'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:46

QQQQ schreef:
Die had ik feitelijk al gegeven.
Alle genoemde zaken bij het paard dat ik als voorbeeld noemde zijn in meer of mindere paarden terug te vinden.

Een voor iedereen duidelijk zichtbaar iets:

Het paard probeert uit alle macht nog
iets
vóór zich te kunnen zien, draait z'n ogen zo vermogelijk naar boven, waardoor je veel wit ziet. Dit is erg inspannend, probeer het zelf maar even.

Als een paard nou zoveel vertrouwen in z'n ruiter had, dat ie volledig ontspannen was en geen behoefte of noodzaak meer had om vooruit te kijken, dan zou ie de ogen gewoon ontspannen hebben staan, en die kijken dan gewoon waar ze nou toevallig naar kijken (naar z'n voorhoeven of zo, in LDR).

Blijkbaar is in de LDR houding die veel geprezen ontspanning en totale overgave dus niet aanwezig.

Als je denkt dat het paardenoog hetzelfde werkt als een mensenoog dan moet je nog even wat verder studeren....
Je vermenselijkt het nu teveel, een mens kan niet uitproberen wat een paard ziet als het LDR gereden wordt!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:06

horseyfries schreef:
Er zit nog een heleboel tussen "basisruiter" en Anky......

Eigenlijk niet. Maar goed, we horen dus links en rechts dat LDR rijden het hogeschool ferraririjden onder het paardrijden is en vervolgens wordt het hier op bokt gewoon toegepast door basisruiters. Vind je het heel gek dat ik dan niet meer snap wat ik er van moet denken? Aan een kant is het héél erg moeilijk, zo moeilijk dat alleen Anky het goed kan en dat wordt dan beweerd door 'kenners' en 'ervaringsdeskundigen' waarvan er welgeteld 1(!) desgewenst geen basis meer hoeft te rijden.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:12

Fronton schreef:
horseyfries schreef:

Eigenlijk niet. Maar goed, we horen dus links en rechts dat LDR rijden het hogeschool ferraririjden onder het paardrijden is en vervolgens wordt het hier op bokt gewoon toegepast door basisruiters. Vind je het heel gek dat ik dan niet meer snap wat ik er van moet denken? Aan een kant is het héél erg moeilijk, zo moeilijk dat alleen Anky het goed kan en dat wordt dan beweerd door 'kenners' en 'ervaringsdeskundigen' waarvan er welgeteld 1(!) desgewenst geen basis meer hoeft te rijden.

Die groep ertussen zijn de mensen die aan de bovenkant van de basis of landelijk rijden en onder begeleiding van een goede instructeur verder proberen te komen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:16

Oh, wat is 'bovenkant van de basis'? Z of ZZ? Wat is landelijk? Wat is een goede instructeur?
Kijken we hier alleen maar naar het beeld van hoe het GOED toegepast wordt en sluiten we de ogen voor al die ruiters die er een potje van maken en hun paarden maar achter de loodlijn hijsen onder het mom 'wordt ie lekker los van, rekt ie fijn van op', terwijl geen van die effecten ook maar flauwtjes wordt benaderd? De rijdende mensheid leeft naar een ingeprent beeld dat ze ontlenen aan kreten van respectabele lui die vergeten zijn om op tijd randvoorwaarden te scheppen. Karl66 volg je wat ik bedoel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:22

Even mijzelf quoten:

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
Dat zei ze er inderdaad altijd al bij. Helaas denken teveel mensen dat ze wel aan de voorwaarden voldoen.
Tegenwoordig is ze er echt wat duidelijker in en legt ze ook in d'r clinics meer nadruk op "neusje eruit rijden" (wat d'r demo-ruiters echter vaak niet lukt...).
Maar we dwalen geloof ik wat af....

En dat is dus het probleem van die mensen en dat betekent dat je hun moet aanpakken ipv de toppers.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:33

Klopt, maar ik heb de toppers niet aangeraakt volgens mij. Ik vind het allemaal tastisch, maar word gewoon een beetje flauw van al die mensen die maar achter de toppers aanhobbelen en de kreten echoën en datzelfde doen met de rijtechnische info: echoën. Best jammer toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:57

Het ging mij om het eerste stuk van de regel, de wannabee Anky's die je in mijn ogen moet aanspreken.

Over dat echo verhaal ben ik het niet met je eens. Veel van de voorstanders hebben er ervaring mee en kunnen over het algemeen goed aangeven wat ze doen, wat ze ermee willen bereiken en wat de gevolgen zijn. Nou zijn dit over het algemeen natuurlijk wel mensen die nadenken over wat ze doen en geen wannabee Anky's die zonder er verder over na te denken het hoofd van het paard op de borst trekken en is dat ook de reden waarom ze in deze topics reageren. Daarnaast is er een groep mensen die het zelf om wat voor reden dan ook niet gebruiken maar er wel meer van af willen weten en daarom juist in dit soort topics reageren, maar ook op andere plekken verder kijken wat de pro's en contra's zijn.

Wat mij juist opvalt is dat de tegenstanders elkaar napraten en als je dan terug gaat naar de uiteindelijke bron, dat een niet onderbouwde mening is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:00

Karl66 schreef:
Welke vraag heb ik niet beantwoord en is ook niet door iemand anders beantwoord?

Bijv: Bij twijfel, kies IK voor 't paard. En jij?

Ik beantwoord over het algemeen alle vragen die mij worden gesteld, en ga ook in op de meeste enigzins serieus bedoelde opmerkingen.

Vaak eindig ik met een gerelateerde wedervraag of wederopmerking, dat klopt. En daar wordt dan opvallend vaak niet op ingegaan, ook door jou.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:02

horseyfries schreef:
Als je denkt dat het paardenoog hetzelfde werkt als een mensenoog dan moet je nog even wat verder studeren....
Je vermenselijkt het nu teveel, een mens kan niet uitproberen wat een paard ziet als het LDR gereden wordt!

Wat ie ziet niet, wel hoe het voelt om helemaal omhoog te moeten kijken.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:13

Karl66 schreef:
Het ging mij om het eerste stuk van de regel, de wannabee Anky's die je in mijn ogen moet aanspreken.

Over dat echo verhaal ben ik het niet met je eens. Veel van de voorstanders hebben er ervaring mee en kunnen over het algemeen goed aangeven wat ze doen, wat ze ermee willen bereiken en wat de gevolgen zijn. Nou zijn dit over het algemeen natuurlijk wel mensen die nadenken over wat ze doen en geen wannabee Anky's die zonder er verder over na te denken het hoofd van het paard op de borst trekken en is dat ook de reden waarom ze in deze topics reageren. Daarnaast is er een groep mensen die het zelf om wat voor reden dan ook niet gebruiken maar er wel meer van af willen weten en daarom juist in dit soort topics reageren, maar ook op andere plekken verder kijken wat de pro's en contra's zijn.

Wat mij juist opvalt is dat de tegenstanders elkaar napraten en als je dan terug gaat naar de uiteindelijke bron, dat een niet onderbouwde mening is.

Heel toevallig ben ik geen LDR-gebruiker, maar ik weet wel waar het over gaat hoor. Dat krijg je als je je goed informeert en voortdurend bezig bent om je ergens in te verdiepen. Dankzij al die informatie weet ik er genoeg vanaf om er hier iets over te zeggen, ookal sta ik niet himmelhochjauchend tov het LDR rijden. Als het dan het hogeren ferrari-rijden is voor supertalenten, laat het dan ook gewoon over aan de supertalenten op hun ferrari's.

Als niemand het systeem misbruikte, had het ook geen slechte naam.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:59

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:

Wat ie ziet niet, wel hoe het voelt om helemaal omhoog te moeten kijken.

Een paard hoeft helemaal niet op dezelfde manier omhoog te kijken als wij....
Dat bedoel ik dus, je haalt hier vergelijkingen aan die helemaal niet opgaan en blijkbaar ben je je er zelf helemaal niet van bewust....

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:06

Nou, volgens mij staan zijn ogen van nature recht vooruit en heeft het paard van nature de neiging om zijn hoofd mee te draaien in de richting van waar hij heen kijkt. In die zin brengt recht vooruit kijken niets meer dan de bakbodem.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:11

horseyfries schreef:
Een paard hoeft helemaal niet op dezelfde manier omhoog te kijken als wij....
Dat bedoel ik dus, je haalt hier vergelijkingen aan die helemaal niet opgaan en blijkbaar ben je je er zelf helemaal niet van bewust....

Misschien niet op exact dezelfde wijze, maar dat is ook irrelevant. Je mag van mij ook een tijd lang zover mogelijk naar links blijven kijken, zelfde onprettige en niet ontspannen situatie.

Zie ook uitleg van Fronton.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:48

Het is toch in ieder Pennyboek te vinden dat een paard zijn hoofd graag richt naar waar hij naar wil kijken.

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:40

Fronton schreef:
horseyfries schreef:

Mag ik er ook even aan toevoegen dat de hogeschool top Ferrari rijders en -supertalenten- deze "methode" zelf ook propaganderen als training zijnde! Dmv. clinics, lessen wedstrijden, landelijk als internationaal.

De commotie (terecht!)word ook in gang gezet door hun eigen vertegenwoordiging en -exploitatie- van hun eigen kunnen. Dat er hierdoor weerstand komt en is, komt gelukkig ook omdat er nog mensen zijn die wel verder kijken dan hun neus lang is! Bij mij kan het absoluut niet in dat deze controversieele "trainings-wijze" ook nog eens zo word opgehemeld door -de succesboekende- resultaten dat het zou opleveren. De commercie gaat klaarblijkelijk ver boven het welzijn, waar het mijnsinziens al naar toegaat met dit soort praktijken. Wees eens eerlijk! Het idee alleen al!
En als het zo -elitair- is dat alleen Anky het kan, naast alles los is LDR geen -systeem- te noemen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:45

Die maken gewoon reclame voor hun eigen kunnen omdat dat handel oplevert. Jezelf profileren gaat nu eenmaal het best door de aandacht te vestigen op iets heel speciaals, in dit geval het trainingssysteem, het LDR als USP.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:11

Misschien toch eens iets anders dan Penny boeken gaan lezen??

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:16

Ja, moet je eens doen .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:18

Fronton schreef:
Ja, moet je eens doen .

Ik lees alleen maar andere, gelukkig hou jij me op de hoogte van de inhoud van Pennyboeken.....

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:13

Flauw...
Zullen we afspreken dat we allemaal een beetje gelijk hebben, soms...?

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 02:38

horseyfries schreef:
Fronton schreef:
Ja, moet je eens doen .

Ik lees alleen maar andere, gelukkig hou jij me op de hoogte van de inhoud van Pennyboeken.....

Goh, wat zijn we weer intelligent.

Sorry hoor maar dit vind ik erg flauw.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:57

*zucht*

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:46

leuk onderschrift!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:16

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Welke vraag heb ik niet beantwoord en is ook niet door iemand anders beantwoord?

Bijv: Bij twijfel, kies IK voor 't paard. En jij?

Ik beantwoord over het algemeen alle vragen die mij worden gesteld, en ga ook in op de meeste enigzins serieus bedoelde opmerkingen.

Vaak eindig ik met een gerelateerde wedervraag of wederopmerking, dat klopt. En daar wordt dan opvallend vaak niet op ingegaan, ook door jou.

In de situatie dat de twijfel gebaseerd is op het zou wellicht, misschien in een bepaalde situatie soms mogelijk zijn dat... Nee dan kan ik daar helemaal niks mee. In het geval van het is hoogstwaarschijnlijk zo dat... Ja dan zal ik daar rekening mee houden.

Maar ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik het paard regelmatig in de weg zit, maar dat is voor mij toch geen reden om te stoppen, alleen maar een drive om beter proberen te worden.

Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig op welke bronnen jij jouw twijfels baseert.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:24

Bloompje schreef:
Mag ik er ook even aan toevoegen dat de hogeschool top Ferrari rijders en -supertalenten- deze "methode" zelf ook propaganderen als training zijnde! Dmv. clinics, lessen wedstrijden, landelijk als internationaal.

De commotie (terecht!)word ook in gang gezet door hun eigen vertegenwoordiging en -exploitatie- van hun eigen kunnen. Dat er hierdoor weerstand komt en is, komt gelukkig ook omdat er nog mensen zijn die wel verder kijken dan hun neus lang is! Bij mij kan het absoluut niet in dat deze controversieele "trainings-wijze" ook nog eens zo word opgehemeld door -de succesboekende- resultaten dat het zou opleveren. De commercie gaat klaarblijkelijk ver boven het welzijn, waar het mijnsinziens al naar toegaat met dit soort praktijken. Wees eens eerlijk! Het idee alleen al!
En als het zo -elitair- is dat alleen Anky het kan, naast alles los is LDR geen -systeem- te noemen.

Om te beginnen LDR is geen systeem, het is een oefening, die een aanvulling op het klassieke systeem is, of zelfs een onderdeel van het klassieke systeem als je naar bepaalde klassieke meesters kijkt die het ook gebruikten.

Het is ook onzin om te zeggen dat alleen Anky het kan gebruiken, er is een grote groep ruiters die het op een correcte manier toepassen. Er zijn ook heel veel springruiters die het toepassen (waaronder zo ongeveer de gehele duitse top).

Verder wordt het door geen enkele topruiter gepropageerd in de zin dat je het maar zonder nadenken op elk paard moet gaan toepassen. Wat zij juist altijd zeggen is dat je het pas kan gaan toepassen als er aan een groot aantal basisvoorwaarden is voldaan, zowel qua bouw, karakter als qua training.