Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ben ik het trouwens niet mee eens ook.
Kijk eens naar de top, de ruk en pluk dressuur in Nederland.
Heb werkelijk waar op het NK weleens gewoon al het plezier verloren door wat ik daar zag en dat stond gewoon bovenaan met forse basisfouten.
Nu gaat het wat beter gelukkig, sinds Dinja is doorgebroken maar daarvoor was het om te huilen.
Die moderne "op druk rijdt" dressuur is nog steeds populair, ook in de lagere klassen. En DAT zou eens moeten veranderen.
Elisa2 schreef:Daarom wilde ik juist het ideaal veranderen door een verandering van de proeven en de focus te verleggen. Van mij mag de hele dressuur sport hervormd worden.
Maar ik ben wel benieuwd welke oplossingen jullie zien zonder steeds te wijzen naar instructeurs en de jury,s. Want die kunnen maar een deel van het probleem oplossen.
Elisa2 schreef:En met die instelling verandert er dus nooit wat?
Het is zo gemakkelijk voor ruiters om in ego te gaan zitten en over paardenwelzijn heen te stappen. Niet alleen bij wedstrijd ruiters trouwens..
Ook niet altijd bewust..
pol013 schreef:Kijk dat is ook eens een lekker geluid vanuit de praktijk.
Ik vraag me altijd al af waar al die 'monsters' uithangen.
Op mijn laatste springwedstrijd sprong er maar 1 combinatie negatief uit en die ponyamazone had een moeder bij die haar zeer duidelijk en herhaaldelijk corrigeerde. Die jongedame was dan nog wel niet waar ze zijn moest maar alle vertrouwen in moeders om haar op het juiste pad te krijgen. Want haar opmerkingen waren werkelijk spot-on en correct.
Elisa2 schreef:En met die instelling verandert er dus nooit wat?
Het is zo gemakkelijk voor ruiters om in ego te gaan zitten en over paardenwelzijn heen te stappen. Niet alleen bij wedstrijd ruiters trouwens..
Ook niet altijd bewust..
liespr schreef:Dus in 4 jaar tijd heb je 2 mensen op wedstrijd lelijk zien rijden...
Dan gaat ''het probleem'' toch wel heel erg over uitzonderingen. Ik vraag me ook af hoe actief de mensen op wedstrijd zijn tegenwoordig die ''het probleem'' constateren. Het wordt zo vaak geroepen, mensen praten elkaar na (dit bedoel ik in het algemeen) maar ik denk oprecht dat het in de praktijk minder erg is dan er vaak geschetst wordt.
liespr schreef:Dus in 4 jaar tijd heb je 2 mensen op wedstrijd lelijk zien rijden...
Dan gaat ''het probleem'' toch wel heel erg over uitzonderingen. Ik vraag me ook af hoe actief de mensen op wedstrijd zijn tegenwoordig die ''het probleem'' constateren. Het wordt zo vaak geroepen, mensen praten elkaar na (dit bedoel ik in het algemeen) maar ik denk oprecht dat het in de praktijk minder erg is dan er vaak geschetst wordt.
pol013 schreef:Waar vínden mensen eigenlijk allemaal die meekletstende instructeurs die niks goed doen, niet op goede rijderij letten en alleen de ruiter stroop om te mond smerenEn waarom heb ik van die kwallen die me na laten denken en mij gewoon in 90% van de gevallen als schuldige van een probleem aanwijzen.
(en aangezien ik in 3 disciplines actief ben kom ik er meer dan gemiddeld tegen)
pol013 schreef:Maar om terug te komen op het onderwerp van de discussie: wat kan en moet de KNHS doen om de paardensport vooruit te helpen.
Gezien alle commentaar dat ze het nu verkeerd doen.
denisesilver schreef:liespr schreef:Je kan eigenwijs je kop in het zand blijven steken en doen of er niets mis is, maar daar ga je de paardensport niet mee helpen.