Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 00:16

Wel een beetje, maar als je naar boven scrollt, heb ik daar plaatjes geplaatst ook :) mijn instructeur vroeger kon er best ook over doorgaan :) veel van geleerd ook. Het is altijd zo jammer dat je de helft weer vergeet......

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

https://www.facebook.com/watch/?v=234895281993465

Avalanche
u schrijft n.a.v. dit filmpje en mijn vraag: "Wel een beetje" ,

voor mij is dit het begin van de basis die ruiter en paard nodig hebben om op verder te kunnen ontwikkelen,

als paard en ruiter dit niet beheersen heeft het geen zin om verder te gaan, want dat ruitergevoel is o zo belangrijk, als je dat niet beheerst voel je ook nooit of iets goed of fout is, waar bij het paard of bij de ruiter het probleem zit wat ik eerst op moet losssen om verder te kunnen.

en dan kom je al snel bij hulpmiddelen want het is een "......." " ......." knol die mij pest en uitprobeert we kennen alle uitdrukkingen,

zal 'm fff leren zoals in het openings artikel voorgedaan wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:51

Wel heel mooi duidelijk uitgelegd in dat filmpje. Van voren naar achteren rijden. En NIET gaan trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:27

Rocamor schreef:
Ik geloof dat ik je niet meer volgen kan. Goede les kan duur zijn, eens. Er zijn zat mensen die (te) weinig lessen volgen, ook eens. Ligt ook aan de ambities van de ruiter in kwestie.
Maar wat is er tegen een les met een luxe naam? Omdat het geen oude rot in het vak is? De oude rotten die ik ken(de) waren van het "been, been, been, ophouding, been". Dat soort oude rotten heb ik achter me gelaten.

Ik vraag me overigens ook af, met wat voor mensen jij ook gaat. Bewust of onbewust. De meeste mensen die ik ken, zijn juist van het:" ik loop ergens tegenaan, zoekt passende instructeur, helpt niet voldoende, keert spaarvarken om om paard goed door te laten checken op een goede kliniek, past rijden plus instructie aan aan hetgeen gevonden is." Waarbij de meesten hulp vragen met de vraag: ik loop tegen x-y-z aan, wat doe ik(ik!) fout? Ik zelf ken gelukkig geen mensen die denken dat ze poedertjes en supplementen en peuten/paten nodig hebben om bitloos te kunnen rijden.

Dat er teveel haat en nijd en jaloezie in dit wereldje kan zitten, ben ik het volledig mee eens. Vooral op fora zie ik nog wel eens lui op een narcistische manier reageren. Wat dat betreft heb ik daar irl geen last van. De meesten vragen of helpen elkaar op een fijne manier, elkaar in de waarde latend maar ook openstaand voor een andere mening. Een fijne manier van discussiëren, ipv een vingerwijzende monoloog.

Wat dat betreft kan er nog heel wat verbeteren en hebben we, ben ik bang, nog een flinke weg te gaan

Met een luxe naam, bedoel ik als er weer een hype komt met lessen die ze dan een speciale naam geven, terwijl dat in gewone, goede les ook hoort voorbij te komen.

Er is overal wat voor te zeggen en natuurlijk is het goed als iemand eens speciaal aandacht krijgt voor een goede zit, maar het mag niet overgeslagen worden bij de gewone les.

Met wat voor mensen ik omga? Vrijwel met niemand en zeker niet prive meer.

Maar als je een leven lang in de paarden zit, op stallen hebt gewerkt, op stallen komt om mensen les te geven en zelf vaker verhuisd ben, met paarden, maar ook zelf, kom je echt veel teveel tegen.

En JUIST omdat ik wel veel aandacht heb voor zit, houding, hulpen, kwam ik veel bij mensen die vastliepen. Dan hoor je echt alle smoesjes.
En als je dan een paar stappen terug gaat, hoor je ook weer wat de mede pensionners dan voor commentaar hebben bijvoorbeeld.

Toen wij voer verkochten, hadden we de niet zo gangbare merken en kwamen mensen voor advies als ze vastliepen. Als je dan gaat vragen wat ze al hebben gegeven, komen daar hele waslijsten voorbij.

En misschien schuiven mensen het sneller op anderen af. Als ik vraag; waarom poedertje X, is het altijd; Ja, iemand op stal gaf dat en die zus of zo. Ze zullen nooit zeggen; ik wist het niet meer, heb dagen op internet gezeten en toen dat maar besteld.

Wat mensen op Bokt schrijven of direct naar mij schrijven heb ik geen last van. Dat is internet en moet ik soms zelfs om lachen.
Maar in het echte wereldje is er op stallen veel geroddel. Ook daar hebben wij in principe nooit veel last van gehad of het gaat aan je voorbij, maar je weet dat het ontzettend veel gebeurt. Vaak waarschijnlijk ook onbewust.

Haat en nijd zie ik meer over en weer bij de zgn werelden die tegenover elkaar staan. De wedstrijd ruiters die denken dat mensen die geen wedstrijden rijden niet serieus zijn, niet kunnen rijden of alleen in het bos hobbelen. Of nog erger; geen veearts zouden laten komen.
En recreatie ruiters die denken dat alle wedstrijd ruiters van alles toepassen om te presteren, niet van hun paarden houden, paarden nooit naar buiten mogen etc.

Bij beiden komt dat echt wel ergens vandaan. Maar kijk je bijv naar een Anky die communicatief niet geweldig is, maar wel degene is die gevraagd wordt, hoor je al gelijk dat zij toch zichzelf en de mede topruiters als alwetende zien en de rest heeft er geen verstand van. Maar dan voorzichtig ingepakt met een lintje er omheen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:06

mce schreef:

Avalanche

voor mij is dit het begin van de basis die ruiter en paard nodig hebben om op verder te kunnen ontwikkelen,

als paard en ruiter dit niet beheersen heeft het geen zin om verder te gaan, want dat ruitergevoel is o zo belangrijk, als je dat niet beheerst voel je ook nooit of iets goed of fout is, waar bij het paard of bij de ruiter het probleem zit wat ik eerst op moet losssen om verder te kunnen.

en dan kom je al snel bij hulpmiddelen want het is een "......." " ......." knol die mij pest en uitprobeert we kennen alle uitdrukkingen,

Dat ontken ik niet dat dat de basis is, dat ben ik volkomen met jou eens. Alleen dat is niet de teugelvoering tot in detail uitgelegd zoals ik boven postte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:13

Loretta schreef:
Wel heel mooi duidelijk uitgelegd in dat filmpje. Van voren naar achteren rijden. En NIET gaan trekken.

Hihi, precies andersom :D Van achter naar voren...

Dat is voor de meeste mensen al moeilijk genoeg. O:)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:54

Avalanche schreef:
mce schreef:

Avalanche

Dat ontken ik niet dat dat de basis is, dat ben ik volkomen met jou eens. Alleen dat is niet de teugelvoering tot in detail uitgelegd zoals ik boven postte.

ik heb helaas geen filmpjes kunnen vinden over teugelvoering in de hogere klasse, mogelijk zijn deze beeld ook achterhaald want de binenhand is bij mij nooit terug werkend (Fig. 5,)

denk dat dat vanuit de basis meegroeit met de ontwikkeling van paard en ruiter, mits er kundige begeleiding is,
ik weet uit eigenervaring dat de teugel korter wordt naarmate er meer oprichting komt maar dat er in de teugelvoering weinig verandering komt, je groeit mee en voelt aan wat je dan doen moet

maar dit is off topic,........of toch niet helemaal
Laatst bijgewerkt door mce op 14-02-23 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:04

In de basis moet er veel meer verbetering komen. Heel veel mensen horen wel; van achter naar voren rijden, maar daar moet je wel aan toe zijn en begrijpen wat dit betekent.

Veel mensen rijden een paard dan over het tempo en zijn veel te hard/streng van voren.
Nog meer mensen zitten ene paard vreselijk in de weg en moeten dat de hele tijd corrigeren, waar te weinig focus is op minder in de weg zitten.
Er mag meer aandacht komen in paarden echt iets leren, dus een echte reactie op een hulp en niet steeds meer of sterkere hulpen moeten geven.

Als men leert hoe ene paard beweegt en ook leert te voelen en goed te reageren, kan je veel fijner gaan rijden dan hulpen steeds meer vergroten.
En vooral geen stappen overslaan om naar een plaatje te willen werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:45

Het doel van de dressuur is hulpen verkleinen en verfijnen..niet vergroten.

Simpel houden is altijd belangrijk, zo min mogelijk doen en goed voelen inderdaad. Alles valt of staat met goed voelen en eigen lichaamsbewustzijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:25

Dat is in de reining ook. Doel= hulpen verkleinen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:28

mce schreef:
ik heb helaas geen filmpjes kunnen vinden over teugelvoering in de hogere klasse, mogelijk zijn deze beeld ook achterhaald want de binenhand is bij mij nooit terug werkend (Fig. 5,)

denk dat dat vanuit de basis meegroeit met de ontwikkeling van paard en ruiter, mits er kundige begeleiding is,
ik weet uit eigenervaring dat de teugel korter wordt naarmate er meer oprichting komt maar dat er in de teugelvoering weinig verandering komt, je groeit mee en voelt aan wat je dan doen moet

Zeker achterhaald, lijkt meer op hyperflexie met die terugwerkende hand.

Problemen in de hals, stijve hals oid..is allemaal op te lossen met echte nageeflijkheid en van achter naar voren rijden en daar hoef je geen hyperflexie voor te gebruiken. Hoe minder een ruiter met de hand doet, hoe beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:54

Elisa2 schreef:
Het doel van de dressuur is hulpen verkleinen en verfijnen..niet vergroten.

Simpel houden is altijd belangrijk, zo min mogelijk doen en goed voelen inderdaad. Alles valt of staat met goed voelen en eigen lichaamsbewustzijn.

Dat zeg ik dus ook.

Maar mensen kunnen dat niet en hebben niet genoeg of goed les. Dan worden hulpen wel vergroot en komen er ook hulpmiddelen bij.

Bij lessen wordt te weinig aandacht besteed vaak aan de ruiter en zeker ruiters die al even starten, willen niet altijd aangesproken worden op hun slechte zit en houding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:55

Popstra schreef:

Maar dat kunnen niet alle mensen en zeker in de western sport zijn er nog steeds te weinig, echt goede trainers.
Daarbij is de verdeling over het land niet zo geweldig en vinden mensen het reizen nog vaak een probleem. Dan komen veel mensen geen steek verder.

Bij de B/C trainers zie ik ook vrij weinig western terug.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:08

superpony schreef:
Popstra schreef:

Maar dat kunnen niet alle mensen en zeker in de western sport zijn er nog steeds te weinig, echt goede trainers.
Daarbij is de verdeling over het land niet zo geweldig en vinden mensen het reizen nog vaak een probleem. Dan komen veel mensen geen steek verder.

Bij de B/C trainers zie ik ook vrij weinig western terug.

wie zijn volgens jou dan wel de goede trainers? Heb je voorbeelden van trainers die jij goed vindt. Zowel western als engels?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:36

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Zeker achterhaald, lijkt meer op hyperflexie met die terugwerkende hand.

Problemen in de hals, stijve hals oid..is allemaal op te lossen met echte nageeflijkheid en van achter naar voren rijden en daar hoef je geen hyperflexie voor te gebruiken. Hoe minder een ruiter met de hand doet, hoe beter.

wie zegt dat die hand terugwerkt dan? Dat staat nergens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:38

Eerste foto,s rechterplaatje.. rechterhand wordt naar achter en naar links gebracht zodat het paard rechts inbuigt. Dat is gewoon hyperflexie.

Naar achter is terug, voor de duidelijkheid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:40

Dan zijn alle figuren hyperflexie, want overal staan een pijl naar achteren bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:47

In dit geval is het letterlijk de tekst die het beschrijft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:49

Niet dat het ook naar iets van relevant is voor dit topic, maar die handpositie zie je vaak in de galoppirouette.

Als ik het me goed herinner is jaren geleden uit onderzoek gebleken dat geen enkele ruiter dezelfde hulpen geeft dus dit is een beetje een non-discussie. Het maakt het wel extra knap dat paarden die verschillen correct kunnen interpreteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:59

Maar geen terug werkende binnenhand, anders zou de ruiter juiste het binnen achterbeen blokkeren. En dan kan er geen goede pirouette gesprongen worden.

Afbeelding
Ik zie het vooral bij dit soort praktijken. Maar verder heb je gelijk, er is geen een ruiter die precies dezelfde hulpen geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:17

Nee dat is omhoog en naar achteren trekken, dat is echt wat anders.

https://images.app.goo.gl/iQzL92EHXLLnn6bC9

Richting de schoft en licht terugwerkend.

Maar het is zooooo vreselijk off-topic dat we het inmiddels wel kunnen laten varen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:37

Het geeft in elk geval wel aan dat heel veel zaken op verschillende manier te interpreteren zijn.

Muv die manier waar het topic mee begon: daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:51

Inderdaad:-)

Ik heb altijd geleerd dat de binnenhand nooit verder terug mag zijn dan de buitenhand. Ken wel de binnenhand iets omhoog/ opzij etc. maar nooit terug werkend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:27

Het is nooit zwart-wit.
Er staat op de stal waar ik sta een paard in een fysieke toestand die ik niet echt meer in orde vind, maar de eigenaar vind dat hij nog hartstikke blij is. Daar ga je het nooit over eens worden.

Idem wel eens een paard gezien dat snachts in een hangconstructie hing omdat het niet meer durfde te liggen. Dat doet de eigenaar uiteraard uit een goede bedoeling maar ik vond het vreselijk.

Welzijn is geen exacte wetenschap.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:09

Sizzle schreef:
Het is nooit zwart-wit.
Er staat op de stal waar ik sta een paard in een fysieke toestand die ik niet echt meer in orde vind, maar de eigenaar vind dat hij nog hartstikke blij is. Daar ga je het nooit over eens worden.

Idem wel eens een paard gezien dat snachts in een hangconstructie hing omdat het niet meer durfde te liggen. Dat doet de eigenaar uiteraard uit een goede bedoeling maar ik vond het vreselijk.

Welzijn is geen exacte wetenschap.

Ik ben er van overtuigd dat de meesten hun paarden te laat laten gaan.