Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:07

Ik denk dat de BSO altijd de gebeten hond is.
Reken maar dat de ouders wat te zeggen hebben als ze zouden zeggen we gaan niet meer naar het bos omdat er een wolvenplan zit met jongen.
Dan zou tot vandaag het gros van de ouders gezegd hebben, de experts zeggen dat het kan en wij betalen en willen ons kind persé hier op de bso hebben vanwege de uitstapjes naar buiten.

Zouden ze die uitstapjes buiten het bekende gebied doen, zouden ze met reistijd te maken hebben.
En als de kinderen op het pleintje of in lokaal vermaakt moeten worden, kregen ze, de bso, de baard er ook af.

En nu zegt het gros van de ouders, het was bekend dat een wolvenplan met jongen daar zit en er is een hondje weg.
Dus het is gevaarlijk.
Week geleden zouden ze zeggen ze weten niet eens zeker of het een wolf is geweest en hebben ze waarschijnlijk de petitie behoudt de wolf in Den Treek ook nog ondertekend.

BSO in Darp Drenthe durft de kinderen niet eens meer buiten te laten spelen of te laten slapen als de wolven weer erg actief in de omgeving zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:33

ikkedus schreef:
Welke lampekap gaat er dan ook met een BSO lekker daar in de bossen spelen!
Als het maar wat schrammen waren, lijkt het wellicht geen wolf. Maar het kan wel natuurlijk.

Dat van die schrammen neem maar heel serieus. Koeien in Drenthe zouden ook niet aangevallen zijn door de wolf omdat ze schrammen op hun kont hadden. Ik herken de schrammen nu uit duizenden omdat ik de schrammen op die koeien gezien heb en destijds meteen het idee had dat het wel wolven waren, bleek ook zo te zijn. Was dacht ik zelfs binnen in een schuur vandaar dat het zo snel mogelijk de doofpot in moest.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:35

DubbelFun schreef:
Er waren bijt- of nagelsschrammen.

Misschien verdedigde deze wolf ook weer zijn nest... net als ze van die hond zeggen.
Eerst maar hopen dat het vastgesteld kan worden of het idd een wolf was.

Als die wolf verdedigd had hij die hond niet meegenomen, die is ws aan de welpen gevoerd ( lijkt mij het meest logisch)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:58

Rizette schreef:
Was dacht ik zelfs binnen in een schuur vandaar dat het zo snel mogelijk de doofpot in moest.

Klopt. Was in Wapserveen dat dat gebeurd is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:37

tienus63 schreef:
Ik denk dat de BSO altijd de gebeten hond is.
Reken maar dat de ouders wat te zeggen hebben als ze zouden zeggen we gaan niet meer naar het bos omdat er een wolvenplan zit met jongen.
Dan zou tot vandaag het gros van de ouders gezegd hebben, de experts zeggen dat het kan en wij betalen en willen ons kind persé hier op de bso hebben vanwege de uitstapjes naar buiten.

Zouden ze die uitstapjes buiten het bekende gebied doen, zouden ze met reistijd te maken hebben.
En als de kinderen op het pleintje of in lokaal vermaakt moeten worden, kregen ze, de bso, de baard er ook af.

En nu zegt het gros van de ouders, het was bekend dat een wolvenplan met jongen daar zit en er is een hondje weg.
Dus het is gevaarlijk.
Week geleden zouden ze zeggen ze weten niet eens zeker of het een wolf is geweest en hebben ze waarschijnlijk de petitie behoudt de wolf in Den Treek ook nog ondertekend.

BSO in Darp Drenthe durft de kinderen niet eens meer buiten te laten spelen of te laten slapen als de wolven weer erg actief in de omgeving zijn.

Precies zoals jij zegt. De terreinbeheerder daar heeft het al heel lang aan zien komen en moord en brand geroepen over de wolven maar niemand die erover in conclaaf wilde Provincie, gemeente, "wolvenkenners" ze lieten hem allemaal zitten. Maar hij was blijkbaar de enige die echt de problemen al zag en ook wilde zien, dat zijn ook nog twee heel verschillende dingen rond de wolven en wist dat een aanval niet lang op zich zou laten wachten. Maar niemand die iets deed of iets ondernam. Ik denk dat de BSO geen blaam treft. Die gaan ook af op wat de autoriteiten melden en dat is altijd in de trant van : Natuurlijk gedrag, er is geen sprake van een aanval. Vrouw zat met hondje op een plek waar ze niet mocht komen dus daar komt het door enz enz. Er wordt altijd een rookgordijn gelegd over wat er werkelijk gebeurt is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:40

Maar al met al had Maartje het ook wel goed door hoe het zat met de wolf. Hoor haar zo zeggen er moet eerst een kind gegrepen worden. En wat gebeurt er nu? Denk dat het nog niet ernstig genoeg is geweest en dat hoe dan ook altijd de schuld bij de aangevallen persoon wordt gelegd door de autoriteiten die als een kip zonder kop achter de "deskundigen"aanhobbelen. Vraag me af of een gemeente en provincie zo maar achter een "deskundige" aan mag hobbelen waarvan bewezen is dat ze er totaal niets van weten maar zichzelf zo benoemd hebben. Zou dat niet strafbaar zijn omdat het veel te gevaarlijk is om op die mensen te bouwen qua veiligheidsbeleid?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:50

tamary schreef:
Raineri schreef:

Schrikken zeg! Gelukkig met goede afloop! Klinkt wel alsof het dier zich verdedigde

vind het ook wel een beetje dom om met een Bso naar den treek te gaan terwijl het lokale nieuws er vol mee staat. Dat risico zou ik nooit nemen, en al helemaal niet met zulke kleine kinderen :n
Zelfs ik als volwassene loop er even niet omdat ik geen goed verdedigingswerk heb gevonden nog.

Dier verdedigde zich niet, dier deed jachtpoging. Omschrijving van gebeuren van want ik zo hoor en lees : wolf komt vanuit het niets op snelheid naar een groep kinderen toe, bijt er 1, laat los en rent weg. Meest logische is dan geschrokken tijdens vastgrijpen prooi en daarom opgegeven en gevlucht. Misschien reactie kind, misschien wel vieze smaak aan kleding, wie zal het zeggen, maar verdediging njet. Dat zou je bij 1 persoon verwachten, niet bij een groep ook al zijn dat kinderen en gedragen die zich als prooi voor een wolf door hoe ze spelen.

Ja ik las het. Vreselijk! Wat het ook was, beestje leert steeds weer wat meer dus er zal nog een moment komen. Er wordt zo getreuzeld met actie ondernemen. Voor mijn gevoel is dat hele besturingsapparaat ook niet efficiënt ingericht waardoor iedereen elkaar zit aan te gapen totdat er een besluit wordt genomen. Dat probleem zie je niet alleen op deze kwestie helaas.

Aan de andere kant vind ik het geen probleem als de wolf hier blijft (wellicht niet dit dier/op deze manier). Als ik het bos even moet vermijden omdat de wolf die ruimte nodig heeft (lees welpen) dan is dat maar zo. Het bos is niet enkel mijn recreatieplaats, maar ook het huis van veel beesten. Als dat alles veilig en verantwoord houdt op de lange termijn, helemaal prima. We hebben altijd zo’n compleet antropocentrische blik op de natuur en hoe het enkel de mens dient, dat soms even iets van een ander perspectief te bekijken fijn kan zijn

We moeten als maatschappij er ook gewoon mee leren omgaan. Lees: niet met een kleutergroep naar een bos met wolvin + welpen. Als ouder zou ik echt flink over de zeik zijn als ik dat hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:16

Dat betekent dus dat we straks nergens meer heen kunnen. Ik iig niet. Want hier zitten overal wolven. Op de Heuvelrug, en op de Veluwe. Ik mijd nu al bepaalde gebieden ivm heel veel wolvensporen. Het gaat niet om even vermijden he, ze krijgen meerdere welpen per jaar die blijven minstens 1 jaar in de roedel. Het worden er dus steeds meer. Je kan niet zoals bij vogels zeggen als je tussen 15 maart en 15 september het gebied vermijdt dat je dan veilig bent. Het bos is voor mij de plek om mijn hoofd leeg te maken door mijn drukke baan keihard nodig voor mij. Als ik daar niet meer heen kan of mag, dat zou ik niet weten hoe ik de rust in mijn hoofd kan krijgen. Ik vind wolven prachtig om te zien. Maar niet in Nederland. Ons land is te vol en te klein en heeft geen uitgestrekte natuur zoals in Oost Europa. En ook daar zijn grote problemen met wolven en beren, omdat het er simpelweg te veel zijn nu en ze te dicht bij mensen komen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:22

Jeetje ik schrok wel van het nieuws van Maartje en toen dacht ik ook al dat het moment nader is dat de wolf een kind pakt.

Gelukkig voor het kind is het nu goed afgelopen.

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom we in Europa de wolf als een beschermd diersoort zien. Deze wolf die nu het kind alleen verwond heeft, heeft nu geleerd om zonder kleerscheuren een kind te pakken en weer weg te komen.
Hopelijk ziet het beest het niet als een generale en probeert hij het nog een keer.
ik ben groot dierenfan en vind de wolf een fascinerend prachtig mooi beest, maar wat mij betreft mag hier een afschot beleid voor komen.

Lullig gezegd ben ik nu wel blij dat ik in de randstad woon en ze (nog) niet gesignaleerd zijn hier. Maar als kind vond ik het met mijn ouders ook geweldig om naar de Veluwe te gaan. Dat zie ik nu toch minder zitten om met mijn kind te gaan doen nu.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:26

Saaams schreef:
https://www.leusderkrant.nl/lokaal/dier ... nt-met-ver

Kind gewond geraakt op Landgoed Den Treek na incident met “vermoedelijk een wolf”

Uiteraard wil ik eerst bewijs zien dat het om een wolf gaat, maar dit heeft iedereen zien aankomen, behalve de beleidsmakers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:31

SusanH schreef:
Dat betekent dus dat we straks nergens meer heen kunnen. Ik iig niet. Want hier zitten overal wolven. Op de Heuvelrug, en op de Veluwe. Ik mijd nu al bepaalde gebieden ivm heel veel wolvensporen. Het gaat niet om even vermijden he, ze krijgen meerdere welpen per jaar die blijven minstens 1 jaar in de roedel. Het worden er dus steeds meer. Je kan niet zoals bij vogels zeggen als je tussen 15 maart en 15 september het gebied vermijdt dat je dan veilig bent. Het bos is voor mij de plek om mijn hoofd leeg te maken door mijn drukke baan keihard nodig voor mij. Als ik daar niet meer heen kan of mag, dat zou ik niet weten hoe ik de rust in mijn hoofd kan krijgen. Ik vind wolven prachtig om te zien. Maar niet in Nederland. Ons land is te vol en te klein en heeft geen uitgestrekte natuur zoals in Oost Europa. En ook daar zijn grote problemen met wolven en beren, omdat het er simpelweg te veel zijn nu en ze te dicht bij mensen komen.

Verwacht ook maar niet dat als je die natuurgebieden af sluit dat het daar mee klaar is.
Het is een heel erg dichtbevolkt gebied en die natuurgebieden zijn maar postzegeltjes
Het andere wild komt dan meer richting de bebouwing gevolgd door de wolf.
Dan kunnen de kinderen ook niet meer buiten spelen in de vinexwijken.
Dan heb ik het nog totaal niet over de gevolgen van alle recreatieondernemers.

Het is gewoon van de zotte dat er totaal niet wordt ingegrepen. Zelfs een softe maatregel paintballen ligt heel moeilijk in Nederland.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:36

SusanH schreef:

Maar er is ook nog weinig ondernomen om de wolven te beheren. Ze zijn er, en al schiet je ze allemaal af. We kunnen geen grenscontroles doen en controleren of ze een verblijfsvergunning hebben. We moeten toch iets bedenken dus waardoor we naast elkaar kunnen leven. Dat kan zijn: schieten, afschrikken en mijden. Even uit de lucht gegrepen. We leven nu in een uiterste. Geen wolf is niet realistisch, en yolo laat ze maar fokken en verspreiden is ook niet realistisch. Het moment dat de wolf wandelaars achtervolgde en een hondje greep had er geacteerd moeten worden. We moeten gewoon leren hiermee om te gaan. En de natuur wordt gezien als iets wat ons een dienst levert en niet meer en niet minder. Maar ik vind persoonlijk, dat het ook bestaansrecht an sich heeft, en dat niet ontleent uit de waarde die het ons levert.

Nog even toevoegen: ik respecteer je mening wel Susanh. Het is een complexe situatie waarin je merkt dat we als land/bestuur/maatschappij nog geen idee hebben hoe we hiermee moeten omgaan. Logischerwijs verschillen we van mening. En uiteindelijk geniet ik net zo goed van m’n wekelijkse rondje Den Treek en kan ik niet wachten tot het weer een beetje oké is. Hopelijk vind je wel een goed alternatief om vooralsnog ergens, of in de Veluwe, te gaan wandelen. Het is echt een prachtig gebied.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:49

Raineri schreef:
Maar er is ook nog weinig ondernomen om de wolven te beheren. Ze zijn er, en al schiet je ze allemaal af. We kunnen geen grenscontroles doen en controleren of ze een verblijfsvergunning hebben. We moeten toch iets bedenken dus waardoor we naast elkaar kunnen leven. Dat kan zijn: schieten, afschrikken en mijden. Even uit de lucht gegrepen. We leven nu in een uiterste. Geen wolf is niet realistisch, en yolo laat ze maar fokken en verspreiden is ook niet realistisch. Het moment dat de wolf wandelaars achtervolgde en een hondje greep had er geacteerd moeten worden. We moeten gewoon leren hiermee om te gaan. En de natuur wordt gezien als iets wat ons een dienst levert en niet meer en niet minder. Maar ik vind persoonlijk, dat het ook bestaansrecht an sich heeft, en dat niet ontleent uit de waarde die het ons levert.

Een 0 stand is technisch heel goed mogelijk. Dat betekend gewoon dat elke wolf die gezien is wordt doodgeschoten. Het probleem is alleen dat dat juridisch niet mogelijk is. Maar ik geloof ook wel dat de situatie van een 0 stand politiek vrijwel onmogelijk is.

Dus in die zin heb je gelijk. Er is nu totaal geen beheer. Zelfs terug schuw maken wordt niet gedaan.. inplaats daarvan laten we een probleemwolf haar welpen opvoeden als een nieuwe lichting probleemwolven.

Zo of zo zou er veel eerder ingegrepen moeten worden. Het overwinnen van wolfwerende rasters zou echt een rode lijn moeten zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:58

Olle schreef:
Lullig gezegd ben ik nu wel blij dat ik in de randstad woon en ze (nog) niet gesignaleerd zijn hier. Maar als kind vond ik het met mijn ouders ook geweldig om naar de Veluwe te gaan. Dat zie ik nu toch minder zitten om met mijn kind te gaan doen nu.

Dit is niet de Veluwe he. Dit is bij Amersfoort. Op een kwartier rijden van Utrecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:06

DubbelFun schreef:
SusanH schreef:
Bij de Harskamp zitten echt heel veel wolven. En die hebben geen moeite met dat lage hekje wa5 daar staat.

Klopt, maar ik ken veel mensen die daar hun hond loslaten en nog niemand gesproken die daar een wolf gezien heeft. Er komen daar ook zoveel honden dat de geur misschien iets te overweldigend is.
Maar kan ook te maken hebben met het militaire terrein wat er vlak achter ligt.

Ik woon hier vlakbij, in dat honden losloop gebied kun je prima je hond loslaten overdag. Het is goed omheind en er ligt een drukke weg naast. Het bos is zo diep dat ze eigenlijk altijd dieper in het bos zitten en daar loop je meer risico dan in dat losloopgebied.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:08

Het betekend maar 1 ding en dat is "wen er maar aan"

Alles moet men maar normaal vinden tegenwoordig. Ook een overschot aan wolven die er binnen korte tijd gaat zijn.
Owee als je commentaar hebt.

In andere landen zijn al meerdere mensen als slachtoffer gevallen. Ja ach boeien! We moeten er mee leren leven blijkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:09

Dit is al de rand van de randstad.
En dit is echt een plek waar de wolf maar zeer weinig ruimte heeft. Het gebied is veels te klein voor een wolf en als ander wild voor de wolf vlucht dan zie je die straks in de vinexwijken. Gevolgd door wolven.

En dan heb je National geographic live in de vinexwijk, waar pepperspray verboden is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:11

Loretta schreef:
SusanH schreef:

Verwacht ook maar niet dat als je die natuurgebieden af sluit dat het daar mee klaar is.
Het is een heel erg dichtbevolkt gebied en die natuurgebieden zijn maar postzegeltjes
Het andere wild komt dan meer richting de bebouwing gevolgd door de wolf.
Dan kunnen de kinderen ook niet meer buiten spelen in de vinexwijken.
Dan heb ik het nog totaal niet over de gevolgen van alle recreatieondernemers.

Het is gewoon van de zotte dat er totaal niet wordt ingegrepen. Zelfs een softe maatregel paintballen ligt heel moeilijk in Nederland.

Dit :j

Gewoon schuw houden en schuw maken de wolf, dat is gewoon de enige manier waarop je de wolf in Nederland kunt houden. Anders gaat dit alleen maar verder escaleren en moeten ze straks weer allemaal doodgeschoten worden omdat een stel sufkoppen niet snappen hoe zo'n dier in elkaar zit.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:19

Koper schreef:
Dit is niet de Veluwe he. Dit is bij Amersfoort. Op een kwartier rijden van Utrecht.

Veluwe was een voorbeeld wat ik gebruikte.
Leusden is voor mij nog wel buiten de randstad :D .

Neemt niet weg dat de klok toch wel 5 voor twaalf staat betreffende dreiging van de wolf.

Begrijp gewoon niet zo goed waarom in Nederland deze dieren die een actieve dreiging zijn voor ons en onze dieren niet beheerst mogen worden.
Laatst bijgewerkt door Olle op 17-07-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:23

12.05 uur denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:32

Het is hoe dan ook vreselijk wat er gebeurt. Voor die beheerder van Den Treek, voor de mensen die er graag mochten komen en er nu niet meer naartoe durven (mijzelf incluis, ook al woon ik niet meer in Leusden. Als ik in de buurt ben ging ik altijd nog even naar Den Treek), voor de mensen die er langs fietsen (er is daar o.a. een school in de buurt waar kinderen van heinde en verre naartoe fietsen), voor de dieren die gevaar lopen (ik ben elke dag blij dat mijn paardjes niet meer in Den Treek staan) en nu dus mensen. Het is een kwestie van tijd voor er een serieus ongeluk gebeurt, iemand ernstig gewond raakt of erger.

Nu is er een aanval geweest op een klein meisje. En laat ik voorop stellen dat ik niemand, dier noch mens, het toewens om toegetakeld te worden door een wolf. Maar áls het dan moet, zou het dan niet "handig" zijn als het iemand is die erg pro-wolf is? Waarbij handig een nogal onhandige uitdrukking is. Maar zeg maar dat als het iemand uit de pro-wolf gelederen is dat ze dan eens wakker worden? Wát is er nog meer nodig om tot mensen te laten doordringen dat het enorm mis aan het gaan is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:38

Koper schreef:
voor de dieren die gevaar lopen (ik ben elke dag blij dat mijn paardjes niet meer in Den Treek staan) en nu dus mensen. Het is een kwestie van tijd voor er een serieus ongeluk gebeurt, iemand ernstig gewond raakt of erger.

Het erge vind ik dat er om dierenlevens niets en dan ook niets gegeven wordt. De PVDD is wat dat betreft gigantisch door de mand gevallen.

Het overwinnen van wolfwerende omheiningen zou een rode lijn moeten zijn. Maar waar nu de rode lijn ligt, mag Joost weten.
Samenleven met top predators is iets heel anders dan samenleven met bijvoorbeeld vossen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:39

Ik vind dit nogal wat. Schrammen? Dat zal wel een eufemisme zijn. En daarbij, als de huid doorboord is en er dus contact van speeksel van het aanvallende wilde dier met bloed van het slachtoffer was, dan moet je zowiezo behalve een tetanusvaccinatie ook een vaccinatie tegen hondsdolheid hebben, wat een hele zware spuit is. Het kind is ook naar een arts gebracht begrijp ik uit de berichten. Die mensen willen kennelijk geen contact met de media, waarom niet? Vanwege de polarisatie tussen pro- en anti-wolfers? Ik zou loeikwaad zijn als het mijn kind zou zijn wat aangevallen was!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:46

SusanH schreef:

Ik mijd hier in drenthe ook bos. Ik loop alleen met 2 honden. Maar mis het wel, het beperkt en dat is zo jammer.

Ben het eens dat wolven prachtig zijn, maar hier altijd veel te dichtbij mensen.

En als mijn honden dergeljjke acties doen moet je hem laten inslapen en bij wolven moeten wij en de dieren opgehokt worden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:48

anjali schreef:
Ik vind dit nogal wat. Schrammen? Dat zal wel een eufemisme zijn. En daarbij, als de huid doorboord is en er dus contact van speeksel van het aanvallende wilde dier met bloed van het slachtoffer was, dan moet je zowiezo behalve een tetanusvaccinatie ook een vaccinatie tegen hondsdolheid hebben, wat een hele zware spuit is. Het kind is ook naar een arts gebracht begrijp ik uit de berichten. Die mensen willen kennelijk geen contact met de media, waarom niet? Vanwege de polarisatie tussen pro- en anti-wolfers? Ik zou loeikwaad zijn als het mijn kind zou zijn wat aangevallen was!

Las ergens in een artikel dat het niet schrammen waren die aangebracht waren door dat dier maar doordat het kind schrok en in de bosjes/op de grond viel.

En eerlijk, als het mijn kind was geweest dan had ik ook geen contact willen hebben met de media. Ik zou ook ontzettend kwaad zijn maar absoluut niet met m'n gezicht in de media willen komen.