Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:46

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Wat?

Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je gaat kijken naar de absolute basisbehoefte: voldoende ruwvoer, 4 uur per dag vrije beweging (dus geen stapmolen of paddock van 3x3) en sociaal contact, de Nederlandse paarden een heel groot welzijnsprobleem hebben :).

Misschien moet ik het nog iets meer afpellen voor je, maar je kan niet tekens je setje basisbehoeften aanpassen als je je zin niet krijgt. Er is niks over vastgelegd en het is ook niet mogelijk om er iets over vast te leggen, het blijft bij persoonlijke smaak en voorkeur.
De Nederlandse paarden zijn gemiddeld te dik en lijden aan allerlei welvaartsziektes zoals insuline resistentie, cushing, hoefbevangenheid en nog meer van dergelijke aandoeningen. De voederfabrikanten moeten inspringen op een vraag uit de markt naar suikervrij, graanvrij, melassevrij, laagenergie voer omdat de gemiddelde paardeneigenaar te weinig kennis en kunde in huis heeft om een paard doelgericht te managen. Daarnaast sterft het van de hulpverleners die verschillende niet bestaande problemen moeten oplossen die door teveel 'liefde' en gebrek aan kennis zijn ontstaan.
En zo kan ik nog wel even doorgaan over welzijnproblemen die ik dan plaatselijk constateer en die gaan niet over te weinig ruwvoer (integendeel), paddockbeweging of sociaal contact.

Mijn 'wat?' Ging over het dikgedrukte stukje tekst in je opmerking:

maar ze weten alleen niet waar wetten voor bedoeld zijn en het dat bestuurlijk werkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:46

BoktVerlaten schreef:
DuoPenotti schreef:

of uurtje paddock van 10 x 10

Goeie vraag…. is daar ooit onderzoek naar gedaan?

En een tegenvraag….hoeveel paarden staan in de winter wel buiten in slechte omstandigheden (gebrek aan ruwvoer, nat, geen of slechte schuilstal)? En in de zomer zonder voldoende water en schaduw? Of een weilandje met prikkeldraad in wolvengebied….noem maar iets.

Dus behalve de eis dat paarden buiten komen, zou je ook eisen moeten stellen aan de omstandigheden….

En ik denk als je die allemaal gaat samen tellen, dat je met een heel gerust hart kan stellen dat er wel degelijk een sectorbreed welzijnsprobleem is.
De ogen daarvoor sluiten gaat ons niet helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:09

Gitana schreef:
Misschien als er vaker en beter op gehandhaafd wordt en hoge boetes worden uitgeschreven, worden mensen gestimuleerd om het zelf in de gaten te houden. Je kan het wel helemaal dichttimmeren met regels maar het is onmogelijk te bekijken of paarden in de winter wel drinkwater hebben. Eigenaren moeten er zelf meer aan willen gaan doen.
Ik hoorde laatst dat er bij een manege hier in de buurt (waar het al jaren heel slecht gesteld is met de paarden) een verbod is ingesteld voor ouders om de stallen in te gaan. Ook hoorde ik dat ouders nog maar eenmaal per maand/kwartaal (?) mee mogen kijken met de lessen. Dit is toch een grote rode vlag? Ik hoorde ook dat de waterleiding snachts dichtgedraaid wordt om te besparen. Hoe is daar nou op te handhaven?

Je hoorde...

Gitana

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:25

Ja ik hoorde, denk je dat ik bs schrijf? ik heb het ook met eigen ogen gezien afgelopen december en ik zou niet zomaar wat op internet gooien _O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:56

Ach, het kan ook vriezen he in de winter...
Dat ze wellicht daarom snachts het water afsloten :)*

En je schrijft toch echt dat je alles van horen zeggen hebt. Wel 3x
Mss moet je niet alles maar geloven wat men zo ff random de wereld in brengt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:57

Prima, verkeerd verwoord. Nee Popstra dit gebeurd in de zomer ook.
Ik ken deze plek al 14 jaar en weet er helaas genoeg van.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:10

Verouderde wettelijke minimums zijn natuurlijk de grond van het probleem. Dat is trouwens bij alle gezelschaps/veedieren zo, maar goed…
Is het nou verplicht 2 uur of 4 uur vrije beweging te geven (afhankelijk van de grootte van de stal/box ook nog?!) want ik zie beiden in dit topic voorbij komen?

24/7 binnen is ‘slecht’ en 24/7 in de blubber of zonder schuilplek is natuurlijk ook ‘slecht’.
Ik snap niet zo goed waarom die twee telkens loodrecht tegenover elkaar worden gezet?

Absoluut moeten stallen zich aanpassen op wat goed is voor algemeen paardenwelzijn. Ik kan hier al twee maneges noemen waar paarden niet buiten staan ‘s winters, tenzij je ze zelf een kwartiertje in de paddock zet (kan je raden dat dat met 2 paddocks om 18u ‘s avonds niet genoeg is…) of je moet bijbetalen zodat het paard 45 minuten in de molen mag. 8)7
Ik kies er dus voor om mijn paard niet daar te stallen en wat verder te gaan…

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:10

Mensen mogen van mij eerst eens goed nadenken, voordat ze aan welk dier dan ook beginnen. We leven in een enorme 'ikke ikke ikke' maatschappij.

Ik erger me kapot aan mensen, die aan een hond, een konijn of een paard beginnen en ojee, als ze geld gaan kosten, of teveel tijd of als ze ziek worden (en je kunt er niet meer op rijden, etc) of als ze er helemaal geen zin meer in hebben :( .

Laat staan, als ze dat huisdier niet kunnen geven, wat ze nodig hebben. En bij paarden is dat toch écht- en je kunt er over blijven discussiëren := - ruimte, vrije beweging, sociaal contact, dus soortgenoten, voldoende ruwvoer over de gehele dag/nacht, beschutting, passend tuig, een bekapper, de tandarts, enz.... én ze kosten dus nou eenmaal véél geld (en tijd). Wees eens verstandig en laat je egoïsme hierin niet leiden, als je hieraan niet kunt voldoen.

En daarin ben ik vrij kort en krachtig. En ja, daar zal ik ongetwijfeld types mee beledigen, maar van mij mag er héél wat verbeteren aan het paardenwelzijn in NL. En dat trek ik meteen door naar andere (huis)dieren. Dieren hebben geen stem, dus tja.... hoe meer mensen dat gaan inzien en uitdragen, dat we sommige zaken eigenlijk niet meer moeten tolereren, hoe beter.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:14

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:18

Twiggy2008 schreef:
Mensen mogen van mij eerst eens goed nadenken, voordat ze aan welk dier dan ook beginnen. We leven in een enorme 'ikke ikke ikke' maatschappij.

Ik erger me kapot aan mensen, die aan een hond, een konijn of een paard beginnen en ojee, als ze geld gaan kosten, of teveel tijd of als ze ziek worden (en je kunt er niet meer op rijden, etc) of als ze er helemaal geen zin meer in hebben :( .

Laat staan, als ze dat huisdier niet kunnen geven, wat ze nodig hebben. En bij paarden is dat toch écht- en je kunt er over blijven discussiëren := - ruimte, vrije beweging, sociaal contact, dus soortgenoten, voldoende ruwvoer over de gehele dag/nacht, beschutting, passend tuig, een bekapper, de tandarts, enz.... én ze kosten dus nou eenmaal véél geld (en tijd). Wees eens verstandig en laat je egoïsme hierin niet leiden, als je hieraan niet kunt voldoen.

En daarin ben ik vrij kort en krachtig. En ja, daar zal ik ongetwijfeld types mee beledigen, maar van mij mag er héél wat verbeteren aan het paardenwelzijn in NL. En dat trek ik meteen door naar andere (huis)dieren. Dieren hebben geen stem, dus tja.... hoe meer mensen dat gaan inzien en uitdragen, dat we sommige zaken eigenlijk niet meer moeten tolereren, hoe beter.

En amen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:20

Asciugamano schreef:
O, die extremisten weer met hun leugens:
https://www.instagram.com/p/CslfUulo7vw ... BiNWFlZA==

Ik kan nu niet zeggen dat ik heel vrolijk wordt van de tuigpaardenwereld en al hun hulpstukken. Vreselijk benauwd krijg ik het van hoe die dieren voorgesteld worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:21

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:27

Volgens mij hebben die paarden zo'n enorme wil om te lopen, dat je al snel hebt dat ze een keer omhoog komen bij halthouden of zo. En ook hulpen willen negeren en zo het bit groter inkomt.
Vroegah op een handelstal waar ik reed eens een hackney tijdelijk gehad voor een zieke eigenaar die ze normaal aan huis had en tijdelijk daar plaatste
Optuigen deden ze braaf, (geen opzet of staartding) maar zo gauw ze wisten dat ze mochten lopen, waauw, wat een pit.
Ik geef toe dat ik er verder geen ervaring mee heb, maar denk dat dit best wel standaard is.

Maar.... die opzet teugel, nee kan daar niets mee. Bij een harddraver begrijp ik het nog, bij tuigers niet.
Die staartbeugel vraag ik als leek, is dat naar dan?

Voor de rest zeg ik, veel momentopnames. Van paarden die graag willen lopen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:36

Gaat het om een foto? Grote kans dat het een bewerkte foto is, of een 'gelukje' van een heel ongelukkig moment. Dat zien we toch al jaren, 1 slechte foto en taaadaaaa, die ene foto moet dan de hele sport voorstellen. Deze leugens en stemmingmakerij zien we al jaren en gaat nergens over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:49

_San87_ schreef:
Asciugamano schreef:
O, die extremisten weer met hun leugens:
https://www.instagram.com/p/CslfUulo7vw ... BiNWFlZA==

Ik kan nu niet zeggen dat ik heel vrolijk wordt van de tuigpaardenwereld en al hun hulpstukken. Vreselijk benauwd krijg ik het van hoe die dieren voorgesteld worden.

Ben het deels met San eens.

EN het bericht van Dier en recht is absolute bullshit.

De kenmerken die ze benoemen als absolute kenmerken van ongemak bestaan wel maar mogen NOOIT zo los van elkaar gebruikt worden om conclusies te trekken. Daar is gewoon serieus onderzoek naar gedaan. Als je van een hele waslijst aan kenmerken er minimaal 6(?) ziet kun je aan gaan nemen dat er iets aan de hand is.
En situatie beoordelen (veroordelen) aan de van 4 foto's met losse elementen is belachelijk.

Daarbij brengen ze noga; wat feiten die geen feiten zijn. Teugeldruk etc. Of het steigeren door een vaststaande oorzaak. De te lange hoeven }:0

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik deze tak een bijzonder warm hart toedraag. Maar dat is omdat ik er IRL niet bepaald blij van wordt. Tegelijk heb ik ook echt andere tuigaarden sport gezien. Met name van het tuigpaarden promotie team toendertijd.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-05-23 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:52

De strakke opzetteugels zijn wel op alle foto's een feit en een bekend verschijnsel, helaas. De rest ben ik niet bijster van onder de indruk qua tekst van dierenrecht. Het paard dat vanwege teugeldruk op opgekruld zou lopen heeft een slappe kinketting en een stang die vrijwel gelijk loopt met de mond. Het paard is inderdaad opgekruld, maar dat is bij tuigers niet per se een afgedwongen probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:57

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Ben het deels met San eens.

EN het bericht van Dier en recht is absolute bullshit.

De kenmerken die ze benoemen als absolute kenmerken van ongemak bestaan wel maar mogen NOOIT zo los van elkaar gebruikt worden om conclusies te trekken. Daar is gewoon serieus onderzoek naar gedaan. Als je van een hele waslijst aan kenmerken er minimaal 6(?) ziet kun je aan gaan nemen dat er iets aan de hand is.
En situatie beoordelen (veroordelen) aan de van 4 foto's met losse elementen is belachelijk.

Daarbij brengen ze noga; wat feiten die geen feiten zijn. Teugeldruk etc. Of het steigeren door een vaststaande oorzaak. De te lange hoeven }:0

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik deze tak een bijzonder warm hart toedraag. Maar dat is omdat ik er IRL niet bepaald blij van wordt. Tegelijk heb ik ook echt andere tuigaarden sport gezien. Met name van het tuigpaarden promotie team toendertijd.

Die foto's zijn inderdaad momentopnamen waar je weinig over kunt zeggen.

Mijn opmerking was naar de tuigpaarsport in het algemeen. Ik heb in de jaren meer dan genoeg wedstrijden bezocht waar ik gewoon niet vrolijk werd van wat ik zag.

De eerste en de laatste foto uit dat bericht zijn meer regel dan uitzondering tijdens de wedstrijden. Ik word daar niet blij van.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:02

BoktVerlaten schreef:
Je hebt gelijk hoor, mijn hoofd is het met je eens…..
Ik denk dat veel mensen ook hun paard wegdoen nu omdat het te duur wordt. Vooral oudere en geblesseerde paarden zie je nu aangeboden worden.

Paarden houden is gewoon een enorm privilege.

Dat deden ze vroeger stukken beter: een paard wat kapot was of te oud om te verkopen ging gewoon naar de slacht.
Vroeger was het inderdaad een privilege of je was agrariër maar dat waren vaak wel mensen die iets meer kaas gegeten hadden van paarden.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:08

Veronica2 schreef:
Gaat het om een foto? Grote kans dat het een bewerkte foto is, of een 'gelukje' van een heel ongelukkig moment. Dat zien we toch al jaren, 1 slechte foto en taaadaaaa, die ene foto moet dan de hele sport voorstellen. Deze leugens en stemmingmakerij zien we al jaren en gaat nergens over.

Die zijn er wel heel veel hoor, in de aangespannen sport... En die opzetteugel is er nu eenmaal, dat is al jaren enigszins omstreden, ook binnen de paardenwereld zelf.

Ik vond het vroeger altijd wel spectaculair en ging vaak naar het paardenspektakel Beekbergen, maar sinds ik iets meer oog voor paardenwelzijn heb word ik er echt niet vrolijk van. Zou er nu nooit meer heen gaan.

Ik snap best dat er dierenactivisten zijn die overdrijven maar het kan ook een frisse blik zijn op iets wat we zelf niet meer zien. Een beetje kritisch naar jezelf kijken als sport kan echt geen kwaad.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:51

Ik verbaas mij structureel over paardenwelzijn en pensionstallen. Het lijkt alsof de een na de ander stopt en als ze niet stoppen dan is het (voer) beleid wel waardeloos.

Wat heb ik gezien:

> Kletsnatte paddocks, tot de knieën in de drap. Lees: rotstraal (eigen ervaring) Kan gewoon, uitglijdende paarden, kan ook gewoon.

> Kleine bundeltjes eten, waardoor ze uren zonder staan. Dierenarts zegt: elke 3/4 uur minimaal eten. Stallen waar ik ben gaan kijken, stonden ze uren zonder, mijn paard hapt dat in nog geen 10 minuten weg. Maar door het tekort aan stallen blijven dit soort stallen bestaan. ( ik ga hier dus niet heen)

> Stallen met lege hooiruiven (eigen ervaring), wordt pas dag later gevuld waardoor ze +5 uur zonder eten staan , kan ook maar allemaal. Of een kwaliteit hooi waarbij de paarden 3-5 dagen niet eten; wordt ook niet vervangen. Lees: risico op maagzweren. Kan ook gewoon, niemand die inspecteert.

> Stallen waar letterlijk meerdere paarden maagzweren krijgen, waarvan de eigenaar niet bedenkt goh misschien moet ik eens wat meer gaan voeren

> Stallen waar ze 2-3 uur buiten staan; mijn paard komt omhoog bij zo veel uren opgehokt

> Stallen waar de paarden op kaal gras staan, vervolgens de een na de ander zandkoliek krijgt. Waarom wordt er niet bijgevoerd hier?! Waarom kan dit gewoon?

> Paddocks waar geen (amper) stroom op de draden staat, het ene paard de ander aanvalt omdat ze gewoon door de draden kunnen. Kan ook gewoon. Enige optie lijkt dat je zelf weg moet gaan. Ik snap niet waarom hier geen controle op is; waarom er geen regels komen.

Hoe kan het dat dit soort stallen blijven bestaan; hoe kan het dat niemand handhaaft want het slechte beleid leidt onnodig tot kosten.
En waarom lijk ik de enige te zijn die zich hier druk om maakt. Waarom zou je kosten gaan maken; terwijl de basis gewoon bagger is? En waarom is die basis zo slecht, waarom kunnen dit soort stallen niet aangesproken worden of is er geen keurmerk. Ik snap dit niet.

Leuk, een eigen paard. Gratis forse reistijd om je paard zorgeloos weg te zetten waar ze wel elke zoveel uur eten hebben. Ik snap niet dat zo weinig mensen zich hier druk over maken, waarom zou je duizenden euro's betalen voor maagzweren te behandelen terwijl de basis gewoon goed moet zijn en in dit geval niet is? Waarom is er niemand die ingrijpt.
Je kan zelf van stal switchen, voor zover er een betere keuze is want nergens lijkt het voerbeleid 100% op orde te zijn. En als het dat wel is, dan staan de paarden amper buiten, staan ze in kletsnatte paddocks of zijn er 0 voorzieningen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:10

Omdat er veel paarden gewoon gezond zijn zonder al die eisen en het de eigenaren dus tevreden zijn. Op de stallen waar 2 of 3 paarden maagzweren krijgen staan er vaak meer dan 20 tegenover die dat niet krijgen.

Rotstraal en uitglijdende paarden kan ook gewoon op de wei. Sterker nog, die van mij stond eerder met minder weidegang altijd rotstraal vrij en sinds ze meer op de (in de herfst nogal natte) weide staat hebben we veel meer hoef ellende.

Oprechte vraag: zou een dierenarts blind kunnen beoordelen of een paard een weide- of stalpaard is, puur door de algehele gezondheid te peilen?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:24

Miss_Mii21 schreef:
Ik verbaas mij structureel over paardenwelzijn en pensionstallen. Het lijkt alsof de een na de ander stopt en als ze niet stoppen dan is het (voer) beleid wel waardeloos.

Wat heb ik gezien:

> Kletsnatte paddocks, tot de knieën in de drap. Lees: rotstraal (eigen ervaring) Kan gewoon, uitglijdende paarden, kan ook gewoon.

> Kleine bundeltjes eten, waardoor ze uren zonder staan. Dierenarts zegt: elke 3/4 uur minimaal eten. Stallen waar ik ben gaan kijken, stonden ze uren zonder, mijn paard hapt dat in nog geen 10 minuten weg. Maar door het tekort aan stallen blijven dit soort stallen bestaan. ( ik ga hier dus niet heen)

> Stallen met lege hooiruiven (eigen ervaring), wordt pas dag later gevuld waardoor ze +5 uur zonder eten staan , kan ook maar allemaal. Of een kwaliteit hooi waarbij de paarden 3-5 dagen niet eten; wordt ook niet vervangen. Lees: risico op maagzweren. Kan ook gewoon, niemand die inspecteert.

> Stallen waar letterlijk meerdere paarden maagzweren krijgen, waarvan de eigenaar niet bedenkt goh misschien moet ik eens wat meer gaan voeren

> Stallen waar ze 2-3 uur buiten staan; mijn paard komt omhoog bij zo veel uren opgehokt

> Stallen waar de paarden op kaal gras staan, vervolgens de een na de ander zandkoliek krijgt. Waarom wordt er niet bijgevoerd hier?! Waarom kan dit gewoon?

> Paddocks waar geen (amper) stroom op de draden staat, het ene paard de ander aanvalt omdat ze gewoon door de draden kunnen. Kan ook gewoon. Enige optie lijkt dat je zelf weg moet gaan. Ik snap niet waarom hier geen controle op is; waarom er geen regels komen.

Hoe kan het dat dit soort stallen blijven bestaan; hoe kan het dat niemand handhaaft want het slechte beleid leidt onnodig tot kosten.
En waarom lijk ik de enige te zijn die zich hier druk om maakt. Waarom zou je kosten gaan maken; terwijl de basis gewoon bagger is? En waarom is die basis zo slecht, waarom kunnen dit soort stallen niet aangesproken worden of is er geen keurmerk. Ik snap dit niet.

Leuk, een eigen paard. Gratis forse reistijd om je paard zorgeloos weg te zetten waar ze wel elke zoveel uur eten hebben. Ik snap niet dat zo weinig mensen zich hier druk over maken, waarom zou je duizenden euro's betalen voor maagzweren te behandelen terwijl de basis gewoon goed moet zijn en in dit geval niet is? Waarom is er niemand die ingrijpt.
Je kan zelf van stal switchen, voor zover er een betere keuze is want nergens lijkt het voerbeleid 100% op orde te zijn. En als het dat wel is, dan staan de paarden amper buiten, staan ze in kletsnatte paddocks of zijn er 0 voorzieningen.

Je bent echt niet de enige die wel eisen stelt aan een pensionstal hoor! En gelukkig zijn er wel goede pensionstallen maar dan moet je wel op de professionele stallen zijn. Maar zolang mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn er stallen met slecht voerbeleid en slecht onderhoud etc

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:33

Nou, ook stallen waar je 480/maand betaald zijn niet bepaald paardwaardig is mijn ervaring. :o

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:32

Miss_Mii21 schreef:

Beetje kort door de bocht, om alle pensionstallen slecht te bestempelen. Ken jij alle pensionstallen in Nederland?
Ik kom in een pensionstal in Zwaanshoek, waar dit allemaal op orde is. Mensen moeten zelf het voer voor hun paard neerzetten. Paarden staan de hele dag buiten met voldoende hooi. Nu staan ze dag en nacht buiten. Ook op stal de hele dag door hooi. In de winter zijn de paddocks wel nat, maar dat hou je niet tegen. Er zijn genoeg goede pensionstallen, maar waarschijnlijk niet bij jou in de buurt. Je kan ze zelfs ook aangeven bij een organisatie, dat er controle moet komen. Heb je dat zelf ook al gedaan en wat was de uitkomst?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:07

Tis inderdaad zo moeilijk om een stal te vinden waar het gewoon goed is.. Ik ben al zolang op zoek. Ik had 1 gevonden, maar die was al heel snel gereserveerd.
Gelukkig heb ik de optie om te gaan verhuizen en ze in eigen beheer te hebben. Ik moet er veel voor inleveren, maar ik heb er ook veel voor over.

En waarom zegt niemand iets? Veel mensen durven er niet tegenin te gaan, of durven het gesprek niet te openen, ontkennen de problemen.
Ik ben er wel tegenin gegaan en heb erover gepraat, heb zelfs gezegd dat ik GRAAG meer betaal als ze dan gewoon genoeg te eten krijgen.
Nog steeds gebeurd er niks! Soms lijkt het wel alsof ze het leuk vinden om de paarden te weinig te vreten te geven.. Dan maar eigen hooi inkopen..

En over die maagzweren, die symptomen zijn heel vaak helemaal niet te zien. Of worden niet gezien door eigenaren. Eigenaren gaan er naar mijn idee al snel vanuit dat er goed met hun paard omgegaan wordt, maar dat weet je niet als je maar 1x in de 2 dagen een paar uurtjes aanwezig bent.