Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
snoetie schreef:ik vind het niet zo'n goed initiatief, als je een gek paard heb, en je hebt wel je rijbewijs kunnen er alsnog ongelukken gebeuren, ik denk dat het niet zozeer aan het rijbewijs ligt, maar meer aan het paard..
en ik heb al een ruiterbewijs, dat ze dát dan eens verplichten!
Paraat schreef:Ik vind het een heel aardig idee. Als ruiter ben je immers een niet licht genomen deelnemer van het verkeer, en zowel genoeg ruiters die regels negeren of niet kennen.
jufsandra schreef:Hai,
op zich een goed idee,
maar dan wel de mogelijkheid dat ze bij je thuis komen om te kijken of je kunt rijden!!!!!
Voor veel mensen die voor de lol rijden en dus geen grote auto en een trailer hebben!
xxx
liza van loon schreef:Als je je ruiterbewijs nou gewoon op zak mee moet nemen ofzo, zou wel goede actie zijn.


gomir schreef:liza van loon schreef:Als je je ruiterbewijs nou gewoon op zak mee moet nemen ofzo, zou wel goede actie zijn.
Ik weet niet wat jij voor bewijs gekregen hebt, maar dat gekke kaartje dat ik jaren terug kreeg past toch echt niet in de zak van mijn rijbroek
Als ze me een pasje formaat pinpas geven van fatsoenlijk materiaal wil ik het wel bij me dragen hoor
Of ik dan ook in staat ben om dat bij een controle weer op te vissen op een heet paard en met mijn handschoenen aan laat ik even in het midden...![]()
, oh en niet onbelangrijk, FM radio voor de actuele verkeersinformatie!!BonBon schreef:Geld klopperij! Ik ken alle verkeersregels ondertussen wel hoor. Eerst mn koetsiersbewijs, toenbromfietscertificaat, toen B, toen E bij B. En dan nu zeker nog perse ruiterrijbewijs....
Ze mogen wel eens wat meer tijd gaan besteden aan paarden bij het halen van je gewone autorijbewijs. En bij het halen van je vrachtwagenrijbewijs. Denk dat het dan een stuk veiliger wordt op straat.
Als menner leer je bij het koetsiersbewijs ook keurig jouw stoptekens en richtingaanwijzingstekens. Maar snapt het overige verkeer deze tekens.....nee, alleen overige menners, die het koetsiersbewijs hebben gehaald.
superwoman schreef:petraaken schreef:Dat ze eerst de paardenleken autochauffeurs eerst nog maar eens een extra rijbewijs laten behalen. Dat zou misschien heel wat stress en paniek en ongelukken vermijden.
begin bij jezelf is het toch?
Beetje raar als je er zelf niks aan wil doen, maar wel verwacht van de omstanders dat ze rekening met jou moeten houden....
Ik heb geen ruiterbewijs - rij ook nooit op de weg
sandr0 schreef:BonBon schreef:Geld klopperij! Ik ken alle verkeersregels ondertussen wel hoor. Eerst mn koetsiersbewijs, toenbromfietscertificaat, toen B, toen E bij B. En dan nu zeker nog perse ruiterrijbewijs....
Ze mogen wel eens wat meer tijd gaan besteden aan paarden bij het halen van je gewone autorijbewijs. En bij het halen van je vrachtwagenrijbewijs. Denk dat het dan een stuk veiliger wordt op straat.
Als menner leer je bij het koetsiersbewijs ook keurig jouw stoptekens en richtingaanwijzingstekens. Maar snapt het overige verkeer deze tekens.....nee, alleen overige menners, die het koetsiersbewijs hebben gehaald.
je hebt je koetsiersbewijs ook gehaald . Wat is dan t probleem als je te paard de weg op gat als je je ruiterbeijws zou moeten hebben. Misschien is er wel voor de theorie vrijstelling als je je koetsiersbewijs al hebt.
Suelza schreef:Paraat schreef:Ik vind het een heel aardig idee. Als ruiter ben je immers een niet licht genomen deelnemer van het verkeer, en zowel genoeg ruiters die regels negeren of niet kennen.
Heb jij je verkeersexamen niet afgelegd in groep 7? Rood licht is stoppen, groen is doorgaan.
Mag ik vragen wat het verschil is tussen het rijden op een fiets en het rijden op een paard? Daar komt nog eens bij dat een paard geen vervoermiddel is voor de wet, dus waar haal ik dan eigenlijk een "rijbewijs" voor?
Verder vind ik dit gewoon geldklopperij. Je hebt te maken met een dier en geen enkel rijbewijs geeft mij de garantie dat mijn 100 procent verkeersmakke paard, niet uit zijn stekker gaat op het moment dat ik word klem gereden door een vrachtwagen(wat ook echt daadwerkelijk is gebeurd, omdat meneer haast had en mij dus voorbij schoot op een smal weggetje). De reden dat ik mijn paard op dat moment onder controle heb en hij dus geen stap verzet, heeft niets te maken met een zgn. rij-examen dat ik afleg waarbij ik moet laten zien dat ik een paard in alle verschillende gangen onder controle kan houden. Willen ze het goed doen, dan laten ze iedereen verplicht de schriktraining van de politie doen. Dan weet kun je tenminste zeggen dat je echt veilig het verkeer in kan en je kunt anticiperen op bepaalde (weliswaar nagebootste) situaties. En zelfs dat is niet heiligmakend... Want ook dan kan een paard nog schrikken van een onverwachte situatie.
En daar komt nog eens bij dat ik, gediplomeerd of niet, met het ene paard een voorbeeldige weggebruiker ben, maar met het andere een hoog in de irritatie top 10 beland. Zou het geen vorm van eigen verantwoordelijkheid zijn om te bepalen of je met een bepaald paard wel of niet naar buiten gaat?
Nog even en je krijgt het verplichte veiligheidshelm cq. bodyprotector verhaal weer.
Wat betreft de leeftijdsgrens. Die is er verzekeringstechnisch altijd al geweest imo. Onder de 18 zijn de ouders namelijk verantwoordelijk.
Het enige voordeel van een dergelijk rijbewijs is het feit dat je dan met ieder willekeurig paard (kan ook een nadeel zijn) verzekerd bent. Een bijrijdster is vooralsnog namelijk niet verzekerd voor schade die het paard aanricht. En de verzekering van de eigenaar van het dier dekt de schade ook niet, als het dier buiten onder toezicht van een derde was.
LeandraTigro schreef:Iemand gisteren op RTL 4 Editie NL (om kwart over zes) gezien. Daar ging het over het verplicht stellen van het ruiterbewijs. Komt er zo'n man van de SRR op: wij willen dit verplicht stellen want ja, als er een jongetje van een jaar of 10 met een vierspan op de weg gaat, dan kun je natuurlijk vragen om ongelukken".
)Want de meeste ongevallen gebeuren doordat het paard schrikt van e.o.a. onverlaat die zonodig moet kijken of het paard wel bomproef is.