Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:37

nps schreef:
Ik vind het zo gek dat mensen denken overal maar recht op te hebben en dat iemand anders krom mag liggen voor jouw plezier.

Een aantal dingen valt op in deze discussie en deze regel is daar wel representatief voor. Volgens mij zitten in deze discussie allemaal mensen die op hun eigen unieke manier van paarden houden, maar toch wordt het plezier hebben van paarden voor toekomstige generaties weggezet als overbodige luxe, voor Vlindertje en haar vriendinnetjes. Dit topic staat vol met ongeïnformeerde betweterigheid en borstklopperij.
Maar laten we nu even heel wel wezen en afstappen van onze ervaringen in het consumeren van onze eigen privileges mbt paarden: wat is er mis met dierenliefde en waarom moet dat jongere generaties (of herintredende paardenliefhebbers, of late beginners) ontzegd worden? En wat dan met kinderen die geboren worden met het paardenvirus en in hun leven niks liever willen dan met paarden bezig zijn? Misschien ook wel de toekomstige talenten, want er zijn echt ook ruiters die aan de top meedraaien terwijl ze ooit in een manege begonnen zijn of op een weitje met de ponnies van de buurman.
Wil men hier nu echt zo ontzettend graag alles rondom paardensport, de hobby, de dierenliefde en alle levenslessen die je kan van en door de omgang met dieren en de omgeving, de nek omdraaien? Nergens meer paarden en alleen de happy few, is dat wat men hier wil?

Elisa2

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:46

Goed gezegd, dat idee krijg ik ook een beetje van dit topic. En het is zo makkelijk gezegd vanuit een luxepositie als je zelf wel de mogelijkheden hebt. (die uiteraard ook niet zijn komen aanwaaien, maar het aanwaaien is imo een andere discussie)

Waarmee ik dan wel vindt dat paardenwelzijn ten alle tijden gewaarborgd moet zijn/ blijven en daar is nog wel winst op te behalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:53

Elisa2 schreef:
Waarmee ik dan wel vindt dat paardenwelzijn ten alle tijden gewaarborgd moet zijn/ blijven en daar is nog wel winst op te behalen.

En niet alleen bij maneges. Want sommige berichten lijken wel te zeggen dat eigen paarden het altijd beter hebben. Net als de topsport versus recreatief discussies. Zo zwart wit is het niet.
Plus het probleem blijft dan wat je goed vindt. Algemene regels over welzijn kan wel, maar daarna ga je al snel in meningen zitten. Is 2 uur lopen op echt zo erg als manege dier, maar eigen paard niet met buitenrit bijvoorbeeld? Of 6 dagen per week werken, dat gebeurt bij eigen paarden ook. Is dat erger dan 1 keer in de week of meerdere weken gepakt worden voor diezelfde buitenrit en verder niet getraind worden?

Een eigen ideaal wil niet zeggen dat iets anders meteen fout is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:54

Elisa2 schreef:
Volgens mij wordt mijn bericht nu compleet verdraaid...ik ga er dus ook geen antwoord op geven.

Er zijn inderdaad altijd mogelijkheden DP, als er een half uur gefietst moet worden dan is er dus nog steeds een mogelijkheid. Vandaar dat ik zeg dat het helemaal niet erg is als mensen er moeite voor moeten doen.

Maar vaak is moeite doen wel al een vies woord. Anders zouden die stadsmaneges toch al lang niet meer bestaan? Voor het welzijn moet je er immers niet zijn.

En betreft prijzen hou je toch dat er altijd een grens gaat zijn wanneer iets niet meer kan.

Er zijn vast kinderen die liever op tennis gaan maar waar de ouders zeggen dat is te duur, ga maar voetballen.

Mijn neefje was heel goed in fietsen.
En ja bij die ukkie pukkies was het nog wel te betalen voor mijn broer.
Maar toen hij bij de belofte ging fietsen en fietsen van 10.000 euro blijkbaar normaal waren hield het toch op. Want daar gingen ze ook de eerste bocht mee over de keien.

Nee ik vind wat Veronica schrijft ver overtrokken.
Ben het daar dus zeker niet mee eens en zeker de toon niet. Want ze snauwt op die manier de mensen af zoals ik die er keihard zelf voor gewerkt hebben, want dat is borstklopperij.
nee dat is gaan voor iets wat je hee erg graag wilt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:59

De stadsmaneges bestaan omdat er vraag naar is, maar wil niet zeggen dat dezelfde mensen niet meer zouden komen als de manege naar een half uur verder rijden verhuisd omdat het beter is voor het welzijn. Natuurlijk zullen er mensen afhaken, de Die Hards niet..de blauwe maandag ruiters wel.

Mooie aanvulling MWM, ben het er helemaal mee eens.
Er zijn ook pensionpaarden die 23/24 u op stal staan..1x per dag er uit getrokken worden om gereden te worden, als ze pech hebben niet zo gunstig en that's it.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:03

Hoeveel die hards zijn er?

Maar geloof dat ik het probleem mis, maneges op een goedkopere locatie blijven echt wel bestaan, wel duurder dan nu.
Dus die hards blijven wel komen.

Dus wat is het probleem dan?

dan hou je toch alleen maar over dat vlindertje waar de ouders geen bal voor over hebben het niet meer kan?
Is dat de die-hard?
Dan gaat ze wel rijden als ze 18 is en een (bij)baan heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:09

Dat het onbetaalbaar wordt, zelfs met bijbaan op 18 jarige leeftijd.

Dat krijg je als het een elitesport wordt, dan wordt het zelfs voor de meesten van ons onbetaalbaar.

En die kant gaan we sowieso op als ze heel NL volbouwen met huizen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:14

maar het is altijd al onbetaalbaar geweest voor een hele grote groep.
Zoals fanatiek fietsen, zoals tennis of bergbeklimmen of....

En dan heb je een grote groep die er veel voor doen of juist laten om het te kunnen.
Maar die doen aan borstklopperij...

En ja dan die elite...maar dat is nooit anders geweest.
Maar zelf die zullen dingen hebben die nog weer rijkeren kunnen betalen en zij niet...

De wereld is niet gelijk en zal het nooit worden.
En een paard is duur en word ook nooit goedkoper....
En is niet nodig om psychisch op de rit te blijven.
Wat men nooit heeft gehad raakt men ook niet kwijt....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:16

Maar om het uberhaubt te laten bestaan moet er wel geld binnen komen. En als de paarden het goed moeten hebben "paarden welzijn" dan is dat een dure grap voor een manege houder en kan het niet anders dan dat dat ook terug te zien in in de prijs van een les.

Dus het kan niet anders dan dat het een elite sport wordt.

En vroeger voor ons was het ook onbetaalbaar eigenlijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:21

Elisa2 schreef:
Volgens mij wordt mijn bericht nu compleet verdraaid...ik ga er dus ook geen antwoord op geven.

Hu? :o? Hoe zie jij dan voor je dat paardrijden laagdrempelig beschikbaar blijft met stijgende kosten?

Stel, een rittenkaart is 200 euro nu. Je gaat mij niet wijsmaken dat de gemiddelde tiener dat met een bijbaantje niet kan rooien. Mijn ouder zeiden altijd - als je iets wil, moet je ervoor werken. Het komt je niet aanwaaien. Is je manege ver? Fietsen maar. Ik fietste ook wat af voor manege en verzorgpaard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:23

Daar ben ik het niet mee eens DP, ik ken meerdere kwetsbare mensen voor wie paarden echt belangrijk zijn om psygisch gezond te blijven. De omgang, heb het niet over rijden.

Ook maneges kunnen innoveren, zeker als er minder zijn en de vraag groter wordt dan is het een goede tijd om positieve veranderingen door te voeren wbt paardenwelzijn.

Natuurlijk is het niet voor iedereen te betalen, vroeger niet en nu niet..maar juist dan kunnen ze ook met verschillende tarieven gaan werken voor verschillende mogelijkheden. Poetslessen geven die goedkoper zijn bijv, grondwerklessen geven die goedkoper zijn etc. Zo blijven er toch mogelijkheden voor de minder bedeelden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:24

Toen het nog 10 euro per les was waren er ook meer dan genoeg kinderen die niet mochten paardrijden omdat het te duur was... En toen was het eigenlijk ook al niet meer rendabel. Hoe goedkoop wil je het maken en wie mag dan die klap op gaan vangen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:24

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Hu? :o? Hoe zie jij dan voor je dat paardrijden laagdrempelig beschikbaar blijft met stijgende kosten?

Stel, een rittenkaart is 200 euro nu. Je gaat mij niet wijsmaken dat de gemiddelde tiener dat met een bijbaantje niet kan rooien. Mijn ouder zeiden altijd - als je iets wil, moet je ervoor werken. Het komt je niet aanwaaien. Is je manege ver? Fietsen maar. Ik fietste ook wat af voor manege en verzorgpaard.

Lezen is een kunst ;) , ik rep nergens over RIJDEN.

Edit: ik zeg ook nog meerdere malen dat mensen er moeite voor moeten doen.

Dus ik ga niet reageren verder op dingen die ik nooit gezegd heb.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:35

Elisa, waarom zijn paarden voor die mensen belangrijk?
Dieren, ja.
Maar paarden? Nee.

De meeste mensen kennen paarden niet eens. Komen die dan wat te kort in hun leven? Of hoe moet ik dat zien.
En nee dat bedoel ik niet flauw of zo, maar ik zie dat echt niet.

Natuurlijk als je al paarden kent die je beter laten voelen, uiteraard dan geldt dat.
Maar zeg ik weer, wat je nooit hebt gehad raak je ook niet kwijt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:35

DuoPenotti schreef:
Ben het daar dus zeker niet mee eens en zeker de toon niet. Want ze snauwt op die manier de mensen af zoals ik die er keihard zelf voor gewerkt hebben, want dat is borstklopperij.

Oh nou, bedankt voor je compliment. Als je wil dat ik het nog een keertje uitleg, dan doe ik dat met alle plezier.
Het is voor jou misschien ook een idee om niet telkens in de wilde weg te oordelen over dingen waar je niks vanaf weet, want hoe vaak kom jij eigenlijk op stadsmaneges met Vlindertjes? Vergeet niet dat je zelf door een enorm gekleurde bril kijkt en jouw visie is soms gewoon helemaal niet relevant.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 25-01-24 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:36

JudithGigi schreef:
Toen het nog 10 euro per les was waren er ook meer dan genoeg kinderen die niet mochten paardrijden omdat het te duur was... En toen was het eigenlijk ook al niet meer rendabel. Hoe goedkoop wil je het maken en wie mag dan die klap op gaan vangen?

Klopt, ik mocht het toen ook niet.
En toen was dat idd 10 euro voor een les.

Dus een groep die het niet kan betalen is er altijd geweest en zal er altijd blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:37

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Oh nou, bedankt voor je compliment. Als je wil dat ik het nog een keertje uitleg, dan doe ik dat met alles plezier.
Het is voor jou misschien ook een idee om niet telkens in de wilde weg te oordelen over dingen waar je niks vanaf weet, want hoe vaak kom jij eigenlijk op stadsmaneges met Vlindertjes? Vergeet niet dat je zelf door een enorm gekleurde bril kijkt en jouw visie is soms gewoon helemaal niet relevant.

Wat leg je nu uit dan?
Ik zie een hoop gekat, zoals zo vaak in jou berichten... door jou eigen gekleurde bril. Wist je dat iedereen die heeft, jij ook? Net zo min of jij bepaald wat relevant is...dus en weer door.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:51

Elisa2 schreef:

Maar als je het niet hebt over paardrijden kan je toch op heel veel plekken naast maneges oop de paardenexperience beleven? Pensionstallen, paardeneigenaren… iedere stal ooit kan handjes en hulp gebruiken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:59

Daar heb je inderdaad geen manege voor nodig en ook geen dure lessen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:00

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Maar als je het niet hebt over paardrijden kan je toch op heel veel plekken naast maneges oop de paardenexperience beleven? Pensionstallen, paardeneigenaren… iedere stal ooit kan handjes en hulp gebruiken.

Eens! Waar een wil is is een weg :D Toen ik net gestopt was met mijn studie ben ik gewoon mails gaan sturen naar stallen, kon de volgende dag al terecht (daar mocht je overigens ook gewoon rijden, maakte niet uit hoeveel ervaring je had).

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:01

Ik vind t wel spijtig,

Ooit via een vriendinnetje besmet geraakt met het paardenvirus.

Alhoewel ik het niet altijd naar mijn zin had op maneges. Maar dat kwam met name door het soort volk wat daar rondliep.

(Randstad postzegel gebied)

En er was hier in de buurt ook niet superveel qua keuze.
Toch was het voor mij de manier om met paarden in aanraking te komen.

Het was thuis alles behalve gezellig,
dus dat ene uurtje op de manege was voor mij een enorme uitlaatklep.

Fysiek zowel mentaal.

Tijden veranderen en je merkt nu inderdaad dat t voor het klootjesvolk onbetaalbaar word.
En dat is jammer.

Maar ik ben wel van mening zolang het paardenwelzijn voorop staat

(en dat is met de jaren toch wel voorzichtig positief veranderd)

Dat de manege wel moet blijven bestaan,juist om die educatie, omgang met paarden en verantwoordelijkheid uit te dragen.

Iedere Jan Doedel kan een paard aanschaffen mits je genoeg poen in je pocket hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:09

Over onbetaalbaar: Hoe verhouden de manegekaarten zich nu tov vroeger bekeken tegen het licht van de inflatie? Zijn ze wel echt 'duurder' geworden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:16

pol013 schreef:
Over onbetaalbaar: Hoe verhouden de manegekaarten zich nu tov vroeger bekeken tegen het licht van de inflatie? Zijn ze wel echt 'duurder' geworden?

Heb ik een paar pagina's geleden al een mooie link voor gegeven:
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... toen-en-nu

Als je weet wat een les vroegâh kostte kun je uitrekenen wat het nu zou moeten zijn.

Ik betaalde in 1970 10 gulden. Zou nu 30 euro zijn. Dat kost een les niet, als ik het zo hoor. De prijzen zijn dus eerder lager dan hoger geworden, terwijl de eisen aan welzijn hoger zijn geworden. Geen wonder dat maneges ermee stoppen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:20

De enige manege in de buurt die ik kan vinden die zijn prijzen online heeft staan vraagt 155 euro voor een tienrittenkaart voor kinderen. Valt me nog ontzettend mee moet ik zeggen!

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:30

Ik heb t even opgezocht, maar ik betaalde voor een manege in de randstad ongeveer 135.00 euro 12 jaar geleden voor een kwartaalkaart die is nu 270.00