Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:56

Beemsterkaas schreef:
Iemand zei gisteren: paardrijden is nu ook al voor de rijken.

Ja, maar nu halen we er dingen bij die ook deels koffiedik kijken zijn, omdat we nog niet echt weten of kunnen inschatten wat er echt gaat gebeuren. Hoe ver gaan mensen om de dieren te kunnen houden? Welke problemen komen als eerste?

Ik denk eerder dat het vroeger voor de rijken was. Zeker bij ons in stedelijk gebied. Mijn moeder had een kapsalon en ik mocht tegen klanten niks zeggen. Toen ik mn eerste pony kreeg, waren mn ouders deels trots, maar werden er ook echt op aangesproken en ik mocht het echt niet iedereen vertellen.
Het lastige was wel dat ik ook in een wereld van rijkere kwam en dat een periode mijn beeld wat vertroebelde en dat is niet altijd makkelijk geweest.

Toen had ik echt geen idee dat mensen in meer landelijk gebied een pony in de tuin konden zetten. Geen idee of de mensen dat daar dan ook een luxe vonden of vrij normaal.

Padoertje schreef:
Ik zie hier al jaren om mij heen, dat paardenhouders ieder jaar meer beknibbelen op onderhoud of DA kosten. Als het stalgeld omhoog gaat, dan wordt dat vaak in de eerste instantie gecompenseerd met een priveles minder, vervolgens de hoefsmid die wordt uitgesteld of zelfs uitstel op stalkosten. Op het moment dat het als eigenaar die kant op gaat, dan moet je bij jezelf wel nagaan of een eigen paard houden nog wel een optie is. Daarnaast zijn er nog mogelijkheden in het zoeken van een betalende bijrijder, of ga zelf een paard bijrijden. Al blijft zoiets lastig, gezien de emoties die bij paardrijden horen.

Minder te besteden betekent ook minder geld voor les/educatie, bijscholing, etc. Dat wil niet zeggen dat een rijke beter omgaat met zijn dier, maar wel dat die makkelijker toegang heeft tot goede begeleiding en mensen om zich heen. Ook hier raak je het welzijnspunt. Als je al ziet hoe lastig het nu al is voor bijvoorbeeld de KNHS of FNRS om hun doelgroep te bereiken / voor te lichten, dan houd ik mijn hart vast als deze mensen straks helemaal van de radar verdwijnen. Via pensionstallen of verenigingen houd je hier nog een klein beetje controle op, zodat een paard beschikking heeft tot de elementen om een paardwaardig bestaan te kunnen hebben en over goede zorg. En nee, hier zeg ik niet dat een sober gestald paard het slechter heeft. In tegendeel. Die komen waarschijnlijk meer uren buiten dan een gemiddelde pensionstalling. Maar bedoel ik dat ieder paard recht heeft op goede zorg en dat onderlinge controle hierop echt wel een belangrijk onderdeel is. Pfffff lastige materie dit.

Dat bezuinigen op van alles gebeurt echt altijd al. Heb het zo vaak gezien dat stallen te weinig ruwvoer aanbieden, slecht ruwvoer, bakken slecht onderhouden worden, uitmesten en opstrooien minimaal is, omheiningen er slordig bij hangen etc.
En echt niet alleen bij de recreatie ruiters.

Ik zie het bij mensen die leuke paarden fokken, trainers die op een lokatie trainingspaarden hebben staan en best wat naam hebben etc. Kon je het maar in 1 hokje stoppen, dan kan je dat ene probleem misschien wel oplossen.

Laatste vraag ik me wel af. Ja, er wordt teveel bezuinigd op lessen.

Maar de KNHS en FNRS hebben het toch echt grotendeels aan zichzelf te danken. Ik heb niks meer met ze te maken en voel me ook totaal niet geroepen om ooit weer lid te worden van de KNHS. Ze staan zover af van de gemiddelde paardenhouder, recreant EN echt welzijn. Ze lopen ook altijd achter de feiten aan en durven niet echt zaken keihard aan te pakken.
En ze krijgen genoeg reacties, maar doen daar niks mee. En de FNRS is helemaal een lachertje. Zoals zij sterren uitdelen en plaatsen gelooft toch niemand ze?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:07

superpony schreef:
Beemsterkaas schreef:
Iemand zei gisteren: paardrijden is nu ook al voor de rijken.

Ja, maar nu halen we er dingen bij die ook deels koffiedik kijken zijn, omdat we nog niet echt weten of kunnen inschatten wat er echt gaat gebeuren. Hoe ver gaan mensen om de dieren te kunnen houden? Welke problemen komen als eerste?

Ik denk eerder dat het vroeger voor de rijken was. Zeker bij ons in stedelijk gebied. Mijn moeder had een kapsalon en ik mocht tegen klanten niks zeggen. Toen ik mn eerste pony kreeg, waren mn ouders deels trots, maar werden er ook echt op aangesproken en ik mocht het echt niet iedereen vertellen.
Het lastige was wel dat ik ook in een wereld van rijkere kwam en dat een periode mijn beeld wat vertroebelde en dat is niet altijd makkelijk geweest.

Toen had ik echt geen idee dat mensen in meer landelijk gebied een pony in de tuin konden zetten. Geen idee of de mensen dat daar dan ook een luxe vonden of vrij normaal.

Padoertje schreef:
Ik zie hier al jaren om mij heen, dat paardenhouders ieder jaar meer beknibbelen op onderhoud of DA kosten. Als het stalgeld omhoog gaat, dan wordt dat vaak in de eerste instantie gecompenseerd met een priveles minder, vervolgens de hoefsmid die wordt uitgesteld of zelfs uitstel op stalkosten. Op het moment dat het als eigenaar die kant op gaat, dan moet je bij jezelf wel nagaan of een eigen paard houden nog wel een optie is. Daarnaast zijn er nog mogelijkheden in het zoeken van een betalende bijrijder, of ga zelf een paard bijrijden. Al blijft zoiets lastig, gezien de emoties die bij paardrijden horen.

Minder te besteden betekent ook minder geld voor les/educatie, bijscholing, etc. Dat wil niet zeggen dat een rijke beter omgaat met zijn dier, maar wel dat die makkelijker toegang heeft tot goede begeleiding en mensen om zich heen. Ook hier raak je het welzijnspunt. Als je al ziet hoe lastig het nu al is voor bijvoorbeeld de KNHS of FNRS om hun doelgroep te bereiken / voor te lichten, dan houd ik mijn hart vast als deze mensen straks helemaal van de radar verdwijnen. Via pensionstallen of verenigingen houd je hier nog een klein beetje controle op, zodat een paard beschikking heeft tot de elementen om een paardwaardig bestaan te kunnen hebben en over goede zorg. En nee, hier zeg ik niet dat een sober gestald paard het slechter heeft. In tegendeel. Die komen waarschijnlijk meer uren buiten dan een gemiddelde pensionstalling. Maar bedoel ik dat ieder paard recht heeft op goede zorg en dat onderlinge controle hierop echt wel een belangrijk onderdeel is. Pfffff lastige materie dit.

Dat bezuinigen op van alles gebeurt echt altijd al. Heb het zo vaak gezien dat stallen te weinig ruwvoer aanbieden, slecht ruwvoer, bakken slecht onderhouden worden, uitmesten en opstrooien minimaal is, omheiningen er slordig bij hangen etc.
En echt niet alleen bij de recreatie ruiters.

Ik zie het bij mensen die leuke paarden fokken, trainers die op een lokatie trainingspaarden hebben staan en best wat naam hebben etc. Kon je het maar in 1 hokje stoppen, dan kan je dat ene probleem misschien wel oplossen.

Laatste vraag ik me wel af. Ja, er wordt teveel bezuinigd op lessen.

Maar de KNHS en FNRS hebben het toch echt grotendeels aan zichzelf te danken. Ik heb niks meer met ze te maken en voel me ook totaal niet geroepen om ooit weer lid te worden van de KNHS. Ze staan zover af van de gemiddelde paardenhouder, recreant EN echt welzijn. Ze lopen ook altijd achter de feiten aan en durven niet echt zaken keihard aan te pakken.
En ze krijgen genoeg reacties, maar doen daar niks mee. En de FNRS is helemaal een lachertje. Zoals zij sterren uitdelen en plaatsen gelooft toch niemand ze?

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Wie zijn 'we'? Mijn reacties in dit topic beperken zich tot de actuele situatie, daar ging het gisteren over en daar haakte ik op in.

superpony

Re: Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:14

Wel beetje kinderachtig om op woordjes slakken te leggen. Het lijkt me in die zin echt vrij duidelijk.

Maar goed, wie is iedereen die hier aan de discussie meedoet. Niemand weet namelijk nu wat er echt gaat gebeuren. Cijfers zijn leuk, maar als het echt moeilijk wordt, blijven we mensen en weet je gewoon niet wat mensen gaan doen.

En als jij er moeite mee hebt, is we, mijn man en ik. Ook goed, ppffff

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:16

Ik begreep het echt niet wat je bedoelde, nog steeds niet, mijn excuses. Omdat je op mijn quote reageerde dacht ik dat je het op mij bedoelde.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:22

Deels eens! Ja, ze staan te ver af van de gemiddelde ruiter, recreant of fokker, maar als je nagaat wat een startpas kost op jaarbasis, dan is dat nog steeds een lachertje vergeleken met de gemiddelde lidmaatschapskosten van de lokale sportvereniging (voetbal, tennis, volleybal). Natuurlijk is het starten duur vanwege de wedstrijdgelden, benzine etc. Maar dat er minder mensen lid zijn, komt vnml door de gestegen lidmaatschapskosten. Niet perse omdat het beleid niet aansluit. Want ik ken er genoeg die niet eens moeite doen om zich in het beleid te verdiepen en zich alleen maar laten leiden dmv koppen op de sociale media kanalen. Dat de FNRS te makkelijk sterren uitdeelt, dat ben ik met je eens. Genoeg stallen en maneges die bij lange na niet voldoen aan de welzijnseisen en alleen maar kijken naar veiligheid (lees, hangt er een ehbo koffer en is er een cursus gedaan). Daar valt zeker nog winst te behalen, maar daar gaat dit topic niet over :o

Over welzijn vanuit de KNHS; ik ben toezichthouder en (bijna) jurylid en schrijf meerdere keren per maand op wedstrijden. Het niveau, zeker onder ponyruiters, is hier in de regio echt gestegen. Er wordt respectvol en sympathiek gereden en ik merk dat juryleden al veel meer kijken naar ontspanning en harmonie dan dat een pony (oneerbiedig gezegd) in de krul moet lopen. Ook het uitdelen van harmonieprijzen op wedstrijden vind ik een goede zaak. Zijn we er dan? Nee bij lange na niet. Maar dit zijn wel de momenten waarop je kunt voorlichten en als KNHS kunt laten zien dat er verandering moet komen. Dat dit op subtop en FEI niveau nog niet zo is, vind ik ook een drama. Maar iedere paardenhouder heeft een verantwoordelijkheid. Naar zijn eigen dier, maar ook naar je stalgenoot als je ziet dat daar misstanden zijn. Dus als je ergens invloed op wilt hebben, is dat een stap zodat we hopelijk straks allemaal van onze paarden mogen blijven genieten. Op welk niveau dan ook, arm of rijk. We moeten elkaar echt beter gaan helpen als we onze maatjes niet willen missen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:45

@dorine92 met een uitkering kan je toch niet sparen voor de veeartsen rekeningen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:07

marleen_usar schreef:
@dorine92 met een uitkering kan je toch niet sparen voor de veeartsen rekeningen.

Dat weet je niet er zijn mensen met een uitkering die daarvoor al voordat ze een uitkering hadden flink gespaard hebben of mensen met een uitkering en gewoon een hard werkende partner. Alles kan tegenwoordig .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:09

Maar met hardwerkende partner is geen paard onderhouden van alleen een uitkering.

Zou ik zonder partner leven had ik ook geen paard. Zo simpel is het gewoon.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:11

Het gaat echt om 1 persoon met een uitkering die kan echt geen paard houden.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:12

Je kan ook een goede iva of wga uitkering krijgen weet niet of daar maximum aanzitten maar dan heb je geen partner nodig .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:14

viphorse schreef:
marleen_usar schreef:

Dat weet je niet er zijn mensen met een uitkering die daarvoor al voordat ze een uitkering hadden flink gespaard hebben of mensen met een uitkering en gewoon een hard werkende partner. Alles kan tegenwoordig .

In principe niet, je hebt een max bedrag wat je aan spaargeld mag hebben om in aanmerking te komen voor een uitkering.
Als je een partner hebt die goed verdient, kan dat ook niet op hetzelfde adres anders wordt de uitkering ook terug gezet.
Kortom, genoeg hebben of overhouden met een uitkering voor echt hoge dierenarts rekeningen kan alleen als je iets doet op een manier dat het niet klopt.
Sober leven en stalling + normale rekeningen betalen kan denk ik nèt. Maar meer zou er niet mee moeten kunnen. En dat vind ik ook vrij logisch, het gemeenschapsgeld is voor je levensonderhoud als je in een situatie zit dat je niet kan of mag werken. Het zou niet voor een dure hobby als een paard moeten zijn imo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:16

viphorse schreef:
Je kan ook een goede iva of wga uitkering krijgen weet niet of daar maximum aanzitten maar dan heb je geen partner nodig .

Das waar.
Ik meen ongeveer een max van 50.000 aan uitkering dat je kan krijgen.

Dan heb je idd geen partner nodig.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:22

In principe niet, je hebt een max bedrag wat je aan spaargeld mag hebben om in aanmerking te komen voor een uitkering.
Als je een partner hebt die goed verdient, kan dat ook niet op hetzelfde adres anders wordt de uitkering ook terug gezet.
Kortom, genoeg hebben of overhouden met een uitkering voor echt hoge dierenarts rekeningen kan alleen als je iets doet op een manier dat het niet klopt.
Sober leven en stalling + normale rekeningen betalen kan denk ik nèt. Maar meer zou er niet mee moeten kunnen. En dat vind ik ook vrij logisch, het gemeenschapsgeld is voor je levensonderhoud als je in een situatie zit dat je niet kan of mag werken. Het zou niet voor een dure hobby als een paard moeten zijn imo.[/quote]

Bij een iva en wga geld geen vermogenstoets maar goed buiten dat heeft het gros met deze uitkering geen al te hoge uitkering en kan ik me goed voorstellen dat een dierenarts rekening dan idd moeilijk zal zijn .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:25

viphorse schreef:
Sober leven en stalling + normale rekeningen betalen kan denk ik nèt. Maar meer zou er niet mee moeten kunnen. En dat vind ik ook vrij logisch, het gemeenschapsgeld is voor je levensonderhoud als je in een situatie zit dat je niet kan of mag werken. Het zou niet voor een dure hobby als een paard moeten zijn imo.

Bij een iva en wga geld geen vermogenstoets maar goed buiten dat heeft het gros met deze uitkering geen al te hoge uitkering en kan ik me goed voorstellen dat een dierenarts rekening dan idd moeilijk zal zijn .[/quote]

Klopt, maar dat zijn sowieso vrij "lage" uitkeringen. Dus wat ik al zei als je erg sober leeft en je paard heel goedkoop hebt staan zou het misschien kunnen. Maar hoge uitgaven, zadel, hoge dierenartsrekeningen. Dat red je er echt niet mee.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:28

Dat klopt helemaal .

Nu moet ik ook zeggen dat ik soms schrik van de prijzen . Na heel wat jaren eruit te zijn ben ik weer langzaam opzoek naar een nieuw paard maar de prijzen zijn soms echt absurd maar dan ook hoe weinig je krijgt . Ben het er wel mee eens dat het gewoon een dure hobby is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:33

Ik heb nu 23 jaar paarden en ik zie ook wel dat er veel verandert is in de manier van paarden houden en de kennis daarover. Ik begon op een stal waar ze de hele winter op stal stonden met een paar keer een pluk voordroog en een halve schep brok en ze (incl koudbloeden) in het voorjaar zo 24/7 de wei omgekiept werden. Plekken zat waar ook geen bak was en je bij de vereniging, in de wei of langs de weg reed.
Ondertussen voer ik onbeperkt onverpakt hooi met nog wat eisen eraan, is mijn krachtvoer beter op mijn paard afgestemd, kost het aanleggen van een paddock een hoop geld en verwacht men een nette bak. Los nog van andere gestegen kosten en dingen die veel minder standaard waren toen (jaarlijks de tandarts bijv). Dus echt vergelijken kan ik het ook niet meer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:48

c_alsemgeest schreef:
viphorse schreef:

Elders werd al aangegeven dat er verschillende uitkeringen zijn en dat de hoogte nogal kan varieren. In het geval van wia kan een aanvullingsverzekering aanwezig zijn van de voormalige werkgever waardoor iemand niet sterk terugvalt in inkomen.

En hoezo zou het niet moeten kunnen om een hobby te hebben als je door omstandigheden niet meer mag werken?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:17

Ik ben nog halverwege het topic, maar druk aan het bijlezen.

Maar om off te reageren op zo ver. Dat paarden enkel voor "rijke" zijn, ik weet niet anders? En zo oud ben ik niet. Maar het leven is nou eenmaal zo dat helaas, niet iedereen gelijk is (en verwar dat aub niet met dat een persoon minder waard zou zijn, want dat is wat anders). Dat is oneerlijk, dat is heel stom, maar wel de realiteit. Iedereen gelijk hebben ze wel eens geprobeerd in Rusland, maar dat werkt ook niet. Dan krijg je oa een tekort aan "moeilijke" werknemers, zoals doctoren. Behalve en groep met echte passie, wie gaat er 10 jaar naar school voor hetzelfde salaris als de vuilnisman? Dus enige ongelijkheid zal nodig zijn. En dat betekend dat niet iedereen alles kan hebben. Wel ben ik van mening dat iedereen recht zou moeten hebben op voorziening in de eerste levensbehoefte, en op dingen waarmee zij zichzelf "hoger" kunnen werken zoals scholing. Daar valt nog genoeg te halen want daar zijn nog genoeg problemen voor de echt armen. Maar een eigen paard valt daar echt niet onder.

Ik heb ook de pech gehad geboren te worden in een arm gezin. De goedkope lokale manege in een dorpje in Drenthe was al veel te duur. Ik kon enkel langs gaan paardjes aaien. Als ik geluk had kon ik een cap lenen en op een paard zitten dat uitgestapt werd, maar zelfs dat is maar 1 of 2 keer gebeurd. Ik heb mijn hele studietijd al mijn vrije tijd gewerkt om mijn papiertje te halen. En nu, nadat ik mijn diploma heb kon ik beginnen met rijden. Op een manege. Dat was in de randstad op een net onder modaal middenklasse inkomen. En inmiddels een paar loonsverhogingen verder kan ik dat 4x per week doen. Een eigen paard kan ik nog steeds niet aan beginnen. De vaste lasten wel, maar wat als het dier ziek wordt? Ik kan nog niet zo snel tegen theoretisch hoge kliniekkosten opsparen. En wat goede pech mag imho niet ten kostte gaan van het paard. Dus doe ik dat nog niet.

Daarbij is het idd ook prioriteiten. Ik weet als geen ander dat sommige mensen idd het geld niet hebben voor leuke dingen, maar ik heb helaas ook een hoop mensen gezien met lage inkomens vol luxe producten en dan geen geld voor wat anders. In de middenklasse nog veel meer. Tja, voor de meeste is het dan toch een keuze. Niet per se voor een eigen paard, maar een eigen paard is niet de enige manier om wat met paarden te doen natuurlijk. Met iets minder elders uitgeven, zou een wekelijkse manegeles of iets dergelijks voor veel mensen te doen zijn. Ik denk dat best veel mensen onderschatten wat sommige laten om hun paardenhobby uit te voeren, maar ook hoe veel zij zelf (vaak ook ongemerkt) uitgeven aan luxe in hun dagelijks leven.

Ik denk dat als je paardrijden (en andere activiteiten met paarden, want er is natuurlijk meer dan rijden) begaanbaar wil houden voor lagere inkomens, je wellicht beter kan richten op goede "instapopties" dan op de kosten van eigen paarden. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat maneges een slechte naam hebben omtrent leskwaliteit en welzijn, en als ik sommige verhalen hoor dan schrik ik ook oprecht. En dat mensen daarom niet daarheen willen om te rijden (wat ik helemaal snap). Ik heb het geluk door mensen met eigen paarden naar een degelijke gestuurd te zijn, en herken de verhalen online daar ook echt niet in. Maar N=1. Wat nou als er nou meer goede plekken waren? Wellicht dat men dan niet dingen als maneges zo hoeven te ontwijken, en er zo een betaalbaardere tussenstap kan zijn. En ja, maneges en dergelijke bedrijven hun kosten gaan ook omhoog en dat zie je terug in de prijzen. Maar het blijft toch wel heel anders qua kosten of je een manegepaard rijdt of een eigen paard houdt. En nu wordt het manegepaard vaak afgewezen ivm alles wat er over maneges te zeggen valt, waardoor men voor de duurdere optie kiest of geen paard. Als je dat veranderd, kan men voor goedkoper kiezen zonder ethiek de deur uit te doen. Maarja, dat daadwerkelijk laten gebeuren is natuurlijk weer een heel ander verhaal en goed lastig.

En tuurlijk, dat is niet helemaal hetzelfde als een eigen paard. Maar zo kunnen paarden aan zich wel toegankelijker blijven. Ik vind een eigen Rolce Royce ook leuker dan de Volwagen Up die we als gedeelde huurauto gebruiken, bij wijze van. Maar ben toch blij dat we een auto kunnen gebruiken. Soms moet je het doen met wat je hebt en kan krijgen en leren daarmee tevreden te zijn, en wellicht heb je in de toekomst meer. En wellicht heb je het nooit. Ik zal nooit een Rolce Royce hebben gok ik. Misschien wel een eigen paard. Over 5~10 jaar ofzo, nadat we een huis hebben gekocht en hopelijk nog wat loonsverhogingen verder. Maar net zoals dat ik vroeger prima kon leven zonder paarden waar ik wat mee kon doen, hoe graag ik het ook wou, kan ik nu ook prima leven zonder een eigen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:22

viphorse schreef:
marleen_usar schreef:

Als dat zo is krijg jij geen uitkering

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:34

marleen_usar schreef:
Met een uitkering kan je echt geen paard onderhouden dan moet je er zwart bij werken.

Kan wel, afhankelijk vd uitkering en je vaste lasten. :)

Ik heb ooit de keuze gemaakt tussen paard, rijbewijs&auto of honden.
Met paard of auto kan ik de kosten wel betalen maar weinig sparen, komt er een grote rekening dan wordt dat al lastig, komt er in korte tijd een tweede rekening achteraan dan heb ik een probleem.
Ik heb dus heel bewust gekozen voor geen paard, wonen in een regio met zeer goed openbaar vervoer en ik heb 2 honden (ga door natuurlijk verloop terug naar 1 tzt).

Nu kan ik na alle vaste lasten (ik betaal huur inc gas/electra/water en internet) een bedrag in het dierenpotje storten, een bedrag op mijn eigen spaarrekening, ik heb €75,- voor alle abonnementen (iig sim only telefoon, streaming en audioboeken /podcasts wisselt regelmatig) en wekelijks boodschappengeld.
En daarna blijft er nog een vrij te besteden bedrag over voor bijvoorbeeld extra boodschappen (inslaan voorraad/aanbiedingen), tegoed aanvullen op mijn ov-chipkaart zodat ik naar mijn familie kan, keertje eten bestellen of kleding kopen ofzoiets.

Als ik de spaarpotjes, ⅔e van mijn abonnementbudget en mijn vrij te besteden budget bij elkaar doe zou ik een paard kunnen stallen en iig bekappen, ontworming en enting kunnen betalen plus iets opzij zetten voor dieren/veeartskosten en evt zadelpasser/fysio.
Maar het aanschaffen van een nieuw zadel ligt buiten het budget, dus zogauw het zadel niet meer past wordt dat paard een dure grasmaaier totdat er genoeg gespaard is voor een nieuw (tweedehands) zadel.
En dan ben ik uitgegaan van een stal à pak hem beet €350,- per maand inclusief voer en bodembedekking.
Heb ik voor het gemak de aanschafprijs vh paard, bakhuur, instructie, ijzers, supplementen/aangepast voer etc nog niet meegerekend omdat dat nogal variabel is qua kosten en of het überhaupt nodig is.
Dusja, een paard hebben lijkt mij financieel geen goede zet. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:35

@Popstra
Een WIA uitkering is niet afhankelijk van het inkomen van je partner.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:58

Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil. :) Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:33

Polar schreef:
Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil. :) Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.

Amen _/-\o_

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:52

Polar schreef:
Nouja, dat je zelf mag beslissen waar je overheidsgeld aan uitgeeft ben ik het niet helemaal mee eens. En dat terwijl ik absoluut niet tegen uitkeringen ben, ik vind ze juist heel goed en de huidige regels te strikt (helaas word er de ene keer te weinig gehandhaafd en de andere keer te strak. Maar dat is een ander probleem). Ik heb eerste hand gezien hoe hoognodig ze kunnen zijn voor mensen. Maar heb ook van anderen gezien hoe ze door een groep misbruikt werden.

Ding is namelijk wel dat "geld van de overheid" belastinggeld is. Je weet wel, datgene wat iedereen betaald, en wat steeds omhoog gaat omdat er te korten van zijn. En mijn ervaring is dat de mensen die hun uitkering echt nodig zijn, die ook hard nodig zijn voor de rekeningen.

Als, puur hypothetisch gezien want dit is enorm gechargeerd, dat gebeurd omdat Pientje (een hypothetisch persoon, niemand persoonlijk) daar haar dure eigen paard mee betaald ipv haar rekeningen dat vind ik daar wat van. Dan betaalt de maatschappij voor haar dure hobby. Daar zijn (de meeste) uitkeringen niet voor. De meeste uitkeringen zijn een vangnet. Wil je luxe in tijde van onspoed, dan is dat iets waarvoor je verzekerd. Met dingen als een arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld.

Belastinggeld hiervoor gebruiken is in die zin nog erger dan al die mensen die Go Fundme's opstarten voor kosten waar eerder over na had moeten denken. Anders dan belastingen kun je daar namelijk nog gewoon niet aan mee doen.

Dingen als WW en AOW, welke bestaan als tijdelijk opvangnet zodat je niet alles over boort hoeft te gooien zijn de uitzondering natuurlijk. Maar daar zitten met een reden vaak regels aan zoals X hoeveelheid/tijd uitkering voor Y tijd werk. Dat is meer een collectieve verzekering.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 07-11-24 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:02

Jij mag daar iets van vinden, en toch mag iedereen dat zelf beslissen. :)