de paarden die aan de top lopen hebben het goed, op sommige stallen zien ze niet eens wei meer, Emiel, open je ogen!

Intelligentie kun je stimuleren, netzoals bij mensen. Als jij nog nooit geleert hebt wat a-b-c is weet je het toch ook niet?

Ik geloof niet zodat paarden die in de top lopen het goed hebben, weidegang zullen ze in ieder geval nooit zien, stel dat er wat gebeurt, ik vind het trouwens zo wie zo een vreemde stelling van die man. In alle afdelingen heb je mensen die werkelijk van hun paard houden en mensen die niet eens van zichzelf houden, dat heeft niets met top, of sub top of recreatieruiter te maken. Paarden zijn zeker niet dom maar tja wat voor intellegentie verwacht je bij een paard, moeten ze soms een boek schrijven om intelligent te zijn. Wat een vreemd artikel zeg, en dan over die paarden die 24 per dag op stal staan, mijn paarden gaan overdags naar buiten, maar blijven maar voor het hek lopen want tja waarschijnlijk hebben ze het nog niet zo slecht op stal of wel.. wwelijk gezegd heb ik het nooit zo op die man gehad, ik ben 3 keer wezen kijken en iedereen die een beetje verstand van paarden heeft krijgt toch zon gevoel van tja wat moet ik hier van denken.
Ik heb hem weleens gebeld over een donkerbruine trauma merrie, een monster van een paard, trapte je dood de stal uit als ze de kans krijgt, maar meneer wou er niet mee aan de slag, nou mij lukte het ook niet ze staat nu bij een fokstal omdat ze wel een geweldige moeder is, maar de eigenaren van het paard waren echt wanhopig., zaten er aan te denken het paard in te laten slapen, gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar die man nee sorry ik doe het liever op mijn eigen manier

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:20

Citaat:
er zitten er hier ook waar Voest nog wat van kan leren...

Ben benieuwd wanneer Voest zich meldt. Haha!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:29

barbara1970 schreef:
Urko schreef:
En weer zakt Emiel Voest bij mij in waarde... Nee de paarden die aan de top lopen hebben het goed, op sommige stallen zien ze niet eens wei meer, Emiel, open je ogen!

Intelligentie kun je stimuleren, netzoals bij mensen. Als jij nog nooit geleert hebt wat a-b-c is weet je het toch ook niet?

Ik geloof niet zodat paarden die in de top lopen het goed hebben, weidegang zullen ze in ieder geval nooit zien, stel dat er wat gebeurt, ik vind het trouwens zo wie zo een vreemde stelling van die man. In alle afdelingen heb je mensen die werkelijk van hun paard houden en mensen die niet eens van zichzelf houden, dat heeft niets met top, of sub top of recreatieruiter te maken. Paarden zijn zeker niet dom maar tja wat voor intellegentie verwacht je bij een paard, moeten ze soms een boek schrijven om intelligent te zijn. Wat een vreemd artikel zeg, en dan over die paarden die 24 per dag op stal staan, mijn paarden gaan overdags naar buiten, maar blijven maar voor het hek lopen want tja waarschijnlijk hebben ze het nog niet zo slecht op stal of wel.. wwelijk gezegd heb ik het nooit zo op die man gehad, ik ben 3 keer wezen kijken en iedereen die een beetje verstand van paarden heeft krijgt toch zon gevoel van tja wat moet ik hier van denken.
Ik heb hem weleens gebeld over een donkerbruine trauma merrie, een monster van een paard, trapte je dood de stal uit als ze de kans krijgt, maar meneer wou er niet mee aan de slag, nou mij lukte het ook niet ze staat nu bij een fokstal omdat ze wel een geweldige moeder is, maar de eigenaren van het paard waren echt wanhopig., zaten er aan te denken het paard in te laten slapen, gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar die man nee sorry ik doe het liever op mijn eigen manier

Ik heb ookal bij diverse *clinics* van hem gezeten en hij heeft zich daar meerdere malen laten kennen... Hij stond net te vertellen dat geduld het belangrijkste was en 2 min later stuurt hij 2 klasgenoten van mij schreeuwend en schelden de deur uit omdat ze zaten te kletsen, heel de zaal zat met een open mond want die was het nog niet opgevallen dat die jongens aan het kletsen waren en wat Emiel allemaal riep (zonder voor af te waarschuwen van "jongens hou even jullie mond "ofzoiets) was niet voor herhaling vatbaar,.. Dit was op Animal Event.
En dan denk ik, als hij al zo met mensen omgaat, hoe gaat hij dan met paarden om? Nee Emiel staat niet hoog bij mij...
Ik heb stage gelopen op een bedrijf waar van die top paarden staan die Emiel bedoelt, nou nee bedankt. Als dat de top is hoeft het van mij al niet meer! Geen wei meer, en helemaal volgeduwt worden met suplementen omdat het arme dier anders niet meer overeind kan blijven... Paarden heb ik daar nog nooit getraint zien worden zonder goghe, slof of stang en paarden die 3 jaar oud waren en nog nooit geen trailer hadden gezien werden er met 6 man met longeerzwepen opgeslagen. Super leven hebben die paarden! Verdrietig

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:32

ook voor Voest heb ik veel respect, al is het alleen maar op de respectvolle manier hoe hij met paarden omgaat en mensen met paarden veel bij kan brengen. Ik heb hem ook eens aan het werk gezien en daar heb ik van genoten en veel van opgestoken, ik vond hem erg plezierig. Ik vond het een goed stuk en in ieder geval gaan er weer heel wat mensen met paarden nadenken en dat is misschien dan ook wel de opzet ??

Ik heb met paarden trouwens ook veel meer geduld dan met mensen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:51

Pikeur schreef:
Mijn pony is dan totáal on-inteligent want hij rent niet achter een stok aan én hij vangt ook geen muizen. Cool

Dat is nog eens handig Haha!

Paarden hebben zeker wel een mate van intelligentie, paarden kunnen in minimale mate zelfs probleem oplossend denken. Nu is denken niet helemaal het goede woord, daar ben ik me van bewust.

Paard staat in de wei, er is niet erg veel gras meer, aan de andere kant van het draad groeit mooi hoog gras. Op het draad staat stroom, dat hebben we al ontdekt, het draad is te hoog om over heen te springen. Ik wil dat hoge gras hebben.
Nou dan ga ik toch op mijn knieen liggen waardoor ik met mijn hoofd onder het draad door kan en toch nog een kleine halve meter gras kan plukken.
Dit paard (Nivje Tong uitsteken) heeft dus een oplossing gevonden om het fel begeerde hoge gras tóch te krijgen. ben je daadwerkelijk onintelligent dan zou je als paard zijnde alleen maar het mooie gras kunnen bewonderen van achter het draad.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:19

hoi Urko Ja helaas heb ik het zelf ook zo ervaren en ik ben echt nog niet op een zogenaamde top stal geweest waar het anders gaat, het draait om dollars en het zijn geen paarden meer het zijn machines geworden, ik heb van Emiel begrepen dat hij een manege gaat beginnen, je kunt je paard dan stallen bij hem maar dan heeft zijn stal een uitloopje ja zo natuurlijk mogelijk.. Alleen jammer dat je meer dan 600,- per maand aan stalling moet betalen, hahahahaha hoe bedoel je zakkenvuller

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:18

Je kunt je paard natuurlijk ook dag en nacht buiten gooien, nog natuurlijker en een stuk goedkoper denk ik:+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:26

Er kwam iemand voorbij wiens paard binnen 2 weken de voerton open kreeg.
Nou, emmers, voertonnen, geknoopte touwtjes, van die spijlen op stal die je omhoog, omlaag of weet ik veel waarheen moet duwen om de staldeur open te maken, alles krijgt meneer Houdini hier open hoor, binnen enkele minuten, als het maar meer voer oplevert.

Als mijn ene paardje gevoerd wordt op de wei en die ander heeft zijn voer eerder op, dan haalt die andere (houdini-paard) echt de mooiste trucjes uit om maar bij dat ene paardjes voer te komen, ook al sta ik er als bewaking bij.
Bij mij komen slijmen, en dan voorzichtigjes met het neusje richting de voerbak van die ander Schijnheilig misschien heb ik het dan niet door ofzo Tong uitsteken
Omlopen naar de andere kant. Waar ik dan weer sta Haha!
Hij is zoooo slim, hij weet gewoon meteen wanneer ik om het hoekje sta (en zijn stal per ongeluk heb opengelaten) dan is het 'klik' en hup, stal open en hooi eten. Of de voerbakjes van andere mensen die klaar staan Scheve mond

Hij heeft een jaar lang onthouden dat hij in die ene wei bij dat ene schrikdraadje een schok heeft gekregen van mij.
Is ondertussen door verschillende draadjes en hekken gelopen met mij, maar in die ene wei, aan dat ene touwtje gaat hij niet mee als ik het draadje vasthou

Ik weet niet of je een paard dus intelligent kan noemen zoals wij vinden dat intelligent moet zijn.
Maar ook ik heb een hoop geleerd van paarden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:49

Ik geloof dat de kern van het vergelijk met de hond en de stok het "verbanden leggen" is. Nog even over nagedacht: sommige paarden kunnen wel degelijk verbanden leggen.

Jaren geleden heb ik een groep paarden geobserveerd die in een wei stonden met een appelboom er in. Als je schudde aan de boom vielen de appels op de grond, met als gevolg dat de hele groep uiteraard onder de boom stond zodra je schudde.

1 exemplaar was duidelijk wat slimmer dan de rest en had 1 + 1 bij elkaar opgeteld. Die was dus op een gegeven moment zelf bezig om laaghangende takken naar beneden te trekken en vervolgens los te laten in de hoop dat de appels naar beneden vielen. Het verband tussen "schudden en appels" was dus wel degelijk gelegd.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:55

Apple schreef:
Ik geloof dat de kern van het vergelijk met de hond en de stok het "verbanden leggen" is. Nog even over nagedacht: sommige paarden kunnen wel degelijk verbanden leggen.

Jaren geleden heb ik een groep paarden geobserveerd die in een wei stonden met een appelboom er in. Als je schudde aan de boom vielen de appels op de grond, met als gevolg dat de hele groep uiteraard onder de boom stond zodra je schudde.

1 exemplaar was duidelijk wat slimmer dan de rest en had 1 + 1 bij elkaar opgeteld. Die was dus op een gegeven moment zelf bezig om laaghangende takken naar beneden te trekken en vervolgens los te laten in de hoop dat de appels naar beneden vielen. Het verband tussen "schudden en appels" was dus wel degelijk gelegd.

Dat bedoel ik.. maar een paard intelligent? welnee Slapen

Je hebt een heel mooi voorbeeld gegeven APple Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:10

Zolang je paard nog jouw als eigenaar herkent, naar je toe komt en zolang diegene die voert nagehinnikt wordt, denk ik wel dat ze verbanden kunnen leggen. Als je met halster aan komt bij paarden die niet naar binnen willen en ze blijven weg rennen, maar dat paard een snoepje geeft en ze van een afstand snel het snoepje pakken, maar zodra je het halster toont ze weg zijn, ze wel verbanden kunnen leggen.

Alleen een paard heeft een rustigere wereld om zich heen dan een hond, die meesten zijn zo hyper, hoevelen kan je niet foppen door te doen of je de stok weggooid en ze gaan rennen Haha! ? Dát is pas dom!!! Clown

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:17

Volgens mij gaat een paard in de loop der jaren op zijn baasje lijken, kortom Emiel Voest is dom Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:08

Urko schreef:
Ik heb ookal bij diverse *clinics* van hem gezeten en hij heeft zich daar meerdere malen laten kennen... Hij stond net te vertellen dat geduld het belangrijkste was en 2 min later stuurt hij 2 klasgenoten van mij schreeuwend en schelden de deur uit omdat ze zaten te kletsen, heel de zaal zat met een open mond want die was het nog niet opgevallen dat die jongens aan het kletsen waren en wat Emiel allemaal riep (zonder voor af te waarschuwen van "jongens hou even jullie mond "ofzoiets) was niet voor herhaling vatbaar,.. Dit was op Animal Event.
En dan denk ik, als hij al zo met mensen omgaat, hoe gaat hij dan met paarden om? Nee Emiel staat niet hoog bij mij...
Ik heb stage gelopen op een bedrijf waar van die top paarden staan die Emiel bedoelt, nou nee bedankt. Als dat de top is hoeft het van mij al niet meer! Geen wei meer, en helemaal volgeduwt worden met suplementen omdat het arme dier anders niet meer overeind kan blijven... Paarden heb ik daar nog nooit getraint zien worden zonder goghe, slof of stang en paarden die 3 jaar oud waren en nog nooit geen trailer hadden gezien werden er met 6 man met longeerzwepen opgeslagen. Super leven hebben die paarden! Verdrietig

De clinics die ik van hem heb gezien waren heel interessant. En ik vind het terecht dat er mensen weggestuurd worden, die er doorheen zitten te kletsen (zo irritant!). Ik heb eerlijk gezegd bij jouw verhaal wel het gevoel dat je behoorlijk overdrijft, maar goed. Het zal wel.... Gaaaap

Over jouw verhaal over dat bedrijf waar toppaarden staan, waar jij stage gelopen hebt; ik geloof absoluut niet dat een Voest achter die methodes staat, zoals jij beschrijft bij dat bedrijf. Dan heb je hem verkeerd begrepen, want Voest is echt niet bepaald voor zwepen, geen weidegang, slof, stang e.d. Het ene bedrijf is het andere niet, al heb ik daar ook geen hoge pet van op, hoor. Daar ben ik ook heel eerlijk in.

Ik heb het zware vermoeden dat hij niet helemaal juist geciteerd is. Zo wel (ja, ik weet het ook niet, ik was er niet bij natuurlijk), ik heb al gezegd dat ik wel degelijk vind dat paarden intelligent zijn. Wel op hun eigen niveau. Je mag een paard niet met een mens vergelijken natuurlijk. En daarbij leer ik elke dag weer van mijn paard en hij hopelijk ook van mij. Haha!

Verder ben ik blij dat ik de freestyling ontdekt heb, want ik en mijn paard vinden het superleuk om te doen. Daarnaast verdiep ik me graag in meerdere methodes van natural horsemanship e.d. en het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, vind ik niet meer als normaal. Van mij mogen mensen wel eens beter nadenken over hoe zij hun paarden houden. Kan echt geen kwaad, zeker niet als ik hier op bokt rondkijk. Clown

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:52

Citaat:
Hij stond net te vertellen dat geduld het belangrijkste was en 2 min later stuurt hij 2 klasgenoten van mij schreeuwend en schelden de deur uit omdat ze zaten te kletsen, heel de zaal zat met een open mond want die was het nog niet opgevallen dat die jongens aan het kletsen waren en wat Emiel allemaal riep (zonder voor af te waarschuwen van "jongens hou even jullie mond "ofzoiets) was niet voor herhaling vatbaar,.. Dit was op Animal Event.

Emiel vertoonde hier een typisch alphamerrie gedrag. Knipoog

Maar ik geloof ook niet dat iemand met mensen zo ongeduldig is en met dieren een toonbeeld van rust, heeft meer met algemeen karakter te maken.

Gelukkig kletsen paarden nooit. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:19

Ook een alphmerrie waarschuwt vlgs mij ook eerst eerdat ze toeslaat, toch? Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:24

russel schreef:
Ook een alphmerrie waarschuwt vlgs mij ook eerst eerdat ze toeslaat, toch? Knipoog

Misschien hadden de jongens gemist dat Emiel zijn oren in zijn nek legde?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:27

Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:35

Of zijn tanden liet zien, met staartje zwiepte?? Haha! Haha! Haha! Clown

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:05

randalinpony schreef:
russel schreef:

Misschien hadden de jongens gemist dat Emiel zijn oren in zijn nek legde?

hahahah sorry meschien niet netjes maar vond het wel een super leuke opmerking Haha! Haha! Haha! En verder tja iedereen moet er natuurlijk zelf van denken wat hij wil. voel je jezelf thuis bij zijn manier van met paarden omgaan, nou da toch prima en natuurlijk zijn er ook een hoop die het flauwekul vinden, maar dat heet geloof ik eigen mening.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:07

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:47

Wat dom om paarden met honden te vergelijken Haha! Dat er verschil zit in de driftenvan een hond en van een paard, de aanzet van beide soorten tot bepaald gedrag, impulsen, weet toch iedereen wel ?
De ene is jager, en de ander wordt gejaagd. Beetje andere levensinstelling is een gevolg van het zijn van OF hond, of een paard.
Als je eerst intelligentie gaat uitleggen, b.v. intelligent is het verbanden kunnen leggen in abstracte zaken en de behoefte om iets te vormen, dan ga ik wel mee in het verhaal intelligent, niet werkelijk. Alleen weet ook iedereen dat er toch wel uitzonderingen bestaan en dat men op een paard ooit is gaan zitten omdat het een paard was.
Blijkbaar was een paard zo slim dat het wat kon leren, en ook nog in staat was om een kameraad te zijn voor mensen.
Ben je san slim, heb je dan als diersoort een redelijke vorm van intelligentie ja of nee.

Als een dier alleen gedreven wordt door zijn instincten, zoals vaak wordt aangenomen, zal het voor mensen onhandelbaar zijn. Dit zie je bij dieren die niet kunnen samenleven met een mens. Zebra, Antilope, Zwaluw. Deze diersoorten zij inderdaad gedreven door instincten. Paarden zijn zo gevoelig ontwikkeld dat er vaak toch wel sprake is van wwn vorm van intelligentie.

Wat betreft het niet in een weiland mogen, er zijn paarden die dat geen enkel punt vinden. Even terug denkend aan de stallen van Tineken Bartels, geen ontevreden paard gezien daar. Keurige stallen, prettuige sfeer, licht, ventilatie, prima stalklimaat. Maar laten we eerlijk zijn, paarden worden over de R... gereden door vele amateurs, dat is waar. Meer ruzie dan pkezer, en paaden zijn de enige dieren die zo legaal geslagen mogen worden. Moet je je hond eens een tik geven in de stad, nou. Krijgt een paard een pak rammel in een manege (concentratie van paardenmensen... dan zegt iedereeen, verdiend)
Dat zijn de paarden die het erg beroerd hebben. Een paard is een hoog sensitief ontwikkeld dier, en dat maakt hem interessant voor ons en een interessante sportmaat of gewoon maat. Dat paard en mens vrienden kunnen zijn weet iedereen, en de meeste willen dat ook eigenlijk wel. Paarden hebben ook vele gezichten, uitdrukkingen grimassen en je kan ze zo makkelijk lezen, dat is echt geen wereldkunst.

Sommige paarden weten niet wat er van ze verwacht wordt doordat ze bang zijn, bang voor het onredelijke gedrag van mensen. Paardentaal is zeer rechtvaardig, ferm, maar wij hoeven ons tioch niet te verlagen om ook maar een robbertje te gaan vechten. Met oneerlijke middelen, we bewapenen ons. Paarden onderling vind ik heel wat anders dan de verhouding mens-paard. Sterke overeenkomst is wel, dat beiden erg gevoelig zijn, de ene meer dan de andere, voor beide partijen.
Dat het werkt dat weten we, paarden en mensen kunnen hard werken en blij zijn. Pas als je er achter komt wie je beide bent en hoe je in het leven wil staan kom je op één lijn te zitten met je paard.
Geven en nemen, en niet te veel eisen. (Zelfzucht wegpoetsen en je paard er van laten glimmen.) Het maakt vele paarden bang, waardoor hun leven niet zo leuk is om te leven.

Enne.. mensen die paarden hebben zijn volgens mij ook paardenmensen, dat komt altijd zo betweterig over. Jasses.
Hoeveel lezers heeft bokt? Paardenmensen volgens mij.
Knipoog