Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:43

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:45

Het komt steeds zenuwachtiger over en ik word steeds pessimistischer over wat er daar met de dieren wordt uitgespookt...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:14

Het komt op mij niet zenuwachtig over. Hij heeft ook wel een beetje een punt dat hij zijn werknemers in bescherming moet nemen, dat is wel een beetje zijn taak. Al worden de gezichten geblurd, het paardenwereldje is klein hier en zal daar vast niet veel anders zijn. Mensen weten wie er werken en op bewegend beeld kun je vaak wel iemand herkennen aan het loopje, kleding, houding tijdens het rijden etc. En zijn ze toch onherkenbaar genoeg, dan komt het speculeren wel wie het was. En speculaties kunnen meer kapot maken dan je denkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:39

Al die statements zijn natuurlijk gewoon overbodig.
Het via de rechter proberen te voorkomen dat beelden worden uitgezonden is de meest logische en enige weg.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat de rechter beoordeelt dat het gewoon uitgezonden mag worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:48

Ik denk eerlijk gezegd als je je zoveel zorgen maakt, los van of ik het oké vindt dat iemand op deze manier aan de beelden gekomen is (nee ik vind het niet oké), dat er wel wat meer te zien zal zijn dan wat hengsten die een fikse correctie krijgen.

Als mijnheer ‘blauwe tong krijg ik me wel uit gel*ld’ zich zorgen maakt dan ik ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 01:41

Hengsten, het blijft opletten maar sta er niet negatief in.
Mijn pony heeft achterin een stalgang gestaan grenzend aan 2 jonge hengsten.

De eigenaar was kundig afdoende maar ik had een box die nodig was om een schot te verzetten.
En er kwam een rood-witte kunststof ketting voor komen met een bordje niet aaien, en omlopen.
Er zat ook een deur namelijk, en er waren zat andere deuren hoor.

Daarbij wilde mijn stalhoudster dat ik me er óók prettig bij voelde dat ze er kwamen te staan.
Dus toen moesten ze mij vragen of ik er akkoord mee ging dat ze twee jonge hengsten naast mijn pony zouden stallen.
Want ja ik kwam er ook en moest me daar vond zij wel veilig bij voelen.

Uiteindelijk bleken de mannen zo onder de indruk dat ze vastplakten aan mijn pony. :+
Die hebben dus vanaf arriveren behoorlijk gehangen aan mijn stabiele relaxte ruin.

Als de ene het spannend vonden zocht hij mijn uk van 40 cm kleiner op.
Daar hadden ze echt respect voor, maar had ik het niet gewild hadden ze niet welkom geweest.
Iedereen was ook in rep en roer dat ik mijn pony naast een hengst zette.
Maar mijn pony mag klein zijn maar hij kan verdómd goed zijn grenzen aangeven.
Daarbij: het waren gewoon goede boxwanden geen oude troep.

Nooit problemen mee gehad, maar ze zijn wel in het begin stevig aangepakt hoor.
Op een gegeven moment moest ik er een overnemen en hij zei durf je dat?
Ik moest langs merries.
Ik: ja geen punt maar als ik een tetter moet geven krijgt hij die wel, dat je het weet.
Hij: vooral doen hij hoort gewoon door te lopen, ook bij jou niet enkel bij ons!
Ik heb één brul hoeven geven, maar het was ook echt een bonk van een paard ook.
Hij is geruind, hij had toch wat teveel last van zijn hormonen.

Maar de eigenaren waren zo blij dat ik er zo in stond, ik was er heel simpel in bij misdragen corrigeer ik zonodig.
Hetgeen wat zij ook doen, maar ze waren écht lief in de omgang bij de merries weg.
En twee stabiele oudere ruinen daarnaast.
Maar ik stond ze gerust te aaien hoor als ze aan het opzadelen of poetsen waren.
We waren alleen gezond alert en een kon later echt niet met zichzelf overweg, ballen eraf dus.

Maar ik ben voor gek verklaart dat ik mijn pony naast een hengst zette.
Stond hij als een bang vogeltje steun te zoeken bij een uk van een pony, meenemen was in het begin helluuuuup mijn vriend is weg!
Dat was maar eng zo alleen inene.

Het blijven paarden, maar ja omslaan kunnen ze en deze waren meen ik niet zelf (op)gefokt.
Denk dat dat al veel uitmaakt, of ze veel in handen geweest zijn ja of nee.

Helgstrand geloof ik zo dat het rammelt.
Die staat nou niet echt bekend vriendelijk te zijn, en het wordt tijd voor verandering.
Een hengst eerlijk maar streng corrigeren of trainingsmethodes die het daglicht niet verdragen kunnen zit voor mij verschil in.

Power and paint was ook trouwens niet om aan te zien, en dat toucheren met bamboestokken, bierdoppen op balken, noem op moet echt eens afgelopen zijn.
En dat gaat niet met ‘foei dat mag niet’ lukken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 04:45

Moomfish, het zijn hengsten. Geen moordlustige aliens. :')
Wat een panisch gedoe altijd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 06:25

Ik werk mijn hele leven al met hengsten. Het is een beetje opletten, maar de speciale status die mensen ze geven heb ik nooit begrepen. En "speciale hulpmiddelen omdat ze groot en sterk zijn" hier nooit nodig gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:49

Moonfish vertelt gewoon haar eigen ervaringen, geen reden om er zo raar op te reageren. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en referenties. Niet iedereen heeft alleen maar brave hengsten om zich geen gehad (en dan nog..moordlustig is ook niet wat ze zegt)

Ik ben heel erg benieuwd of het Helgstrand gaat lukken deze beelden tegen te houden, of dat het dan toch op de een of andere manier uit zal lekken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:36

Die beelden duiken echt wel ergens op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:42

Misschien zegt de rechter wel dat het gewoon mag worden uitgezonden met eventueel wat aanpassingen zoals "blurren".
Dit soort tv-programma's weten gerust wat juridisch wel en niet kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:17

fransje23 schreef:
Misschien zegt de rechter wel dat het gewoon mag worden uitgezonden met eventueel wat aanpassingen zoals "blurren".
Dit soort tv-programma's weten gerust wat juridisch wel en niet kan.

Denk het ook.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:41

Citaat:
"Wij zijn van mening dat de sociale gevolgen voor ons te groot zijn om dit gedrag voorbij laten gaan."

Snap niet helemaal wat 'ie met sociale gevolgen bedoelt (wie weet vertalingsding), maar als de gevolgen te groot voor ze zijn om het uit te zenden, dan is er toch iets mis? Als er niks aan de hand zou zijn, zou zo'n uitzending ook geen grote gevolgen hebben lijkt mij...?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:48

Enzo_Ollie schreef:
Citaat:
"Wij zijn van mening dat de sociale gevolgen voor ons te groot zijn om dit gedrag voorbij laten gaan."

Snap niet helemaal wat 'ie met sociale gevolgen bedoelt (wie weet vertalingsding), maar als de gevolgen te groot voor ze zijn om het uit te zenden, dan is er toch iets mis? Als er niks aan de hand zou zijn, zou zo'n uitzending ook geen grote gevolgen hebben lijkt mij...?

Niet?
Nog nooit gehoord van heksenjachten?

Van mensen die vermeend iets gedaan zouden hebben die te maken kregen met online bedreigingen en mensen aan hun deur?
Dat is recent nog gebeurt met een jongen die door de politie gezocht werd. Gingen mensen ook aardig gestoord op los. (want hij werd gezocht, waar rook is is vuur etc). En uiteindelijk bleken ze die jongen alleen te zoeken omdat hij informatie kon verstrekken en dus alleen een onschuldige omstander was.
Lijkt mij een aardig enge situatie.

Echt ik begin inmiddels iets te snappen van recidivsten.
Als er ooit iets bij je gevonden is wat niet prettig was (wat ook al trail by media was) zul je wel altijd verkeerd bezig zijn. Bij twijfel al zeker. Dan vergoten we het vermeende misdrijf in ons hoofd alvast extra uit. Aan de galg ermee
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-06-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:50

De vertaling kraakt wat, maar de booschap zit wel wat in. Want het bedrijf moet zijn werknemers beschermen, maar ook zijn klanten en leveranciers. Want stel nou dat jij daar een paard te koop hebt staan voor een aanzienlijk bedrag en je wilt niet dat dat naar buiten komt voordat de koop gesloten is? En een of andere zogenaamde journalist heeft dat paard gefilmd? Wie gaat dat dan oplossen en de schade vergoeden?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:09

Vergeten we voor het gemak even dat deze man/stal al veel vaker in opspraak is geweest?

Daarnaast als we (undercover) beelden zien van grof rijden/wangedrag etc dan roept iedereen “oooh oppakken”, “mag geen dieren meer houden” etc etc.
Nu zijn die beelden er nog niet maar is helgstrand zelf eerder met zijn statement en is het ineens not done om undercover beelden te maken.

Euh, hypocriet much?

Ze zullen vast niet voor jan doedel die kant ok zijn gegaan en helgstrand is nu al enorm defensief. Bijzonder to say the least. Ik ben benieuwd naar de beelden.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:17

pol013 schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Niet?
Nog nooit gehoord van heksenjachten?

Van mensen die vermeend iets gedaan zouden hebben die te maken kregen met online bedreigingen en mensen aan hun deur?
Dat is recent nog gebeurt met een jongen die door de politie gezocht werd. Gingen mensen ook aardig gestoord op los. (want hij werd gezocht, waar rook is is vuur etc). En uiteindelijk bleken ze die jongen alleen te zoeken omdat hij informatie kon verstrekken en dus alleen een onschuldige omstander was.
Lijkt mij een aardig enge situatie.

Echt ik begin inmiddels iets te snappen van recidivsten.
Als er ooit iets bij je gevonden is wat niet prettig was (wat ook al trail by media was) zul je wel altijd verkeerd bezig zijn. Bij twijfel al zeker. Dan vergoten we het vermeende misdrijf in ons hoofd alvast extra uit. Aan de galg ermee

Jawel, maar een "heksenjacht" is toch vaak gebaseerd op vermoedens, dus eigenlijk wat het nu is zonder de beelden gezien te hebben? De quote is gericht op na het uitzenden van de beelden, wanneer het dus geen vermoedens meer zijn maar het gegrond is....

Maar als ze dat dan bedoelen met sociale gevolgens is het duidelijk voor mij, maar lijkt mij dat dat nu meer is dan als de beelden bekend zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:19

Als je het dan toch uit dierenliefde nodig hebt gevonden om een undercover opname te maken binnen een prive onderneming stuur dan je opname naar de dierenbescherming -politie of een andere instantie die daarvan is in plaats van groot uitgemeten in een sensatieprogramma op TV te kwakken,
Het is wat hiervoor al werd geschetst: er lopen zoveel idioten rond in links en rechts extreem die er wat van vinden en het bedreigen of erger niet zullen laten. Helgstrand zal zich nog best kunnen beschermen, maar zo'n werknemer - als hij/zij niet intern is - moet gewoon naar huis.
Natuurlijk moet er ingegrepen worden als er misstanden zijn ogv welzijn, maar dat kan ook op een andere manier zonder schade aan mensen die daar werken,

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:19

cp112 schreef:
Vergeten we voor het gemak even dat deze man/stal al veel vaker in opspraak is geweest?

Daarnaast als we (undercover) beelden zien van grof rijden/wangedrag etc dan roept iedereen “oooh oppakken”, “mag geen dieren meer houden” etc etc.
Nu zijn die beelden er nog niet maar is helgstrand zelf eerder met zijn statement en is het ineens not done om undercover beelden te maken.

Euh, hypocriet much?

Ze zullen vast niet voor jan doedel die kant ok zijn gegaan en helgstrand is nu al enorm defensief. Bijzonder to say the least. Ik ben benieuwd naar de beelden.

Dit inderdaad.
Als hij had gezegd "we vinden het niet zo netjes dat er zomaar gefilmd is, o.a. voor de privacy van onze klanten/werknemers, maar op de beelden is niks raars te zien dus zend maar uit maar met geblurde gezichten" dat komt toch heel anders over dan de statements die hij nu geeft

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:23

Babootje schreef:
Als je het dan toch uit dierenliefde nodig hebt gevonden om een undercover opname te maken binnen een prive onderneming stuur dan je opname naar de dierenbescherming -politie of een andere instantie die daarvan is in plaats van groot uitgemeten in een sensatieprogramma op TV te kwakken,
Het is wat hiervoor al werd geschetst: er lopen zoveel idioten rond in links en rechts extreem die er wat van vinden en het bedreigen of erger niet zullen laten. Helgstrand zal zich nog best kunnen beschermen, maar zo'n werknemer - als hij/zij niet intern is - moet gewoon naar huis.
Natuurlijk moet er ingegrepen worden als er misstanden zijn ogv welzijn, maar dat kan ook op een andere manier zonder schade aan mensen die daar werken,

Als ik het goed begrijp zijn de beelden gemaakt door een medewerker van het programma die zich als groom voor heeft gedaan.
De opzet is dus beelden maken voor het programma.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:31

fransje23 schreef:
Als ik het goed begrijp zijn de beelden gemaakt door een medewerker van het programma die zich als groom voor heeft gedaan.

Ja dat begrijp ik heel goed. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik de intentie (sensatieprogramma) en de hele opzet verkeerd vind. En daar heeft Helgstrand zeker een punt,

Als je daar al als groom zou werken en je ziet echte misstanden dan kan ik me best nog voorstellen dat je daar beelden van maakt en er mee naar de politie of andere instelling die daarvoor is stapt.

W.b. Helgstrand; ik ben geen fan van hem als ruiter. Te weinig sensibel. Maar voorval 'blauwe tong' is bijna 20 jaar geleden. Ik ken geen andere voorvallen, maar misschien heb ik iets gemist.
Moet je iemand die 20 jaar geleden in de fout ging en zn hoofdstel niet goed heeft gecontroleerd (kinketting zat te strak) dat nog steeds nadragen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:41

Misschien moeten de grooms wel een verklaring tekenen dat ze niets naar buiten mogen brengen?
Daarbij is je carrière in de paarden ook een stuk lastiger als je een grote speler als Helgstrand aan gaat pakken.

De rol van klokkenluider is niet voor veel mensen weggelegd, denk ik als ervaringsdeskundige.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:02

Volgens mij is het inderdaad niet ongebruikelijk dat grooms op zulke stallen een soort NDA moeten tekenen. Heb ik overigens geen bewijs voor hoor, laat ik dat even voorop stellen. Dit is wat ik van vrienden heb begrepen die bij een aantal grote Europese hengstenhouders hebben gewerkt. Daarnaast is het inderdaad niet voor iedereen weggelegd. Het is al eens benoemd, maar het paardenwereldje is best klein in Europa, als je nog een beetje werk wilt vinden in de sector zijn veel mensen al snel afgeschrokken.

En dan nog niet eens te bedenken dat dierenbeschermingen en politie vaak niet eens iets kùnnen met dergelijke beelden, er is nog zoveel wat juridisch gezien gewoon grijs gebied is met dieren.

Algato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:25

Babootje schreef:
fransje23 schreef:

Ja dat begrijp ik heel goed. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik de intentie (sensatieprogramma) en de hele opzet verkeerd vind. En daar heeft Helgstrand zeker een punt,

Als je daar al als groom zou werken en je ziet echte misstanden dan kan ik me best nog voorstellen dat je daar beelden van maakt en er mee naar de politie of andere instelling die daarvoor is stapt.

W.b. Helgstrand; ik ben geen fan van hem als ruiter. Te weinig sensibel. Maar voorval 'blauwe tong' is bijna 20 jaar geleden. Ik ken geen andere voorvallen, maar misschien heb ik iets gemist.
Moet je iemand die 20 jaar geleden in de fout ging en zn hoofdstel niet goed heeft gecontroleerd (kinketting zat te strak) dat nog steeds nadragen?

20 jaar geleden??? In 2015 nog aangeklaagd en waarschuwing en boete gekregen. Dit jaar nog uitgebeld vwg bloed en er is nog veel meer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:25

Captain schreef:
Moomfish, het zijn hengsten. Geen moordlustige aliens. :')
Wat een panisch gedoe altijd.

Vond ik ook, maar als het een pensionstal betreft heb je chaos. :+
Nu was deze gang best smal maar echt ik werd voor gek verklaard, nu liepen hier ook kinderen.
En die wilden ze dus weghouden daar wat ik begrijp met twee ‘bospony’s’ uit de opfok. :+
Lees: de wilde look zonder dat er een schaar in de buurt is geweest.
En ook hoeven uitkrabben zat er niet in laat staan de hoefsmid erbij.

Maar ik werd voor gek verklaart, ik zei ja het heeft hormonen.
Maar het blijven paarden, ze konden alleen gewoon pittig reageren.
Mogelijk met anders managen niet maar deze konden weldegelijk ineens afgeleid zijn.
En een was echt groot en breed, met een huge hals erop, machtig mooi paard.
Maar toch in het begin is dat gegil en kijken naar merries toch best hardhandig afgeleerd.
Niet heel leuk en ik ken geen hengst waar je niet aan merkte dat het veel hengst was.
En geen vriendje voor sociaal contact.
Bij geen enkele heb ik gezien dat ik dacht nou dat zou ik er voor over hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-06-23 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt