Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:33

Popstra schreef:
Nouja, er is al wel een tijdje een ommekeer aan de gang.
Ook op wedstrijd terrein. Echter pik je dan nog sneller de rotte appels er tussen uit die er geen oren naar hebben.
En die worden juist lang en breed uitgelicht op sm en ook hier op de nieuws pagina van Bokt.
Pure stemmingmakerij.
Veel positieve stukjes over veranderingen lees je niet.

Hoevaak kom jij op dressuurwedstrijden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:38

Nooit. Ik rijd en show 14 jaar in de Reining.
En geloof me dat is echt niet veel anders dan andere disciplines als het om geld prijzen gaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:40

Popstra schreef:
Nooit. Ik rijd en show 14 jaar in de Reining.
En geloof me dat is echt niet veel anders dan andere disciplines als het om geld prijzen gaat.

Behalve dat je in de subtop amper geldprijzen hebt. En aangezien je er nooit komt, weet je dus niet hoe erg het gesteld is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:42

Popstra schreef:
Ook op wedstrijd terrein. Echter pik je dan nog sneller de rotte appels er tussen uit die er geen oren naar hebben.
En die worden juist lang en breed uitgelicht op sm en ook hier op de nieuws pagina van Bokt.
Pure stemmingmakerij.

Klopt, het is net of het in is om alleen maar negatief te zijn over anderen.

Er zijn juist hele facebook groepen voor uit de grond gestampt. Het grappige daarvan is dat 90% geen wedstrijden rijdt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:44

Er is meer dan enkel dressuur benzz! En bedoel je onze "subtop" of bij dressuur?
Bij ons gaat het om een paar ton per show ( internationaal) en sinds dit jaar 2x een show met een miljoen aan prijzengeld!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:44

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
Pure stemmingmakerij.

Klopt, het is net of het in is om alleen maar negatief te zijn over anderen.

Er zijn juist hele facebook groepen voor uit de grond gestampt. Het grappige daarvan is dat 90% geen wedstrijden rijdt.

Net als hier :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:45

Popstra schreef:
Pure stemmingmakerij.

Maar dat is hoe de media werkt.
Als iemand heel mooi gereden heeft dan is dat veel minder interessant dan waar het helemaal fout gaat.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:45

Ik rijd geen wedstrijden meer, maar ben dus gister op een groot springconcours geweest, met deelnemers uit alle europese landen en ik vond het helemaal niet meevallen.
Ben overigens ook wel eens op een western wedstrijd geweest en werd daar nog verdrietiger van, eerlijk gezegd..
edit; imo hoef je niet zelf mee te doen om te kunnen bepalen hoe erg het gesteld is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:53

Popstra schreef:
Er is meer dan enkel dressuur benzz! En bedoel je onze "subtop" of bij dressuur?
Bij ons gaat het om een paar ton per show ( internationaal) en sinds dit jaar 2x een show met een miljoen aan prijzengeld!

Ik vroeg niet voor niets hoevaak je op dressuurwedstrijden komt, je had daarmee kunnen weten dat ik het over de subtop in dressuur heb.

De springsport en eventing wordt ik nog wel blij van.

Western ga ik de discussie niet eens meer aan. Zeuren over negatieve berichtgeven kun je tegengaan om te zorgen dat er niet zoveel negatief gesproken kan worden. En niet denken dat wat je altijd normaal hebt gevonden, dat dat ook normaal is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:55

Nou ja om niet in herhaling te vallen.. het omgekeerde is ook waar. Kom niet aan iemands wedstrijden :+
En de argumenten die ik lees die voor wedstrijden pleiten zijn eigenlijk nog steeds voornamelijk voor de mens, niet perse voor het paard.

Overigens snap ik wel dat mensen die tegen wedstrijden zijn, geen wedstrijden rijden.. lijkt mij een soort van logisch wel toch?

Ook zonder wedstrijden kan je van een paard genieten .. naar mijn idee zijn wedstrijden voornamelijk toch voor de mens, zodat die zich kan meten met andere mensen en daar wat van kan vinden :+
Maar dat is ook meer mijn ervaring met wedstrijden, wedstrijd klieken, onjuiste jureringen, idolizing en alles wat erbij komt. Dus dat is niet perse representatief :)

Qua western heb ik al jaren commentaar op wedstrijden, bitten, stijlen, trainingen etc en wordt er al jaren recht gekletst wat ik vind dat krom is. Mij maakt t verder eigenlijk niet uit, bedenk ik me nu… ieder moet doen wat ie leuk vind maar ik kan me voorstellen dat omdat paardensport als enige dierensport (toch?) op tv is, dat het onder vuur ligt. En het verandert maar heel traag ..

Oh, interessant dat totilas genoemd wordt, als ergens de meningen over verdeelt zijn, is het die combinatie wel. Dus daar gaat niemand uitkomen denk ik? Ik persoonlijk vond t verre van mooi, maar ik heb ook geen verstand van dressuur :)

Oh, een miljoen aan prijzengeld? Dat zal de sport heel nobel maken denk.. :D t gaat niet om t geld toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:57

Cer schreef:
Oh, een miljoen aan prijzengeld? Dat zal de sport heel nobel maken denk.. :D t gaat niet om t geld toch?

Scherp Cer, heel scherp :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:57

lies schreef:
Het gaat imo om de handhaving.

Was gister op een concours voor Young riders en als je ziet hoe daar getrokken en geschopt wordt, daar word je naar van. En dan met name op het losrij terrein, waar men zich kennelijk onbespied waant, zag ik wat schrijnende gevallen. Voorbeeld; Een meisje is haar paard aan het losrijden met een slof zo strak getrokken, waardoor het dier de kin op de borst heeft en zijn tong continu uit de mond heeft hangen aan een kant. Waarom grijpt niemand in? Daar zit toch een ringmeester die dergelijke dingen hoort aan te kaarten bij de wedstrijdleiding?

Zulke mensen/acties zorgen voor een slechte naam van 'onze' sport. Diskwalificeer gewoon direct dergelijke mensen, dan is het zo afgelopen met het slecht behandelen van de dieren.

Overigens ook maar weinig ruiters gezien die met een gewone trens hun paard een parcours rond kunnen sturen. Ook heel strakke neusriemen waren meer regel dan uitzondering. Als daar wat beter op gelet wordt en zulke dingen uitgeband worden, dan hebben organisaties helemaal niets te klagen over de wedstrijdsport.

Heb je er zelf ook wat van gezegd?

Cer

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:02

De sport moet zichzelf toch handhaven? Dat hoeft een toeschouwer toch niet te doen? Gezellig, al die “voetbal-ouders” langs de kant …

Nou ja, ik bedoel het verder niet om te narren, ik vind zelf alleen wedstrijden niet perse wat toevoegen, en heb zelf nog geen goede argumenten gehoord.. maar nogmaals, ieder moet doen wat ze leuk vinden en we zien wel wat de regelgeving gaat brengen…

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:04

Nee. Ik heb niet de illusie dat een amazone (in dit geval uit Polen) zich iets zal aantrekken van wat een toeschouwer, aan de rand van het inrij terrein vanachter een dranghek, naar haar roept.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:06

OleJon schreef:
lies schreef:
Het gaat imo om de handhaving.

Was gister op een concours voor Young riders en als je ziet hoe daar getrokken en geschopt wordt, daar word je naar van. En dan met name op het losrij terrein, waar men zich kennelijk onbespied waant, zag ik wat schrijnende gevallen. Voorbeeld; Een meisje is haar paard aan het losrijden met een slof zo strak getrokken, waardoor het dier de kin op de borst heeft en zijn tong continu uit de mond heeft hangen aan een kant. Waarom grijpt niemand in? Daar zit toch een ringmeester die dergelijke dingen hoort aan te kaarten bij de wedstrijdleiding?

Zulke mensen/acties zorgen voor een slechte naam van 'onze' sport. Diskwalificeer gewoon direct dergelijke mensen, dan is het zo afgelopen met het slecht behandelen van de dieren.

Overigens ook maar weinig ruiters gezien die met een gewone trens hun paard een parcours rond kunnen sturen. Ook heel strakke neusriemen waren meer regel dan uitzondering. Als daar wat beter op gelet wordt en zulke dingen uitgeband worden, dan hebben organisaties helemaal niets te klagen over de wedstrijdsport.

Heb je er zelf ook wat van gezegd?[/quote

Meestal staat er wel een enorme mond op bij dat type ruiters en amazone’s.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je die discussie niet aan gaat op zo een gelegenheid.

Kan me wel nog een keer herinneren dat ik er wel wat van gezegd heb toen ik rood schuim uit de mond van een paard zag komen.
Ruiter pakte dat toen heel goed en bezorgd op en is direct waar ik bij was de mond van het paard gaan controleren.
Spreek nu over een 25/ 30 jaar geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:12

Cer schreef:
Nou ja om niet in herhaling te vallen.. het omgekeerde is ook waar. Kom niet aan iemands wedstrijden :+
En de argumenten die ik lees die voor wedstrijden pleiten zijn eigenlijk nog steeds voornamelijk voor de mens, niet perse voor het paard.

Overigens snap ik wel dat mensen die tegen wedstrijden zijn, geen wedstrijden rijden.. lijkt mij een soort van logisch wel toch?

Ook zonder wedstrijden kan je van een paard genieten .. naar mijn idee zijn wedstrijden voornamelijk toch voor de mens, zodat die zich kan meten met andere mensen en daar wat van kan vinden :+
Maar dat is ook meer mijn ervaring met wedstrijden, wedstrijd klieken, onjuiste jureringen, idolizing en alles wat erbij komt. Dus dat is niet perse representatief :)

Qua western heb ik al jaren commentaar op wedstrijden, bitten, stijlen, trainingen etc en wordt er al jaren recht gekletst wat ik vind dat krom is. Mij maakt t verder eigenlijk niet uit, bedenk ik me nu… ieder moet doen wat ie leuk vind maar ik kan me voorstellen dat omdat paardensport als enige dierensport (toch?) op tv is, dat het onder vuur ligt. En het verandert maar heel traag ..

Oh, interessant dat totilas genoemd wordt, als ergens de meningen over verdeelt zijn, is het die combinatie wel. Dus daar gaat niemand uitkomen denk ik? Ik persoonlijk vond t verre van mooi, maar ik heb ook geen verstand van dressuur :)

Weet je wat er vroeger altijd gezegd werd? De mensen die zo afgunstig zijn op de sport en vooral grondwerken zijn degene die het zelf niet kunnen en geen talent hebben.

Niet mijn woorden overigens maar wel heel vaak gehoord.

Overigens ik sport zelf niet meer maar zie wedstrijden dus helemaal niet als negatief. Het kan wel als het ego te groot is en het paard niet goed behandeld wordt.
Maar er zijn en blijven ook mensen die gewoon fijn op wedstrijd gaan en dat doen om een betere ruiter te worden. En een betere ruiter is uiteindelijk alleen maar fijner voor een paard!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:15

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:19

Hm dat klinkt niet zo best ..

Ik heb ook weleens dingen gezien maar zie echt de laatste jaren een andere beweging (gelukkig). Ben het er dus niet mee eens dat het maar 0,01% is.
Denk echt dat de goede dan tekort worden gedaan.

Kijk ook regelmatig bij losrijden van hengsten e.d. , de slof is meestal het ergste wat ik zie en wordt gelukkig ook niet altijd gebruikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:20

Tja, sommige hebben 100 jaar geleden eens een keer wat slechts gezien, blijven dit tot in den treure herhalen en scheren iedereen dan over 1 kam.
Ik kom regelmatig op shows en zien dat er toch echt ook verandering is. O.k, in onze discipline dan. Maar goed, bij ons lopen dan ook 24 uur grond stewards de boel in de gaten te houden en word er elke show voor het begint tijdens de riders meetings op welzijn gehamerd.
Wellicht er bij de dressuur eens een voorbeeld aan genomen kan worden als daar zo veel rots gebeurt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:22

De reden dat ik geen wedstrijden meer rijd, is dat het me allemaal te duur is geworden en ik heb ook geen trailer (meer). Ik heb overigens totaal geen talent, maar dat weerhield me er vroeger niet van om wel op wedstrijd te gaan :D

Natuurlijk zijn er hele goede ruiters die op een eerlijke manier rijden. Maar dat maakt het niet goed dat er ook veel ruiters zijn die er wel een potje van maken toch? Juist die (semi) professionals zouden het goede voorbeeld moeten geven imo. En doen ze dat niet, dan mogen ze toch gewoon verbannen worden?

Ik snap niet zo goed dat men blijft hameren op de 'goeden' in de sport. Ik zie (en volg op de socials) ook genoeg mensen die wel fijn met hun paard omgaan. Maar het gaat er nu juist om dat er best veel misstanden zijn en daardoor de sport onder een vergrootglas is komen te liggen. Tot petities van verbieden aan toe. En wil je dat voorkomen, dan moet je toch gaan handelen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:25

Elisa2 schreef:
Hm dat klinkt niet zo best ..

Ik heb ook weleens dingen gezien maar zie echt de laatste jaren een andere beweging (gelukkig). Ben het er dus niet mee eens dat het maar 0,01% is.
Denk echt dat de goede dan tekort worden gedaan.

Kijk ook regelmatig bij losrijden van hengsten e.d. , de slof is meestal het ergste wat ik zie en wordt gelukkig ook niet altijd gebruikt.

Ik hang al 40 jaar ( pff) op alle wedstrijden, NL, Duitsland, Belgie, Denemarken, Zweden op alle wedstrijden en altijd op het losrij terrein. Ik zie echt wel fijne dingen. Maar in de basissport en subtop in Nl zie ik de meeste misstanden.

Let wel op: Dressuur, western kijk ik niet naar, niet om aan te zien. Springen: Ik geniet van Jeroen Dubbeldam, Willem Greve, Maikel vd Vleuten enz.

Maar waar resultaat belangrijk is, worden er rare dingen gedaan. Paar jaar geleden enorm genoten van Candy OLD onder Eva Moller, zo groen als gras, met wat foutjes, maar wat een kwaliteit en blijheid.

En dat valt mij het meeste op, de echt kwalitatieve paarden en ruiters die gebruiken die rare methodes niet. Het is het net niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:27

Ik kijk soms nog wel de proeven van grote shows.. kan je gewoon vinden op het internet…. :+ nrha, aqha.. staat er allemaal :j

Om te kijken of er in de afgelopen 30 jaar wat verandert is :)

En trainingen enzo kan je ook gewoon vinden :j

Ik vind het niet mooi en niet natuurlijk.. mag ik gewoon vinden :j

Een jaar of wat geleden nog een discussie gevoerd over Titan.. een jong paard wat naar de Wereldshow ging.. en met een, naar mijn idee, nogal scherp bit gereden werd. Ik snap dat gewoon niet. En dat hoeft ook niet, ik ga niet over welzijn. Maar naar mijn idee is het gewoon niet nodig.. maar blijkbaar is dat allemaal gewoon prima.. als t dier goed verzorgt wordt is het allemaal goed toch?
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-06-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:29

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.

Cer

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:31

Western kan net zo onplezierig zijn als dressuur, dat maakt echt geen verschil hoor..

Het verhaal over de neusriemen en s&t is ook een plaat die blijft hangen..
En bij springen mag alles eigenlijk wel, toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:33

Cer schreef:
Western kan net zo onplezierig zijn als dressuur, dat maakt echt geen verschil hoor..

Het verhaal over de neusriemen en s&t is ook een plaat die blijft hangen..
En bij springen mag alles eigenlijk wel, toch?

Verschil is wel dat men in de springsport elkaar aan spreekt op onacceptabel gedrag.