Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:41

Dat is ook niet de doelgroep waar ik het over heb..bovendien spreek je jezelf tegen want eerst was het nog dat jury's beter en strenger moesten jureren? :?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:42

Elisa2 schreef:
Dat is ook niet de doelgroep waar ik het over heb..

Je wil correct gereden paarden bovenaan hebben. Dat is nu meestal al zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:44

Ben ik het trouwens niet mee eens ook.

Kijk eens naar de top, de ruk en pluk dressuur in Nederland.

Heb werkelijk waar op het NK weleens gewoon al het plezier verloren door wat ik daar zag en dat stond gewoon bovenaan met forse basisfouten.

Nu gaat het wat beter gelukkig, sinds Dinja is doorgebroken maar daarvoor was het om te huilen.

Die moderne "op druk rijdt" dressuur is nog steeds populair, ook in de lagere klassen. En DAT zou eens moeten veranderen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:07

Elisa2 schreef:
Ben ik het trouwens niet mee eens ook.

Kijk eens naar de top, de ruk en pluk dressuur in Nederland.

Heb werkelijk waar op het NK weleens gewoon al het plezier verloren door wat ik daar zag en dat stond gewoon bovenaan met forse basisfouten.

Nu gaat het wat beter gelukkig, sinds Dinja is doorgebroken maar daarvoor was het om te huilen.

Die moderne "op druk rijdt" dressuur is nog steeds populair, ook in de lagere klassen. En DAT zou eens moeten veranderen.

Hoe ga je dat veranderen? Als instructeur en jury heb je invloed. Je kan niet de hele sport in 1x veranderen. Er is écht een verandering te zien qua rijderij. Zowel in de basis als (sub)top.

Ik weet niet hoevaak je op concours te vinden bent als toeschouwer of deelnemer, maar in “mijn” regio wordt over het algemeen echt prima gereden.

Bowo

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:14

Maar het aanpassen van de proeven gaat daar toch niets aan veranderen? In het buitenland heb je ook veel klasses waar ze met een groepje een aantal rondjes rijden. Dan wordt je ook puur beoordeeld op techniek en niet op oefeningen. Maar als je dan kijkt naar western pleasure, is dat absoluut geen beeld om blij van te worden.

Het draait allemaal om mentaliteit. Aanpassen of je een overgang op de letter moet rijden of op een korte zijde waardoor de locatie bijna niet meer meetelt in het cijfer, maken niets uit als er naar een verkeerd ideaal wordt gezocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:09

Daarom wilde ik juist het ideaal veranderen door een verandering van de proeven en de focus te verleggen. Van mij mag de hele dressuur sport hervormd worden. Zodat juist die mentaliteit verandert. Laat de focus ook vooral liggen op paardenwelzijn als we over 20 jaar nog met paarden bezig willen zijn.

Maar ik ben wel benieuwd welke oplossingen jullie zien zonder steeds te wijzen naar instructeurs en de jury,s. Want die kunnen maar een deel van het probleem oplossen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:12

Elisa2 schreef:
Daarom wilde ik juist het ideaal veranderen door een verandering van de proeven en de focus te verleggen. Van mij mag de hele dressuur sport hervormd worden.

Maar ik ben wel benieuwd welke oplossingen jullie zien zonder steeds te wijzen naar instructeurs en de jury,s. Want die kunnen maar een deel van het probleem oplossen.

Het andere (grootste) deel ligt toch gewoon bij de ruiter? Zij zijn eindverantwoordelijk voor hun eigen rijderij en de welzijn van het paard. Een instructeur kan helpen, een jury beoordelen en een bond toezien, maar het is de ruiter die het verschil maakt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:16

En met die instelling verandert er dus nooit wat?

Het is zo gemakkelijk voor ruiters om in ego te gaan zitten en over paardenwelzijn heen te stappen. Niet alleen bij wedstrijd ruiters trouwens..

Ook niet altijd bewust..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:22

Elisa2 schreef:

Het is zo gemakkelijk voor ruiters om in ego te gaan zitten en over paardenwelzijn heen te stappen. Niet alleen bij wedstrijd ruiters trouwens..

Ook niet altijd bewust..

Hoezo verandert er nooit wat? Nogmaals; hoe vaak ben je te vinden op concoursterrein? Er zijn echt steeds meer mensen die netjes en diervriendelijk willen rijden en dat ook doen. De afgelopen 5-10 jaar zie je steeds minder druk of ruk en pluk werk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:32

Maar ik snap echt niet wat voor verandering je wilt zien bij de overgangen. De focus ligt NU al op de correctheid van overgang en niet op de letters. Daarom mogen de overgangen in B en L tussen 2 tot 3 letters. En wordt een correcte overgang die net te vroeg of te laat is beter beoordeeld dan slechte overgang wel op de goede plaats.
Vanaf het M mag je toch wel verwachten dat men een correcte overgang op de juiste plaats kan maken? En dan kan je alsnog precies op de letter een overgang maken, als die niet correct is heb je een slecht cijfer.
Mensen mogen in de L zelf bepalen of ze de proef lichtrijden of doorzitten, net waar paard correcter bij blijft lopen. De verruimingen mogen sowieso lichtrijdend uitgevoerd blijven worden ook in de hogere klasses.

Het meer aan elkaar commentaar is juist niet als ze correct vwnw lopen, tenzij het echt halsstrekken wordt. In de L2 wordt er idd verwacht dat het paard al wat meer aan of bij elkaar komt, in de b en L1 zullen de meeste juryleden het waarderen, als het maar correct is. Dus nog steeds naar de hand toe, in balans en dus niet op de voorhand en noem maar op. En de ruiter ook een correcte houding houdt.
Correct vwnw is vele malen moeilijker als alleen maar aanleuning wat er nu gevraagd wordt in de B en waar de hoogte dus niet uitmaakt(je krijgt eerder commentaar als het te opgericht is, want dat hoort ook niet). Ik zou juist bang zijn dat mensen die er sowieso al gevoelig voor zijn nog meer op die voorkant gaan focussen.

Maar zoals ik vaker gezegd heb, het halsstrekken in elke klasse vind ik wel een enorm pluspunt, maar zou nog veel zwaarder mogen wegen als controle of paard echt naar de hand toe gereden wordt en de hand wil volgen. En dan ook doorwegen in andere onderdelen zoals aanleuning cijfer enzovoorts.

Ik vind dat juryleden, in de basis, tegenwoordig juist enorm benadrukken dat vriendelijkheid en correctheid voorop staat. Dat wordt echt uitgebreid beloond en gecomplimenteerd op protocollen.

Maar die groep met het ego, ook degene die geen wedstrijden rijden, pak je dan toch niet aan met alleen andere proeven? Je mist dan al degene die geen wedstrijden rijden en er is nu elke keer al veel aandacht voor correct en vriendelijk. Mensen zien alleen vaak zelf niet in dat ze niet vriendelijk zijn. Ik denk echt dat er een veel grotere rol voor instructie is bij het veranderen en dat kan de knhs ook niet alleen. Er zijn tegenwoordig ook heel veel instructeurs opleidingen die niks met de knhs te maken hebben. Dat weet jij ook Elisa2. Of stromingen die afstand nemen van wedstrijdsport, maar zelf niet inzien dat de uitvoering van hunzelf ook niet correct is.

Ik zeg echt niet dat alles fantastisch is, zeker niet. Ik zie alleen het nut niet van proeven veranderen. Bij de aanleuning hoeft er ook al niets veranderd te worden als je naar vwnw wil, dat past nog steeds in deze proeven. Alleen eventueel de beschrijving wat aangepast.
Maar ze zijn echt wel bezig en ik zie juryleden die juist heel hard bezig te zijn met bestraffen van grof rijden of gewoon niet correct binnen de grenzen wat mag en kan. Alleen zie je ook regelmatig op bokt en andere social media dat mensen de schuld meteen bij een jury leggen bij slechte punten ipv naar zichzelf te kijken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:32

[quote="MyWishMax"
Ik vind dat juryleden, in de basis, tegenwoordig juist enorm benadrukken dat vriendelijkheid en correctheid voorop staat. Dat wordt echt uitgebreid beloond en gecomplimenteerd op protocollen.[/quote]

Sommige juryleden benadrukken dit helaas niet nog. Die zijn echt van het betere ruk- en plukwerk.

Vinden jullie het een vooruitgang dat er nu officieel niet iemand een rondje mee mag lopen in de losrijring? Heb het dan over bij bijvoorbeeld kinderen of paarden voor het eerst van huis?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:08

pol013 schreef:
Kijk dat is ook eens een lekker geluid vanuit de praktijk.

Ik vraag me altijd al af waar al die 'monsters' uithangen.

Op mijn laatste springwedstrijd sprong er maar 1 combinatie negatief uit en die ponyamazone had een moeder bij die haar zeer duidelijk en herhaaldelijk corrigeerde. Die jongedame was dan nog wel niet waar ze zijn moest maar alle vertrouwen in moeders om haar op het juiste pad te krijgen. Want haar opmerkingen waren werkelijk spot-on en correct.

Heb hier (kring West-Brabant) van de zomer eens bij een vriendin in het Z wezen kijken. Heb me kapot staan schamen. De meesten met oortjes in en een "instructeur" die in een dure polo met duurdere zonnebril enkel "goed, ja zo" staat te verkondigen, en een ruiter die het paard de kop tussen de poten getrokken rond aan het porren is. Zelfs mijn zus zei dat ze ergens niet snapt dat mensen nog op wedstrijd gaan als ze dat moeten zien rondrijden.

Zo ook eens vier jaar geleden iemand zien rondrijden in de Grand Prix, die in het B nog niet thuis hoort. Eerder in de beginnerslessen op de manege...

Ik hoop dat de positieve trend om te luisteren naar je paard, mensen er niet alleen toe aanzet om honderd verschillende experts erbij te halen, maar ook eens twee tellen na te denken over hoe hun rijden bijdraagt aan de gesteldheid van hun paard.

Verder eens dat voorwaarts-neerwaarts getoond wordt met het halsstrekken. Ik vind het persoonlijk belangrijker dat er gelet wordt dat een paard naar de hand toe wordt gereden en dat het tempo en het ritme onder controle blijft. Houding en zit werd hier ook genoemd, en ik vind dat dat zeker niet mag ondersneeuwen. Het moet geen hunter jumper klasses worden, maar ook dit aspect is van groot belang op het paardenwelzijn.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:37

Dus in 4 jaar tijd heb je 2 mensen op wedstrijd lelijk zien rijden...

Dan gaat ''het probleem'' toch wel heel erg over uitzonderingen. Ik vraag me ook af hoe actief de mensen op wedstrijd zijn tegenwoordig die ''het probleem'' constateren. Het wordt zo vaak geroepen, mensen praten elkaar na (dit bedoel ik in het algemeen) maar ik denk oprecht dat het in de praktijk minder erg is dan er vaak geschetst wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:42

liespr schreef:
Dus in 4 jaar tijd heb je 2 mensen op wedstrijd lelijk zien rijden...l .

Sorry mensen maar ik moet hier wel even heel erg om _O- _O- _O- .

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:53

Elisa2 schreef:

Ook niet altijd bewust..

Ik denk niet dat deze problemen vanuit ego komen, maar vanuit onwetendheid. Het beeld ziet er leuk uit, instructeurs zeggen dat het goed gaat en jury's geven punten. Moet je dan als amateur tegen alle professionals in gaan en zeggen dat het het beter weet. Als je al genoeg kennis hebt om ben een andere mening te hebben en niet dusdanig onervaren dat je alles "blind" geloofd.

Dan ligt er wat mij betreft een grote verantwoordelijkheid bij de bond en professionals om te zorgen dat die kennis wel beschikbaar wordt. En dus ook dat professionals de juiste kennis hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:58

liespr schreef:

Dan gaat ''het probleem'' toch wel heel erg over uitzonderingen. Ik vraag me ook af hoe actief de mensen op wedstrijd zijn tegenwoordig die ''het probleem'' constateren. Het wordt zo vaak geroepen, mensen praten elkaar na (dit bedoel ik in het algemeen) maar ik denk oprecht dat het in de praktijk minder erg is dan er vaak geschetst wordt.

Of mensen die nu veel actief op wedstrijd gaan voelen zich aangesproken ofzo?

En ja hoor, wees maar niet bang..ik zie nog genoeg wedstrijden. Verschillende niveaus, prof en amateurs.

Ik blijf bij mijn mening. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 07:14

liespr schreef:

Lekker bijdehand. In 4 jaar tijd ben ik twee keer bij een wedstrijd gaan kijken. En in die Z klasse was het niet maar 1 persoon die zo rond huppelde. Uit heel die groep van zo'n 10-12 man reden er misschien 2 naar behoren. Daar vind ik wat van ja.

Je kan eigenwijs je kop in het zand blijven steken en doen of er niets mis is, maar daar ga je de paardensport niet mee helpen.

Edit: nee, dat is niet waar. Ik ben van de zomer ook eens bij het B en L gaan kijken. Waar een L amazone 225 punten bij elkaar reed met een in elkaar getrokken, gespannen en hectische proef. Wel enigszins complimenten voor de klasse B. Al is het ook daar jammer dat de meest gespannen proeven bovenaan kwamen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:03

Maar om terug te komen op het onderwerp van de discussie: wat kan en moet de KNHS doen om de paardensport vooruit te helpen.
Gezien alle commentaar dat ze het nu verkeerd doen.

Nee, de veranderingen gaan mij ook niet hard genoeg
Ja, ik zie ook nog steeds mensen rondrijden waar ik van denk :\ op het gebied van paardvriendelijkheid
Maar JA ik zie absoluut verschuiving en verandering.

Hoe je op wedstrijd rijdt wordt voor 20% bepaald door de omgevingsfactoren. Voor 50% hoe je zelf graag wil rijden en voor 30% door je instructeur.
Dus naar mijn idee kun je de grootste winst halen tussen de oren van de ruiter. En dat is een behoorlijk indirecte route vrees is.

De KNHS kán in mijn ogen dus ook vooral 'maatregelen voor de buhne' nemen.
De fijne ruiters voor het voetlicht brengen. Streng zijn op optomingen. De proeven blijven verbeteren (en ik snap dankzij dit topic eigenlijk pas goed dat ze daar dus best flinke sprongen in gemaakt hebben de laatste keer) etc etc etc.
Het zijn allemaal 'nudges' op weg naar beter en leuker.

Echt direct ingrijpen kán gewoon bijna niet. Zo steekt onze cultuur in ieder geval niet in elkaar.
Want stél dat ze morgen een perfect jurycorps hebben. En perfecte instructeurs. Maar dat de ruiters nóg niet mee zijn in dat gedachtegoed. Wat zou er dan gebeuren?

Waar vínden mensen eigenlijk allemaal die meekletstende instructeurs die niks goed doen, niet op goede rijderij letten en alleen de ruiter stroop om te mond smeren :') En waarom heb ik van die kwallen die me na laten denken en mij gewoon in 90% van de gevallen als schuldige van een probleem aanwijzen.
(en aangezien ik in 3 disciplines actief ben kom ik er meer dan gemiddeld tegen)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:28

pol013 schreef:
Waar vínden mensen eigenlijk allemaal die meekletstende instructeurs die niks goed doen, niet op goede rijderij letten en alleen de ruiter stroop om te mond smeren :') En waarom heb ik van die kwallen die me na laten denken en mij gewoon in 90% van de gevallen als schuldige van een probleem aanwijzen.
(en aangezien ik in 3 disciplines actief ben kom ik er meer dan gemiddeld tegen)

Op elke hoek van de straat :+
Nee maar zonder dollen, er lopen hier heel veel instructeurs rond, maar een groot deel heeft gewoon echt weinig kennis en gevoel. Hoe ze dan hun opleiding kunnen afronden weet ik niet. Nou ja, ik heb vermoedens. Op basisniveau kunnen de meesten vast wel iets zinnigs zeggen omdat iedereen fouten maakt (zeker als je bijvoorbeeld een combinatie hebt die slecht voorwaarts is), maar dat betekent niet dat ze ook goed zijn in de moeilijkere problemen oplossen.

Ik krijg nog steeds kriebels van de instructrice die iemand met een ouder paard met artrose dat nogal activiteit miste vertelde dat ze maar een slof moest gaan gebruiken om hem aan elkaar te rijden.
En diverse beroepsruiters die ook lesgeveb maar vrijwel altijd met een slof eraan rijden.
Een paard dat zich soms opdrukt, achter de loodlijn willen, om reserve op te bouwen. Tja, ik zie ze liever op of voor de loodlijn met af en toe een storing dan constant maar achter de loodlijn.
Instructeurs die allerlei oplossingen proberen te vinden voor een 'probleem', maar niet durft te zeggen wat iedereen aan de kant denkt: meiske moet eens ontspannen aan de voorkant en dan met dr been er bij.
Ach ja, ik kan nog wel even doorgaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:37

liespr schreef:

Ik rij nu inmiddels *telt even* 20 jaar wedstrijd en ik heb de S&T op basis niveau nog nooit correct gebruikt zien worden eigenlijk. Zelfs op top niveau gaat het meer mis dan goed. Ik vraag me af hoeveel er nog door de proeven heen zouden komen als de S&T er uit moet.
Als dat niet kan ben je per definitie van voor naar achter aan het rijden.

En ja ik heb het ook gedaan met een sensibele die aan één oog blind was. Juist die paarden hebben vaak helemaal niks met een S&T. :+

En ja sporen mogen er ook uit van mij. Wij hebben nog een verplichting en al vrij snel ook, absurd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:06

pol013 schreef:
Maar om terug te komen op het onderwerp van de discussie: wat kan en moet de KNHS doen om de paardensport vooruit te helpen.
Gezien alle commentaar dat ze het nu verkeerd doen.

Waar ze mee moeten stoppen is het de oren laten hangen naar een kleine groep mensen die tegen paardrijden is. Ze moeten ook stoppen met de doen alsof die kleine groep de algemene publieke opinie vertegenwoordigt. Het enige wat de KNHS nu uitstraalt is dat het allemaal heel treurig gesteld is en dat is helemaal niet waar en bovendien helpen ze daarmee de sport eigenhandig om zeep. De KNHS zou pal voor haar leden moeten staan (para, basis, subtop, nationaal en internationaal) en de sport juist moeten stimuleren in de rest van de wereld. Onze sport vertegenwoordigt zaken die je absoluut in de maatschappij terug wil zien en daar hoor ik helaas niemand over vanuit de KNHS.

En aan de mensen hier: met vingerwijzen help je heel hard mee om het houden, hebben en rijden van paarden in een kwaad daglicht te stellen en vind ik echt onbegrijpelijk. Dus stop met het "hunnie in het Z trekken hun paard in elkaar met 2 bitten".

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:12

Ik denk dat we binnen onze sport wel degelijk een plicht hebben om een kritische noot te maken, en niet net maar te doen alsof alles rozengeur en maneschijn is.

Ben het overigens eens dat de KNHS inderdaad enkel correct rijden uit moet lichten naar hun leden.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 17-11-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:14

denisesilver schreef:
liespr schreef:
Je kan eigenwijs je kop in het zand blijven steken en doen of er niets mis is, maar daar ga je de paardensport niet mee helpen.

Wat ik denk dat de paardensport niet helpt is

mensen die aannames doen en spreken namens een groep zoals in dit topic ook gebeurt: bijvoorbeeld ''mensen denken dat'', nee jij (en dit bedoel weer algemeen) dénkt dat de mensen dat denken. Dat is een significant verschil.

Feiten en wetenschap negeren helpt de sport niet.

Stemmingmakerij helpt de sport niet. Ook in dit topic worden bitten benoemt als zijnde martelwerktuigen. Zo een overbodige en opjuttende woordkeuze die wat mij betreft elke deur naar een zinvolle discussie dichtslaat.

Ontkennen dat er meerdere wegen naar Rome leiden helpt de sport niet. Zoals de eerdere sporen discussie in dit topic. Beide partijen hadden er goed over nagedacht en zijn tot een andere voorkeur gekomen. Helemaal prima toch. Moet het ander dan meteen verboden worden? Drastisch hoor.

Uitgaan van het slechtste in mensen helpt de sport niet.

Streven naar risicoloosheid (is dat een woord eigenlijk?) helpt de sport niet.

Zeggen dat er heel veel mis is, maar niet benoemen wat precies, helpt de sport niet. Vervolgens mogelijke oplossingen achterwegen laten, helpt de sport niet.

Edit: typo, en ik ben het heel erg eens met Veronica *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:28

Weet je wat ook niet helpt? Alles opnoemen dat niet helpt en zelf niks bijdragen kwa oplossing.
Alles laten zoals het nu gaat helpt de sport niet. Je verzetten tegen elke verandering die zou kunnen helpen, helpt niet.

Voor jou geldt hetzelfde als voor iedereen:
Het is niet omdat je mening op een ander deel van het spectrum hangt dat je aan het helpen bent. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-11-23 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:29

Ayasha schreef:
Weet je wat ook niet helpt? Alles opnoemen dat niet helpt en zelf niks bijdragen kwa oplossing.
Alles laten zoals het nu gaat helpt de sport niet. Je verzetten tegen elke verandering die zou kunnen helpen, helpt niet.

_/-\o_