Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopathie)

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:47

Ik heb in NL nog niet van gevallen van EIA gehoord, wel ken ik een geval van EVA (hoor je ook niet vaak over).

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:50

DubbelDun schreef:
Ik heb in NL nog niet van gevallen van EIA gehoord, wel ken ik een geval van EVA (hoor je ook niet vaak over).


EVA zit overal maar wordt stil gehouden want het heeft geen meldingsplicht

En EIA heeft wel een meldingsplicht met eventuele gevolgen van dien. Vork

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:03

ceasario schreef:
DubbelDun schreef:
Ik heb in NL nog niet van gevallen van EIA gehoord, wel ken ik een geval van EVA (hoor je ook niet vaak over).


EVA zit overal maar wordt stil gehouden want het heeft geen meldingsplicht

En EIA heeft wel een meldingsplicht met eventuele gevolgen van dien. Vork



Waarom haal je toch steeds 2 ziektes door elkaar???
EIA en EVA hebben niets met AM te maken, ik stel voor als je een discussie wilt over EIA en EVA, dat je daar een nieuw topic over opent.
Jij brengt de mensen zo nog meer in de war als dat ze al zijn.

Ook in Duitsland zijn regelmatig uitbraken geweest van MA, en ook daar hebben ze er geen verklaring voor.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:20

shan schreef:
[

Ook in Duitsland zijn regelmatig uitbraken geweest van MA, en ook daar hebben ze er geen verklaring voor.


Wie verteld mij dat al de anderen MA is... Ik heb hier nog steeds geen bevestiging gezien van
onderzoek van een kadaver of uitslagen van de Gezondheidsdienst voor dieren.

Of heb ik iets werkelijk gemist terwijl EIA vol-op in het nieuws is vanuit Brussel-Duitsland etc.....

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:40

ceasario: Ik vind ook dat je nu behoorlijk aan het doordraven bent

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:15

volgens mij hebben de twee ziektes inderdaad niets met elkaar te maken hoor... het gaat als je het zo leest over iets totaal anders. andere symptomen etc.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:21

Ik lees dat we heel wat dierenartsen hebben in dit forum ?!
Info is altijd fijn maar laat het analiseren maar aan de echte DA over.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:23

ullaatje schreef:
Ik lees dat we heel wat dierenartsen hebben in dit forum ?!
Info is altijd fijn maar laat het analiseren maar aan de echte DA over.


Er sterven meer "Huisdieren" met een Dierenarts dan zonder. Haha!

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:50

Is er nog nieuws??

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:06

het is al een tijdje stil rond AM. zou het over zijn? er komt wel weer een zachte periode aan...

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 01:40

risico was toch tot 15 november?
stond ergens, weet niet meer waar, dat er twee risico tijden waren, voorjaar en najaar?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 02:00

ja dat klopt, maar omdat het weer nu meer vergelijkbaar is met september dan met bovember, zou het risico nog weleens hoger kunnen zijn dacht ik...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:42

ceasario schreef:
shan schreef:
[

Ook in Duitsland zijn regelmatig uitbraken geweest van MA, en ook daar hebben ze er geen verklaring voor.


Wie verteld mij dat al de anderen MA is... Ik heb hier nog steeds geen bevestiging gezien van
onderzoek van een kadaver of uitslagen van de Gezondheidsdienst voor dieren.

Of heb ik iets werkelijk gemist terwijl EIA vol-op in het nieuws is vanuit Brussel-Duitsland etc.....


karoliena schreef:
ceasario: Ik vind ook dat je nu behoorlijk aan het doordraven bent



Citaat:
Equine infectieuze anemie(EIA)


Het uitbreken van haarden van equine infectieuze anemie (EIA) in april 2006 in de Europese Unie (in Ierland, Duitsland en Italië), dwingt ons tot de grootste voorzichtigheid. In deze context is een herinnering misschien noodzakelijk.

De equine infectieuze anemie (soms moeraskoorts genoemd) is een virale paardenziekte, die zich kan openbaren als een chronische verslechtering van de algemene toestand, gepaard gaande met een intermitterende koorts.
De gevoelige diersoorten zijn paarden, muildieren en ezels. Het gaat dus niet over een antropozoönose.



Infectieus agens

Virus van de familie van Retroviridae, genus Lentivirus. Er bestaan meerdere stammen, elk met een verschillende virulentie. De pathogenese wordt nog niet volledig begrepen: de immuunreactie tegen de antigenen leidt tot anemie, tot letsels van de bloedvaten en tot andere organische letsels. De initiële vermeerdering van het virus gebeurt in de monocyten/macrofagen. Het virus ontsnapt zo aan de humorale immuunreactie.



Symptomen

De ziekte kan een acuut of chronisch verloop kennen. Asymptomatische dragers worden ook vermeld.

Acute vorm
Intermitterende hoge koorts gepaard gaande met spierzwakte, ataxie, rillingen, eventueel met icterus of congestie van slijmvliezen. De petechiale hemorragiën aan de onderkant van de tong zijn kenmerkend, alsook sterke hartslagen, tachycardie en aritmie (myocarditis). Oedemen in de onderste delen van het lichaam kunnen voorkomen.
De anemie treedt vrij snel op. De eetlust is in het algemeen niet ontregeld. Plotselinge sterfte worden soms waargenomen. Een volledige genezing is zeldzaam, vaker worden aanvallen van intermitterende koorts waargenomen.

Chronische vorm
Vermagering, vermoeidheid, afname van de capaciteiten. Paarden die op rust gezet worden vertonen vaak slechts s’avonds een zwakke verhoging van temperatuur. Koortsaanvallen na krachtsinspanning zijn kenmerkend. Besmette dieren blijven dragers van het virus, zelfs indien er geen klinische symptomen zijn.


Asymptomatische dragers
Deze paarden lijken gezond, maar vertonen zwakke of onaantoonbare virushoeveelheden in het bloed. Het is mogelijk dat asymptomatische dragers nooit aan de acute of infectieuze vorm lijden. Factoren zoals stress, behandelingen of andere ziekten kunnen evenwel tot een acute vorm leiden, en dus een belangrijke verhoging van de virushoeveelheid in het bloed met zich meebrengen.



Incubatieperiode

Tussen 1 en 3 weken, maar soms 3 dagen of zelfs 3 maanden.



Epidemiologie

De uitscheiding van het virus gebeurt via alle secreties en excreties van het lichaam. Het virus blijft gedurende het hele leven aanwezig in besmette dieren; deze dieren vormen dan een reservoir van het virus. De overbrenging gebeurt via hematofage insecten (muggen, vliegen, daasvliegen), via iatrogene weg en door langdurig nauw en direct contact. Een intra-uteriene besmetting is mogelijk maar zeldzaam, evenals overbrenging via besmette melk. Het sperma van geïnfecteerde hengsten is besmettelijk. Er bestaan seizoensinvloeden met een verhoging in de zomer en in de herfst (insect vectoren).



Diagnose

Verdenking in geval van koorts van onbekende oorsprong die resistent is tegen behandelingen, van toevallige verhoging van de temperatuur en van vermagering ondanks een goede eetlust. Voor de bevestiging wordt het bloedmonster aan een Coggingstest onderworpen (immuno-diffusietest).



Wettelijk kader

EIA is een ziekte die opgenomen is in het koninklijk besluit van 1988 tot aanwijzing van de dierenziekten die vallen onder de toepassing van hoofdstuk III van de dierengezondheidswet van 24 maart 1987. Het gaat dus om een ziekte met meldingsplicht die onmiddellijk aan de PCE (Provinciale Controle Eenheid) moet worden gemeld. De gegevens van de PCE zijn beschikbaar in het rubriek Contact (cf. Organogrammen> Bestuur Controle)
Het ministerieel besluit van 29 september 1992 betreffende de veterinairrechtelijke voorschriften voor bewegingen, de invoer en het verkeer van paardachtigen en het koninklijk besluit van 3 juni 1960 houdende maatregelen van diergeneeskundige politie inzake besmettelijke bloedarmoede en encephalo-myelitis der eenhoevigen zijn van toepassing.



Epidemiologische toestand in Europa

De verspreiding van EIA is wereldwijd. In Europa is de ziekte sinds april 2006 in Italië aanwezig, sinds 12 juni in Ierland, sinds 22 september in Duitsland. De ziekte is endemisch in Roemenië.
In Italië werd de ziekte geïntroduceerd door Roemeense paarden bestemd voor het slachten, die van hun oorspronkelijke eindbestemming afgeleid werden.
In Ierland zijn 12 bedrijven besmet en zijn er 32 het voorwerp van restrictiemaatregelen. Het eerste geval werd gediagnosticeerd in een paardenkliniek. De ziekte werd binnengebracht via illegaal ingevoerd hyperimmuun plasma. De besmetting gebeurde door plasma, naalden, bloedzuigende vliegen of nauw fysiek contact.
In Duitsland zijn 12 paarden besmet, en de verspreiding zou via wedstrijden kunnen voortgaan.
De Europese Commissie heeft de toestand in deze drie landen als zeer ernstig gekwalificeerd en legt de nadruk op de economische aspecten van de epidemie.



Zie Bron:

http://www.afsca.be/sp/sa-ane-equine/an ... ine_nl.asp

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:54

best interesant, maar het gaat niet over AM toch?
want dat is geen virus ziekte, en het verloop is ook anders.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:11

Marigold schreef:
best interesant, maar het gaat niet over AM toch?
want dat is geen virus ziekte, en het verloop is ook anders.


Vertel nu nog eens in het kort, wat is AM en welke dieren hadden het en wat was de uitslag van de Gezondheidsdienst? i.p.v. allerlei soorten indianenverhalen die een eigen leven zijn gaan leiden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:20

Ja bent nu toch ook bezig met indianen verhalen. Als de dierenartsen gezegd hebben dat het Am hoe kan jij dan zo eigenwijs blijven door te zeggen dta het een andere ziekte is

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:29

er zijn hier mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt.

ik bedoel het niet om je aan te vallen Ceasario.
we willen allemaal graag duidelijkheid over het verschijnsel AM.
maar in jou link praat men over een virus.
als het een virus is, hoe rijmt dat met het feit, dat het tot 1 weiland beperkt blijft, en de paarden in een buurweitje het niet krijgen.
of zal het dan toch een virus zijn, die alleen door direct contact over te brengen is (denk ik nu hardop), ik herinner me ineens weer het verhaal van een zgetroffen paard, die een vriendje meekreeg naar de kliniek, welke het toen ook gekregen heeft.. hm..

maar goed, wat Karoliena zegt, als het dus die ziekte zou zijn die jij linkt, waarom zouden veeartsen dat niet zien dan.
dat klopt toch niet.
feitelijk gezien dus, want nogmaals ik wil je niet aanvallen, maar het is wel belangrijk bij de feiten te blijven, het is serieus dit, en we hopen allemaal dat er snel duidelijkheid komt over het hoe wat en waarom van dit verschijnsel..

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:55

Marigold schreef:
er zijn hier mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt.

Feiten te blijven !!?? Huilen
Tot heden geen onderbouwde uitslag van de Gezondheidsdienst alleen maar indianenverhalen.
Dat Dierenartsen hier niet op gereageerd hebben heeft alles te maken met het niet kunnen onderkennen van problemen en het daarom maar onder een bepaalde noemer gooien. Het kadaver niet te hebben laten onderzoeken. etc. etc.
En verder echt Nederlands.....van horen zeggen.

Ik kom gewoon met indicaties waar men rekening mee dient te houden de komende jaren en waar
men bloed voor kan trekken.
Kortom men heeft het hier gewoon over AM omdat de topicstarter dit zo genoemd heeft zonder wetenschappelijke onderbouwing. Alleen maar " info" van het net geplukt. Tot de "Eikels" toe. Ach gut

Citaat:
Atypische myopathie bij het (jonge) paard

Zoals de naam van de ziekte al een beetje aangeeft gaat het om een aandoening waarvan nog te weinig bekend is. Het voorkomen van de ziekte is al langer bekend maar de verspreiding heeft tot op heden nog geen uitgebreide vorm aangenomen.

Aandoening
In de schaarse vermeldingen valt wel op dat het gaat om meestal jonge paarden die dag en nacht in de weide worden gehouden. De ziekte heeft een kort verloop van spierpijn en/of enigszins op buikpijn (koliek) gelijkende klachten. Een groot deel van de gerapporteerde patiënten overlijdt aan de ziekte. Sectie op de overleden paarden toont aan dat er sprake is van algemene spieraantasting maar de oorzaak blijft onbekend.



Citaat:
EIA

Acute vorm
Intermitterende hoge koorts gepaard gaande met spierzwakte, ataxie, rillingen, eventueel met icterus of congestie van slijmvliezen.


http://www.afsca.be/sp/sa-ane-equine/an ... ine_nl.asp

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:31

Dta is toch hetzelfde wat jij zegt, je blijft zeggen dat er volgens jou geen feiten zijn dta eht om AM gaat.

Nou er zijn toch ook geen feiten dat het de ziekte is waar jij over praat, dus dat zijn dan toch ook indianenverhalen zoals jij ze noemt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:54

karoliena schreef:
Dta is toch hetzelfde wat jij zegt, je blijft zeggen dat er volgens jou geen feiten zijn dta eht om AM gaat.

Nou er zijn toch ook geen feiten dat het de ziekte is waar jij over praat, dus dat zijn dan toch ook indianenverhalen zoals jij ze noemt.


De laatste geeft aan dat je daar rekening mee kan houden i.v.m. waarschuwingen in
Duitsland en België. In Nederland vind ik daar geen waarschuwingen van.
Die zijn nog bezig achter hun "Waarheid" aan te lopen, een waarheid van ik weet het niet dus noemen we het AM. Haha!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:53

Je bent er wel erg van overtuigd dat je gelijk hebt en dat de gestorven paarden EIA hadden, hoor, maar welke bewijzen heb jij daar dan van?

Als je verder je eigen quotes nog eens goed doorleesd zul je zien, dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de 2 ziektebeelden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:51

Excuus me!! Ik ben nu wel erg verontwaardigd!! Zomaar iets van het net geplukt??
Er is een dierenarts van de universiteit bij mijn paard geweest en net als bij de andere 3 paarden uit de kudde is er AM vastgesteld. Het bloed is reeds al onderzocht van alle 4 paarden!!!

Op dit moment is de Universiteit uitvoerig aan het onderzoeken wat de oorzaak is, niet wat de aandoening is! De aandoening is DUIDELIJK en VASTGESTELD.
Tevens bestaan er vanuit de Universiteit Luik onderzoeken naar AM en heeft de Uithof nauw contact met Luik aangaande de gevallen die afgelopen weken in Nederland bij hen zijn binnengekomen.

Mijn paard had totaal GEEN koorts,hij was ONDERKOELT, het ene moment rende hij nog door de wei en het andere moment zakte hij in elkaar en kon niet meer opstaan. Hij had inmense pijn, en ik heb hem laten inslapen. Een ander paardje uit de kudde is gestikt omdat al haar spieren waren afgebroken en uiteindelijk het ademhalingsorgaan het ook niet meer deed.

Ik zie in jouw indianenverhalen helemaal niets staan over een vorm van vergiftiging of afbraak van spieren...

De spieren van de paarden zijn volledig afgebroken,, waardoor vergiftiging optreedt van het bloed en van de nieren. Dit is ook reeds onderzocht door de universiteit, waar mijn paard en zijn vriendjes allerlei onderzoeken ondergaan. En jij zegt dat er geen kadavers beschikbaar zijn gesteld????
Ik ben best boos op dit moment! Ik en de andere eigenaren hebben onze paarden aan de universiteit overgedragen voor onderzoek! Vastgesteld is al dat het AM is, dat is geheel duidelijk. Ze zijn nu aan het onderzoeken wat AM nu veroorzaakt (dmv grondmonsters, bloedmonsters, weefselmonsters, weetikveelwatvoormonsters), want daar is helaas nog geen verklaring voor.


Maar ja jij weet het natuurlijk veel beter want wij in Nederland zijn echt heel erg dom en hebben totaal geen kennis op het gebied van diergeneeskunde!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:16

ben blij dat je er weer bent laetitia!


Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:32

Jakkes, Milsbeek, da's een dorp verder dan waar mijn paard staat... Scheve mond