Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissMargie

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:59

Als je in je eentje zoveel paarden moet verzorgen kan ik me voorstellen dat het je makkelijk boven het hoofd groeit, dat je niet overal meer aandacht en tijd voor hebt. Maar ik weet zeker dat als er de helft minder paarden in bezit zouden zijn geweest, dat die paarden er beter uit hadden gezien. Zoiets zal er denk ik langzaam in sluipen als je zoveel paarden hebt.
Wat dat betreft is het van de DB wel een goede beslissing, om zo werk uit handen te nemen. Het idee erachter is goed, de uitvoering misschien wat minder.
Als ze het allemaal zo goed bedoelt, is het voor haar nu alleen maar makkelijker om de overgebleven paarden goed te verzorgen toch?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:59

hetzusjevan schreef:
Je kunt de reacties op bokt in 2 groepen verdelen.
de naturals nemen het voor de vrouw uit Ulicoten op en de overige bokkers neemt het voor de paarden op.
Het gaat in deze discussie er helemaal niet om of het een wraakactie van een exwerknemer is of niet.
Als heeft heel de wereld een hekel aan mij.
Zulke foto's zullen ze van mijn paarden nooit en te nimmer kunnen maken.
Mensen, laten we het welzijn van de parden voorop houden.
Een blinde kan nog wel zien dat er hier wel dekelijk iets mis is.

Ik zou even een nieuwe indeling willen maken:
De enige mensen die deze mevrouw aanvallen hebben alleen maar de foto's van de 'nieuwe bokker' gezien. En 100% van de mensen die daadwerkelijk de fokkerij kennen, zegt dat de dieren onnodig weggehaald zijn.

Daarbuiten zijn er nog mensen als ik, die weten dat ze de situatie niet kennen en mensen oproepen er eerst eens over na te denken voordat ze met een heel fel eindoordeel komen. Of voordat ze bijvoorbeeld roepen: Er had een dierenarts gebeld moeten worden!
Terwijl al 100x gezegd is dat dat gebeurd is...

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:00

3 hoeraatjes voor de dierenbescherming...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:01

Tja, Arabesk komt niet met foto's van gezonde paarden...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:02

Oh? ik heb een paar bladzijdes terug anders al heel wat foto's gezien, in dit topic of het andere...

MaraYvette

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:02

ik ben het er mee eens dat de welzijn van de paarden voorop staan!!!en op deze fotos is het ook niet normaal iets wat ik eerder al schreef maar nogmaals ik kan niet oordelen of dat altyd zo is of dat deze paardjes een geschiedenis hebben en daar juist op knappen van hun geschiedenis er staat nu zoveel dat ik het even niet meer weet pfff sorry... misschien is muijn eerste comment handig even te lezen??

*OFFTOPIC* http://s23.photobucket.com/albums/b376/ ... eipark.jpg
even n vraagje tussen door nou we t over paarden hebben en hoe ze er uit zouden moeten zien hoe oud schatten jullie dit paard dan (mijn paard)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:08

jeannaa schreef:
Hmmm... Volgens mij valt dat in Bunnik nog al mee zie de in beslag genomen dieren regelmatig in de wei staan, net als de andere dieren.

Verwaarloosde dieren in Bunnik? Waar?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:12

Beste naturals.
Het natuurlijk bekappen heeft niets met de verwaarlozing te maken in Ulicoten.
Het gaat erom dat de reacties van de bokkers die het allemaal wel mee vinden vallen van jullie komen.
En al zouden jullie een groepje haagse studentenzijn. Dat maakt niet uit wie jullie zijn.
Het toeval wil alleen dat jullie groepje de enige is die het allemaal wel mee vinden vallen.
ik vind het vreemd.
En ga nou niet roepen dat het oog vorige maand er nog wel goed uit zag.
Als mijn paard zijn been breekt in de wei dan maakt het toch ook geen reet uit of hij vorige maand nog wel kon lopen? Als ik hem dan een maand zo in de wei zou houden dan is het toch ook terecht als de DB langskomt.
Het is net zo iets als dat je een bekeuring krijgtvoor te hard rijden.
Je rijdt nooit te hard maar als je toch die ene keer dat je te hard rijdt wordt gesnapt dan ben je er toch ook gloeiend bij.
Ik krijg een beetje het iedee dat jullie je sterk maken voor elkaar en achter elkaar aanlopen.
maar ik vind dat je je sterk moet maken voor het welzijn van het paard.
vriendelijke groet.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:15

Quellian: Bij de Raaphof/Brothers vangen ze regelmatig dieren op van de dierenbescherming. Niet alleen paarden maar ook kuddes lama's etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:15

janderegelaa schreef:
Tja, Arabesk komt niet met foto's van gezonde paarden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
op de laatste foto staat een datum: 08 juli 2006 10.58 h
Dit paard is Isapandora die werd ook bijna meegenomen!

wil je ze allemaal hebben?

Vorige week zijn ALLE paarden nog op de foto gezet voor de verzekering
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:16

hetzusjevan schreef:
Beste naturals.
Het natuurlijk bekappen heeft niets met de verwaarlozing te maken in Ulicoten.
Het gaat erom dat de reacties van de bokkers die het allemaal wel mee vinden vallen van jullie komen.
En al zouden jullie een groepje haagse studentenzijn. Dat maakt niet uit wie jullie zijn.
Het toeval wil alleen dat jullie groepje de enige is die het allemaal wel mee vinden vallen.
ik vind het vreemd.
En ga nou niet roepen dat het oog vorige maand er nog wel goed uit zag.
Als mijn paard zijn been breekt in de wei dan maakt het toch ook geen reet uit of hij vorige maand nog wel kon lopen? Als ik hem dan een maand zo in de wei zou houden dan is het toch ook terecht als de DB langskomt.
Het is net zo iets als dat je een bekeuring krijgtvoor te hard rijden.
Je rijdt nooit te hard maar als je toch die ene keer dat je te hard rijdt wordt gesnapt dan ben je er toch ook gloeiend bij.
Ik krijg een beetje het iedee dat jullie je sterk maken voor elkaar en achter elkaar aanlopen.
maar ik vind dat je je sterk moet maken voor het welzijn van het paard.
vriendelijke groet.

Jouw indeling dat alleen de naturals het voor deze vrouw opnemen slaat gewoon nergens op, ik zie ook mensen die proberen te zeggen: "denk eerst eens na" terwijl ik die mensen nog nooit eerder op bokt ben tegengekomen.

En wij zeggen niet: het valt wel mee.
Ik in ieder geval niet, ik zeg: ho eens, moeten we niet eerst eens nadenken hoe het komt dat deze paarden er zo uit zien en dan pas een oordeel vellen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:18

Ik ga zo het hele verhaal eens lezen. Ik post nu even omdat ik wel op de hoogte wil blijven, weet niet hoe ik het anders zou moeten Bloos .

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:19

Sorry.. maar ik vind het echt belachelijk. als je paarden heb.. moet je ze goed behandelen. en goed verzorgen. ALs ze zo gezegd onder behandling staan. had ze een aangetoonde DA verklaring kunnen laten zien *LOL*

Of de DA even bellen *PLING*

nee zo iets kan niet. vind het briljant dat deze vrouw van haar dieren is ontnomen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:21

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:21

Als je alles gelezen had, had je geweten dat ze gewoon verse rekeningen van de dierenarts heeft...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
met deze regenval houdt niemand zijn paddocken droog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:27

Nou....grootste gedeelte van het topic doorgelezen...Als ik even afga op de foto's van de eerste paar pagina's:

Die hoeven vind ik op zich nog wel te doen. Ze moeten wel nodig bekapt worden, maar valt imo nog niet onder dierenmishandeling. De hengst van mijn vriendin staat nu 2,5 jaar in een opfokstal en daar komt de hoefsmid ook eens in de zoveel tijd. De hoeven zien er dan wat minder "gelikt" uit dan bij de gewone paarden, maar ja, als ze in toch alleen maar in de wei staan, kunnen ze er ook wat langer mee doorlopen.

Wat ik niet vind kunnen is dat een aantal mensen hier zegt dat een paar van die paarden zo mager zijn omdat het jaarlingen zijn. Onze hengst staat al die tijd in een kudde van 15 hengsten en er is er niet één zo mager. Paarden die de hoogte in gaan, zijn iel, mager is iets heel anders. Als je de ribben kan tellen vanaf 30m afstand, hebben de paarden dus te weinig voedingstoffen binnengekregen. Aangezien de eigenaresse zelf aangeeft dat ze deze paarden al langer had, had het op haar weg gelegen om die paarden bij te voeren. Ze zijn te mager, klaar.

En dan het oog. Toevallig heeft mijn moeders paard een tijd lang gelopen met een infectie in haar oog. Dat ging telkens weken goed en dan ineens (echt binnen een uur), zwelde het hele oog op. Telkens kwam dan direct de dierenarts erbij en kreeg ze weer medicijnen. Dit heeft uiteindelijk ruim een jaar gekwakkeld (onder stricte begeleiding van de dierenarts) en uiteindelijk is het oog eruit gegaan. Maar zelfs in de meest acute gevallen en de ergste zwelling heeft het oog er nooit, maar dan ook nooit zo erg uitgezien als op deze foto's te zien is. Voor mij is dit een duidelijk geval van verwaarlozing. En als ze dan idd wel een dierenarts erbij heeft gehaald en het paard staat onder behandeling, zou ik toch ernstig gaan twijfelen aan mijn dierenarts als het er zo uit zou zien. Het oog is duidelijk gaan ontsteken en het paard moet er gewoon ontzettend veel pijn aan hebben. Dat valt niet goed te praten.

Overigens is de wei wel veel schoner dan de stal, mits er weinig vliegen zijn. Met onze hengst raadden ze ons ook aan om in het voorjaar of het najaar te castreren, zodat ze op het land kunnen bijkomen en wond sneller geneest. Dus dat het paard op het land staat, kan ik begrijpen, maar de conditie van dat oog is te erg voor woorden.

Nu even de foto's van de laatste paar pagina's: Daar zien de paarden er redelijk goed uit. Als die foto's van een maand geleden zijn, van dezelfde paarden, dan zijn die beesten toch behoorlijk achteruit gehold in een maand. Bij deze foto's zie je bij geen enkel paard de ribben namelijk. Dan zijn ze in alle eerlijkheid toch niet al te best verzorgd de afgelopen maand.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:28

ik heb de eerste 2 blz. met verbijstering zitten lezen. Ga dit niet volgen, het maakt me kwaad. Wens de betrokken heel veel sterkte toe en dat het recht mag zege vieren. Jammer dat mensen niet eerst vragen en het verhaal eens horen. Maar gewoon doen omdat ze iets zien.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:31

Ik heb dit topic met open mond gelezen en kan mij niet voorstellen dat een eigenaar het kan en wil zien dat zijn paarden er zo bijstaan, natural horsemanship of niet, persoonlijk vind ik het verschrikkelijk.
Wij hebben op dit moment 25 paarden op ons bedrijf (fokkerij) staan en er is er geen een die er zo dramatisch uitziet als deze paarden, zelfs onze oude merrie van 21 jaar niet hoor !

Ik geef (nog) geen uitgesproken mening maar nu op het eerste gezicht vind ik dat de paarden (in ieder geval de paarden van de foto's) er belabberd bijstaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:31

Arabesk; volgens mij -correct me if I'm wrong- roept er niemand dat ALLES paarden slecht verzorgd worden, mij hoor je het in elk geval niet zeggen. Maar die oogfoto vind ik echt heel vreselijk en ik vind het niet door de beugel kunnen dat je zo'n paard niet naar de kliniek brengt. Je kunt dit wel laten behandelen door een DA (het doet er niet toe of er DA rekeningen zijn, het oog ziet er bagger uit), maar zalf is niet voldoende he Knipoog Ze had de inbeslagname van een aantal dieren zelf kunnen voorkomen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:32

mylittlejoy schreef:
Als die foto's van een maand geleden zijn, van dezelfde paarden, dan zijn die beesten toch behoorlijk achteruit gehold in een maand. Bij deze foto's zie je bij geen enkel paard de ribben namelijk. Dan zijn ze in alle eerlijkheid toch niet al te best verzorgd de afgelopen maand.

Ik weet ook niet hoe oud de foto's zijn. Maar als ze inderdaad 1 maand oud zijn en de paarden zijn inderdaad sinds een maand heel slecht verzorgd, dan is de dierenbescherming opeens wel een hele alerte en snel handelende organisatie geworden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:32

nogmaals het oog was onder behandeling bij een VA

so what's the problem

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:33

Arabesk schreef:

mensen,
Het gaat er niet om hoe het een jaar of een maand geleden uit zag.
Het gaat erom hoe het er uit zag ten tijde van de in beslagname.
Als je je altijd aan de maximum snelheid houdt en je rijdt 1 keer te snel en je wordt geflitst dan ben je toch ook de pineut. Al had die vrouw een zwembad voor de paarden en liggen er tonnen voer.
Er was duidelijk iets niet aan de haak op die stal en daar heeft de DB actie op ondernomen.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 26-08-06 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:33

Arabesk schreef:
so what's the problem

Ik hoop dat deze vraag sarcastisch bedoeld is? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:39

Arabesk schreef:
nogmaals het oog was onder behandeling bij een VA

so what's the problem

Als de infectie in dat oog zo ernstig is dat een paard afgemaakt moet worden (en dit niet meer met een verwijderen van het oog te verhelpen is) dan is dat zeer zeker een probleem. Als het paard daar al een maand mee rond loopt had er al lang een andere methode van behandelen toegepast moeten worden. Als een oog niet te redden is, laat het dan verwijderen maar modder geen maand aan.