Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:22

Somebody85 schreef:
Nee, dat het niet zeker is dat het een wolf was. Ook niet met de twee losse foto’s erbij. Wachten op bewijs van DNA. De plaatser is super anti-wolf dus een neutrale kijk heeft hij niet. Dat wordt nog eens extra duidelijk door de emotionele foto met kinderen in te zetten. Wie laat zijn kinderen hier rustig naar kijken?

Pro-wolf en anti-wolf willen geen oplossing. Het is WEL wolven, geen wolven.

Als jouw dieren en kinderen buiten niet meer veilig zijn, dan wordt je inderdaad anti-wolf, of beter gezegd anti-wolf beleid, want de meeste mensen hebben niets tegen wolven, zolang hij hun vee en kinderen en huisdieren niet bedreigd.

Dat iemand zijn kind de dode pony laat zien vind ik niet gek. Hoe moet een kind anders verwerken wat er gebeurd is? Of zou jij ze lekker voor de domme houden en voor liegen? Dat lijkt me ook niet echt opvoedkundig verantwoord. En dat dit emotioneel en triest is dat klopt. Maar hé, we moeten tenslotte leren samenleven met wolven, dan kun je er maar beter aan wennen dat dit bij het leven hoort.

En een oplossing om veilig samen te leven met de wolven is er niet. Je kunt alleen accepteren dat er aan samenleven met wolven een flink prijskaartje hangt.

En de kans dat de betreffende pony niet door een wolf gedood is, is heel klein. Als ik een bericht in de krant lees: man gevonden met 6 messteken, politie gaat uit van een misdrijf, dan heb ik om één of andere reden ook geen moeite om dat te geloven, ook zonder verder DNA bewijs....

Benzz

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:28

Het lijkt me heel sterk dat het geen wolf is, maar inderdaad, laten we het dna bewijs afwachten.

Wel blijf ik het een raar verhaal blijven dat je die kinderen er zo naar laat kijken en daar een foto van maakt. Ja je wil een punt maken, maar dit is niet op de juiste manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:30

https://www.hartvannederland.nl/milieu- ... bang-dat-h

Hier is het stuk van hart van NL terug te zien.
Wellicht handig om de toelichting te zien waarom de kinderen er naar gekeken hebben e.d.

Ook niet alle pony's die gepakt zijn hier in de buurt is melding van gemaakt trouwens, dus de aantallen liggen nog hoger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:40

Ik keek als 6 jarige ook naar het slachten van kippen.
Nee mijn moeder wilde dat niet. Maar ik perse wel.
En het trauma moet nog komen.

Kinderen op het platteland groeien anders op dan de mensen die alles uit het schap kopen.

Leven en dood was beide aanwezig op een boerderij.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:43

@somebody:
Wolfwerende hekken doden veel andere dieren. Hoe wil je dat vergoelijken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:46

De laatste keer dat ik mensen van Bij12 gesproken heb (maart dit jaar, bijeenkomst in Barneveld met voorlichting over wat je kunt doen - weinig dus) zeiden mensen van Bij12 zélf dat ze ondertussen zo goed konden zien of het een wolf/wolven was/waren geweest bij aanvallen, en dat er zóveel achterstand was met DNA bepalingen, dat ze daarmee wilden stoppen. Ik ben eigenlijk verbaasd dat ze dat nog niet gedaan hebben, maar dat zal eerst wel weer wettelijk geregeld moeten worden, anders kunnen de schadevergoedingen niet uitgekeerd worden.

Maar lang verhaal kort: als Bij12 zélf niet twijfelt aan of het een wolf was (en die twijfel heb ik bij dit geval niet gehoord) dan mag je er rustig van uitgaan dat dat DNA alleen vanwege de schadevergoeding is en niet om te bewijzen dat het een wolf was.
Er ligt ondertussen meer dan genoeg ervaring om uit de sporen, bijtwonden, aangetroffen restanten met zekerheid te kunnen zeggen dat het een wolf is geweest, of niet.
Dat zeggen ze zelf. En ik heb het ze zelf horen zeggen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-09-24 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:46

DuoPenotti schreef:

Kinderen op het platteland groeien anders op dan de mensen die alles uit het schap kopen.

Ja ik zag als kind ook de boer waar de paarden stonden kippen de kop afhakken waarna het lijf nog even doorrende. Of de geiten die even ter plekke halal geslacht werden omdat ze verkocht waren aan een moslim. Kistkalveren die achter de auto dood naar de weg werden gesleept omdat ze dood waren gegaan toen ze zich probeerden om te draaien. |(

Denk alleen dat dit toch een ander gevoel geeft dan een wolf omdat een mens zich relatief veilig waant bij andere mensen en bij wolven maar de vraag is wat ze doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:51

Elisa2 schreef:

Wellicht handig om de toelichting te zien waarom de kinderen er naar gekeken hebben e.d.

Ook niet alle pony's die gepakt zijn hier in de buurt is melding van gemaakt trouwens, dus de aantallen liggen nog hoger.

Verhaal van die mensen verandert mij wat te vaak. Ik volg de moeder op FB. En de pony is niet op klaarlichte dag aangevallen. De pony is om 7.50 gevonden. Dat is wel wat anders.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:52

DuoPenotti schreef:

Deze mensen hebben een montagebedrijf. En een paar dieren voor de gezelligheid.

Ik keek ook naar het slachten, maar dat vind ik iets heel anders dan een aangevreten dier en dan de kindjes op de foto zetten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:12

wat doet het er in vredesnaam toe wat die kinderen wel of niet hebben gezien. Het gaat hier over wolven, niet over wat men hier vindt van wat een kind wel of niet mag zien

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:21

Dat doet er ook niet toe.
Maar zo wil men al steeds af van het onderwerp; wolf loopt op klaarlichte dag rond op het erf. En dat hij dan ook die pony heeft gedood is zeer waarschijnlijk.
Zo niet dan lopen ze al uren rond op dat erf.
Is dat een beter scenario dan?

Nou als je het mij vraagt niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:36

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja ik zag als kind ook de boer waar de paarden stonden kippen de kop afhakken waarna het lijf nog even doorrende. Of de geiten die even ter plekke halal geslacht werden omdat ze verkocht waren aan een moslim. Kistkalveren die achter de auto dood naar de weg werden gesleept omdat ze dood waren gegaan toen ze zich probeerden om te draaien. |(

Denk alleen dat dit toch een ander gevoel geeft dan een wolf omdat een mens zich relatief veilig waant bij andere mensen en bij wolven maar de vraag is wat ze doen.

Nou ik waan me bij andere mensen ook niet veilig, inderdaad door dit soort (mis)handelingen .En bij pro-wolfers zeker niet want dat lijken me een soort weerwolven. :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:49

Bij12 spreekt vaak zelf al het vermoeden uit als ze DNA komen afnemen. Aan de verwondingen, sporen, gebied waar de wolf actief is, het speelt allemaal mee. En als je het genoeg gezien hebt kun je vaak de inschatting wel maken. Dan wordt het aanval vermoedelijk door wolf, want ja dna moet het definitieve bewijs leveren. Maar als je al zoveel tekenen van een wolf hebt, inclusief foto’s, dan is de kans ook wel heel groot dat het een wolf is geweest.

Maar goed, prima om de uitslag af te wachten. Alleen jammer dat er dan nooit meer op teruggekomen wordt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:56

Die foto met opengereten pony en de kinderen. Je kunt er van denken wat je wilt, maar het is nu wel duidelijker wat er speelt omtrent de wolf.
Dit komt wél in het nieuws, op tv, radio, internet.
Dát is denk ik hetgeen wat die mensen wilden bereiken. Dat mensen hun kop uit kont halen en zien wat er speelt.
Dat er geen dier meer veilig is, dat je zowat een fort knox neer moet zetten.

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:34

Na het zien van de uitzending van Hart van Nederland waar dit verhaal ook aan bod kwam, viel mij toch het volgende op.
Ok, dus je wordt s’morgens wakker en ziet dat je verschillende appjes hebt ontvangen van de buren dat er een pony dood in de wei ligt. Dan wordt er gezegd dat dit op klaarlichte dag is gebeurd en dat dit op een tijdstip was waarbij het ook kon dat de kinderen aan het buitenspelen waren. Dan besluit je een foto te maken van het gruwelijke tafereel met je jongste kinderen erop, zodat het lijkt alsof deze de pony zo gevonden hebben, met daarbij het verhaal dat deze wel wat gewend zijn?.. wat dan? wat laat jij zulke jonge kinderen dan zien wat nog gruwelijker is dan een half opgevreten pony in de wei? De oudste dochter doet met een glimlach haar verhaal en verteld dat er niet aan gegeten is, wat dat doen wolven.Terwijl er meerdere malen aangegeven wordt dat de pony half aangevreten is, en dat ook goed te zien is. Of je het er nu wel of niet mee eens bent dat de wolf een beschermd dier is, als dit mijn pony’s waren in dit gebied. Dan hadden ze s’nachts op stal gestaan. En inderdaad de wolf op de foto’s heeft nergens bloed, is dit wel dezelfde wolf. Er lijkt mij wel dat er hier een situatie bewust wordt gecreeerd om iedereen een bepaalde mening op te dringen.
Laatst bijgewerkt door Smidshof op 30-09-24 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:36

Somebody85 schreef:
Laat gewoon straks DNA zien. Dan is het toch duidelijk. Ja, we moeten goed kijken wie informatie deelt.

Je vraagt om feiten.
* Je hebt de afgelopen 11 jaar 0,07 bericht per dag geschreven
* Je hebt vandaag in dit topic 24 berichten geschreven
Ik noem dat opvallend.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:41

Ik denk toch echt niet dat je daarmee bezig bent als je zoiets overkomt. Ik denk wel dat je boos bent op het falende beleid en dat wil uiten via de media. Het lijkt mij als volwassenen vreselijk om je dier zo aan te treffen dus zelf had ik een andere keuze gemaakt betreft mijn kinderen. Je kan ze ook afscheid laten nemen als de pony deels is afgedekt. Maar ik ben niet die moeder dus dat is verder aan haar.

De pony zal waarschijnlijk in de vroege ochtend zijn aangevallen. Als er zo veel aangevreten is lijkt mij dat het tijdsbestek groter moet zijn. De wolf op de foto’s is misschien niet de wolf die dit heeft gedaan, geen idee… maar het lijkt me wel degelijk het werk van een of meerdere wolven.

Ik vind er eigenlijk niets van. Heb enkel medelijden met die arme pony en het gezin.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:54

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Verhaal van die mensen verandert mij wat te vaak. Ik volg de moeder op FB. En de pony is niet op klaarlichte dag aangevallen. De pony is om 7.50 gevonden. Dat is wel wat anders.

Ik heb dat ook ergens gelezen, maar kan het niet meer terug vinden. Maar goed doet aan het feit niets af dat er om 8 uur in de ochtend een wolf op je erf staat vanzelf en ook niets aan het feit dat de pony is gedood.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:55

Smidshof schreef:
Na het zien van de uitzending van Hart van Nederland waar dit verhaal ook aan bod kwam, viel mij toch het volgende op.
Ok, dus je wordt s’morgens wakker en ziet dat je verschillende appjes hebt ontvangen van de buren dat er een pony dood in de wei ligt. Dan wordt er gezegd dat dit op klaarlichte dag is gebeurd en dat dit op een tijdstip was waarbij het ook kon dat de kinderen aan het buitenspelen waren. Dan besluit je een foto te maken van het gruwelijke tafereel met je jongste kinderen erop, zodat het lijkt alsof deze de pony zo gevonden hebben, met daarbij het verhaal dat deze wel wat gewend zijn?.. wat dan? wat laat jij zulke jonge kinderen dan zien wat nog gruwelijker is dan een half opgevreten pony in de wei? De oudste dochter doet met een glimlach haar verhaal en verteld dat er niet aan gegeten is, wat dat doen wolven.Terwijl er meerdere malen aangegeven wordt dat de pony half aangevreten is, en dat ook goed te zien is. Of je het er nu wel of niet mee eens bent dat de wolf een beschermd dier is, als dit mijn pony’s waren in dit gebied. Dan hadden ze s’nachts op stal gestaan. En inderdaad de wolf op de foto’s heeft nergens bloed, is dit wel dezelfde wolf. Er lijkt mij wel dat er hier een situatie bewust wordt gecreeerd om iedereen een bepaalde mening op te dringen.

En de pony is nep en het is allemaal in scene gezet? :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:59

Elisa2 schreef:
Smidshof schreef:

Ik vind het verhaal er om heen ook wazig hoor, vol tegenstrijdigheden ook. Dat doet de zaak geen goed. Kom gewoon gezamelijk met een statement en dan is er niet zoveel ruimte voor interpretatie. Hier kan iedereen mee aan de haal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:00

Smidshof schreef:

Precies dit. Ik heb er een vreemd gevoel over vanaf moment 1.

En wat Wintu zegt, het is een raar verhaal. Plus het feit dat deze mensen zeer anti wolf zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:02

Dat krijg je met interviews denk ik, een ander woord en de interpretatie is alweer voor iedereen anders.

Voor mij is het vrij duidelijk, wolf liep bij daglicht op het erf..s"morgens vroeg. Aanval was waarschijnlijk in de nacht. Het enige wat ik ook echt niet begrijp is dat iemand pony's in dat gebied s"nachts onbeschermd buiten laat. Maar het was een tijdje rustig hier qua aanvallen vergeleken met vorig jaar winter dus misschien dachten ze dat het wel mee zou vallen?

Dat ze anti wolf zijn is niet zo gek gezien wat hier vorig jaar allemaal gebeurd is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:04

Ja en ze zullen nu vast niet minder Anti wolf worden.

We weten allemaal dat interviewers het zo nauw niet nemen.
Kijk eens als er een ongeluk met een paard gebeurt en later de bokker inlogt en zelf verteld wat er is gebeurd.
Met geluk klopt de straatnaam :+

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:09

Elisa2 schreef:
Smidshof schreef:

Nee dat is niet nep en zeer sneu voor het dier, maar ook de verantwoording van de eigenaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:10

Ja deels wel en deels niet vind ik.

Het buiten laten s"nachts is inderdaad de verantwoording van de eigenaar. Het wolvenbeleid (of beter het gebrek daar aan) is de verantwoordelijkheid van de overheid.