Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:23

Ooooh nu snap ik het.
Ik dacht dat je het over een persoon had :D

Maar je kunt je paarden binnen zetten he. Niet heel diervriendelijk, vind ik ook! Maar de optie is er.
Ik kies er voor om een (relatief klein) risico te nemen en ze gewoon dag en nacht buiten te laten staan.

Het is echt een heeeeel klein risico dat jouw paarden iets overkomt door de wolf.
Er zijn nu eenmaal risico's in het leven. Als mijn paarden (ik zeg paarden, maar het gaat om een paard en een shet) iets overkomt, wat niet ondenkbaar is bij de shet voornamelijk, dan zou ik dat verschrikkelijk vinden.
Maar ik neem het risico omdat ik denk dat het een heel klein risico is en geen consessies wil doen in hun leefomgeving. Als de wolf wel weer gespot wordt en ik krijg het alsnog benauwd, dan sluit ik ze op.
Maar zit overigens niet meer in de wolvengroepen, dus wellicht gaat het allemaal langs me heen als ie in de omgeving is.

edit;
Ik zie nu je laatste reactie, laat het denigrerende toontje maar weg.
Ik heb niet elke reactie minitieus doorgespit, dus had de huppel gemist.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:29

Dus 24/7 binnen?
Er zijn al paarden door draden gejaagd overdag.
Er zijn diverse schapen gedood overdag.

En ik maar denken dat we juist van dat 24/7 ophokken af willen.
En jij vind dat risico klein. Ik niet.

Op je edit
Ja in een topic kun je meeuwen flatsen droppen. Nette forummers lezen een topic.
Juist dat niet doen en dan zeggen ik begrijp het niet is denigrerend.
En je vroeg zelf om uitleg ook nog..
:n
Niet snel goed bij jou of wel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:32

DuoPenotti schreef:
Hc
Ja ik besluit op de openbare weg te komen. Openbaar!
Die wolf komt op mijn! Land
Waar ik mijn dieren niet kan! Beschermen. Want we mogen geen dierentuin omheining maken. We worden aanbevolen een omheining neer te zetten van 120 waar een chiwauwa nog over huppelt.

Mijn land waar mijn dieren niet veilig zijn. En het ook niet voor ze kan maken.

Dus je vergelijkt, zoals steeds in dit topic het geval is, appels met peren.
Bij gebrek aan argument word slacht openbare weg enz maar gebruikt :n

Jammer dat je de vergelijkingen met jouw ander risicobeslissingen niet wil begrijpen.

Bliksem, hagel en ander noodweer, natuurgeweld, komt ook op jouw land. De wolf is ook natuur. Was al minstens 30 jaar* helder dat het een kwestie van tijd zou zijn voor deze deel van de NL natuur zou zijn. Allemaal JOUW verantwoordelijkheid om jouw dieren tegen te beschermen. Binnen de wet.

* Een ieder die sindsdien bij dieren buiten houden geen rekening mee gehouden heeft kan eigenlijk slecht informeren verweten worden.
Dat is met de vos wel geaccepteerd gezond verstand.

Tja en weldoorvoede huispoezen versus vogeltjes... :x
Nee, is niet anders voor die vogeltjes waar poeslief nota bene mee spéélt.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:35

Huertecilla schreef:
Isapaardje schreef:
Niemand wil moedwillig zijn dier laten vermoorden door een wolf lijkt mij.

en daar gáán we weer met ´vermoorden´.
Een wolf doodt om te overleven, Een mens die een wolf schiet moord wel.

Overingens is hier in Spanje afgelopen weekeinde een vrouw gedood door een verwilderde hond. Moest doodgeschoten worden om bij het kadaver te kunnen komen. ........

Sorry HC,
maar als je een stoffelijk overschot van een vrouw omschrijft als "kadaver", dan vind ik je ongelooflijk respectloos.

Je wolvenliefde gaat in mijn ogen de fatsoensnormen erg ver voorbij.
Ik heb je voor bovenstaand bericht getemd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:37

DuoPenotti schreef:
Dus 24/7 binnen?
Er zijn al paarden door draden gejaagd overdag.
Er zijn diverse schapen gedood overdag.

En ik maar denken dat we juist van dat 24/7 ophokken af willen.
En jij vind dat risico klein. Ik niet.

Op je edit
Ja in een topic kun je meeuwen flatsen droppen. Nette forummers lezen een topic.
Juist dat niet doen en dan zeggen ik begrijp het niet is denigrerend.
En je vroeg zelf om uitleg ook nog..
:n
Niet snel goed bij jou of wel?

Nogmaals; doe eens kalm.

Heb het hele topic gelezen, volg het al sinds het begin. Alleen jouw reacties vind ik niet altijd goed leesbaar, dus heb blijkbaar iets niet goed begrepen. Kan, lijkt me.

Ja 24/7 opsluiten is een optie. Ik zou er niet mee kunnen leven, maar als jij geen enkel risico wilt lopen, dan is het een optie idd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:39

hoefnageltje schreef:
Sorry HC,
maar als je een stoffelijk overschot van een vrouw omschrijft als "kadaver", dan vind ik je ongelooflijk respectloos.

Kadaver is gewoon een synoniem voor dood lichaam.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:39

Maar hagel/onweer kun je niet beheren. Een wolf die hier al meer dan 100 jaar niet was wel. En het mag ook nog eens!

Wolven die te dicht in gewoond gebied komen mogen bejaagd worden. Wolven die vee doden mogen gedood worden. Nu al!

Het is een keuze van Nederland dat niet te doen.

Dus nee je vergelijk was dus echt appels met peren.
Jammer dat je dat niet wilt begrijpen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:42

Lies oh nu schrijf ik weer niet duidelijk en moet ik weer kalm doen... Zie je ook in hoe jij zelf triggert door je opmerkingen, niet te lezen en dan de schuld op mij schuiven...

Ik gaf eerder al aan klaar met je te zijn in dit topic.. Nu echt

hoefnageltje

lies schreef:
hoefnageltje schreef:
Sorry HC,

Kadaver is gewoon een synoniem voor dood lichaam.

Bij mensen spreekt men van een stoffelijk overschot.
Bij dieren spreekt men van kadavers.

(in elk geval in Nederland, ik kan me niet voorstellen dat België daar van afwijkt, over het algemeen is de Vlaamse taal nog beleefder dan de Nederlandse taal)_

hoefnageltje

.
Laatst bijgewerkt door hoefnageltje op 28-02-23 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:43

hoefnageltje schreef:
Sorry HC,

...hoppa ´respect´weer en dan nog op grond van onvoldoende woordkennis, persoonlijk worden en totaal de plank mis slaan over ´wolvenliefde´.

Ik weet niet hoe vaak ik dat moet schrijven; waarschijnlijk een geval van niet wíllen lezen.
Nóg maar een keer:
Ik heb totaal geen moeite met afschot van probleemdieren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:52

hoefnageltje schreef:

(in elk geval in Nederland, ik kan me niet voorstellen dat België daar van afwijkt, over het algemeen is de Vlaamse taal nog beleefder dan de Nederlandse taal)_

Hmm ja je hebt gelijk.
Toch zie ik het niet als (bewust) respectloos en zie ook geen wolvenliefhebber in HC. Denk overigens dat niemand hier een echte wolvenliefhebber is. Meer dat sommige mensen begrijpen dat het iets complexer ligt dan alles maar gewoon afschieten.

DuoPenotti schreef:
Lies oh nu schrijf ik weer niet duidelijk en moet ik weer kalm doen... Zie je ook in hoe jij zelf triggert door je opmerkingen, niet te lezen en dan de schuld op mij schuiven...

Ik gaf eerder al aan klaar met je te zijn in dit topic.. Nu echt

Makkelijk afhaken, zeggen dat je klaar met iemand bent, als je geen weerwoord meer hebt.
Prima hoor.

tienus63

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:01

Wat mij gisteren opviel in de docu op Rtvoost over de wolf, is dat een deskundige zei dat een zwervende wolf plek op zoekt om zich te vestigen die vergelijkbaar is met de plek waar die is opgegroeid en de manier van jagen en prooien waar die mee is opgegroeid.

Ik vat die opmerking op als de ellende die nu in Zuidwest Drenthe gaande is, wordt alleen maar groter en zal zich uitbreiden naar andere landbouwgebieden.
De jongen hebben geen vrees voor bebouwing en mensen en hebben geleerd landbouwhuisdieren aan te vallen en stallen in te gaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:02

lies schreef:
hoefnageltje schreef:

Hmm ja je hebt gelijk.
Toch zie ik het niet als (bewust) respectloos en zie ook geen wolvenliefhebber in HC. Denk overigens dat niemand hier een echte wolvenliefhebber is. Meer dat sommige mensen begrijpen dat het iets complexer ligt dan alles maar gewoon afschieten.

Eens met Lies, en ik hoop niet dat HC geband wordt of wat ook, ik moest er wel even om gniffelen, kadaver, als in: de mens is ook maar een dier after all.
HC’s nuchtere kijk op zaken is misschien uitdagend, maar ook een belangrijk onderdeel vh gesprek. Omdat we idd gewoon met wolven te maken hebben en dat dweil je niet even weg door te zeggen we gaan 150 jaar terug in de tijd, alles afschieten.
Gaat niet gebeuren.

Hoe triest het ook is als er in bepaalde gebieden vee wordt doodgebeten en naar die specifieke situaties zal naar mijn verwachting wel gekeken worden. Over het algemeen merken we helemaal niet zoveel van de wolf. Het is gewoon een wild dier die doorgaans een verborgen leven leidt of nastreeft te leiden.

Popstra

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:26

DP negeer die vervelende zuigerts lekker joh.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:27

Duopenotti ik heb dit topic doorgelezen, maar wat kom jij enorm opgefokt over zeg.
Zulke felle reacties en soms ook op denigrerende toon. En totaal niet kunnen inleven in mensen met een ander standpunt.

Ik vind dat HC een nuchtere kijk heeft op het wolf verhaal.
Ik vind het geweldig dat de wolf in ons land is. Ja, hij verscheurt dieren, dat gaat zo in de natuur. Het zou mooi zijn als hij de juiste dieren verscheurt en dat er daardoor geen zwijnen of herten meer afgeschoten hoeven worden, maar dat er wat meer natuurlijk evenwicht komt. Een gebied als de kroondomeinen, waar ik ook een wolf tegenkwam tijdens het hardlopen, daar past hij prima.

Ik begrijp ook dat mensen bang zijn dat hun dieren gegrepen worden. Dat het heel vervelend is dat je nu een andere omheining moet plaatsen of je dieren 's nachts binnen moet zetten.
Dat ze op plekken zijn waar ze eigenlijk niet passen.

Het verhaal heeft twee kanten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:40

Dat inleven gaat 2 kanten op.
Richting mij of andere bezorgde eigenaren is het er ook niet.

Met argumenten komen die niets met wolven te maken hebben omdat de argumenten op zijn. Een topic niet door lezen maar wel wijzen.

Ja dan zijn mijn reacties heel normaal.
Popstra schreef:
DP negeer die vervelende zuigerts lekker joh.

Ja dat moet ik eens gaan doen.
Ze doen het er om.
Lachen zich kapot om de zorgen van een ander. En hun zogenaamde dierenliefde is meteen duidelijk.
Neppe vega's

Dit topic zet ik nu op kruisje
Niet omdat geen argumenten meer heb, maar tegen domme stomme opmerkingen niet te discussiëren valt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:46

Marigold schreef:
Het is gewoon een wild dier die doorgaans een verborgen leven leidt of nastreeft te leiden.

Maar dat is nu net het probleem in Nederland. Dit wilde dier kan zijn natuurlijke leefwijze niet volgen hier.
Mijn eigen omgeving was de eerste dertig jaar van mijn leven eventueel nog een geschikt gebied geweest. Ik kon destijds gerust een uur in de omgeving spelen, wandelen of paardrijden zonder iemand tegen te komen. De tweede dertig jaar werd het rap drukker. En de afgelopen tien jaar, kan ik geen kwartier meer lopen zonder meerdere mensen tegen te komen. Op zondag is het zelfs filelopen hier.

Wolven worden dan ook heel regelmatig gezien. Alleen ikzelf ben er nog geen tegengekomen.

Willen de dieren (Alle in het wild levende dieren) een normaal leven kunnen leiden, dan moeten we vrijwel alle natuurgebieden afsluiten. Dat is een keuze maar ik weet niet of het wenselijk wordt gevonden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:52

Ik snap het felle van DP wel..
Overal lees je hetzelfde. Zet een goede omheining, dieren snachts binnen.
Maar inmiddels is het al zo ver dat er overdag aanvallen zijn van wolven. Dus snachts ophokken is al niet meer voldoende. Betere en hogere hekwerken kunnen en mogen niet altijd, daarnaast is het een financiële kwestie. Niet iedereen heeft een dikke portemonnee.
Hoe ver gaat het komen? Kunnen onze kinderen dadelijk nog wel veilig buiten spelen? Alle weidedieren weg?
Roepen met het Roodkapje syndroom is echt heel naïef, escaleren gaat het,dat doet het nu al..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:53

DuoPenotti schreef:
Ja die anti boer redenatie lees je steeds.
Ook op fb. Is meer iets van heb geen normale argumenten dus strooi met wat doms.

Als mensen iets niet kunnen bevatten maken ze een theorie die ze zelf wel kunnen snappen. Zo ontstaan conspiracy theorieën.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:16

Dat is niet waar DP. Er is, zoals jij ook weet, ook een topic (inmiddels geweest?) waarin nagedacht wordt over wat voor omheiningen, heggen ed je kunt inzetten om je erf zo wolfwerend mogelijk te maken. Daar werd serieus meegedacht, ook door mensen die op dat moment geen dieren aan huis hadden.

Jouw eigen toon, en de manier waarop je praat over "4 hoog" en "stedelingen" etc, creëert zelf dat mensen geen zin meer hebben om jou serieus te nemen. Jij creërt continu het "wij tegen zij", iets wat totaal niet nodig is. Maar je blijft maar in je harde verwijten, zonder je eigen verantwoordelijkheden te nemen.
Ik heb dit, en het andere topic, grondig gelezen. En het merendeel in het uitgebreide topic WEIGERT ook maar íets aan zijn omheining te doen. Ondanks voorlichtingsfilmpjes (ook in dat topic), hoe je je bestaande omheining zo wolfwerend mogelijk kunt maken.

Je reageert nooit op de echt kritische opmerkingen.
Als HC aangeeft, terecht, dat het al 30 jaar bekend is dat de wolf eraan kwam, en dat je je er dus willens en wetens niet op voorbereid hebt, of je niet goed hebt laten informeren, waarom negeer je die opmerking dan?

De mens ervaart consequenties van zijn gedrag: als men vroeger niet structureel de wolf vergiftigd had, dan zou de wolf nu meer aas eten, en dus minder slachtoffers maken. Wie zijn verantwoordelijkheid is het dan?
De wolf vertrouwd geen aas en eet alleen wat hij zelf gevangen heeft. Verwijt je hem dat goed ontwikkelde overlevingsinstinct?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:47

Ik heb ook heel veel moeite met de toon van Dp hier
Maar ik vermoed dat ze ontzettend angstig is en dat ze daarom te ver gaat in de reacties.

Ik vind het ook wel eens spannend, de wolven wandelen hier gewoon langs, maar de kans is miniem. Er zijn andere zaken waar ik me veel meer zorgen over kan maken. Van koliek tot hoefbevangenheid tot een dom ongeluk in de wei.
Je ziet het ook hier op bokt. Ladingen mensen die hun paard aan allerlei verdrietige dingen verliezen, niemand aan de wolf. En dat gaat vast een keer wel gebeuren, want het is een risico wat erbij is gekomen.

Ik heb besloten me niets meer aan te trekken van de opmerkingen dat ik er geen verstand van heb omdat ik in Amsterdam woon.
Alsof m'n dier minder kans heeft aangevallen te worden omdat haar "baasje" een uur verderop woont.

Ben het ook er met HC eens.

We weten dit al zo lang, zowel dat de wolf terug zou gaan komen als dat we ons als mens iets meer moeten inschikken naar de natuur en wat minder alles naar onze hand kunnen zetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:59

Ik denk we allemaal hetzelfde willen, namelijk dat het wolven bestand gereguleerd word en dat is ook in de wolf zijn belang.
Berichten van dood gereden wolven omdat het hier gewoon te druk is zijn immers ook niet fijn.
Net zoals de dagelijkse slachtpartijen die in Drenthe en omgeving plaats vinden. Het loopt daar uit de hand en dat gaat niet over enkele schaapjes per week. Mensen zijn daar terecht angstig.
Dat nieuws zie je niet want dat tonen ze niet.

En om steeds dezelfde reacties te krijgen dat het stomme boeren zijn die hun beesten maar beter moeten beschermen getuigd ook niet van een medeleven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:45

Ja, ik begrijp de angst tot een zekere hoogte. Logisch ook, ik zit in precies dezelfde situatie als de meesten hier. En toch ben ik niet zo bang dat het mijn paarden overkomt en laat ik ze 24/7 buiten.
Ik probeer wat nuance in de discussie te brengen, vind namelijk de angst overtrokken en vind het wat hypocriet dat die schapen er steeds bij gesleept worden, door mensen die helemaal geen schapen hebben en het verder wel prima vinden dat er 500000 schapen per dag worden geslacht.

Als je wel schapenboer/fokker/houder bent, dan begrijp ik volledig je angst, want voor hen is er WEL een reëel gevaar. Alsnog zijn daar wel regelingen voor, die gelijk afgeschoten worden, als; helpt niet/werkt niet/kan niet. Probeer het in ieder geval? Je kunt er subsidie voor krijgen. Wat hartstikke schappelijk is, want normaal gesproken valt zoiets wel onder ondernemersrisico, lijkt me. Ik zie hier in de omgeving schapen achter een 50cm hoog netje staan. Dat zijn sitting ducks. Moet ik dan medelijden met die schapenboer hebben als zijn schapen worden verscheurd, terwijl hij verzaakt zijn dieren te beschermen (wat hij overigens wel wettelijk verplicht is)?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:46

Ik ben niet pro of anti wolf.
De slacht partijen in bv Drenthe, daar moet gewoon wat gebeuren om het te minderen. Stoppen gaat nooit 100% lukken.

Maar we moeten stoppen met elkaar aan te vallen op elkaars visie/mening. Iedereen heeft recht op hun eigen mening.
En ik kan me echt wel voorstellen dat als je in het gebied zit je word geleid door angst.

Popstra dat is soms ook lastig om iemand niet te veroordelen.
Als ik hier kijk, hier hebben we nog geen wolf, maar dat is een kwestie van tijd.
Maar als die hier plots opduikt dan is het een walhalla met onwijs veel makkelijke prooien. Schapen op weilanden met een enkel stroomdraadje.
Totaal geen geschikte afrastering. En omdat het afwachten is, waarom dat niet op voorhand het in orde maken?
Kijk het is onwijs zielig voor de dieren die de dupe zijn, maar in dat geval is het voor die boer wel een gevalletje "dat had je voor kunnen wezen". Snap je wat ik bedoel?
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 01-03-23 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt