Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

psst

Re: Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:52

Via navraag bij LNV schijnt dat het agrarisch dagblad twee ziekten door elkaar heeft gehaald.

In Frankrijk is idd een paard gevonden met de ziekte infectieuze anemie. Deze ziekte is niet bestrijdingsplichtig en heeft hele andere kenmerken dan APP en spreidt bijvoorbeeld veel minder snel.

Paardjes kunnen dus weer rustig slapen Lachen

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:02

Er is een vaccin tegen het virus dat de ziekte veroorzaakt. Vaccinatie is verplicht in het gebied rondom een uitbraak, tenzij het op grond van epidemiologische, meteorologische, geografische of klimatologische omstandigheden niet nodig is. De omstandigheden in Nederland zijn zodanig zijn dat het vliegje dat de ziekte verspreidt, niet kan overleven. Daarom is vaccinatie in Nederland niet nodig. In Nederland is dan ook geen vaccin beschikbaar.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:57

Ik heb de PVDD gemaild! Lachen en geschreven dat een band anders is dan met geit, koe schaap of kip!
en gevraagd waarom illegaal enz.

we laten tenminste weten dat we ruimschoot op tijd zijn als het virus er is met vaccins of andere gevallen Lachen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:16

psst schreef:
Via navraag bij LNV schijnt dat het agrarisch dagblad twee ziekten door elkaar heeft gehaald.

In Frankrijk is idd een paard gevonden met de ziekte infectieuze anemie. Deze ziekte is niet bestrijdingsplichtig en heeft hele andere kenmerken dan APP en spreidt bijvoorbeeld veel minder snel.

ik vertrouw het nog niet helemaal hoor...
hou het allemaal mooi in de gaten dit zeisoen.
ga elke dag de tong van me merrie controleren:P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:32

BelgenGek schreef:
. De omstandigheden in Nederland zijn zodanig zijn dat het vliegje dat de ziekte verspreidt, niet kan overleven.
Waar baseer je dat op; op het weer van 10 jaar geleden of op het weer wat nu nu hebben ??

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:34

psst schreef:

Lijkt me wel een hele stomme vergissing, geloof 't niet zo 1 2 3, hoe kan je 2 van zulke ziektes door elkaar halen?

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:15

Ik heb nog even verder gezocht, op deze pagina wordt gesproken over een 21 jarige merrie equine infectious anemia virus.
Er stonden daar 4 paarden, en alleen die ene merrie is dood, als ik het goed begrijp.

http://www.promedmail.org/pls/promed/f? ... 1000,37696

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:28

Dus?? We hoeven nu niet bang te zijn??

Wat betreft de mugjes: ze hoeven toch niet in één keer van Frankrijk naar Nederland te vliegen (dan wel mee te reizen)?? Het kan toch zijn dat een mug een paard besmet, en een andere mug dat paard weer prikt, besmet raakt op zijn beurt ook een eindje verder vliegt?? Correct me if I'm wrong...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:38

En in het artikel staat Vernon Ardeche en niet Archeche. Dat is dus ook nog een andere regio.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:33

tja, wat moeten we nou geloven.. Scheve mond

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:43

Hmm over die slurven he, In nederland zijn er ook meer vliegvelden zonder slurven dan met. de grotere vliegvelden hebben slurven maar bijv. hier in eindhoven stappen ze ook met de trap het vliegtuig in..

Maar idd laten we hopend at het bij die ene merrie blijft!
Ik zou gek worden als t hierheen zou komen!!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:29

Er heeft tot nu toe dus niet verdere besmetting plaats gevonden...?

Beetje een vreemd verhaal...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:09

ik hou het iig in de gaten

Melanie_o0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:04

elinax21 schreef:
ik hou het iig in de gaten

anders ik wil mij paardje niet besmet zien Bloos en als het hier wel dichter in de buurt komt blijft die mooi op stal ook al is dat zielig met die mooie weer. heb liever dat die op stal staat, dan dat die die ziekte krijgt :|

MorLor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:17

Toch even een reactie mbt vaccins
- vaccins zijn nooit heilig, het betekent niet dat als je vaccineert je nooit die ziekte kan krijgen.
- doordat er geen marker-vaccin is, is er inderdaad geen verschil te zien tussen een paard met een veldinfectie en een gevaccineerd paard.
- AHS heeft verschillende serotypes. En in het vaccin zitten naar mijn weten niet alle serotypes.
In Zuid-Afrika betekent dat, dat er ondanks vaccineren toch paarden ziek worden en dood gaan van AHS. Ze zijn daar al vele jaren bezig met onderzoek hoe ze AHS kunnen voorkomen en vaccins te verbeteren.
Het zit dus helaas iets ingewikkelder in elkaar dan op het eerste gezicht. En ik denk ook niet dat onze regering erbij gebaat is om 'expres' niet te vaccineren, zoals eerder werd geopperd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:28

@MorLor : ik heb even zitten googlen en kwam een Chinese site tegen (gelukkig in het engels) die dus schijnbaar wel een vaccin heeft ontwikkeld die ook het verschil aantoont of een paard de ziekte heeft of dat het gevaccineerd is.
Het lab heet CAAS en men schijnt daar nu dit vaccin aan het 'verbouwen' te zijn omdat het blijkbaar ook goed voor HIV zou kunnen werken gezien de overeenkomsten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 01:03

Saffier schreef:
Ik zal morgen eens aan de DA hier vragen hoe het zit....
Ik neem aan dat hij er meer over moet weten.....

De DA zelf heb ik nog niet gesproken.....
Maar andere mensen bij ons op het werk hebben er nog niets over gehoord....
Wat ik op dit moment door krijg is dat wij ons meer zorgen maken...

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:55

Waar kan er dan in nederland geen vaccin worden ontwikkeld??? Het lijkt mij dat je beter van te voren iets kan proberen te ontwikkelen. Of moeten ze dan maar wachten tot dat het probleem zich ook in nederland voort gaat zetten.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:16

Shet4ever schreef:
Ik heb nog even verder gezocht, op deze pagina wordt gesproken over een 21 jarige merrie equine infectious anemia virus.
Er stonden daar 4 paarden, en alleen die ene merrie is dood, als ik het goed begrijp.

http://www.promedmail.org/pls/promed/f? ... 1000,37696

En via de zoekfunctie van de site, is er makkelijk achter te komen dat er dit jaar buiten Afrika geen waarschuwingen voor paardenpest zijn gedaan. (zoekterm: African horse sickness) Alle waarschuwingen en uitbraken van de afgelopen periode komen uit Sub-Sahara Afrika!
Infectieuze anemie is een virus dat verspreid wordt door teken, niet door muggen, en deze tekensoort is (nog) niet in Nederland aangetroffen.

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:28

ook raar dat er dan in eerste instantie wordt gezegd dat het door muggen komt.....
laten we dan maar hopen dat die teek niet naar nederland toe komt.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:37

eski4life schreef:
ook raar dat er dan in eerste instantie wordt gezegd dat het door muggen komt.....

Paardenpest wordt door muggen en knutten verspreid, IA door teken. Er werd gezegd dat het door mugjes kwam, omdat ze dachten dat het om paardenpest ging!

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:38

toch blijft het lastig om een goede diagnose te stellen. ik denk dat het voor ons ook maar gissen blijft.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:50

Een dergelijke diagnose wordt alleen gesteld en de waarschuwing uitgegeven als het betreffende virus in een laboratorium geisoleerd en geidentificeerd is. Vanwege het grote belang voor de populatie en de internationale handel wordt met dit soort meldingen van uitbraken echt niet lichtzinnig omgegaan! In dit geval een fout van de betreffende krant en niet van de OIE, aangezien zij de juiste diagnose hebben kunnen stellen en hier ook gewoon melding van hebben gemaakt.

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:54

Dat is een slordige zaak van die krant. mensen die internationaal rijden kunnen daardoor toch voor problemen komen te staan. Hopelijk worden er niet meer paarden mee besmet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:26

russel schreef:
Je zou bijna stiekum laten enten, als je toch van plan bent je paard niet te verkopen of op te laten eten.

lijkt me heel stom als het dan in jou omgeving uitbreekt test jou paard positief en word ook jou hele stal geruimd zullen je stalgenoten je vast in dank afnemen Boos!