PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:46

SjonnieZ schreef:
En zo zaaien extreme groepen dus een eerste zaadje voor hun gedachte goed. Want als we er allemaal over nadenken, praten we er ook over. Voordat je het weet is het dan iets “echts” want iedereen heeft het er immers over, dus het moet toch iets zijn… dus gaan we er nog meer over nadenken.. praten er nog meer over…dus…
Get the picture?

Soms moet je ook dingen terzijde durven leggen en dingen blijven zien zoals ze zijn..absurd.

Zie ik ook zo, en Peta kan ik al heel lang niet meer serieus nemen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:50

Maar om te weten of ik iets echt absurd vind, moet ik er over nagedacht hebben. Of heb jij nooit meegemaakt dat je moest toegeven dat je het zo nog niet bekeken had? En dat je het dan zo bekeken wel begreep? Sterker nog: ik vond de zwarte pieten discussie oorspronkelijk ook flauwekul, want IK had zwarte piet nooit als een vorm van racisme gezien. Maar door er over na te denken en me in de positie van anderen in te leven ben ik gaan begrijpen dat het niet is omdat het niet racistisch bedoeld is, dat het niet racistisch ervaren kan worden. En dan kan ik open staan voor verandering.

Hetzelfde met de carousselpaardjes. Heb ik een probleem met ze? Nee. Snap ik dat anderen er een probleem mee zouden kunnen hebben? Eventueel. Ben ik dan bereid om verandering te ondersteunen of te accepteren? Misschien.

Wie lijdt er uiteindelijk onder, mocht het veranderd worden en er in de caroussels niet meer op dieren of hoogstens nog op fantasiedieren gereden wordt?

SjonnieZ

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:59

De vraag is of de positie van die ander niet net zo beïnvloed is door die extreme gedachte.

10 jaar geleden vierden iedereen ongeacht ras en achtergrond dit feest gewoon.

En het is ook de vraag of ieder donker persoon zich hierdoor gediscrimineerd voelt.
De ruimte voor die discussie is namelijk net zo plat geslagen door de extremistische uitspraken van een kleine groep mensen die hiermee begonnen is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:13

Elisa2 schreef:
Ja ik heb er over nagedacht, maar ik kan niet achter "hun punt" staan dat de meeste paarden een ongelukkig leven hebben waar ze geschopt en geslagen worden. Dus dan is het klaar.

Ik denk dat de maatschappij sowieso niet verder komt zonder nuances en die lijken bij PETA compleet te ontbreken.

Zo denk ik er ook over.

Omdat er mensen bestaan die hun paard niet goed behandelen dan is het maar ineens bij allemaal zo?
Moet je eens tegen een moeder zeggen, er zijn moeders die niet goed zorgen voor hun kind dus elke moeder is slecht.
Ik denk dat je zo ruzie hebt. }>

Maar gaat het over paarden moeten we zo'n onzin uitspraken maar pikken?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:21

soesita schreef:
Maar om te weten of ik iets echt absurd vind, moet ik er over nagedacht hebben. Of heb jij nooit meegemaakt dat je moest toegeven dat je het zo nog niet bekeken had? En dat je het dan zo bekeken wel begreep?
Als dit nou de enige rare uitspraak van PETA was, of als dit een uitspraak was van een random persoon, had ik hier nog wat ingezien.

Maar PETA heeft een lange trackrecord van extreme acties waar ook meerdere keren dieren juist geleden hebben door hun toedoen. Zo'n partij wil ik niet supporten/voordeel van de twijfel geven met "dat moet je eerst overdenken". Die zie ik het liefst zo snel mogelijk weggedrukt. Want ze nu een kans geven want déze actie is niet gevaarlijk zorgt vooral voor draagvlak bij hun om door te gaan. En de volgende actie kan wél weer eentje zijn die echt problemen met zich meebrengt.

PETA heeft als organisatie dat doordenken al gehad. Het is een extremistische partij die extremistische dingen wil en doet. En van zo'n partij hoef je niet bij elke uitspraak weer los er doorheen te gaan. Zoals SjonnieZ ook al schreef, misbruiken dit soort organisaties dat "eerst over nadenken" graag.

En ja, ook slechte mensen hebben soms goede ideeën en punten. Maar om daarom nou te zeggen dat iedereen alles maar moet blijven overdenken? Zoals ik eerder zei, niet te doen en niet goed voor je mentale welzijn. Zoals ik ook al zij, iedereen heeft wel een punt als je er maar genoeg over na denkt, want de wereld is niet zwart wit. Mensen maken keuzes in wat ze wel en niet doordenken, en PETA niet altijd daarvoor kiezen en meteen negatief op reageren kan een prima doordachte keuze zijn, ontstaan uit hun eigen acties. Daar is imho niks op tegen.

soesita schreef:
Wie lijdt er uiteindelijk onder, mocht het veranderd worden en er in de caroussels niet meer op dieren of hoogstens nog op fantasiedieren gereden wordt?
Naast dat extremisten hun zin geven vaak uitloopt op hogere eisen waarbij het geleidelijk erger wordt, en het dus een stapje richting de afgrond kan zijn.

Deze ene stap is wellicht niet zo'n extreem probleem maar deze partij heeft een trackrecord waarbij met regelmaat wel schade wordt gedaan. En door hun uitspattingen te blijven overwegen sterk je de groep in z'n geheel.

Ander punt, er stond een paar dagen terug een artikel op Bokt omrent stokpaardjes en waarom de hippische sportsector daar baat bij heeft. Vergelijkbaar geld hier ook. Haal alle dieren weg en sluit het af, en men ontwikkeld minder gevoel en liefde daar naar toe. Immers, ze komen er nooit mee in aanraking. Als kind wou ik altijd op het paardje, had ook niks met autos. Dat is voor een kind echt niet perse 1 pot nat. Maar als je nooit paardjes ziet, zul je daar ook geen associatie mee hebben. En dat heeft wel weer een grote consequentie voor de maatschappij. De draaimollen is maar 1 plek, maar als ze daar niet mogen is de stap om ze elders ook weg te halen snel gemaakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:35

Het enge is dat we vroeger naar Dolfinarium gingen en we dat mooi vonden en het nu zielig en not done vinden een dolfijn in een basin.
Ik ook.

Dat gaat uiteindelijk ook zo met de paardjes lopen.
Mensen worden op ideeen gebracht.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:37

Popstra schreef:
Het enge is dat we vroeger naar Dolfinarium gingen en we dat mooi vonden en het nu zielig en not done vinden een dolfijn in een basin.
Ik ook.

Dat gaat uiteindelijk ook zo met de paardjes lopen.
Mensen worden op ideeen gebracht.

Was dat onterecht dan bij de dolfijnen?

En als dat wel terecht was, waarom denk je dan wel dat er iets met onze hobby zou gebeuren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:42

Omdat we onze paardjes ook kunstjes leren en opsluiten. Ja ook op de wei

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:49

De wereld is volgens mij gek geworden. :') Ik zou als ik peta was toch bezig houden met belangrijkere zaken dan dit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:59

Popstra schreef:

Ik vind de twee niet in verhouding staan eigenlijk. Omdat bij dolfijnen al het natuurlijk gedrag er uit is, omdat dat in een tank gewoon niet te realiseren valt, dat kan je bij een paard nog wel realiseren, of we het doen is een tweede, maar bij dolfijnen heb je die keus in eerste instantie al niet eens.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:02

Momo94 schreef:
De wereld is volgens mij gek geworden. :') Ik zou als ik peta was toch bezig houden met belangrijkere zaken dan dit.

Peta is al vele jaren heel extreem, wat Cambion schrijft, precies dat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:15

What’s next; verbod op stokpaardjes rijden? Carnavalskostuums met dieren verbieden? Want je zou op het idee gebracht kunnen worden om bont te gaan dragen?
Opblaasdieren in de ban?
Kleding met dierenprint is natuurlijk ook fout.

Laat ze hun energie nou maar besteden aan echt dierenleed, daar is nog genoeg werk te verrichten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:31

En als je die meme ziet, dan denk ik eerder aan een lachende mond van die paarden. Ik zie daar echt geen dierenleed in. Ik zie daarom zelfs niet in waarom ik er over na zou moeten denken. Je kunt overal wat van vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:36

Als ze nu hadden gezegd op paarden rijden is niet meer van deze tijd, gebruik juist de nep paarden. Had ik het vanuit hun nog kunnen begrijpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:49

En dan nog..wie bepaald dat? Het is altijd gekleurd door de bril waardoor iemand er naar kijkt.

Ik vind ook dat je niet alles en iedereen serieus moet nemen, soms moet er gewoon een grens getrokken worden. Sommige mensen gaan namelijk steeds een stapje verder, het gaat ze dan ook niet om hun gevoel maar om macht en manipulatie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:18

Wintu schreef:
Popstra schreef:

Ik vind de twee niet in verhouding staan eigenlijk. Omdat bij dolfijnen al het natuurlijk gedrag er uit is, omdat dat in een tank gewoon niet te realiseren valt, dat kan je bij een paard nog wel realiseren, of we het doen is een tweede, maar bij dolfijnen heb je die keus in eerste instantie al niet eens.

Het verschil is dat dolfijnen echte WILDE dieren zijn die inderdaad niet in gevangenschap thuishoren. Maar onze paarden zijn geen wilde dieren maar gefokte huisdieren die ,aan hun lot overgelaten in het wild, het daar meestal niet eens zouden redden.
Net zoals onze huisdierhonden .En deze huisdieren kunnen het supergoed hebben als ze goede liefhebbende deskundige baasjes hebben. Waarbij ze ook best passend werk kunnen en vaak ook willen doen. Als men onze paarden (en honden) niet meer zou mogen houden en los zou laten, dan staan ze meteen weer bij de eigenaren op de stoep voor hun stal, mand en bak voer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:59

Wat moeten we nu met houtworm?

Beschermen we het namaakpaard tegen de worm,
Of laten we het echte dier, de houtworm, leven ten koste van het carrouselpaard.

# filosofische keuzes

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:02

anjali schreef:
Wintu schreef:

Het verschil is dat dolfijnen echte WILDE dieren zijn die inderdaad niet in gevangenschap thuishoren. Maar onze paarden zijn geen wilde dieren maar gefokte huisdieren die ,aan hun lot overgelaten in het wild, het daar meestal niet eens zouden redden.
Net zoals onze huisdierhonden .En deze huisdieren kunnen het supergoed hebben als ze goede liefhebbende deskundige baasjes hebben. Waarbij ze ook best passend werk kunnen en vaak ook willen doen. Als men onze paarden (en honden) niet meer zou mogen houden en los zou laten, dan staan ze meteen weer bij de eigenaren op de stoep voor hun stal, mand en bak voer.

Dus als we dolfijnen lang genoeg in gevangenschap fokken is het wel ineens oké?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:06

996981 schreef:
anjali schreef:

Nee, dat is het niet, zal ook nooit een huisdier worden.Je zal namelijk nooit aan de minimale eisen voor welzijn kunnen voldoen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:29

Wintu schreef:
996981 schreef:

Nee, dat is het niet, zal ook nooit een huisdier worden.Je zal namelijk nooit aan de minimale eisen voor welzijn kunnen voldoen.

Waar zit het verschil tussen een dolfijn en paard dan wel in? :)

Als je heel sec gaat kijken zijn het beide wilde dieren. Paarden lopen het in wild tot 55 km per dag. En dat is niet in rondjes op een paddock paradise, maar bijvoorbeeld van en naar de waterbron.

Voor de meeste mensen is het onmogelijk om tot 55 km wei aan te bieden. Daarnaast is het klimaat anders en wat gegeten wordt (dor arm steppe gras tegenover rijk gras in de originele vorm of door middel van hooi) ook.

Wij hebben als liefhebbers bedacht wat de minimale welzijn eisen zijn, maar kijken daarbij natuurlijk ook vooral naar wat we zelf kunnen.

Honden bijvoorbeeld zijn nog steeds roedel dieren. Wij hebben echter bedacht dat wij mensen ook wel kunnen fungeren als roedel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:46

Ik denk dat het verschil zit in dieren die zich hebben aangepast aan de mens voor overleving, dat zijn bijv. kat, hond, paard. Maar een dolfijn niet..die heeft geen mens nodig om te overleven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:48

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het verschil zit in dieren die zich hebben aangepast aan de mens voor overleving, dat zijn bijv. kat, hond, paard. Maar een dolfijn niet..die heeft geen mens nodig om te overleven.

Als je lang genoeg doorfokt worden die ook afhankelijk.

Honden hebben ook niet voor niets nog jachtinstinct. Katten vangen ook nog alles wat los en vast zit als je ze dat toestaat. Paarden rennen ook nog steeds weg als ze bang zijn. Dat wilde dier zit er nog steeds in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:52

Nou, de luxe gefokte dressuurpaarden en de schattige gezelschapshondjes zij echt zo ver doorgefokt al duizenden jaren lang dat die niet meer in de natuur kunnen overleven. Dat weten jullie best, een beetje zinloos om daarover te discussieren. Qua vissen,ik vermoed dat doorgefokte goudvissen ook niet meer in het wilt kunnen. Ja ik weet dat dolfijnen geen vissen zijn maar zoogdieren en die horen toch eerder vrij in de zee, ik hoorde over dolfinaria niet veel goeds.Als ze er al heel lang inzitten kunnen ze misschien ook niet meer terug, dat weet ik niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:54

anjali schreef:
Nou, de luxe gefokte dressuurpaarden en de schattige gezelschapshondjes zij echt zo ver doorgefokt al duizenden jaren lang dat die niet meer in de natuur kunnen overleven. Dat weten jullie best, een beetje zinloos om daarover te discussieren. Qua vissen,ik vermoed dat doorgefokte goudvissen ook niet meer in het wilt kunnen. Ja ik weet dat dolfijnen geen vissen zijn maar zoogdieren en die horen toch eerder vrij in de zee, ik hoorde over dolfinaria niet veel goeds.Als ze er al heel lang inzitten kunnen ze misschien ook niet meer terug, dat weet ik niet.

Daarom vroeg ik of het houden van dolfijnen in basins wel oké is/wordt als we maar lang genoeg doorfokken in gevangenschap?

Dat is toch wat we met anderen dieren ook gedaan hebben?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:06

996981 schreef:
anjali schreef:

Daarom vroeg ik of het houden van dolfijnen in basins wel oké is/wordt als we maar lang genoeg doorfokken in gevangenschap?

Dat is toch wat we met anderen dieren ook gedaan hebben?

Paarden ,honden, runderen, worden al duizenden jaren doorgefokt en dat kon omdat ze in dezelfde leefomgeving als mensen verblijven. Maar dolfijnen horen in de zee en dat is een leefomgeving waar mensen niet inkunnen.