Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:05

Ik vind het een hele lastige vraag Elisa! Een terechte, maar lastige.

Overigens ben ik het niet eens dat Edward fijner reed vroeger, maar dat er minder over nagedacht wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 01:12

Ik denk dat zolang sponsors druk uit oefenen harmonie een issue zal blijven.

Ik ben geen fan van Gal omdat ik overtuigd ben dat hij ongelooflijk veel gevoel heeft voor het rijden en prachtige proeven zou kunnen neer zetten met moeilijke paarden. Maar IMO gebeurde dat niet door de druk die op hem lag. Ik zou doodgraag een proef zien van Gal met een paard waarin geen druk op hem uit geoefend wordt en hij kan tonen hoeveel gevoel hij heeft. Dan zouden pas echt monden open vallen IMO.

En dat is ook meteen het probleem van de competitie sport denk ik… ruiters die eigenlijk veel minder te beslissen hebben dan eerlijk is wat ten koste gaat van zowel welzijn als harmonie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:43

Nou, ik ken van Edward toen hij net doorbrak met Lingh..zag hem toen dagelijks rijden. Dat was toch wel anders dan ik nu zie. Ook heb ik het idee dat het na Totilas minder is geworden met zijn zonen omdat hij zelf te graag hetzelfde succes wilde ervaren.

https://www.youtube.com/watch?v=n9JkgqVY1hc
Hier kan hij zijn hand nog naar voren houden.

Maar goed, dat is natuurlijk een andere discussie. Ik denk wel dat hij toen waarschijnlijk meer druk had die op hem lag..want toen moest hij nog rondkomen van het rijden van hengsten voor HH. En nu heeft hij een goede sponsor. Ik geloof niet dat Glock druk op hem zet..anders had ie ook niet twee jaar een sabbatical kunnen nemen.

Imo is de rijstijl ten negatieve veranderd wat begon met de voorbeenzwaai trend in de hengstenshows. Strakke paarden die allemaal op dezelfde manier hun voorbenen er uit gooiden. In de tijd dat Edward en HP zo ongeveer net samen waren. Inderdaad werd daar toen anders naar gekeken, dat werd beloond.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:23

Ayasha schreef:
Ik denk dat zolang sponsors druk uit oefenen harmonie een issue zal blijven.

Ik ben geen fan van Gal omdat ik overtuigd ben dat hij ongelooflijk veel gevoel heeft voor het rijden en prachtige proeven zou kunnen neer zetten met moeilijke paarden. Maar IMO gebeurde dat niet door de druk die op hem lag. Ik zou doodgraag een proef zien van Gal met een paard waarin geen druk op hem uit geoefend wordt en hij kan tonen hoeveel gevoel hij heeft. Dan zouden pas echt monden open vallen IMO.

En dat is ook meteen het probleem van de competitie sport denk ik… ruiters die eigenlijk veel minder te beslissen hebben dan eerlijk is wat ten koste gaat van zowel welzijn als harmonie.

Edward reed vroeger inderdaad heel anders. maar ik zou het niet alleen willen toewijden aan de druk. Hij kickt volgens mij zelf ook om 'op het randje te rijden'. Het dunne lijntje van aanspanning in ontspanning en wat is nog net geen spanning. Daarnaast heeft de rollkur zijn rijden kapot gemaakt. Mijns inziens is de rollkur in de dressuursport een woekerend virus geweest en heeft het veel kapot gemaakt. Zie dat maar eens terug te draaien...Daarnaast denk ik dat Edward in zijn hoofd heeft: met Totilas was het mijn beste periode en toen deed ik het zo, dus zal dat me weer naar de top brengen. Grote inschattingsfout wat mij betreft. Het mooiste van de combi Edward en Totilas was de band tussen de twee. Maar zoals Edward met Kyton rond reed, daar is totaal geen sprake van een band tussen die twee en daar gaat het al mis. Eigenlijk zou je alleen op een paard mogen rijden waar je een band mee hebt en liefde voor voelt, dat zou een hoop leed kunnen voorkomen. Nu rijdt een ruiter/amazone soms tig paarden op een dag en wordt een paard meer een gebruiksvoorwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:19

Ik ben het met je eens, maar het gaat er ook om hoe je er zelf mee omgaat. Ik geloof wel dat rollkur en sneller forceren van paarden niet bij draagt aan het respectvol omgaan met het paard. Kan inderdaad weleens een woekerend virus zijn geweest. En het op "druk" rijden," buigen of barsten" mentaliteit die daarmee gepaard gaat en waardoor letterlijk menig paard mentaal gebarsten is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:58

Ik denk dat de "druk" die Edward eventueel zou voelen, meer vanuit het publiek komt dan vanuit de sponsor.
En hoe ik hem op Kyton zag, heb ik het gevoel dat er ook angst zou kunnen spelen.
Het Totilas-tijdperk heeft een hoop fans opgeleverd, die druk om dat nogmaals te kunnen laten zien zal enorm groot zijn, zéker met alle kritiek die steeds harder te horen is.
Ik had gehoopt dat hij tijdens de sabbatical een andere route zou gaan kiezen, maar helaas.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:48

Benzz schreef:
Werth komt dit weekend aan de start met Wendy. Erg benieuwd naar die combinatie!

74,348% piaffe wat moeizaam, camera staat in Le Mans niet op de beste plek :+ voor zover ik het kon zien geen hele grote fouten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:06

different1 schreef:
Ik denk dat de "druk" die Edward eventueel zou voelen, meer vanuit het publiek komt dan vanuit de sponsor.
En hoe ik hem op Kyton zag, heb ik het gevoel dat er ook angst zou kunnen spelen.
Het Totilas-tijdperk heeft een hoop fans opgeleverd, die druk om dat nogmaals te kunnen laten zien zal enorm groot zijn, zéker met alle kritiek die steeds harder te horen is.
Ik had gehoopt dat hij tijdens de sabbatical een andere route zou gaan kiezen, maar helaas.

Is ergens een filmpje terug te zien? Ik ben wel benieuwd, ik heb 1 foto gezien die ik niet denderend vond. Maar dat zegt zo weinig.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:15

Ik heb niks op film helaas, die foto was overigens wel van een momentopname van enkele galopsprongen, verder heeft hij hem niet zo ver doorgebogen maar wel heel erg stak van voor, pirouettes veel te klein, paard leek ook echt wel heet en kijkerig.
Volgens mij was alleen bij hem de deur ook dicht van de ingang/uitgang, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.

Sowieso vond ik de hele future stars een lichtelijke aanfluiting, zoveel spanning bij paarden&ruiters...
Als je dan het stukje van de tuigpaarden zag, waar ook heus niet alles perfect ging, maar waar wel veel meer plezier vanaf straalde bij paarden én amazones.
1 was echt heel heet en springerig, de amazone had de grootste lol.
Een heel verschil met de dressuurpaarden waar ik het afentoe flink benauwd van kreeg hoe strak alles aan de voorkant werd vastgehouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:24

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:40

Elisa2 schreef:
https://www.facebook.com/10004169649763 ... 7S9Ucbxw6v

Kyton, heb ze dus vorig jaar gezien toen ze net een combinatie waren en dat zag er prettiger uit. Paard leek toen ook niet bijzonder heet oid. Maar goed, ik zat er natuurlijk niet op.

Dit ziet er niet al te best uit. Maar ik denk wel dat de atmosfeer een grote rol speelt hier, ik begreep dat er veel herrie en spektakel was qua muziek e.d.. Wat een gespannen beeld, heel stressvol en ik krijg het benauwd van hoe strak van voor Kyton erbij loopt...

Qua rijden/lopen is dit wel same old same old. Kort in de hals, niet over de rug, achterbeen blijft achter. Dat beeld is in die twee jaar sabbatical niet veranderd.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:04

De atmosfeer zal zeker een rol hebben gespeeld, maar het gaat om de manier waarop je het oplost ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:17

Ja ik kon alleen maar denken.. laat nu eens los en doe die handen naar voren. Hij was hem alleen maar terug aan het rijden met terugwerkende hand en hyperflexie knuisten. Op een stukje stap na aan de lange teugel.

Dit paard heeft al ontzettend veel gelopen en gezien met Bart Veeze. Ik geloof niet dat het aan het paard ligt in ieder geval.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:22

Elisa2 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie denken dat harmonie het beste te beoordelen is.

Volgens mij wanneer de elementen van de proef technisch correct worden getoond, volgens de richtlijnen van de FEI. Tegelijkertijd hoort de proef dan vloeiend gereden te worden zodat de onderdelen niet apart, maar logisch aan elkaar worden gereden. Maar vooral moet het er moeiteloos uitzien, eigenlijk alsof het te makkelijk is. Het zou het toonbeeld van correcte africhting en scholing moeten zijn. Fouten mogen heus en met dieren kan je er niet vanuit gaan dat altijd alles lukt. In de beoordeling zou misschien iets opgenomen kunnen worden dat je reservelijnen naar keuze krijgt zodat je een mislukte oefening nog een keer kan laten zien. Zoals in het rijden van een kur eigenlijk altijd al wordt gedaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:31

Kyton was onder Bart Veeze in dezelfde ambiance zeker niet zo gespannen als hier onder Gal. Daarbij lijkt me touwtrekken met een paardenmond nou ook niet heel ontspannend werken. Voor zowel ruiter als paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:33

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie denken dat harmonie het beste te beoordelen is.

Volgens mij wanneer de elementen van de proef technisch correct worden getoond, volgens de richtlijnen van de FEI. Tegelijkertijd hoort de proef dan vloeiend gereden te worden zodat de onderdelen niet apart, maar logisch aan elkaar worden gereden. Maar vooral moet het er moeiteloos uitzien, eigenlijk alsof het te makkelijk is. Het zou het toonbeeld van correcte africhting en scholing moeten zijn. Fouten mogen heus en met dieren kan je er niet vanuit gaan dat altijd alles lukt. In de beoordeling zou misschien iets opgenomen kunnen worden dat je reservelijnen naar keuze krijgt zodat je een mislukte oefening nog een keer kan laten zien. Zoals in het rijden van een kur eigenlijk altijd al wordt gedaan.

Mooie inzichten, ik ben het ermee eens dat het er makkelijk en moeiteloos uit moet zien.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 01:01

Elisa2 schreef:
https://www.facebook.com/10004169649763 ... 7S9Ucbxw6v

Kyton, heb ze dus vorig jaar gezien toen ze net een combinatie waren en dat zag er prettiger uit. Paard leek toen ook niet bijzonder heet oid. Maar goed, ik zat er natuurlijk niet op.

Huh, is dit al het beeldmateriaal? Gister liet iemand mij van, volgens mij, dezelfde pagina een filmpje zien maar dat was echt langer... Daar zag je hem wat ruimte krijgen (na dit stukje) en ik zou zweren dat er een licht boogje in de teugels zat, maar bleef Kyton eerst hetzelfde beeld geven qua halshouding en ging toen even een beetje uit zn stekker :')

Ik ben geen fan van Gal maar van dat filmpje kreeg ik zeker het idee dat er echt ontzettend veel spanning bij het paard was en dat hij misschien al tijden niet in zo'n setting was geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:46

Ik heb hem niet uit zijn stekker zien gaan toen het live uitgezonden werd. Nu werd ook weleens de andere combinatie gefilmd dus het kan zijn dat ik dit gemist heb. Het stukje stap aan de lange teugel gaf ik ook aan.

Ik kan verder niet zo snel ander beeldmateriaal vinden. Op KWPN tv is alles terug te zien maar alleen voor leden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:01

Zo dit is geen mooi filmpje inderdaad. En moet je nagaan hoe er thuis dan gereden wordt, als dit al met publiek is. Ik blijf zeggen dat Helgstrand gebruikt is om een voorbeeld te stellen, maar hij is in dressuurland echt niet de enige. Het gebeurt overal, vooral in de LDR hoek.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:20

Suzanne F. schreef:
Zo dit is geen mooi filmpje inderdaad. En moet je nagaan hoe er thuis dan gereden wordt, als dit al met publiek is. Ik blijf zeggen dat Helgstrand gebruikt is om een voorbeeld te stellen, maar hij is in dressuurland echt niet de enige. Het gebeurt overal, vooral in de LDR hoek.

Vroegâh toen ik nog groom bij een dressuurstal, reed diegene 1x in de week bij een Olympisch medaillewinnaar. Wij waren een keertje iets te vroeg voor de les, maar we mochten kijken bij de training. Ik was zo blij, een mogelijkheid om naar een training te kijken van zo iemand. Wauw dacht ik.

Binnen 5 minuten was ik ontzettend boos. Paard werd constant stilgezet en met 1 teugel dubbelgeklapt, zodat het "losliet". En druk dat op die mond zat, dat kon je zo zien. Sindsdien ben ik alle respect voor diegene kwijt.

Veel mensen willen het echt niet inzien, willen het niet geloven, maar waar geld te verdienen is, zijn er geen heiligen meer. Druk staat te hoog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:26

Dat is imo te kort door de bocht, ik zie het ook vooral in de LDR hoek. Zie gelukkig ook een boel fijne ruiters die hun paarden wel op een fijne manier opleiden.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:33

Elisa2 schreef:
Ik kan verder niet zo snel ander beeldmateriaal vinden. Op KWPN tv is alles terug te zien maar alleen voor leden.

Op clipmyhorse.tv kan je trouwens best een hoop zien van Edward en Kyton. Ik was even nieuwsgierig naar aanleiding van dit topic, heb het nu opstaan. Jullie kunnen mij mening hiervan iig wel voorspellen denk ik. :7

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:35

Elisa2 schreef:
Er zijn ook wel andere goede hengsten die op het hoogste niveau lopen wat beter in elkaar zitten fysiek. :-)

Sowieso denk ik niet dat hij nog veel dekt aangezien hij wffs positief is. Zijn zoon Inclusive vind ik beter in elkaar zitten. (alleen ook erg heet en wffs) Ik zou eerder daarmee dekken of als ik hetzelfde bloed zou willen met Glamourdale. Want hoewel het een ander paard is, hebben ze precies dezelfde afstamming.

Ik heb dus een inclusive nakomeling. En kan beamen dat het echt intense slimme werkpaarden zijn. Ze is niet moe te krijgen. Snap alles super snel en is super braaf. Maar als ze gespannen wordt, zet ze haar hals op en dan moet je alle zeilen bij trekken om netjes te blijven rijden. Dat zal wel Fry hebben gehad op Jumping.

Galmourdale is een heel andere paard. Als je niet een hete merrie gebruikt om te fokken krijgt je vaak luie paarden terug.

Ik heb Kyton in het echt en op video’s gezien onder Gal. En vindt bijna alles van hem vreselijk. Hij gaat zo duwend in de zadel zitten terwijl zijn handen naar achteren werkt. Ik kan het niet aanzien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:38

ZwarteHeks schreef:
Elisa2 schreef:

Op clipmyhorse.tv kan je trouwens best een hoop zien van Edward en Kyton. Ik was even nieuwsgierig naar aanleiding van dit topic, heb het nu opstaan. Jullie kunnen mij mening hiervan iig wel voorspellen denk ik. :7

Heb je een linkje? Of is dit ook met abonnement?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:42

Phonix schreef:
Elisa2 schreef:
Er zijn ook wel andere goede hengsten die op het hoogste niveau lopen wat beter in elkaar zitten fysiek. :-)

Sowieso denk ik niet dat hij nog veel dekt aangezien hij wffs positief is. Zijn zoon Inclusive vind ik beter in elkaar zitten. (alleen ook erg heet en wffs) Ik zou eerder daarmee dekken of als ik hetzelfde bloed zou willen met Glamourdale. Want hoewel het een ander paard is, hebben ze precies dezelfde afstamming.

Ik heb dus een inclusive nakomeling. En kan beamen dat het echt intense slimme werkpaarden zijn. Ze is niet moe te krijgen. Snap alles super snel en is super braaf. Maar als ze gespannen wordt, zet ze haar hals op en dan moet je alle zeilen bij trekken om netjes te blijven rijden. Dat zal wel Fry hebben gehad op Jumping.

Galmourdale is een heel andere paard. Als je niet een hete merrie gebruikt om te fokken krijgt je vaak luie paarden terug.

Ik heb Kyton in het echt en op video’s gezien onder Gal. En vindt bijna alles van hem vreselijk. Hij gaat zo duwend in de zadel zitten terwijl zijn handen naar achteren werkt. Ik kan het niet aanzien.

Nouja precies dit dus! :j

Ik heb nog even wat filmpjes terug gekeken van Kyton onder Veeze en daar laat hij ook veel meer souplesse zien.

Ik wist inderdaad dat Glamourdale wat scherpere merries nodig heeft.

Op clipmyhorse zijn stukjes te bekijken zonder abbonement. Wel korte stukjes, had het idee dat de spanning steeds meer toe nam ipv af nam bij Edward en Kyton.

https://www.clipmyhorse.tv/nl_NL/horse/ ... 76cfa30806