Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:12

tiwi1969 schreef:
Ik lees al even mee en heb een hersenspinsel.

Vooral bij grotere paarden is de schade vaak sneden en flinke krassen, het zijn meer de kleinere dieren die echt ten prooi vallen.
Natuurlijk moeten wij er alles aan doen om onze dieren te beschermen, maar ophokken is uit welzijnsoogpunt niet wenselijk.
Ik heb zelf een jonge E-pony in een kleine groep metschuilstal net van de Veluwe af. Nu zijn de Veluwse wolven redelijk rustig maar door de komst van steeds meer hobby fotograven en wolfknuffelaars kan het maar zo zijn dat de wolven uit het bos komen omdat het te druk wordt.

Zou het, naast een degelijke afrastering met een klap stroom erop zinvol zijn om het paard een deken met hals en buik flap op te doen van ballistic nylon, Kevlar of nylcot (daar maken ze plakwerk pakken van voor de honden sport)

Daar heb ik ook aan zitten denken inderdaad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:39

Asciugamano schreef:
Sorry maar dat moet ik toch even corrigeren!

Wereldwijd wordt ongeveer 97% van alle dieren in gevangenschap gehouden.
De meesten voor onze consumptie.

En die paar procent wilde dieren wordt niet allemaal opgevreten hè. ;

Dus het is absoluut hypocriet om je wel druk te maken om dat enkele (landbouw-)huisdier dat door de wolf wordt gepakt en het maar
normaal vinden dat er honderdduizenden beesten per dag worden geslacht
normaal vinden dat er meer dan anderhalf miljoen beesten per dag worden geslacht, in Nederland alleen al!

https://decorrespondent.nl/13601/we-dod ... 0-15ebd998

Volstrekt met je eens dat deze dubbele moraal van mensen 'stinkt'.... mensen zijn mooie wezens, maar het talent om verbaal alles wat krom is recht te lullen is wat mij betreft een ontwerpfout.

Dat gezegd hebbende denk ik dat we wel op problemen afstevenen.... en dat dat zorgelijk is.
Ik denk dat de wolf wellicht nog had gepast wanneer natuur een speerpunt was geweest in NL.... maar deze mierenhoop aan mensen, huizen, wegen en bedrijventerreinen biedt weinig ruimte aan dieren.
Ik vind dat er meer ruimte voor dieren zou moeten zijn, maar dat is er eenvoudigweg vrijwel niet meer. Dit leidt lijkt mij alleen tot heel veel stress en daarmee verstoord/ gestoord gedrag.

Tenslotte: ook ik maak me bij vlagen wel wat zorgen. Ik vind op honderden meters afstand wolvenpoep... dus ze zitten echt heel dichtbij hier....

josien_m_

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:40

Het is geen dubbele moraal maar een andere ethische visie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:19

Het valt mij op dat in de discussie een grote, egocentrische, denkfout zit.
De denkfout zit erin dat natuur en de leefomgeving van mensen gescheiden werelden zijn.
Misschien in de Randstad, of jouw omgeving, maar in Drenthe lopen de wolven inmiddels overdag door de dorpen, fietspaden etc , zoals in Diever en Wapse. En daarbij opgeteld de afwezigheid van natuurlijke prooidieren. Dit is voor geen van allen een goede situatie. De wolven gaan niet vanzelf terug naar 'het grote bos'. Want dat is er niet.
Dit gaat fout wanneer men niet ingrijpt. En nu al, al het persoonlijk en dierlijk leed.
Misschien heb je er geen last van, en geen angst en leed, maar andere mensen weldegelijk.
Die hekken zijn een farce voor een wolf met honger.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:41

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:36

Dreamboy schreef:
Gaat dit topic nu over veganistisch / vegetarisch eten en politiek of over de wolf? Open dan een apart topic om daar over te discussieren

Uiteraard over de wolf, al vond ik dit wel toepasselijk.
Hetzelfde nu bijna met de wolf. :+
https://www.linda.nl/nieuws/buitenland/ ... NrPLHrzMi4

Ze moeten niet vandaag maar gisteren al beginnen met regulatie van deze ellende.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:40

Happinez schreef:
Dreamboy schreef:
Gaat dit topic nu over veganistisch / vegetarisch eten en politiek of over de wolf? Open dan een apart topic om daar over te discussieren

Ze moeten niet vandaag maar gisteren al beginnen met regulatie van deze ellende.

Een andere oplossing zou zijn als de wolf besluit vegetarisch te worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:49

Happinez schreef:

Tja, wel lastig als je als radicale veganist een muizenplaag hebt. Je mag er niks tegen doen. Want ja, muizen bestrijden is specisisme. Is toch niet etisch om muizen te doden. Lijkt me heel vermoeiend om een geradicaliseerde veganist te zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:02

Onali schreef:
Dat vinden alleen vegetariers/ vegans hypocriet.

Je moet jezelf even corrigeren.

Waarom?

Ik ben vegetariër noch veganist. Dus dat alleen die dat vinden is onzin.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:08

Cayenne schreef:
Moe(s)t je serieus vegetariër zijn om lid te worden van de PvdD? En hoe moet je dat dan bewijzen? _O-

Ik weet niet of het ooit heeft gemoeten, nooit lid geweest maar als ik nu lid wil worden, hoeft dat zeker niet.

Daarnaast waag ik te betwijfelen of het ooit heeft gemoeten want mijn schoonzus is vrij snel na de oprichting lid geworden, heeft zelfs 4 jaar in een gemeenteraad gezeten namens hen en is geen vegetariër.
Lijkt me onzin dus.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:10

Loretta schreef:
anjali schreef:
@Loretta, ik begrijp wel wat je bedoelt want de PvdD is of was,(dat weet ik niet wat de laatste ontwikkelingen zijn want onze leidster Esther Ouwehand is inmiddels overspannen en treedt tijdelijk terug,) voor de wolf!? Terwijl je althans toen ik lid werd van deze partij,vegetarier moest zijn om lid te kunnen worden. Nou een wolf is dus beslist geen vegetarier en veroorzaakt een heleboel leed aan dieren en hun eigenaren. Maar ja, een wolf is zelf ook een dier en vandaar misschien dat hij deze bescherming moet genieten?

Ga er maar vanuit dat de PVDD nog steeds voor de wolf is en dat ook blijft. Laatst noemde iemand de PVDD "Partij tegen de dierenhouderij" uiteindelijk is dat wel waar de ideologie van het extreme veganisme om draait. Dus niet alleen weg met de bio industrie. Maar ook weg tegen alle hobbydieren en uiteindelijk ook weg met alle huisdieren.

Denk maar niet dat nu Esther Ouwehand ziek is dat opeens de gematigde vegetariërs en veganisten de partij over nemen.

Ochoch ook weer zo’n onzin!
Waar halen jullie dat toch vandaan?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:13

Elisa2 schreef:
Zolang ze zelf nog foie gras serveren op hun bijeenkomsten kan ik ze niet meer serieus nemen.

Needje, ligt er natuurlijk aan welke slachthuizen je bedoelt. Mijn punt is in ieder geval dat een mens de dood zo humaan mogelijk probeert te maken in de geciviliseerde landen.

Ik ben er vrij zeker van dat er alleen vegetarisch, ik denk zelfs eerder veganistisch geserveerd wordt op bijeenkomsten van die partij.
Ik ken meerdere mensen die daar vaker zijn geweest en actief binnen de partij. ;)

Dus nogmaals; hoe weet je t?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:16

En daar gaan we weer. Is het nu echt zo moeilijk om bij het onderwerp te blijven of een nieuw topic te openen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:16

lies_sparkle schreef:
Ik denk dat uiteindelijk iedereen het wel ongeveer eens is maar dat het weer eens extreem wordt.

Ik denk dat niemand per se tegen de wolf is. Zolang het beest in een groot woud zit en daar voor diversiteit en regulatie van de standen van verschillende dieren zorgt, is er natuurlijk niks aan de hand. Het kan gebeuren dat de wolf dan eens buiten het grote woud komt en een dier pakt om te eten. Dat is heel naar maar kan gebeuren.

Wat er hier gaande is, is iets anders. Ik woon middenin het bos. Er is hier bijzonder weinig wild voor zo’n gebied. Er is in dit bos dus ook te weinig voedsel voor de wolf. In de situatie van het woud zou dit nu gaan reguleren. Er komen daar minder wolven want er is minder eten. Dan kan de populatie van bijvoorbeeld herten weer aansterken en komen er als gevolg daarvan ook weer meer wolven. Dat is een natuurlijke balans.

Het probleem nu is, dat de wolven populatie niet gereguleerd wordt. We hebben immers overal voedsel staan en zolang wij voedsel hebben staan voor de wolven, zullen we groepen blijven groeien. De groep zal net zo lang blijven groeien als wij voedsel faciliteren.

En daar gaat het mis, er is hier in Drenthe geen regulatie van de populatie. Hierdoor worden er allerlei dieren aangevallen die niet weg kunnen komen.

De regulatie van de populatie is het probleem, de wolf zelf niet :)

Inderdaad! Het probleem is dat die wolf te weinig wild te vreten heeft! (Hoe komt dat? ;) )

En er teveel, makkelijk te pakken alternatieven zijn!

Beide is door de mens en onnodig veroorzaakt!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:22

Ninx schreef:
Asciugamano schreef:
Sorry maar dat moet ik toch even corrigeren!

Wereldwijd wordt ongeveer 97% van alle dieren in gevangenschap gehouden.
De meesten voor onze consumptie.

En die paar procent wilde dieren wordt niet allemaal opgevreten hè. ;

Dus het is absoluut hypocriet om je wel druk te maken om dat enkele (landbouw-)huisdier dat door de wolf wordt gepakt en het maar
normaal vinden dat er honderdduizenden beesten per dag worden geslacht
normaal vinden dat er meer dan anderhalf miljoen beesten per dag worden geslacht, in Nederland alleen al!

https://decorrespondent.nl/13601/we-dod ... 0-15ebd998

Volstrekt met je eens dat deze dubbele moraal van mensen 'stinkt'.... mensen zijn mooie wezens, maar het talent om verbaal alles wat krom is recht te lullen is wat mij betreft een ontwerpfout.

Dat gezegd hebbende denk ik dat we wel op problemen afstevenen.... en dat dat zorgelijk is.
Ik denk dat de wolf wellicht nog had gepast wanneer natuur een speerpunt was geweest in NL.... maar deze mierenhoop aan mensen, huizen, wegen en bedrijventerreinen biedt weinig ruimte aan dieren.
Ik vind dat er meer ruimte voor dieren zou moeten zijn, maar dat is er eenvoudigweg vrijwel niet meer. Dit leidt lijkt mij alleen tot heel veel stress en daarmee verstoord/ gestoord gedrag.

Tenslotte: ook ik maak me bij vlagen wel wat zorgen. Ik vind op honderden meters afstand wolvenpoep... dus ze zitten echt heel dichtbij hier....

Wanneer er meer landbouwgrond beschikbaar komt, o.a. i.v.m. de stikstofproblematiek en -oplossingen, kan een groot deel (het meeste?) aan de natuur teruggegeven worden.
De jacht verminderen, zodat er weer meer een natuurlijk evenwicht ontstaat enz.
En dus minder landbouwdieren houden, dan kunnen er ook minder door wolven opgevreten worden. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:25

Dreamboy schreef:
En daar gaan we weer. Is het nu echt zo moeilijk om bij het onderwerp te blijven of een nieuw topic te openen?

Tja, moet je ff zeggen tegen die gasten die de PvdD en de vegetariërs erbij halen en daar ook nog kul over schrijven! :D

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:29

Asciugamano schreef:
Dreamboy schreef:

Tja, moet je ff zeggen tegen die gasten die de PvdD en de vegetariërs erbij halen en daar ook nog kul over schrijven! :D

Dat doe ik de hele tijd al maar zonder succes. Ze vinden hun eigen standpunt te belangrijk en blijven daar oeverloos over doorzagen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:36

Citaat:
Wanneer er meer landbouwgrond beschikbaar komt, o.a. i.v.m. de stikstofproblematiek en -oplossingen, kan een groot deel (het meeste?) aan de natuur teruggegeven worden.
En dus minder landbouwdieren houden, dan kunnen er ook minder door wolven opgevreten worden. ;)

Klinkklare onzin en waanzinnig kortzichtig. Nederland is cultuurlandschap. Dat verandert niet tenzij de mensheid verdwijnt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:52

Asciugamano schreef:
lies_sparkle schreef:
Ik denk dat uiteindelijk iedereen het wel ongeveer eens is maar dat het weer eens extreem wordt.

Ik denk dat niemand per se tegen de wolf is. Zolang het beest in een groot woud zit en daar voor diversiteit en regulatie van de standen van verschillende dieren zorgt, is er natuurlijk niks aan de hand. Het kan gebeuren dat de wolf dan eens buiten het grote woud komt en een dier pakt om te eten. Dat is heel naar maar kan gebeuren.

Wat er hier gaande is, is iets anders. Ik woon middenin het bos. Er is hier bijzonder weinig wild voor zo’n gebied. Er is in dit bos dus ook te weinig voedsel voor de wolf. In de situatie van het woud zou dit nu gaan reguleren. Er komen daar minder wolven want er is minder eten. Dan kan de populatie van bijvoorbeeld herten weer aansterken en komen er als gevolg daarvan ook weer meer wolven. Dat is een natuurlijke balans.

Het probleem nu is, dat de wolven populatie niet gereguleerd wordt. We hebben immers overal voedsel staan en zolang wij voedsel hebben staan voor de wolven, zullen we groepen blijven groeien. De groep zal net zo lang blijven groeien als wij voedsel faciliteren.

En daar gaat het mis, er is hier in Drenthe geen regulatie van de populatie. Hierdoor worden er allerlei dieren aangevallen die niet weg kunnen komen.

De regulatie van de populatie is het probleem, de wolf zelf niet :)

Inderdaad! Het probleem is dat die wolf te weinig wild te vreten heeft! (Hoe komt dat? ;) )

En er teveel, makkelijk te pakken alternatieven zijn!

Beide is door de mens en onnodig veroorzaakt!

Waar geen wild is daar voegt de wolf weinig toe aan de biodiversiteit. Zorgt alleen maar voor problemen. Het grootste probleem namelijk de zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen is ook door de mens veroorzaakt. En wel door mensen in Brussel.

Het hoefde allemaal niet zo infewikkeld te zijn. Roedel gesticht in een gebied zonder natuurlijke prooidieren. Gewoon de roedel verwijderen. Probleeem opgelost. Maar ja, de mens uit Brussel houdt teveel van micromanagen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:53

Asciugamano schreef:
Wanneer er meer landbouwgrond beschikbaar komt, o.a. i.v.m. de stikstofproblematiek t meeste?) aan de natuur teruggegeven worden.

De jacht verminderen heeft weinig invloed op het evenwicht. Hier in het Drent Friese woud wordt nauwelijks gejaagd. Alleen reeën waar iets mee is en enkele bokken worden geschoten. De jagers doen ieder jaar eerst een telling en baseren daar het te schieten aantal op. Dus er is geen sprake van dat het uit het evenwicht gehaald wordt. De jagers hebben onlangs de reeën geteld en wees gerust ze hoeven niet op jacht, want ze hebben niet 1 gezien. Alles is door de wolven opgegeten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:01

Brainless schreef:
@Sizzle
Hier in het noorden is nog geen roedel maar toch zijn er 3 koeien gedood (naast 3 kalveren).

Ik weet niet waar in het noorden jij woont. Maar hier in het noorden zitten wel degelijk roedels, 1 is bekend maar er zijn meer. En het stikt hier van de reeën? Hier is geen enkele ree, sowieso geen wild, dus die wolven hebben echt niks anders te vreten dan onze dieren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:41

senna21 schreef:
Citaat:

Klinkklare onzin en waanzinnig kortzichtig. Nederland is cultuurlandschap. Dat verandert niet tenzij de mensheid verdwijnt.

Waarom?
De mens en benodigde bebouwing heeft maar een klein deel van ons oppervlak nodig . (13% om precies te zijn.)
De landbouw gebruikt er meer dan 50%.
Daar kan dus best een deel van naar de natuur.

Waarom zou dat onzin zijn?
En dat iets ‘is’ wil toch niet zeggen dat dat zo moet blijven? En al helemaal niet als dat schadelijk voor alles en iedereen is gebleken. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:47

Loretta schreef:
Waar geen wild is daar voegt de wolf weinig toe aan de biodiversiteit. Zorgt alleen maar voor problemen. Het grootste probleem namelijk de zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen is ook door de mens veroorzaakt. En wel door mensen in Brussel.

Het hoefde allemaal niet zo infewikkeld te zijn. Roedel gesticht in een gebied zonder natuurlijke prooidieren. Gewoon de roedel verwijderen. Probleeem opgelost. Maar ja, de mens uit Brussel houdt teveel van micromanagen.

Volgens mij draai jii de boel een beetje om?
We kunnen, met jouw redenering, ook gewoon al het wild en natuur verwijderen.

De laatste decennia zijn er op verschillende plaatsen, diverse soorten geherintroduceerd of vanzelf door positieve verandering terug gekomen.
De wolf is daar 1 van.
Voor zover ik weet, was er kortgeleden nog spraken van een zwijnenplaag op de Veluwe.
Veel te veel beesten in de Oostvaardersplassen enz
Genoeg te vreten, lijkt me? ;)

Of moeten we die, samen met de wolf en de laatste reeen en hazen maar afschieten? Alles opgelost?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:49

pillow schreef:
Asciugamano schreef:
Wanneer er meer landbouwgrond beschikbaar komt, o.a. i.v.m. de stikstofproblematiek t meeste?) aan de natuur teruggegeven worden.

De jacht verminderen heeft weinig invloed op het evenwicht. Hier in het Drent Friese woud wordt nauwelijks gejaagd. Alleen reeën waar iets mee is en enkele bokken worden geschoten. De jagers doen ieder jaar eerst een telling en baseren daar het te schieten aantal op. Dus er is geen sprake van dat het uit het evenwicht gehaald wordt. De jagers hebben onlangs de reeën geteld en wees gerust ze hoeven niet op jacht, want ze hebben niet 1 gezien. Alles is door de wolven opgegeten.

Dan zal het aantal wolven spoedig verminderen. ;)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:54

Genoeg te vreten in de Oostvaarders plassen? Nou niet echt.