[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:16

Eerlijk gezegd, hoe meer ik dit filmpje bekijk, hoe straffer ik het vind dat die ruiter aanrijdt naar zo'n smalle doorgang. Hij wist ongetwijfeld dat zijn paard dit zou kunnen én zou doen. Hij is duidelijk ook een heel goede ruiter. Maar toch ...

Ik vind het er sowieso erg gevaarlijk uit zien om daar over het hek te springen. Zelfs als die tweede persoon gewoon blijven staan was, vond ik het gevaarlijk ten opzichte van de persoon die op het hek zit.

Dat de ruiter gefrustreerd moet geweest zijn, kan ik weliswaar wel begrijpen. Maar het risico dat hij nam, was duidelijk veel te groot.
Nog een geluk dat geen van beide activisten ernstig verwond is geraakt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:19

Marilu schreef:
Eerlijk gezegd, hoe meer ik dit filmpje bekijk, hoe straffer ik het vind dat die ruiter aanrijdt naar zo'n smalle doorgang. Hij wist ongetwijfeld dat zijn paard dit zou kunnen én zou doen. Hij is duidelijk ook een heel goede ruiter. Maar toch ...

Ik vind het er sowieso erg gevaarlijk uit zien om daar over het hek te springen. Zelfs als die tweede persoon gewoon blijven staan was, vond ik het gevaarlijk ten opzichte van de persoon die op het hek zit.

Dat de ruiter gefrustreerd moet geweest zijn, kan ik weliswaar wel begrijpen. Maar het risico dat hij nam, was duidelijk veel te groot.
Nog een geluk dat geen van beide activisten ernstig verwond is geraakt.

Wat was het alternatief, de jacht afgelasten, terug rijden, discussie met iemand die haar huiswerk van te voren sowieso niet heeft gedaan? Ze had daar helemaal niets te zoeken punt.
Was ik gesprongen met mijn paard? Nee, ik was afgestapt en had mevrouw waarschijnlijk niet al te zachtzinnig aan de kant gezet en dan alsnog gesprongen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:19

Lusitana schreef:
Ibbel, mogelijk, want gewoonlijk wordt je niet gedwongen om te springen en zijn er alternatieven zoals het hek openen als iedereen voorbij is, en als de landeigenaar weet dat de jacht voorbij komt, iets datmet een slipjacht ZEKER het geval is, lijkt het mij raar dat een landeigenaar wel toestemming geeft om over het land te gaan en vervolgens hekken af gaat sluiten op deze manier Hangsloten zijn sowieso vrij zeldzaam op het platteland

Dat dus. Vandaar mijn aanname. Slipjachten worden uitgezet over terrein van eigenaren die dat goed vinden, en hekken hebben idd zelden een slot er op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:22

Worden dit soort jachten niet op privé gronden gedaan trouwens?

Dan is de vraag die ik me stel of deze activisten überhaupt toestemming hebben om er te zijn.

Als ik morgen op mijn weide kom en er zit iemand op mijn hek mag de hond eerst gaan kijken en ik kan garanderen dat dat meer schade op levert. Sinds de nieuwe wetgeving in België is dat ook nog ‘eigen risico’. Maar dat terzijde. Wat hebben Ze überhaupt te zoeken op privé grond ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:38

Wintu schreef:
fransje23 schreef:

We creëren van alles maar dat maakt het nog niet oke om een vos bewust te laten verscheuren door een meute honden en daar gezellig om te gaan lachen.

Waarom zou je een vos die overlast geeft niet gewoon kunnen schieten?

Bij mijn weten is het bejagen van een vos op deze manier in Engeland al sinds 2005 verboden door de zgn hunting act en wordt enkel nog de geur van een vos gebruikt, maar wordt niet daadwerkelijk een vos bejaagd.

Dat is de theorie en die is niet altijd gelijk aan de praktijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:44

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:48

Wintu

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:01

@fransje123, laten we het bij de jacht houden waar het om draait. Als jij op een paard zit, halen we er ook geen dierenmisghandelaars bij en vergelijken dat met jou, dus misschien dat gewoon niet doen.

Dit is de jacht waar het om gaat, jagen niet op vossen en is een jacht die al heel lang bestaat.
https://www.cottesmore-hunt.co.uk/chintro.html

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:05

Ayasha schreef:
Worden dit soort jachten niet op privé gronden gedaan trouwens?

Dan is de vraag die ik me stel of deze activisten überhaupt toestemming hebben om er te zijn.

Als ik morgen op mijn weide kom en er zit iemand op mijn hek mag de hond eerst gaan kijken en ik kan garanderen dat dat meer schade op levert. Sinds de nieuwe wetgeving in België is dat ook nog ‘eigen risico’. Maar dat terzijde. Wat hebben Ze überhaupt te zoeken op privé grond ?

Vossenjachtverenigingen vragen toestemming aan landeigenaren, maar er zijn soms ook stukken die van de staat zijn waar ze door gaan, en dietoestemminggaat gewoon via een landelijke jachtvergunning die de vereniging heeft volgens mij

De activisten mogen te voet overal komen Er is in Engeland namelijk een wet dat je niet de toegang op je land mag versperren voor wandleaars en veel boeren hebben zelfs opstapjes langs hun omheiningen die je kunt gebruiken om over een omheining te klimmen op wandelroutes , en al eerder gezegd, hekken op slot zul je eigenlijk niet tegenkomen, hoewel paardeneigenaren dit wel doen hier en daar tegen diefstal, maar dat zijn niet het soort landjes waar de jacht door zal gaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:10

Wintu schreef:
@fransje123, laten we het bij de jacht houden waar het om draait. Als jij op een paard zit, halen we er ook geen dierenmisghandelaars bij en vergelijken dat met jou, dus misschien dat gewoon niet doen.

Dit is de jacht waar het om gaat, jagen niet op vossen en is een jacht die al heel lang bestaat.

Misschien moeten we het dan ook enkel hebben over de groep activisten die daar aanwezig zijn? :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:14

fransje23 schreef:
Wintu schreef:

Misschien moeten we het dan ook enkel hebben over de groep activisten die daar aanwezig zijn? :)

Eh, ik vat m niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:28

fransje23 schreef:
Dit soort berichten en veroordelingen helpen ook niet mee

Mark Hankinson: Leading UK huntsman found guilty of telling others how to hunt illegally

https://www.itv.com/news/2021-10-15/leading-uk-huntsmen-mark-hankinson-found-guilty-of-hunting-act-breach

Uit dat artikel
Hankinson had denied the charge he faced and his lawyer had argued “the title of Mr Hankinson’s [webinar] presentation was ‘Overt Trail Laying’. Its entire focus was therefore on the disruption of legal hunts by saboteurs and evidence-gathering in that context. All attendees would have been fully aware of that.”

Oftewel de webinair ging over wat te doen tegen de verstorende activisten
Het zijn ook de activisten die dit gepakt hebben om hem aan te klagen, maar de hebben dus ook helemaal niet begrepen waar het om ging, ze zijn immers alleen maar bezig met het proberen te pakken van jagers op elke mogelijke manier

Andrew Osborne, Chairman of the Masters of Foxhounds Association said: “Mark Hankinson, the Director of the Masters of Foxhounds Association, was today found guilty of charges brought against him.

"This verdict is hugely disappointing however we are considering an appeal. The Masters of Foxhounds Association is aware that this outcome raises concern over the perception of our lawful trail hunting activities and as a result, we will be setting up a review which will be conducted to ensure that hunts are in a position to offer reassurances to all landowners and other stakeholders that hunts are operating within the law.”

Dus voordat je een link naar een artikel plaatst, raad ik je aan om meer te lezen dan de titel
Want ook in het andere artikel wordt het echt wel veroordeeld door andere jagers die dit te erg voor woorden vinden!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:33

Wintu schreef:

Volgens mij is het punt van fransje dat de protesten echt niet 100% zonder reden zijn. De jachten waar meerdere van dit soort berichten over gaan zijn óók slipjachten die “zogenaamd” niet op vossen zouden jagen. Dit gebeurd dus gewoon wel, ongeacht of het meerendeel zich netjes aan de regels houdt of niet. Dat ze in theorie niet op vossen horen te jagen, of zeggen dat ze dat niet doen, betekent ook niet altijd dat dit in de praktijk niet gebeurd. En deze minderheid, meerderheid, helft; wat dan ook, zorgt ervoor dat men het nodig blijft vinden om te protesteren. Hoelang een jacht al wel niet bestaat is niet relevant.

Om even de devil’s advocate te zijn: er wordt hier nu wel ontzettend veel negatiefs over de protestanten gezegd, en ik krijg ook het idee dat dit mede komt door onze eigen bevattingen als paarden eigenaren. Maar, dit soort praktijken gaat natuurlijk beide kanten op. De jagers zijn ook niet altijd even onschuldig, en ook daar zijn beelden van dat ze zich agressief uiten.

Er is bijvoorbeeld een audio van een meeting voor een jacht waarbij wel meer shady dingen worden vertelt over de opkomende jacht, en waar ook gewaarschuwd wordt om niet weer demonstranten te belagen met, wat was het ook alweer, mest? Geen idee. Zo zijn er ook beelden van jagers die met hun zweep op iemand in gaan, etc.

Imo zou het een stuk eerlijker zijn als we allemaal gewoon even toegeven dat beide kanten op z’n minst fout zitten.

En ja, er zullen jagers zijn die het hier niet mee eens zijn. Maar goed. Ik snap dan ook weer wel dat die voor deze mensen niet reden genoeg is om te stoppen met protesteren omdat er een paar mensen zijn die het niet oké vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:34

Uiteraard wordt het veroordeeld. Wat ik aan wil geven is dat er gewoon wel misstanden zijn en dat niet alles keurig gaat. Uiteraard gaat het ook vast vaak goed.

Mensen willen dingen altijd zwart wit zien maar in de praktijk is het vaak grijs.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:41

princequillo schreef:
Wintu schreef:

Volgens mij is het punt van fransje dat de protesten echt niet 100% zonder reden zijn. De jachten waar meerdere van dit soort berichten over gaan zijn óók slipjachten die “zogenaamd” niet op vossen zouden jagen. Dit gebeurd dus gewoon wel, ongeacht of het meerendeel zich netjes aan de regels houdt of niet. Dat ze in theorie niet op vossen horen te jagen, of zeggen dat ze dat niet doen, betekent ook niet altijd dat dit in de praktijk niet gebeurd. En deze minderheid, meerderheid, helft; wat dan ook, zorgt ervoor dat men het nodig blijft vinden om te protesteren. Hoelang een jacht al wel niet bestaat is niet relevant.

Om even de devil’s advocate te zijn: er wordt hier nu wel ontzettend veel negatiefs over de protestanten gezegd, en ik krijg ook het idee dat dit mede komt door onze eigen bevattingen als paarden eigenaren. Maar, dit soort praktijken gaat natuurlijk beide kanten op. De jagers zijn ook niet altijd even onschuldig, en ook daar zijn beelden van dat ze zich agressief uiten.

Er is bijvoorbeeld een audio van een meeting voor een jacht waarbij wel meer shady dingen worden vertelt over de opkomende jacht, en waar ook gewaarschuwd wordt om niet weer demonstranten te belagen met, wat was het ook alweer, mest? Geen idee. Zo zijn er ook beelden van jagers die met hun zweep op iemand in gaan, etc.

Imo zou het een stuk eerlijker zijn als we allemaal gewoon even toegeven dat beide kanten op z’n minst fout zitten.

En ja, er zullen jagers zijn die het hier niet mee eens zijn. Maar goed. Ik snap dan ook weer wel dat die voor deze mensen niet reden genoeg is om te stoppen met protesteren omdat er een paar mensen zijn die het niet oké vinden.

Laten we er vanuit gaan dat ik niet naief ben en heel goed weet dat er veel illegale toestanden in de natuur gebeuren. Dus in dat daglicht snap ik het sentiment ook prima, alleen is de vraag of het op dit artikel van toepassing is. En zolang daar niks over illegale hunt wordt genoemd in een krantenartikel, gaat ik er voor het gemak vanuit dat deze legaal is geweest en dan hebben de artikelen en insinuaties van Fransje hier niet zo heel veel mee van doen. Als je op tafel kunt leggen dat het hier illegaal aan toe ging, dan heb je een punt te maken, zeg maar.

Het springincident, ja, daar zitten beide partijen niet ok. Maar ik snap ook het sentiment van de ruiter. Als je je daar wel keurig aan de regels houdt en zo een activist loopt de boel weer eens te verstieren, dan zou ik ook pislink worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:47

Waar het mij om gaat is het wegzetten van de activisten an sich alsof het tegen de vossenjacht zijn totaal onzin is en dat iedere jager zich aan de regels zou houden.
Het is een ontzettend gevoelig onderwerp en aanleiding tot veel discussie in het VK.
Er zijn daadwerkelijk misstanden of dat bij deze jacht wel of niet het geval is kunnen we hier niet beoordelen.

Om te gaan zeggen dat het geen probleem is om activisten omver te rijden of vossen te laten verscheuren door honden gaat mij echt te ver. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:02

Ja het is totaal onzin om tegenwoordig tegen vossenjacht te zijn omdat ze niet eens op vossen jagen, het is slipjacht, en zoals je kunt zien in een eerdere post sterven er honderdenduizenden vossen per jaar door andere omstandigheden

En als ze zich alleen in zouden zetten voor misstanden in de jacht, dan deden ze tenminste iets nuttigs en zouden ze zelfs door jagers zelf worden aangemoedigd, want die willen ook die rotte appels niet in hun sport

Als ze niet in de baan van paarden gaan staan of zitten, wordt er niemand omver gereden en verscheurd worden is nog een genadige dood voor een vos als je vergelijkt met langzaam doodgaan na aanrijding of door ziektes
En het doden van een vos is inmiddels ook iet meer de bedoeling van de jacht te paard
De imbecielen die het wel moedwillig laten gebeuren zijn natuurlijk geen vertegenwoordigers van de hele sport op zich

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:12

Ja hoor vooral. Ik denk wel echt dat een vos ervoor kiest door een meute dolle honden verscheurd te worden 8)7

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:12

Schapenwol schreef:
Ik begrijp echt niks van de reacties hier. Misschien omdat ik niet meer tot mijn nek in de paardenwereld zit? In de echte wereld is het nogal idioot en strafbaar om je paard bewust op iemand aan te sturen en erover heen te springen, wetende dat je iemand (ernstig) kan verwonden.

Of het nou een activist is en of iemand expres blijft staan of wat dan ook. Wat die ruiter doet is belachelijk.

Nou ik verbaas me ook over de reacties. Wat een droeftoeter die ruiter.. Vind het echt niet oké

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:34

In de video duidelijk te zien dat de ruiter heel beleefd vraagt ruim baan te geven en dat hij het plan heeft om het hek te springen en dat de persoon die uiteindelijk geraakt wordt NIET kijkt of luistert
Wel doet het mij overkomen alsof hij weg wilde lopen en niet dat hij opzettelijk daar uitkwam, want hij keek de andere kant op Het is een beetje verkeerde plek op het verkeerde moment gebeuren dat voorkomen had kunnen worden als hij simpelweg had opgelet
Ze kappen de video ook wel tactisch af, maar de rest van de groep volgde duidelijk niet en hebben vast wel afgewacht tot er hulp was aangevraagd voor het slachtoffer, en de scheldkannonade is ook weggepiept, maar de schurken in dit verhaal waren de activisten en niet de ruiter die echt niet midsprong wat had kunnen doen, of de anderen in de groep jagers

Marilu, jachtpaarden springen zeer gemakkelijk, daar worden ze op geselecteerd en springen vaak nog met onhandig zittende zware ruiters Ze kunnen zo´n hek nog vanuit stilstand springen,zeker de grotere dieren Smal is niet lastig als het zo mooi omlijst wordt met bomen en een persoon

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:37

fransje23 schreef:
Waar het mij om gaat is het wegzetten van de activisten an sich alsof het tegen de vossenjacht zijn totaal onzin is en dat iedere jager zich aan de regels zou houden.
Het is een ontzettend gevoelig onderwerp en aanleiding tot veel discussie in het VK.
Er zijn daadwerkelijk misstanden of dat bij deze jacht wel of niet het geval is kunnen we hier niet beoordelen.

Om te gaan zeggen dat het geen probleem is om activisten omver te rijden of vossen te laten verscheuren door honden gaat mij echt te ver. :)

Ik zet de activisten niet weg, alleen als er bij deze jacht niet op daadwerkelijk vossen wordt gejaagd (en ik heb nog nergens het tegendeel gelezen) dan hebben ze daar op dat punt niets te zoeken. Dat is hetzelfde om bij een paddock paradise te demonstreren tegen het opstallen van paarden.

En ja, de ruiter had niet moeten springen, maar ik snap het sentiment wel en vossen laten verscheuren door een stel honden voor de lol van de mens ben ik ook op tegen.
Ik ben geen tegenstander van de jacht in geval van beheer, maar wel tegen de jacht louter voor menselijk plezier. Slipjacht waar enkel de geur van een vos wordt gebruikt doen ze hier ook, niks mis mee.

Dus laten de demonstranten een jacht uitkiezen waarvan ze zeker weten dat er op vossen wordt gejaagd en ga niet een slipjacht verstoren waar dat niet gebeurd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:40

Avalanche schreef:
Ja hoor vooral. Ik denk wel echt dat een vos ervoor kiest door een meute dolle honden verscheurd te worden 8)7

Nee, die kiest liever voor dood bij auto of geweer >;) Laten we wel wezen, die vos die wil helemaal niet dood, op wat voor manier dan ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:49

Precies. En dus is het als mens simpelweg niet ethisch om een vos te laten verscheuren wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:03

Gelukkig is iedereen het daarmee eens, en het is ook verboden Alleen in vergelijking met de dood van de andere 4000000 vossen die per jaar sterven aan andere oorzaken is het geen slechte dood, wel even in de context blijven

Wintu geweldige vergelijking dat tegen opstallen van paarden protesteren in een paddock paradise

Al eerder gezegd, als ze zich nou werkelijk alleen zouden inzetten voor wantoestanden waren het helden die zouden worden toegejuigd, maar dat doen ze dus niet

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:06

Wacht even..... verscheurd worden is geen slechte dood?????

Serieus????