Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:Kabayo schreef:De paarden kunnen altijd nog naar het barock pinto stamboek als je met een Fries kruist
Dat is alleen geen stamboek.
Kabayo schreef:janderegelaa schreef:Dat is alleen geen stamboek.
Ik probeer het op te zoeken maar waar kan ik dat vinden?
Heb wel een stamboekpapier bij mijn BP. Zowel van het aes (dacht ik, of een andere afkorting) als van het barock pinto zelf. Op Google staat dat ze sinds 2009 een stamboek zijn en je vanaf dan paarden kunt inschrijven. Het is wel een open stamboek staat er
Earth schreef:Dan ga je qua maat compleet overboord, dat is niet handig. En die Perchen worden in USA ook behoorlijk doorgefokt en niet in goede zin.
Lizenlotte schreef:Ik kom nog even terug op de video, om precies te zijn met het antwoord waarom in het begin van de video dat paard met 1 been vastgebonden (op 3 benen) word gelongeerd:omdat ze vroeger geen röntgenfoto konden maken werd op deze manier getest of het paard kreupel was of niet aldus mijn staleigenaar. Zodra dat been weer werd losgemaakt zag je dat in de eerste stappen van het paard.
Ilse_123 schreef:Earth schreef:Dan ga je qua maat compleet overboord, dat is niet handig. En die Perchen worden in USA ook behoorlijk doorgefokt en niet in goede zin.
Die maat fok je er met een paar generaties backcrossen zo weer uit. Dat geldt eigenlijk voor elk uitstapje wat ze maken. Het is niet dat straks elke Fries 25% vreemd bloed heeft ofzo, als ze het goed opzetten zit je met een 3 a 5% al op een stuk gezondere dieren waarbij je de echte Friesche eigenschappen prima kan behouden. Die zullen ook wel flink verankerd zijn door alle jaren selectief gesloten stamboek. Maar inderdaad wel heel selectief kijken welke dieren je wilt gebruiken qua gezondheid en wat ze eventueel nog willen qua type.
_Jelske schreef:Janine1990 schreef:Maar laten die stamboeken en het KFPS dan de handen in elkaar slaan en informatie delen. Want samen word je er alleen maar sterker van.
Dat gebeurt al: het onderzoek dat Marije Steensma is begonnen voor het KFPS is inmiddels al uitgebreid naar het KWPN en andere stamboeken.
Janine1990 schreef:Ilse_123 schreef:
Die maat fok je er met een paar generaties backcrossen zo weer uit. Dat geldt eigenlijk voor elk uitstapje wat ze maken. Het is niet dat straks elke Fries 25% vreemd bloed heeft ofzo, als ze het goed opzetten zit je met een 3 a 5% al op een stuk gezondere dieren waarbij je de echte Friesche eigenschappen prima kan behouden. Die zullen ook wel flink verankerd zijn door alle jaren selectief gesloten stamboek. Maar inderdaad wel heel selectief kijken welke dieren je wilt gebruiken qua gezondheid en wat ze eventueel nog willen qua type.
Gebaseerd op???
Ik zou de stukken van _Jelske eens lezen... Zeer waardevol!_Jelske schreef:Dat gebeurt al: het onderzoek dat Marije Steensma is begonnen voor het KFPS is inmiddels al uitgebreid naar het KWPN en andere stamboeken.
Dat is goed om te horen! Ben wel benieuwd waarom de andere stamboeken wilden instappen? Dan moet het KFPS wel iets heel goeds hebben gedaan? Ik wil niet stellen dat ik het nieuws altijd op de voet volg, maar doorgaans gaat het alleen maar over het opstappen van directeuren etc. Terwijl dit toch wel iets behoorlijk positiefs is. Dat mag best wat breder uitgedragen worden.
Ilse_123 schreef:Gebaseerd op algemene veredeling technieken. Uiteraard met gedegen onderzoek en nauwkeurige selectie maar daarom moet het ook serieus en groots aangepakt worden vanuit het gehele stamboek (of nieuw stamboek)+ onderzoeksbureau. En dan is het wel een 30 jaren plan oid. Wat Marije Steensma doet is een genetisch populatie onderzoek wat een basis kan zijn voor een project wat je bij paarden niet snel ‘veredeling’ zou noemen (want dan denken we aan het inmengen van o.a. Arabisch bloed), maar wat wel de algemene term is als het gaat om het inmengen van genetische (al dan niet met fenotypische uiting) veranderingen in een bestaande populatie.
Ik zie niet in waarom mijn opmerking niet aansluit bij de opmerkingen van Jelske?
_Jelske schreef:Zo wordt er veel gesproken over "outcrossing" of uitkruisen en in de ogen van sommigen lijkt dit welhaast een soort heilige graal of het antwoord op alle problemen, maar zo eenvoudig is het niet. In genetica is namelijk 1+ 1 lang niet altijd 2, of zelfs ook maar 3 en dat is om verschillende redenen. Ten eerste geeft outcrossing eigenlijk geen fokzekerheid (voor zover je dat wel hebt binnen het bestaande bestand). De genen van een ander ras kunnen in combinatie met de genen van een fries gerust anders uitpakken dan bij de respectievelijke rassen onderling. Daar komt bij dat het andere ras net zo goed gebreken mee kan brengen (of juist veroorzaken door incompatibiliteit), of het bestaande gebrek dat een bepaalde fries bij zich kan dragen, in stand laten. Je kunt namelijk niet een selectie maken van de genen die je wil vererven in een paring.
rensju schreef:Jelske, maar om deze zieke genen eruit te fokken heb je toch een test nodig? Verwantschap en inteelt omlaag brengen is natuurlijk altijd goed, maar zal niet direct zorgen voor minder slachtoffers van deze genetische ziekte.
Dat die test er morgen niet is snap ik, daarom zou ik dus niet fokken tot de test er is. Gentechnologie is ook niet te betalen lijkt mij, mocht het al mogelijk worden?
Janine1990 schreef:Ilse_123 schreef:Gebaseerd op algemene veredeling technieken. Uiteraard met gedegen onderzoek en nauwkeurige selectie maar daarom moet het ook serieus en groots aangepakt worden vanuit het gehele stamboek (of nieuw stamboek)+ onderzoeksbureau. En dan is het wel een 30 jaren plan oid. Wat Marije Steensma doet is een genetisch populatie onderzoek wat een basis kan zijn voor een project wat je bij paarden niet snel ‘veredeling’ zou noemen (want dan denken we aan het inmengen van o.a. Arabisch bloed), maar wat wel de algemene term is als het gaat om het inmengen van genetische (al dan niet met fenotypische uiting) veranderingen in een bestaande populatie.
Ik zie niet in waarom mijn opmerking niet aansluit bij de opmerkingen van Jelske?
Nou, dit is me iets te algemeen. Want als het zo is, waarom heeft het KFPS nog niets gedaan? Ik denk dat Jelske daar het antwoord al op heeft gegeven. Het is geen 1+1 is 2._Jelske schreef:Zo wordt er veel gesproken over "outcrossing" of uitkruisen en in de ogen van sommigen lijkt dit welhaast een soort heilige graal of het antwoord op alle problemen, maar zo eenvoudig is het niet. In genetica is namelijk 1+ 1 lang niet altijd 2, of zelfs ook maar 3 en dat is om verschillende redenen. Ten eerste geeft outcrossing eigenlijk geen fokzekerheid (voor zover je dat wel hebt binnen het bestaande bestand). De genen van een ander ras kunnen in combinatie met de genen van een fries gerust anders uitpakken dan bij de respectievelijke rassen onderling. Daar komt bij dat het andere ras net zo goed gebreken mee kan brengen (of juist veroorzaken door incompatibiliteit), of het bestaande gebrek dat een bepaalde fries bij zich kan dragen, in stand laten. Je kunt namelijk niet een selectie maken van de genen die je wil vererven in een paring.
Tevens denk ik dat het vermoeden van Senna21 wel eens een goede optie kan zijn! Zeker gezien de populariteit van de Fries, is 30 jaar wachten of de aanpak juist is geweest, een iets grotere investering.