Citaat:
Is dit niet DE reden om je te registreren als donor!!!???Mijn longen toch niet geschikt.Ik ben namelijk astma patient
Waarschijnlijk zijn er nog wel andere delen van je lichaam te gebruiken of huid. Ik neem aan dat de artsen wel in de gaten hebben als bepaalde organen of weefsel toch niet geschikt blijken te zijn voor transplantatie.
Ik ben voor het Belgische systeem; iedereen is donor, tenzij uitdrukkelijk aangegeven om het niet te willen zijn.
Wie bereid is om te ontvangen, moet ook bereid zijn om te geven!
Zelfs de meeste personen die op voorhand principieel tegen orgaantransplantatie zijn, accepteren maar al te graag een donororgaan.
Er is gewoon een groot tekort aan donoren, zelf als iedereen donor zou zijn, is het nog moelijk, om geschikt te zijn als orgaandonor moet je bij je overlijden aan een paar voorwaarden voldoen; één ervan is dat je dus in een ziekenhuis dient te overlijden. Je lichaam wordt aan de hart/lomgmachine gekoppeld en je wordt hersendood verklaard aan de hand van zeer strenge criteria.
Als je thuis overlijdt dan zijn de organen al niet meer geschikt voor transplantatie omdat necrose (afsterving) zeer snel optreedt.
Dit wetende dan is het niet onbegrijpelijk dat er altijd een tekort aan donoren zal zijn.
Het gebeurt ook dat er wel een donororgaan beschikbaar is, maar geen ontvanger of dat de afstand tussen beide voor het betreffende orgaan te groot is.
Na uitname van het orgaan is het van levensbelang dat het orgaan binnen een bepaalde tijd bij de ontvanger is.
Complicaties met het immuunsysteem is een groot probleem door het gebruik van immuun suppressiva, gevolg afstoting en/of infecties.
Hopenlijk kan het donor tekort verkleind worden.
Bovenstaande opmerkingen zijn niet persoonlijk bedoeld maar als algemene noot.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 14-06-06 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt