Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 01:39

Nogmaals: ze willen niet voorkomen dat het paard wegkan, wel voorkomen dat het halster of het touw breekt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 01:55

hangt dat niet met elkaar samen? 500 kilo is heel wat, je hebt dan echt wel te maken met een paard dat weg wil van de plaats waar hij aangebonden staat. overigens vind ik 500 kilo trekkrecht veel en veel teveel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:45

Pollewoppy schreef:
Even offtopic

AaronYve schreef:
dan moeten ze een stalhulp aanschaffen die wel de tijd neemt om de paarden dit te leren!

Een stalhulp 'aanschaffen' Clown Bijvoorbeeld op marktplaats: te koop: Stalhulp.

ik zou het liever in dienst nemen noemen Knipoog

ach ja je weet toch wat ik bedoel

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:06

Jazeker Ja

Ik vond het gewoon wel grappig!!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:03

Vreselijk gevaarlijk, onbreekbare halsters! Als he tpaard blijft hangern heeft het geen kans. Ik heb daar verschillende heel akelige ongelukken mee gezien, en er ook van gehoord. Bv. een jong paard, dat een hele nacht had vastgehangen en daarna zijn leven lang een scheve hals had en dus eigenlijk onbruikbaar was geworden. Nee, dan moet ik het halster maar wat vaker vervangen, maar geef mij maar een halster dat kapotgaat of opengaat als het paard vast komt te zitten. Asjeblieft geen onbreekbaar halster!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:11

bterlaan schreef:
Vreselijk gevaarlijk, onbreekbare halsters! Als he tpaard blijft hangern heeft het geen kans. Ik heb daar verschillende heel akelige ongelukken mee gezien, en er ook van gehoord. Bv. een jong paard, dat een hele nacht had vastgehangen en daarna zijn leven lang een scheve hals had en dus eigenlijk onbruikbaar was geworden. Nee, dan moet ik het halster maar wat vaker vervangen, maar geef mij maar een halster dat kapotgaat of opengaat als het paard vast komt te zitten. Asjeblieft geen onbreekbaar halster!

Maar dan komen we weer op het punt dat door vele al aangekaart is:
Wat doet een jong paard 's nachts met een halster om?????

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:19

De studenten zeggen zelf dat dit halster niet dient om je paard mee in de stal of op de wei te zetten.

Wat ze wel willen: als je paard vaststaat en ze trekken: breekt niet het halster, niet het touw, maar wel de breekbout tussen halster en touw (hoewel ik me afvraag hoeveel touwen 500 kg kunnen verdragen).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:21

Precies, zo'n halster is niet geschikt voor in de wei of stal. Of een ander halster dat wel is, is een discussie die hier los van staat denk ik...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:25

Citaat:
Maar dan komen we weer op het punt dat door vele al aangekaart is:
Wat doet een jong paard 's nachts met een halster om?????

Het was niet mijn paard, verder vokomen mee eens dat een paard in het algemeen op stal geen halster om hoort te hebben. Op de wei kan het anders zijn, omdat veel verzekeringen willen, dat het paard niet zonder halster op de wei komt, voor het geval het uitbreekt (of idioten de paarden loslaten). En als je een stal hebt waar je al blij kunt zijn, dat de paarden elke dag buiten- en weer binnengezet worden en je bent een dagje weg, dan moeten de stalmensen de halsters eraf halen en dat is meestal teveel moeite Boos!

Ursje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:32

Ik heb toch liever een halster wat gewoon breekt. Ik heb namelijk een paard verzorgd die vroeger een oor praam heeft gehad. Dat duurt al heel erg lang voordat ze van dat trauma af zijn. Als zo'n paard gaat hangen komt het allemaal weer terug, omdat het halster dan weer druk geeft achter de oren. Kan je mooi weer opnieuw beginnen. Zit ik niet echt op te wachten. Dan liever 1tje die wat sneller breekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:41

poes schreef:
De studenten zeggen zelf dat dit halster niet dient om je paard mee in de stal of op de wei te zetten.

Wat ze wel willen: als je paard vaststaat en ze trekken: breekt niet het halster, niet het touw, maar wel de breekbout tussen halster en touw (hoewel ik me afvraag hoeveel touwen 500 kg kunnen verdragen).

weinig Bloos Zeer weinig Bloos Die dame van mij heeft dat nl al uitgetest.

overigens heb je geen 50 paarden nodig voor 3 kapotte halsters op 1 dag, als ze 10 paarden hebben met het karakter van mijn merrie komen ze daar ook makkelijk aan Nagelbijten / Gniffelen (hebben ze al een oplossing gevonden voor een onbreekbaar hoofdstel? Dat zijn nl dure grappen als ze die molt.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:01

Haha phara, weer typisch dat net jij er eentje hebt die zo'n dingen doet :p Haha! Hoe kan ze nu haar hoofdstel mollen? Heb je haar ermee in de wei gezet zodat ze klaar was voor het rijden of zo? Haha!

En eigenlijk: ja, de zwakke schakel blijft eigenlijk het touw, die breken veel sneller dan halsters. Mss is het wel net die breekbout die de musketon van het touw vervangt?

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:04

Ik snap het probleem eigenlijk niet.
Ik heb een doodnormaal halster maar ik gebruik altijd halstertouwen met een paniekhaak om hem daarmee vast te zetten. Als hij gaat hangen schiet de haak vanzelf open en mijn halster is gewoon nog heel hoor.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:05

En dat is een goedkopere oplossing...

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:19

autogordel kan ook zo lekker snijden

Ulalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:38

Cayenne schreef:
http://www.gelderlander.nl/sporten/paar ... 449893.ece
gelderlander.nl

Studentes van het agrarisch onderwijscentrum AOC in Enschede hebben dé oplossing bedacht voor het voortdurend knappen van paardenhalsters: een onbreekbare halster met veiligheidsclip.

"Bij een beetje stal gaan er soms wel drie op een dag kapot", zeggen Kelly Leurink en Ingrid Wevers. "Eén zo'n ding kost de hele wereld niet, maar als je het over een heel jaar bekijkt, kan het behoorlijk in de papieren lopen."

De acht studenten zochten aan het begin van hun examenjaar naar een product om de wereld te veroveren. Medestudente Clarissa van der Poel kwam met een kapot halster aan. De zoveelste voor de amazone uit Lonneker. "Daar waren we dus snel uit", lacht Maaike Temmink uit Neede. "Een onbreekbaar halster. Dat moest het worden."

Lees hier het hele bericht.

Hallo mensen.

Ik wil toch graag even een paar dingen uitleggen.

* het halster is gemaakt van autogordels. > dit is zo sterk en onbreekbaar dat het onveilig zou worden. Dat snappen wij zelf ook ... Vandaar de veiligheidsclip. Dit is een speciaal voor ons ontworpen product die gemaakt is door proffesionele bedrijven. in de clip zit een breekbout welke je kunt verwisselen voor een pony gewicht (200 kilo ) en een paarden gewicht. (500 kilo) als je graag wil dat er een lichtere breekbout in komt.

Jullie zijn ook allemaal met paarden bezig en dan weten jullie ook dat je in de stal geen halster op hoord te hebben Een paard kan zich ook met een normaal halster ophangen. Ons halster is voornamelijk gemaakt voor op de wasplaats, vrachtwagen of voor stapmolens waar de paarden aangebonden in staan. Zo is het juist veel veiliger.
Ik werk zelf ook met (dek) hengsten en ik vind het ideaal dat ik wat kan grijpen als het paard zich los trekt. Een nieuwe breekbout zet je er zo weer ik maar vang maar eens een hengst zonder halster als ze allemaal in de ''blije'' bui zijn... Niet zo makkelijk.

Ik hoop dat jullie nou een beetje beter begrijpen hoe het product werkt. En inzien dat wij nog niet zo dom zijn maar er juist heel goed over na hebben gedacht..

Groetjes
M. T.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:56

Citaat:
Jullie zijn ook allemaal met paarden bezig en dan weten jullie ook dat je in de stal geen halster op hoord te hebben Een paard kan zich ook met een normaal halster ophangen. Ons halster is voornamelijk gemaakt voor op de wasplaats, vrachtwagen of voor stapmolens waar de paarden aangebonden in staan. Zo is het juist veel veiliger.
Ik werk zelf ook met (dek) hengsten en ik vind het ideaal dat ik wat kan grijpen als het paard zich los trekt. Een nieuwe breekbout zet je er zo weer ik maar vang maar eens een hengst zonder halster als ze allemaal in de ''blije'' bui zijn... Niet zo makkelijk.

Juist in de wasplaats/trailer/stapmolen is dat levensgevaarlijk !!! Ten alle tijden bevestig je het touw zowel bij wasplaats en trailer aan de zijkant van het halster, en vaak ook 2 touwen ipv 1 tegen draaien. Maar dat je met name de stapmolen als argument gebruikt, juist daarin wil het wel eens gebeurend at een paard ergens aan blijft hangen met het halster. Slechte voorbeelden die het product nog meer de grond induwen.

Het biedt niet meer veiligheid zoals er beweert wordt maar zorgt voor nog meer ongelukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:59

poes schreef:
Haha phara, weer typisch dat net jij er eentje hebt die zo'n dingen doet :p Haha! Hoe kan ze nu haar hoofdstel mollen? Heb je haar ermee in de wei gezet zodat ze klaar was voor het rijden of zo? Haha!

En eigenlijk: ja, de zwakke schakel blijft eigenlijk het touw, die breken veel sneller dan halsters. Mss is het wel net die breekbout die de musketon van het touw vervangt?

De jongedame gaat op een of andere manier op haar teugels staan. (ik hang ze altijd zo dat een normaal paard er niet in kán gaan staan maar Pret kan dat dus blijkbaar wel, maar ze kan het zélfs als ik de teugels vast heb dat ze net niet gespannen staan... Verward Ex schuurde ook altijd maar die is er nooit in gaan staan, leek miji ook fysiek onmogelijk maarja... Nagelbijten / Gniffelen) Dus tegenwoordig (na het 3de hoofdstel had ik pas door wat het probleem was) is het van het moment dat ik af stap hoofdstel uit en halster aan. (dat mag ze stuk trekken van mij Nagelbijten / Gniffelen) en dán mag ze schuren!
Geloof dat ik een beetje gestoorde paarden heb Nagelbijten / Gniffelen
Dus studenten? Onbreek baar hoofdstel graag? *LOL*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:19

[/quote]

Hallo mensen.

* het halster is gemaakt van autogordels. > dit is zo sterk en onbreekbaar dat het onveilig zou worden. Dat snappen wij zelf ook ... Vandaar de veiligheidsclip. Dit is een speciaal voor ons ontworpen product die gemaakt is door proffesionele bedrijven. in de clip zit een breekbout welke je kunt verwisselen voor een pony gewicht (200 kilo ) en een paarden gewicht. (500 kilo) als je graag wil dat er een lichtere breekbout in komt.

als het halster of touw losschiet, wat is dan het verschil. je moet toch eerst het paard vangen, kan net zo snel een touw om nek doene n ander halster omdoen, ipn dat losgeschoten halster vastpakken

*Jullie zijn ook allemaal met paarden bezig en dan weten jullie ook dat je in de stal geen halster op hoord te hebben

is ook niet waar, en op stallen waar mensne weinig tijd hebben worden ze ook vaak omgelaten

Een paard kan zich ook met een normaal halster ophangen. Ons halster is voornamelijk gemaakt voor op de wasplaats, vrachtwagen of voor stapmolens waar de paarden aangebonden in staan. Zo is het juist veel veiliger.

Hoe kan je die vastpakken aan halster als die blije bui heeft, of je touw omdoet om dat halster vast kan pakken, je moet toch dicht genoeg bij het paard komen om dat te kunnen doen. In mijn ogen zit hier geen verschil in

Ik hoop dat jullie nou een beetje beter begrijpen hoe het product werkt. En inzien dat wij nog niet zo dom zijn maar er juist heel goed over na hebben gedacht..

dat jullie over nagedacht hebben kan ik begrijpen, brengt niet zomaar product op de markt. Vind alleen niet erg practisch. Meestal breekt het touw ipv halster, en dan loopt het paard ook op het erf met halstertje om

leer een paard opvoeding.
Gaat hij vaak hangen, zorg dat je dat paard niet vastzet, of met een longeerlijn die die zelf vasthoud aan einde of met 2en bent.

Groetjes
M. T.[/quote]

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:52

poes schreef:
Is dat de prijs? Bloos!

Yup dat is de prijs, zeker weten.
Is idd ook 50 euro gezegd, maar ze hebben me zelf gemaild dat het 65 euro gaat kosten.
Jammer anders had ik er best een willen testen!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:35

Zolang het niet gevarlijk is en het paardje veilig is vind ik het een uitstekend idee !!
ook al heb ik geen problemen met regelmatig een nieuw halster Cool

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:37

Nou, dankje hartelijk. Ik koop liever 100x nieuwe, dan het risico lopen dat mijn paard eenk eer blijft hangen en het halster niet kapotgaat. Daar zeg ik U tegen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:39

Lynn_Nikita schreef:

Hallo mensen.

als het halster of touw losschiet, wat is dan het verschil. je moet toch eerst het paard vangen, kan net zo snel een touw om nek doene n ander halster omdoen, ipn dat losgeschoten halster vastpakken

*Jullie zijn ook allemaal met paarden bezig en dan weten jullie ook dat je in de stal geen halster op hoord te hebben

is ook niet waar, en op stallen waar mensne weinig tijd hebben worden ze ook vaak omgelaten

Een paard kan zich ook met een normaal halster ophangen. Ons halster is voornamelijk gemaakt voor op de wasplaats, vrachtwagen of voor stapmolens waar de paarden aangebonden in staan. Zo is het juist veel veiliger.

Hoe kan je die vastpakken aan halster als die blije bui heeft, of je touw omdoet om dat halster vast kan pakken, je moet toch dicht genoeg bij het paard komen om dat te kunnen doen. In mijn ogen zit hier geen verschil in

dat jullie over nagedacht hebben kan ik begrijpen, brengt niet zomaar product op de markt. Vind alleen niet erg practisch. Meestal breekt het touw ipv halster, en dan loopt het paard ook op het erf met halstertje om

leer een paard opvoeding.
Gaat hij vaak hangen, zorg dat je dat paard niet vastzet, of met een longeerlijn die die zelf vasthoud aan einde of met 2en bent.

Groetjes
M. T.[/quote][/quote]

Dit is gewoon toegeven en het paard zijn zin geven, niet mijn manier van opvoeding, maar goed.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:44

het mag een feit zijn dat een halster wat knap bij bijvoorbeeld hangen, meer schade aanricht aan de nekwervels als een halster dat niet knapt, maar is het niet een kwestie van opvoeding? als ik lees dat er meerdere halsters per jaar breken is er toch iets mis met de kunde van de handelaars.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:46

inderdaad roest. mijn paard heeft in de 8,5 jaar dat ik hem heb één keer de musketon van het halster stukgetrokken, maar verder zijn al mijn halsters heel gebleven. met andere paarden heb ik het nog nooit meegemaakt, en ik heb er toch wel een stuk of wat in handen gehad. zijn die dan allemaal zo perfect opgevoed, als je nagaat dat men er hier vanuit gaat dat er op een 'beetje stal' meedere halsters per zoveel tijd stukgaan door trekken...