Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:25

nps schreef:
Ik heb er een meegemaakt die mijn paard meerdere keren keihard in haar buik schopte toen ze sloeg met haar achterbeen. Moet wel bij gezegd worden dat ze een pijnlijke hoefzweer had en dat de smid er voor de tweede keer in twee dagen met een hoefnagel (!) in stond te porren en ze niet gericht trapte. Die hoefde voor mij dus echt niet terug te komen maar bleef vrolijk door bekappen bij anderen. Meerdere van zulke dingen gezien. Ook meisje wat af werd gegooid weer op paard af zien lopen en een paar keer flink in de buik trappen, is nu volgens mij succesvol stalruiter. Let op, ik praat het niet goed - noway dat ik het zelf wil of ik mensen zo met mijn paard om laat gaan, maar zo ongebruikelijk is het (helaas) niet. Moeten we dan iedereen zo met paarden omgaat met de dood gaan bedreigen, uitschelden of ontslaan?
Er zit natuurlijk nog wel wat tussen toelaten en normaal vinden en met de dood bedreigen :+
Ontslaan lijkt me overigens prima met dat soort gedrag. Dat moeten we gewoon niet willen. Hoe ik ook de pest heb aan dier en recht en die andere organisaties, als we dat soort gedrag blijven accepteren kunnen we straks niet eens meer paarden houden en dat is dat wel echt gewoon je eigen domme schuld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:07

Ja, of de schuld van mensen die dus zo met hun paarden omgaan. Vind het eigenlijk aan alle kanten niet kunnen en ergelijk. Dit soort gedrag mag niet genormaliseerd worden.

nps

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:52

Eens hoor! Nou, dat was een beetje mijn punt - het gedrag wat ze toont tov paarden is genormaliseerd. Daarom voelt het een soort van scheef voor mij dat het overal gebeurd, maar dat deze vrouw zo aan de schandpaal genageld wordt. Vind het echt een beetje een middeleeuws tribunaal. En ik denk dat dat absoluut niet de manier is om paardenwelzijn te verbeteren.

Elisa2 schreef:
Ja ik heb ook genoeg ellende gezien helaas. Maar ik spreek er mensen op aan tegenwoordig. Dat lijkt me de beste optie. Gewoon een simpel: Heejoh, vind je dat normaal?

Ik snap je, maar vind ik zelf erg lastig. Ik ben er niet zo van om anderen te dicteren wat ze wel of niet met hun paard moeten doen. De hoefsmid heb ik de laan uitgestuurd (en ook uitgelegd waarom), tegen andere stalgenoten ook mijn ervaringen verteld. Voor velen was het alsnog geen reden om weg te gaan.

Avalanche schreef:
Ontslaan lijkt me overigens prima met dat soort gedrag. Dat moeten we gewoon niet willen. Hoe ik ook de pest heb aan dier en recht en die andere organisaties, als we dat soort gedrag blijven accepteren kunnen we straks niet eens meer paarden houden en dat is dat wel echt gewoon je eigen domme schuld.

Maar tussen "accepteren" en "iemands leven verwoesten" zit ook nog een heel grijs gebied. En gelukkig maar dat ik ZZP'er ben, want ook ik ben wel eens onredelijk geweest tegen mijn paard. Zelden, en ik voel me daarna altijd ontzettend schuldig, maar ik ben ook maar een mens. Mag ik dan ook geen paarden meer houden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:59

De vrouw aan de schandpaal is middeleeuws. Dieren zo slaan ook 8)7

En als je je zo laat gaan temidden van zoveel omstanders is het tijd om hulp te zoeken.

Als ze achteraf gezecht had zelf geschrokken te zijn van deze uitbarsting waarbij ze buitenproportioneel gedrag vertoond heeft tegenover dat arme dier en dat ze dat absoluut nooit meer zou doen. Dan zou helemaal niemand vallen over dat filmpje.

De rest dat ze door mensen bedreigd wordt met de dood enz vind niemand ok en hoeven we niet over door te blijven gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:29

Als je er iets van zegt als iemand zo haar paard behandeld krijg je vaak een grote bek en verdedigen ze ook nog dat het een manier van corrigeren is. Tja, dan missen ze duidelijk paardenkennis.

Wat ik me nu af vraag, zijn er werkelijk mensen die geloven dat dit een effectieve manier van corrigeren is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:22

BeFunny schreef:
De rest dat ze door mensen bedreigd wordt met de dood enz vind niemand ok en hoeven we niet over door te blijven gaan.

Maar die doodsbedreigingen zijn wel een direct gevolg van het online zetten van dit filmpje door de filmers.

Mensen hebben weinig nodig om over te gaan tot dat soort bedreigingen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:37

fransje23 schreef:
BeFunny schreef:

Maar die doodsbedreigingen zijn wel een direct gevolg van het online zetten van dit filmpje door de filmers.

Klopt. Echter heb ik daar geen meelij mee (heb ik ook niet met Helgstrand hoor ;) ). Iemand kan jou ook zonnend filmen als je op het strand ligt of als je met een krijsend kind in de supermarkt staat. Gebeurd ook. Ik vind dat niet ok. Maar in het openbaar en zeker met veel toeschouwers is er altijd wel iemand tegenwoordig die met een mobiel in de hand staat. De filmers hadden ermee naar de politie moeten gaan ipv het online zetten. Want dat openbaar aan de schandpaal is niet ok. Maar zij heeft zich zo laten gaan in het openbaar waar veel toeschouwers waren. En achteraf betreurd ze dat haar leven verwoest is maar niet het feit dat ze de pony slaat. Want dat is slechts een correctie.

Maar bij Helgstrand is iemand geïnfiltreerd die zich voordeed als Groom. Als iemand anders. Die heeft personeel gefilmd die heeft naar ik heb begrepen een periode van een maand daar gefilmd om genoeg informatie te verzamelen. En dat is niet moeilijk op een stal waar met paarden gewerkt wordt daar gebeurd altijd wel iets. Nou geloof ik echt wel dat Helgstrand middelen inzet die niet paardvriendelijk zijn. Dat zie je ook al aan zijn rijgedrag. En daar wordt hij voor beloond over het algemeen. En ook andere ruiters. Het is dus van te voren ook te voorspellen dat ze daar dingen zien die niet iedereen paardvriendelijk vind. Maar het is tot nu toe wel altijd getolereerd, ook voor het oog van de camera. Dus ik vind dit niet de manier.

Om dit aan te pakken moeten er regels komen die het paard voorop stellen en middelen verbieden om te gebruiken. Omdat niet alleen Helgstrand die middelen gebruikt. Het gebeurd nog heeeel veel.
Hier is een zender en programma maker die er even flink geld aan willen verdienen. Die helemaal niks om de paarden geven die maken het programma verdienen eraan en gaan weer verder met programma's maken. Helgstrand wordt heel misschien aangepakt maar de rest gaat vrolijk verder :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:39

Bovenstaande reactie dacht ik eigenlijk dat ik een reactie plaatste in het toppic over Helgstrand. Dus hier eigenlijk verkeerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:11

fransje23 schreef:
BeFunny schreef:

En doodsbedreigingen zijn strafbaar. Alleen worden dat zelden vervolgd.
De filmers zelf zijn vaak zo slim dat ze binnen de wet blijven.
Wel handig opruien zonder zelf strafbaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 01-09-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:12

Mensen die anderen met de dood bedreigen zijn ook niet wijs imo...

Altijd lekker makkelijk als toetsenbordridder :+

En ja mensen aanspreken op slecht gedrag kan moeilijk zijn, had er vroeger ook moeite mee maar inmiddels iets ouder en in de rol van instructeur vind ik wel dat ik iemand ben die dat moet doen. Maar moet eerlijk zeggen dat sommige situaties nogal een grijs gebied zijn soms.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:30

nps schreef:
ar tussen "accepteren" en "iemands leven verwoesten" zit ook nog een heel grijs gebied. En gelukkig maar dat ik ZZP'er ben, want ook ik ben wel eens onredelijk geweest tegen mijn paard. Zelden, en ik voel me daarna altijd ontzettend schuldig, maar ik ben ook maar een mens. Mag ik dan ook geen paarden meer houden?

Dit snap ik. Ik ben ook weleens onredelijk. Ik denk alleen dat er tussen weleens en structureel wel een verschil zit. En het probleem is dat dit soort gedrag zodanig genormaliseerd is in de paardenwereld dat het zorgelijk is. Ik ben zo blij dat er meer bewustzijn komt en dat mensen zich realiseren dat dit níet oke is, dat we dit gewoon niet mogen en moeten accepteren. En met je eerdere voorbeeld van de smid.... tuurlijk is het aan de eigenaar om je paard zo op te voeden dat het gewoon normaal bekapt en beslagen kan worden, maar we mogen van de smid ook verwachten dat hij geduldig en kundig is lijkt me :)

Ik denk dat we het in de basis wel eens zijn, hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:31

Ik zou me eerlijk gezegd niet echt geroepen voelen om in deze setting als toevallige voorbijganger madam even aan te spreken op haar acties, want die zit zo te zien helemaal opgeblazen vol in de "don't f*uck with me" zone....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:51

dat kan je toch niet perse beoordelen vanaf een filmpje denk ik...

het zou kunnen dat als ze op een rustige manier was aangesproken, dat ze achteraf ook anders had gereageerd. En dat ze nu zo vijandig doet, omdat het gelopen is zoals het nu gelopen is. Ze is ook meteen in een hoek gezet. Soms werkt een normale uitleg beter dan iemand meteen voor de haaien werpen.. En soms heeft het tijd nodig als het ingesleten gedrag is..
Misschien heeft zij het wel zo geleerd ook.. wie weet?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:43

Ik denk wel dat een ding ook wel is dat er volgens mij van die anti jacht protest groep mensen omheen stonden en die kunnen aardig provocerend werken.

De hele jacht is sowieso al iets wat heel veel tweestrijd teweeg brengt in Engeland.

Als je al een hele poos allemaal van die provocerende opmerking naar je toe krijgt, je paard tot overmaat van ramp ook nog eens moeilijk doet met laden en wegrent, dan kan ik me op zich wel voorstellen dat het allemaal een beetje een druppeltje kan zijn. Wat de reactie tov het paard niet goed praat maar misschien wel als verzachtende omstandigheden mee kan tellen.

Als jij zelf in de buitenbak aan het rijden bent en er staat een groepje mensen alleen maar te roepen dat het dierenmishandeling is, je paard je er naast kwakt want bakkabouters en die mensen vervolgens gaan roepen “zie je nou wel!! Paard wil het ook niet!!”, dan heb je het op een gegeven moment ook wel een beetje gehad.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:43

Nou dan stap je af. Zadel je het paard af verzorg je hem en zet hem in de wei of stal. Of je stapt af en loopt naar die mensen, geeft ze de volle laag en loopt dan zelf verzekerd met je paard naar de stal of trailer. Maar je gaat niet op het paard in staan rammen/slaan en/of schoppen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:57

En dan staat er een lading volk te filmen, vinden dat je een veel te kort lontje hebt doordat je hen de volle laag gaf. Dat komt dat weer bij je werkgever, die bang is dat je ook last kunt krijgen van dat korte lontje in je werkveld en bafff, je baan kwijt.

Eens hoor, maar als je telkens dat jij lekker even wilt rijden een stel opruiers onder je neus hebt staan. ik zou het 1 keer redden om mijn paard in alle rust weg te zetten en die lui te negeren. Wellicht 2 keer, misschien ook wel 3 keer, maar bij de zoveelste keer zal ik ook minder vriendelijk zijn (tegen die lui, dat paard kan er niks aan doen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:02

Als iedereen toch precies zou doen wat wij willen, in elke situatie, dan zou de wereld er beter uitzien :j
Geen uitglijders, geen stress, geen schrikreactie, geen lompe acties.. heerlijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:27

Volgens mij doet dat er allemaal niet zoveel toe. Deze madam gaat wèl op het paard in staan trappen en slaan, buitenproportioneel, met geen enkele opvoedkundige waarde (in tegendeel zelfs...) en kan het achteraf ook nog niet toegeven / inzien dat dit geen correctie was maar puur afreageren.

Dat zegt allemaal bij elkaar wel iets over iemands inzicht / karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:34

manic schreef:
Ik denk wel dat een ding ook wel is dat er volgens mij van die anti jacht protest groep mensen omheen stonden en die kunnen aardig provocerend werken.

De hele jacht is sowieso al iets wat heel veel tweestrijd teweeg brengt in Engeland.

Als je al een hele poos allemaal van die provocerende opmerking naar je toe krijgt, je paard tot overmaat van ramp ook nog eens moeilijk doet met laden en wegrent, dan kan ik me op zich wel voorstellen dat het allemaal een beetje een druppeltje kan zijn. Wat de reactie tov het paard niet goed praat maar misschien wel als verzachtende omstandigheden mee kan tellen.

Als jij zelf in de buitenbak aan het rijden bent en er staat een groepje mensen alleen maar te roepen dat het dierenmishandeling is, je paard je er naast kwakt want bakkabouters en die mensen vervolgens gaan roepen “zie je nou wel!! Paard wil het ook niet!!”, dan heb je het op een gegeven moment ook wel een beetje gehad.

Deze snap ik niet hoor, dan bevestig je toch wat ze roepen? Afreageren op die mensen kan ik dan nog wel begrijpen maar met paard wil je dan toch juist het goede voorbeeld geven lijkt me.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:35

Ik zeg toch heel duidelijk dat ik dat niet vind kunnen? Ik zeg alleen dat ik me een stuk frustratie op dat moment wel goed voorstellen en sommige mensen kunnen daar beter mee omgaan dan anderen helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:40

Ja oke, fair enough.

Ik vind inderdaad dat als je moeite hebt met emotiebeheersing dat je dan niet zonder begeleiding/ toeziend oog met paarden zou moeten werken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:58

Elisa2 schreef:
Ja oke, fair enough.

Ik vind inderdaad dat als je moeite hebt met emotiebeheersing dat je dan niet zonder begeleiding/ toeziend oog met paarden zou moeten werken.

Hoe wil je dat praktisch uitvoeren dan? Wil je mensen daar op keuren? Hoe moet dat er dan uit zien. Het lijkt me redelijk ondoenlijk eerlijk gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:01

Dat is niet iets wat anderen moeten gaan handhaven, dat is iets dat je zelf moet beslissen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:03

Dat is ook niet doenlijk. Maar als mensen erop afgerekend worden dan denken ze mogelijk langer na en kunnen ze dat idd hopelijk zelf beslissen. Want als er bewijs is van dat soort uitspattingen zou daar van mij een straf voor mogen komen en iemand die vaker zo'n misstap begaat zou van mij een rijverbod, houd verbod of iets mogen krijgen. Als jij niet fatsoenlijk met paarden om kunt gaan dan moet je uit de buurt blijven van paarden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:21

Dat geldt natuurlijk niet alleen voor paarden, maar ik snap dat we het daar nu over hebben vanwege dit bericht..

Het geldt voor mensen die met kinderen omgaan, met dieren en eigenlijk ook met andere mensen …