Beemsterkaas schreef:Iemand zei gisteren: paardrijden is nu ook al voor de rijken.
Ja, maar nu halen we er dingen bij die ook deels koffiedik kijken zijn, omdat we nog niet echt weten of kunnen inschatten wat er echt gaat gebeuren. Hoe ver gaan mensen om de dieren te kunnen houden? Welke problemen komen als eerste?
Ik denk eerder dat het vroeger voor de rijken was. Zeker bij ons in stedelijk gebied. Mijn moeder had een kapsalon en ik mocht tegen klanten niks zeggen. Toen ik mn eerste pony kreeg, waren mn ouders deels trots, maar werden er ook echt op aangesproken en ik mocht het echt niet iedereen vertellen.
Het lastige was wel dat ik ook in een wereld van rijkere kwam en dat een periode mijn beeld wat vertroebelde en dat is niet altijd makkelijk geweest.
Toen had ik echt geen idee dat mensen in meer landelijk gebied een pony in de tuin konden zetten. Geen idee of de mensen dat daar dan ook een luxe vonden of vrij normaal.
Padoertje schreef:Ik zie hier al jaren om mij heen, dat paardenhouders ieder jaar meer beknibbelen op onderhoud of DA kosten. Als het stalgeld omhoog gaat, dan wordt dat vaak in de eerste instantie gecompenseerd met een priveles minder, vervolgens de hoefsmid die wordt uitgesteld of zelfs uitstel op stalkosten. Op het moment dat het als eigenaar die kant op gaat, dan moet je bij jezelf wel nagaan of een eigen paard houden nog wel een optie is. Daarnaast zijn er nog mogelijkheden in het zoeken van een betalende bijrijder, of ga zelf een paard bijrijden. Al blijft zoiets lastig, gezien de emoties die bij paardrijden horen.
Minder te besteden betekent ook minder geld voor les/educatie, bijscholing, etc. Dat wil niet zeggen dat een rijke beter omgaat met zijn dier, maar wel dat die makkelijker toegang heeft tot goede begeleiding en mensen om zich heen. Ook hier raak je het welzijnspunt. Als je al ziet hoe lastig het nu al is voor bijvoorbeeld de KNHS of FNRS om hun doelgroep te bereiken / voor te lichten, dan houd ik mijn hart vast als deze mensen straks helemaal van de radar verdwijnen. Via pensionstallen of verenigingen houd je hier nog een klein beetje controle op, zodat een paard beschikking heeft tot de elementen om een paardwaardig bestaan te kunnen hebben en over goede zorg. En nee, hier zeg ik niet dat een sober gestald paard het slechter heeft. In tegendeel. Die komen waarschijnlijk meer uren buiten dan een gemiddelde pensionstalling. Maar bedoel ik dat ieder paard recht heeft op goede zorg en dat onderlinge controle hierop echt wel een belangrijk onderdeel is. Pfffff lastige materie dit.
Dat bezuinigen op van alles gebeurt echt altijd al. Heb het zo vaak gezien dat stallen te weinig ruwvoer aanbieden, slecht ruwvoer, bakken slecht onderhouden worden, uitmesten en opstrooien minimaal is, omheiningen er slordig bij hangen etc.
En echt niet alleen bij de recreatie ruiters.
Ik zie het bij mensen die leuke paarden fokken, trainers die op een lokatie trainingspaarden hebben staan en best wat naam hebben etc. Kon je het maar in 1 hokje stoppen, dan kan je dat ene probleem misschien wel oplossen.
Laatste vraag ik me wel af. Ja, er wordt teveel bezuinigd op lessen.
Maar de KNHS en FNRS hebben het toch echt grotendeels aan zichzelf te danken. Ik heb niks meer met ze te maken en voel me ook totaal niet geroepen om ooit weer lid te worden van de KNHS. Ze staan zover af van de gemiddelde paardenhouder, recreant EN echt welzijn. Ze lopen ook altijd achter de feiten aan en durven niet echt zaken keihard aan te pakken.
En ze krijgen genoeg reacties, maar doen daar niks mee. En de FNRS is helemaal een lachertje. Zoals zij sterren uitdelen en plaatsen gelooft toch niemand ze?