Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marilu schreef:Eerlijk gezegd, hoe meer ik dit filmpje bekijk, hoe straffer ik het vind dat die ruiter aanrijdt naar zo'n smalle doorgang. Hij wist ongetwijfeld dat zijn paard dit zou kunnen én zou doen. Hij is duidelijk ook een heel goede ruiter. Maar toch ...
Ik vind het er sowieso erg gevaarlijk uit zien om daar over het hek te springen. Zelfs als die tweede persoon gewoon blijven staan was, vond ik het gevaarlijk ten opzichte van de persoon die op het hek zit.
Dat de ruiter gefrustreerd moet geweest zijn, kan ik weliswaar wel begrijpen. Maar het risico dat hij nam, was duidelijk veel te groot.
Nog een geluk dat geen van beide activisten ernstig verwond is geraakt.
Lusitana schreef:Ibbel, mogelijk, want gewoonlijk wordt je niet gedwongen om te springen en zijn er alternatieven zoals het hek openen als iedereen voorbij is, en als de landeigenaar weet dat de jacht voorbij komt, iets datmet een slipjacht ZEKER het geval is, lijkt het mij raar dat een landeigenaar wel toestemming geeft om over het land te gaan en vervolgens hekken af gaat sluiten op deze manier Hangsloten zijn sowieso vrij zeldzaam op het platteland
Wintu schreef:fransje23 schreef:
We creëren van alles maar dat maakt het nog niet oke om een vos bewust te laten verscheuren door een meute honden en daar gezellig om te gaan lachen.
Waarom zou je een vos die overlast geeft niet gewoon kunnen schieten?
Bij mijn weten is het bejagen van een vos op deze manier in Engeland al sinds 2005 verboden door de zgn hunting act en wordt enkel nog de geur van een vos gebruikt, maar wordt niet daadwerkelijk een vos bejaagd.
Ayasha schreef:Worden dit soort jachten niet op privé gronden gedaan trouwens?
Dan is de vraag die ik me stel of deze activisten überhaupt toestemming hebben om er te zijn.
Als ik morgen op mijn weide kom en er zit iemand op mijn hek mag de hond eerst gaan kijken en ik kan garanderen dat dat meer schade op levert. Sinds de nieuwe wetgeving in België is dat ook nog ‘eigen risico’. Maar dat terzijde. Wat hebben Ze überhaupt te zoeken op privé grond ?
Wintu schreef:@fransje123, laten we het bij de jacht houden waar het om draait. Als jij op een paard zit, halen we er ook geen dierenmisghandelaars bij en vergelijken dat met jou, dus misschien dat gewoon niet doen.
Dit is de jacht waar het om gaat, jagen niet op vossen en is een jacht die al heel lang bestaat.
https://www.cottesmore-hunt.co.uk/chintro.html
fransje23 schreef:Wintu schreef:@fransje123, laten we het bij de jacht houden waar het om draait. Als jij op een paard zit, halen we er ook geen dierenmisghandelaars bij en vergelijken dat met jou, dus misschien dat gewoon niet doen.
Dit is de jacht waar het om gaat, jagen niet op vossen en is een jacht die al heel lang bestaat.
Misschien moeten we het dan ook enkel hebben over de groep activisten die daar aanwezig zijn?
fransje23 schreef:Dit soort berichten en veroordelingen helpen ook niet mee
Mark Hankinson: Leading UK huntsman found guilty of telling others how to hunt illegally
https://www.itv.com/news/2021-10-15/leading-uk-huntsmen-mark-hankinson-found-guilty-of-hunting-act-breach
Wintu schreef:@fransje123, laten we het bij de jacht houden waar het om draait. Als jij op een paard zit, halen we er ook geen dierenmisghandelaars bij en vergelijken dat met jou, dus misschien dat gewoon niet doen.
princequillo schreef:Wintu schreef:@fransje123, laten we het bij de jacht houden waar het om draait. Als jij op een paard zit, halen we er ook geen dierenmisghandelaars bij en vergelijken dat met jou, dus misschien dat gewoon niet doen.
Volgens mij is het punt van fransje dat de protesten echt niet 100% zonder reden zijn. De jachten waar meerdere van dit soort berichten over gaan zijn óók slipjachten die “zogenaamd” niet op vossen zouden jagen. Dit gebeurd dus gewoon wel, ongeacht of het meerendeel zich netjes aan de regels houdt of niet. Dat ze in theorie niet op vossen horen te jagen, of zeggen dat ze dat niet doen, betekent ook niet altijd dat dit in de praktijk niet gebeurd. En deze minderheid, meerderheid, helft; wat dan ook, zorgt ervoor dat men het nodig blijft vinden om te protesteren. Hoelang een jacht al wel niet bestaat is niet relevant.
Om even de devil’s advocate te zijn: er wordt hier nu wel ontzettend veel negatiefs over de protestanten gezegd, en ik krijg ook het idee dat dit mede komt door onze eigen bevattingen als paarden eigenaren. Maar, dit soort praktijken gaat natuurlijk beide kanten op. De jagers zijn ook niet altijd even onschuldig, en ook daar zijn beelden van dat ze zich agressief uiten.
Er is bijvoorbeeld een audio van een meeting voor een jacht waarbij wel meer shady dingen worden vertelt over de opkomende jacht, en waar ook gewaarschuwd wordt om niet weer demonstranten te belagen met, wat was het ook alweer, mest? Geen idee. Zo zijn er ook beelden van jagers die met hun zweep op iemand in gaan, etc.
Imo zou het een stuk eerlijker zijn als we allemaal gewoon even toegeven dat beide kanten op z’n minst fout zitten.
En ja, er zullen jagers zijn die het hier niet mee eens zijn. Maar goed. Ik snap dan ook weer wel dat die voor deze mensen niet reden genoeg is om te stoppen met protesteren omdat er een paar mensen zijn die het niet oké vinden.
Schapenwol schreef:Ik begrijp echt niks van de reacties hier. Misschien omdat ik niet meer tot mijn nek in de paardenwereld zit? In de echte wereld is het nogal idioot en strafbaar om je paard bewust op iemand aan te sturen en erover heen te springen, wetende dat je iemand (ernstig) kan verwonden.
Of het nou een activist is en of iemand expres blijft staan of wat dan ook. Wat die ruiter doet is belachelijk.
fransje23 schreef:Waar het mij om gaat is het wegzetten van de activisten an sich alsof het tegen de vossenjacht zijn totaal onzin is en dat iedere jager zich aan de regels zou houden.
Het is een ontzettend gevoelig onderwerp en aanleiding tot veel discussie in het VK.
Er zijn daadwerkelijk misstanden of dat bij deze jacht wel of niet het geval is kunnen we hier niet beoordelen.
Om te gaan zeggen dat het geen probleem is om activisten omver te rijden of vossen te laten verscheuren door honden gaat mij echt te ver.