[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:11

manubres schreef:
Een oog kan niet zien wat er werkelijk gebeurt en dat is wetenschappelijk bewezen. dus het is niet raar dat mensen en jury het niet zien. Pas als je bewegend beeld gaat stopzetten of op slow gaat zetten dan zie je pas wat er echt gebeurt en dan zie je de dingen die ik beweer. Je oog vult in wat het hoofd denkt maar dat is niet op feiten berust. Mijn oog houdt me ook vaak voor de gek, al ben ik toch redelijk getraind inmiddels. Maar als je echt wil zien of een paard dressuurmatig in balans, juiste takt en verzameling loopt dan heb je slow motion of stilstaand beeld nodig.

Ja, en dat doe ik en daarom zie ik meer dan veel mensen en de jury. Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van :D

Wat jouw oog doet is kijken naar een 2-dimensionaal beeld (een fimpje dat je in slow motion kan afspelen en stil kan zetten) wat je nooit kunt vergelijken met een driedimensionaal beeld vanuit de ideale positie die de jury in het hok heeft. Juist als je naar een 2-dimensionaal beeld kijkt komt er heel veel eigen invullingen vanuit de hersenen die het proberen om te zetten naar 3-dimensionaal, maar dus een gehele dimensie missen. Juist bij het kijken naar een 2-dimensionaal beeld maakt dat er veel eigen interpretatie bij komt kijken vanuit jouw hersenen, die gevoed worden door jouw gedachtes.

MyWishMax

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:14

Wat interessant Oji! Doen hersenen dat altijd bij 2 dimensionaal beeld? Omdat 3 dimensionaal normaal is en ze dat dus ervan willen maken?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:24

De 3 dimensionale wereld wordt op video plat gemaakt en je hersenen vullen de diepte in. Maar je ziet dus niet objectief alles op video wat je in real life wel ziet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:28

oji schreef:
De 3 dimensionale wereld wordt op video plat gemaakt en je hersenen vullen de diepte in. Maar je ziet dus niet objectief alles op video wat je in real life wel ziet.

Dat verklaard dat ik zelf als ik op de evenementen ga kijken, inderdaad hele andere dingen zie, dan als ik het op video zie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:49

oji schreef:

Wat interessant, Oji !!
Weer wat geleerd!
Ook over vertraagd afspelen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:59

Benzz schreef:
oji schreef:

Dat verklaard dat ik zelf als ik op de evenementen ga kijken, inderdaad hele andere dingen zie, dan als ik het op video zie.

Ja precies! Zo heb ik ook al eens gehad dat met wedstrijd gerichte clinic de jury mijn proef beoordeelde en bijvoorbeeld een uitgestrekte draf een 7,5 gaf maar later op de film leek die een stuk minder en zij snapte al niet hoe dat kon. Ik ook niet, maar ik zag het voor het eerst natuurlijk en dacht dat het gewoon een stuk beter voelde als dat het eruit zag.

Dank je wrl oji!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 02:07

Maar over die zogenaamde eenpoters. Je kunt ook zeggen dat die heel goed zijn omdat het achterbeen zo snel is dat die al eerder van de grond is :D
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje kul allemaal. Dat stilstaande beeld en die streepjes bij de benen enzo. De gemiddelde fjord van tante Truus komt daar dan sowieso beter uit dan elk bloederig Grand Prix paard, omdat er geen actie in zit.
Volgens mij kun je achterhandgebruik niet zien in stilstaand beeld. Je ziet het bijvoorbeeld wel goed aan hoe licht of zwaar een paard terugkomt na een uitgestrekte draf of galop. Of hoe een paard zich in balans draagt in een pirouette of in piaffe. En in hoe de overgangen tussen passage en piaffe zijn.
Als een paard extreem veel actie heeft, denk ik niet dat het raar is dat stilstaand beeld laat zien dat 1 been al een beetje opgetild is en de ander nog niet. Uiteindelijk zijn beide benen alsnog wel tegelijk aanwezig op de grond in een heel groot overlapgedeelte maar misschien niet de gehele tijd, omdat eentje iets langer op de grond is dan de ander. Dus het ene been landt later en vertrekt weer eerder, maar is wel de gehele tijd dat ie op de grond is, daar tegelijk met het andere been. Dan is het nog steeds gewoon tweetakt. En dat is niet per definitie raar, want voorbenen zijn iets anders dan achterbenen.
Er zijn wel betere opties om je blind op te staren dan "eenpoterigheid" op een stilstaand beeld denk ik zo

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:17

Zal wel te maken kunnen hebben met een krachtiger afzet, impuls, denk dat het wel te maken heeft met de "handrem" er op hebben, dan zie je wel verschillen in ontspanning en vloeiender bewegen, paard wat zelf mag lopen of moet lopen en elke pas geregiseerd wordt

wist tot een week niet wat een "eenpoter" was, ga er toch maar weer naar - na even wat kritischer gekeken te hebben, leuk om te weten -, kijken als sport en niet als wetenschap.

Wel sterkt het mij in de wijze van rijden: opleiden en niet africhten

Paard los, showen op keuringen is iets anders dan onder het zadel, denk ik
al eerder aan gegeven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:31

Ik heb hem nog niet in slomo bekeken....En er is vast iemand die iets wil vinden van de mond. maar.....

ZAAAALIG (ja, eerst even heel kort zwart beeld)
https://www.youtube.com/watch?v=fxRLLwx8e-I
Deze proef overstijgt voor mij sowieso een beetje het technische dressuur aspect maar raakt daarentegen heel erg het totale gevoel van waar ik naar wil kijken. Inclusief! de mond en de staart overigens. Want die geven alleen maar gewoon expressie aan inzet en communicatie voor mij.
Wat me namelijk vooral opvalt, als er even enige moeilijkheid is, is er daarna ook meteen weer ontspanning of positief vooruit kijken samen. Daar zit de magie voor mij misschien wel meer in.

Ik ga deze nog 20 keer bekijken denk ik de komende jaren.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-07-25 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:43

Ik kwam deze tegen..

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:49

Dat is Blue Hors Matine geloof ik, geweldige merrie, maar altijd enorm onrustig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:56

Kijk even naar het verschil in omgeving. De een thuis in de achtertuin en de ander in een volle Arena, vol met publiek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:57

en het zijn totaal verschillende paarden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:59

En naast dat, ook wel weer 2 totaal niet te vergelijken foto's. Compleet andere omstandigheden, andere rassen met dus ook andere bouw en andere sterke en zwakke punten. En zelfs nog een ander moment in de beweging. Plus ik heb het idee dat het niet eens dezelfde oefening is :+ Matinee lijkt juist in een appuyement te zitten en niet in een piaffe die ook nog eens aan een wand zit wat toch extra begrenzing is.

Waarom willen zulke mensen altijd een training vergelijken met een wedstrijd? Een training hoort altijd beter te gaan, want geen/minder spanning, alle tijd om het voor te bereiden, tig keer over te doen en ook nog beelden niet te publiceren en alleen de beste eruit te zoeken. :+

Ik vond Matinee ook niet geweldig door de spanning, maar om nu zo oneerlijk te vergelijken is gewoon niet in het voordeel van degene die zulke dingen maakt. De mensen die dat blind volgen missen zelf het 'oog' en de kritische blik.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-07-25 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:01

Oh dat fimpje van Zonik plus is idd een heel erg fijn beeld! Prachtig dier ook! Maar ik was ook al fan van Zonik (en vond het zo jammer bij welke ruiter die was terecht gekomen).

Je hebt geen still en pijlen nodig om te zien dat dat onderste plaatje geen correcte piaffe is, kan zelfs uit het plaatje niet met zekerheid opmaken dat het wel een piaffe is. Maar goed, die foto's zijn totaal niet met elkaar te vergelijken. Het is een plat en bevroren beeld van een miliseconde genomen uit een totaal andere hoek en in totaal andere omstandigheden. Vanuit de hoek van de onderste, was de piaffe van de bovenste ook minder mooi en zouden de pijlen anders lopen omdat het gewoon een ander perspectief is. Eigen bak in totale rust is ook niet te vergelijken met een vol stadion vol met onrust en prikkels. En de iberische rassen zitten van nature al veel meer en hebben andere hoeken in hun exterieur als een warmbloed paard. En mogelijk is het beste moment van de ene gepakt en het slechtste moment (net spanning en wegdrukken) van de ander. Het is zo makkelijk om iemand volledig af te breken op een foto van een slecht moment. Verder ken ik deze combinaties niet, dus geen idee hoe het normale/totale beeld eruit ziet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:02

Oh ha ha toen ik aan het typen was werd al hetzelfde gezegd :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:14

MyWishMax schreef:
En naast dat, ook wel weer 2 totaal niet te vergelijken foto's. Compleet andere omstandigheden, andere rassen met dus ook andere bouw en andere sterke en zwakke punten. En zelfs nog een ander moment in de beweging. Plus ik heb het idee dat het niet eens dezelfde oefening is :+ Matinee lijkt juist in een appuyement te zitten en niet in een piaffe die ook nog eens aan een wand zit wat toch extra begrenzing is.

Waarom willen zulke mensen altijd een training vergelijken met een wedstrijd? Een training hoort altijd beter te gaan, want geen/minder spanning, alle tijd om het voor te bereiden, tig keer over te doen en ook nog beelden niet te publiceren en alleen de beste eruit te zoeken. :+

Ik vond Matinee ook niet geweldig door de spanning, maar om nu zo oneerlijk te vergelijken is gewoon niet in het voordeel van degene die zulke dingen maakt. De mensen die dat blind volgen missen zelf het 'oog' en de kritische blik.

Nee, je kunt die beelden inderdaad niet vergelijken, andere oefening, ander moment. Hoewel Matine in de ring ook gewoon niet altijd echt fijn was. Ik heb haar een paar keer in het echt gezien, en het was echt heel onrustig altijd, ze werd er ook kort bij gehouden.

@Oji, het is Alexander Helgstrand met Blu Hors Matinee:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:20

Ja, precies San. Ik vond het geen prettige combinatie, wel talent in het paard maar geen vanzelfsprekendheid, losheid enzovoorts.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:42

Maar toch worden dergelijke vergelijkingen als op die foto hier wel gemaakt door sommige bokkers.
Want inderdaad, 2 totaal andere paarden ( en ruiters) Geen 1 paard is hetzelfde net zoals wij mensen dat ook niet zijn.
Ik zou serieus sommigen wel eens willen zien weg rijden op het paard van een ruiter waar ze zo veel kritiek op hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:14

Naast alle voorgenoemde opmerkingen, je kan altijd een een wankeling hebben in een oefening. Je hebt op sm ook weleens mensen die bewegende beelden naast elkaar leggen met cijfers erbij, waarbij bij eentje een klein (takt)foutje zit, maar wel hoger scoort. Die mensen nemen vervolgens niet mee dat de stukken die wel goed zijn, van veel hogere kwaliteit zijn. Je kan iemand niet beoordelen op zijn slechtste dag. Je kan iemand ook niet beoordelen op zijn beste dag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:20

Popstra schreef:
Ik kwam deze tegen..

[ Afbeelding ]

Er hangt zo’n enorme biels in die bovenste mond dat je niet eens teugeldruk nodig hebt…Ik denk overigens dat het bewegende beeld van die foto niet iets bijzonders laat zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:23

Ook helemaal eens, denisesilver.

Het enige waar wel eens discussies over geweest zijn is bij het jureren van die internationale wedstrijden met meerdere juryleden. Of je niet net zoals bij andere sporten de hoogste en laagste score moet laten vervallen. Sommige argumenten snapte ik heel goed daarvan maar is wel te ver van mijn bed show.

Ik heb 2 en heel soms max 3 juryleden en ik heb talent om daar dezelfde punten bij te halen of iig heel dicht bij elkaar. Alleen is de plaatsing soms juist weer heel anders, niet bij mij maar bkj andere combinaties. Ik heb talent om niet zoveel discussie over te hebben blijkbaar. :')
Dan lijkt plaatsing weer belangrijker, eigenlijk. Als jury 1 combinatie 1 het beste vind en die op plek 1 zet, maar jury 2 en 3 zeggen 10 en 18, dan kunnen ze wel dezelfde scores hebben maar is de mening dus juist extreem anders? Of dat 2 combinatie 2 op 1 zetten en de ander ze juist op de onderste plekken.

Punten kunnen enorm vwrschillen door de verschillende locaties waar ze zitten en ze dus allemaal iets anders zien. En zelfs bij maar 1 of halve punt verschil per onderdeel loopt het verschil hard op.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-07-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Ook is het een hele andere situatie als je iets thuis rijdt, met de voorbereiding voor een oefening die je kan doen waar je wil en hoe lang je er over wil doen.
Op een wedstrijd, incl de ambiance eromheen moet je ook de oefeningen achter elkaar plakken. Dan heb je niet de tijd om even een extra wending of volte te pakken, of bv een piaffe of passage uit te smeren over een volledige hoefslag, met de steun van de muur er bij.
Zulke vergelijkingen werken eigenlijk alleen met 2 dezelfde type paarden qua bouw, niveau en karakter op exact dezelfde plek in dezelfde proef.

mce

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:25

McMary is inderdaad een fantastische merrie, fijn karakter en heel veel talent. Ben benieuwd hoe deze merrie zich verder ontwikkeld.