Veronica2 schreef:_San87_ schreef:
Wat?
Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je gaat kijken naar de absolute basisbehoefte: voldoende ruwvoer, 4 uur per dag vrije beweging (dus geen stapmolen of paddock van 3x3) en sociaal contact, de Nederlandse paarden een heel groot welzijnsprobleem hebben.
Misschien moet ik het nog iets meer afpellen voor je, maar je kan niet tekens je setje basisbehoeften aanpassen als je je zin niet krijgt. Er is niks over vastgelegd en het is ook niet mogelijk om er iets over vast te leggen, het blijft bij persoonlijke smaak en voorkeur.
De Nederlandse paarden zijn gemiddeld te dik en lijden aan allerlei welvaartsziektes zoals insuline resistentie, cushing, hoefbevangenheid en nog meer van dergelijke aandoeningen. De voederfabrikanten moeten inspringen op een vraag uit de markt naar suikervrij, graanvrij, melassevrij, laagenergie voer omdat de gemiddelde paardeneigenaar te weinig kennis en kunde in huis heeft om een paard doelgericht te managen. Daarnaast sterft het van de hulpverleners die verschillende niet bestaande problemen moeten oplossen die door teveel 'liefde' en gebrek aan kennis zijn ontstaan.
En zo kan ik nog wel even doorgaan over welzijnproblemen die ik dan plaatselijk constateer en die gaan niet over te weinig ruwvoer (integendeel), paddockbeweging of sociaal contact.
Mijn 'wat?' Ging over het dikgedrukte stukje tekst in je opmerking:
maar ze weten alleen niet waar wetten voor bedoeld zijn en het dat bestuurlijk werkt.