Ik ken ook een aantal stallen met 80+ paarden, met genoeg weiland, waar ik de paarden zelden buiten zie staan. En als ze buiten staan, dan zijn het er een handje vol die alleen of heel soms met 2 op een omheinde postzegel. En dan heb ik het over bedrijven met een paar hectare gras. Die inderdaad hooien voor eigen gebruik. Waar ik op zich geen moeite mee heb. Maar waarom staan er amper paarden in die kleine weitjes met prachtige houten omheining? Heb je weitjes op droge zandgrond, gebruik je ze nauwelijks
Ja, dat soort bedrijven mogen van mij echt een tik op de vingers.
Bedrijven met minder grond zullen creatiever moeten zijn. En nee, dat is niet altijd makkelijk. Maar het kan. De manege die ik eerder noemde had een stalgebouw met zo’n 20 manegepaarden. Dat is nu een loopstal. Boxen er uit (geloof dat ze nog 2 noodboxen hebben), stuk gras er achter afgegraven, gedraineerd en zand op gestort. En nu een grote loopstal met ruime uitloop voor de manegepaarden.
Is het perfect? Nee, maar wel stukken beter. En mooie is, de paarden zijn veel relaxter, het jaar rond. Komen in de zomer ook nog op de wei. In de winter ook geen explosieve paarden.
Een manege met een binnenbak kan er ook voor kiezen de manegepony’s in de nacht in de bak te zetten. Avond er in, ochtend er weer uit. Ja dat vraagt ook wat van het personeel. Dat nu toch al dik onderbetaald wordt in de sector. Prijzen zullen stijgen en paardrijden wordt misschien wel weer een elitesport. Geen idee.
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden. De creatieve ondernemer gaat hier uit komen.