_Lorette_ schreef:Paard kwam een tijd daarna kreupel uit de wei. Laten onderzoeken en er werd een rx bemerking gevonden. Paard was overigens voor die tijd al wel op de foto geweest om te bepalen in hoeverre erin geïnvesteerd zou worden.
Nou, dat werd een gedoe... Eerst al om te bepalen welk recht van toepassing was (paard en ruiter in NL, koop gesloten in NL, kopers en verkopers woonachtig in buitenland), vervolgens of er al levering had plaatsgevonden (paard was betaald maar stond nog bij mij op stal en niet bij de koper) en vervolgens of het nou om een verborgen gebrek ging of niet, of de koper wel of niet aan de onderzoeksplicht had voldaan. Het stomme was dat de rechter uiteindelijk besloot dat het paard terug moest op basis van wat stond op de website van de verkoper, namelijk dat de paarden regelmatig gecontroleerd werden door een dierenarts en ze ook om de zoveel tijd op de foto werden gezet. Wat ook was gedaan door de eigenaren/verkopers, maar zonder bijzondere bevindingen. De rechter oordeelde dat de koper alleen al op basis van deze tekst uit mocht gaan van een gezond paard. Ik vroeg me wel af hoe lang na de koop je daar dan op mag rekenen. De blessure ontstond echt een tijd na de bezichtiging, dus leek mij voor risico van de nieuwe eigenaar. Al wist ik zelf geen details van de verdere transacties tussen de partijen en wat er was afgesproken over de betaling/levering. Of zelfs maar wie inmiddels mijn opdrachtgever was en wie er beslissingsbevoegd was bij een noodgeval. Ik kan er dus ook niet goed over oordelen, maar raar was het wel.
Babootje schreef:Vervelende kwesties altijd zoiets.
Ik neem aan uit jouw verhaal dat de verkoper handelaar was. Dan heb je als koper natuurlijk altijd de consumentenkoopwet om op terug te vallen.
Of het paard nu nog bij de verkoper stond of niet, als er binnen een half jaar na de verkoop een gebrek wordt gevonden, dat normaal gesproken tot een negatief aankoopadvies leidt en het paard ongeschikt zou maken voor het doel waarvoor het is gekocht dan is het zuur maar zou de verkoper het paard moeten terugnemen. In dit geval was het gebrek mogelijk "bijvangst" en komt dit er bij een standaard keuring niet uit. Dan nog gaat het om een verborgen gebrek dat het paard ongeschikt maakt voor het doel waarvoor het is gekocht.
En dat laatste - non conformiteit - is dan het belangrijkste. En dan gaat het niet om de blessure die het in de wei heeft opgelopen en die revalideerbaar is.
En vervolgens - en dan is dat nog het rare - kan het best zijn dat iemand zo'n paard uiteindelijk toch in de sport rijdt. Maar die koopt dat paard dan hoogst waarschijnlijk voor een klap minder geld met de wetenschap van dat gebrek.
MyWishMax schreef:Je beschrijft het wel heel simpel en eigenlijk echt heel erg verkeerd zo. Dat gebrek binnen half jaar zorgt ervoor dat de BEWIJSLAST bij de verkoper komt te liggen en die moet dus kunnen bewijzen dat het er niet was bij verkoop en dus geen sprake van een verborgen gebrek. Wat dus best mogelijk kan zijn als er een röntgen keuring is geweest. Dat bewijzen is het hele ding daarin. Niet het gebrek op zich, want dat kan ook na de verkoop ontstaan. Zoals jij het nu beschrijft kan je een paard terugbrengen als ze zich na 4 maanden blesseren wat leidt tot een gebrek wat terug te vinden is op foto of echo en dergelijke. En dat is natuurlijk niet zo.
Wat ik beschrijf heeft niets te maken met de blessure dat het paard op de wei heeft opgelopen. Uit het verhaal van Lorette begreep ik dat tijdens het onderzoek van de blesssure een rontgenologisch gebrek naar boven kwam. Dit zou los kunnen staan van de blessure. Op het moment dat zo'n gebrek een hoog risico geeft dat het paard ongeschikt maakt voor het doel waarvoor het is gekocht en het komt bij een aankoopkeuring naar boven, leidt dat normaal gesproken tot een negatief aankoopadvies van de dierenarts. Als dat bij de aankoop niet is gezien, is er sprake van een verborgen gebrek. In het geval van koop bij een handelaar ligt dan inderdaad de bewijslast (dat het gebrek er voor de koop al zat) bij de verkoper.
Stel - dit dient als voorbeeld - dat het paard een glijer gemaakt heeft in de wei en last heeft van de knie (achter). Bij het dierenartsonderzoek wordt een cyste gevonden op een plek die normaal gesproken niet bij een standaard keuring wordt meegenomen. Dat zou een paard mogelijk ongeschikt maken voor toekomstige sportcarriere en normaal gesproken leiden tot een negatief aankoop advies. De glijer in de wei en de kreupelheid als gevolg daarvan heeft dan niets te maken met de cyste maar de gevonden bemerking is in dat geval bijvangst, Beide hoeven dus geen causaal verband te hebben. De blessure zou dan gewoon revalideerbaar zijn, maar er is dan wel sprake van een verborgen gebrek.
Dit dan nog los van allerlei discussies over de levering van het paard. Een paard is wettelijk gezien pas "geleverd" als het bij de nieuwe eigenaar is. Vervoer en transportrisico's komen dan ook voor rekening van de verkoper tenzij je daar in een koopcontract andere afspraken over maakt.
Het blijft dus ook als verkoper altijd aan te raden al je afspraken op papier te zetten.