Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Ik geloof dat ik je niet meer volgen kan. Goede les kan duur zijn, eens. Er zijn zat mensen die (te) weinig lessen volgen, ook eens. Ligt ook aan de ambities van de ruiter in kwestie.
Maar wat is er tegen een les met een luxe naam? Omdat het geen oude rot in het vak is? De oude rotten die ik ken(de) waren van het "been, been, been, ophouding, been". Dat soort oude rotten heb ik achter me gelaten.
Ik vraag me overigens ook af, met wat voor mensen jij ook gaat. Bewust of onbewust. De meeste mensen die ik ken, zijn juist van het:" ik loop ergens tegenaan, zoekt passende instructeur, helpt niet voldoende, keert spaarvarken om om paard goed door te laten checken op een goede kliniek, past rijden plus instructie aan aan hetgeen gevonden is." Waarbij de meesten hulp vragen met de vraag: ik loop tegen x-y-z aan, wat doe ik(ik!) fout? Ik zelf ken gelukkig geen mensen die denken dat ze poedertjes en supplementen en peuten/paten nodig hebben om bitloos te kunnen rijden.
Dat er teveel haat en nijd en jaloezie in dit wereldje kan zitten, ben ik het volledig mee eens. Vooral op fora zie ik nog wel eens lui op een narcistische manier reageren. Wat dat betreft heb ik daar irl geen last van. De meesten vragen of helpen elkaar op een fijne manier, elkaar in de waarde latend maar ook openstaand voor een andere mening. Een fijne manier van discussiëren, ipv een vingerwijzende monoloog.
Wat dat betreft kan er nog heel wat verbeteren en hebben we, ben ik bang, nog een flinke weg te gaan
mce schreef:Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12
https://www.facebook.com/watch/?v=234895281993465
Avalanche
u schrijft n.a.v. dit filmpje en mijn vraag: "Wel een beetje" ,
voor mij is dit het begin van de basis die ruiter en paard nodig hebben om op verder te kunnen ontwikkelen,
als paard en ruiter dit niet beheersen heeft het geen zin om verder te gaan, want dat ruitergevoel is o zo belangrijk, als je dat niet beheerst voel je ook nooit of iets goed of fout is, waar bij het paard of bij de ruiter het probleem zit wat ik eerst op moet losssen om verder te kunnen.
en dan kom je al snel bij hulpmiddelen want het is een "......." " ......." knol die mij pest en uitprobeert we kennen alle uitdrukkingen,
zal 'm fff leren zoals in het openings artikel voorgedaan wordt.
Avalanche schreef:mce schreef:Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12
https://www.facebook.com/watch/?v=234895281993465
Avalanche
u schrijft n.a.v. dit filmpje en mijn vraag: "Wel een beetje" ,
voor mij is dit het begin van de basis die ruiter en paard nodig hebben om op verder te kunnen ontwikkelen,
als paard en ruiter dit niet beheersen heeft het geen zin om verder te gaan, want dat ruitergevoel is o zo belangrijk, als je dat niet beheerst voel je ook nooit of iets goed of fout is, waar bij het paard of bij de ruiter het probleem zit wat ik eerst op moet losssen om verder te kunnen.
en dan kom je al snel bij hulpmiddelen want het is een "......." " ......." knol die mij pest en uitprobeert we kennen alle uitdrukkingen,
zal 'm fff leren zoals in het openings artikel voorgedaan wordt.
Dat ontken ik niet dat dat de basis is, dat ben ik volkomen met jou eens. Alleen dat is niet de teugelvoering tot in detail uitgelegd zoals ik boven postte.
mce schreef:ik heb helaas geen filmpjes kunnen vinden over teugelvoering in de hogere klasse, mogelijk zijn deze beeld ook achterhaald want de binenhand is bij mij nooit terug werkend (Fig. 5,)
denk dat dat vanuit de basis meegroeit met de ontwikkeling van paard en ruiter, mits er kundige begeleiding is,
ik weet uit eigenervaring dat de teugel korter wordt naarmate er meer oprichting komt maar dat er in de teugelvoering weinig verandering komt, je groeit mee en voelt aan wat je dan doen moet
maar dit is off topic,........of toch niet helemaal
Elisa2 schreef:Het doel van de dressuur is hulpen verkleinen en verfijnen..niet vergroten.
Simpel houden is altijd belangrijk, zo min mogelijk doen en goed voelen inderdaad. Alles valt of staat met goed voelen en eigen lichaamsbewustzijn.
Popstra schreef:Dat is in de reining ook. Doel= hulpen verkleinen!
superpony schreef:Popstra schreef:Dat is in de reining ook. Doel= hulpen verkleinen!
Maar dat kunnen niet alle mensen en zeker in de western sport zijn er nog steeds te weinig, echt goede trainers.
Daarbij is de verdeling over het land niet zo geweldig en vinden mensen het reizen nog vaak een probleem. Dan komen veel mensen geen steek verder.
Bij de B/C trainers zie ik ook vrij weinig western terug.
Elisa2 schreef:mce schreef:ik heb helaas geen filmpjes kunnen vinden over teugelvoering in de hogere klasse, mogelijk zijn deze beeld ook achterhaald want de binenhand is bij mij nooit terug werkend (Fig. 5,)
denk dat dat vanuit de basis meegroeit met de ontwikkeling van paard en ruiter, mits er kundige begeleiding is,
ik weet uit eigenervaring dat de teugel korter wordt naarmate er meer oprichting komt maar dat er in de teugelvoering weinig verandering komt, je groeit mee en voelt aan wat je dan doen moet
maar dit is off topic,........of toch niet helemaal
Zeker achterhaald, lijkt meer op hyperflexie met die terugwerkende hand.
Problemen in de hals, stijve hals oid..is allemaal op te lossen met echte nageeflijkheid en van achter naar voren rijden en daar hoef je geen hyperflexie voor te gebruiken. Hoe minder een ruiter met de hand doet, hoe beter.
Sizzle schreef:Het is nooit zwart-wit.
Er staat op de stal waar ik sta een paard in een fysieke toestand die ik niet echt meer in orde vind, maar de eigenaar vind dat hij nog hartstikke blij is. Daar ga je het nooit over eens worden.
Idem wel eens een paard gezien dat snachts in een hangconstructie hing omdat het niet meer durfde te liggen. Dat doet de eigenaar uiteraard uit een goede bedoeling maar ik vond het vreselijk.
Welzijn is geen exacte wetenschap.