Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:10

Misschien heb ik het mis maar criticasters zijn ,.i. niet het gemiddelde HE publiek.
Dat zijn veel ouders met Pennykinderen en "mainstream paardenmensen" althans dat is mijn ervaring uit de tijd dat het nog in Deurne was en ik erin in een stand stond.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 19:05

fransje23 schreef:
Misschien heb ik het mis maar criticasters zijn ,.i. niet het gemiddelde HE publiek.
Dat zijn veel ouders met Pennykinderen en "mainstream paardenmensen" althans dat is mijn ervaring uit de tijd dat het nog in Deurne was en ik erin in een stand stond.

Het zijn toch ook mainstream paardenmensen die hier de meeste kritiek uiten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 19:13

chevax schreef:
fransje23 schreef:

Het zijn toch ook mainstream paardenmensen die hier de meeste kritiek uiten?

Nee, dat denk ik niet :)
De meeste mensen nemen niet eens de moeite om kritiek te uiten of denken niet eens zover na.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:56

Ja ik heb mensen aangesproken op hun gedrag, tijdens wedstrijden als mederuiter, als instructeur bij lesklanten en ook bij mensen die daarbij in de bak reden en imo wangedrag lieten zien. Vanuit een instructeur positie is het makkelijker.

Wat ik niet heb gedaan was als werknemer iemand aanspreken op hun gedrag, als je in de paarden werkzaam bent en je bent afhankelijk ook van het netwerk dan wordt dat een stuk moeilijker. Zeker als degene in een machtspositie boven je staat.

Wat betreft scheefheid, ieder paard is scheef natuurlijk..ik denk wat er bij de dravers bedoeld wordt is dat ze geen lengtebuiging kennen. Wat me logisch lijkt want dat is totaal niet nuttig. Maar een goede trainer kan ieder paard beter maken in een jaar ongeacht waar ze vandaan komen. Een draver is gebouwd om te stuwen en niet om te dragen dus daar zullen ongetwijfeld wat uitdagingen bij komen kijken qua bouw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:33

chevax schreef:
Superpony: zwaktebod. Kun jij alleen iemand aanspreken met dom, oridinair geschreeuw?
Maar los van mijn voorbeeld kun je misschien antwoord geven op de vraag wie je hebt aangesproken?
Vrij kinderachtig om je nu achter “een groot event” te verbergen. Mensen kunnen toch ook “op een groot forum” alles zeggen? Zou het dan toch zijn omdat het online zo lekker anoniem is?

Dat zeg ik helemaal nergens.

Maar je snapt zelf wel dat ook een bekende ruiter geen fouten wil toegeven ten overstaande van een groot publiek, dus daar een echte discussie aan gaan heeft echt geen nut.

Ik gaf als voorbeeld bijv dat alleen Anky aan tafel kwam bij Humberto toen er iets werd gezegd over de sport. Daar werd ook niemand uitgenodigd om de misstanden aan te geven. Anky mocht het goedpraten en al vaker is het zo dat dat is wat zij willen. De misstanden goedpraten en niet in gesprek om de sport te verbeteren.
Haar zoon heeft zich zelfs al een paar keer uitgelaten op fb toen er echt kwalijke misstanden waren in de springsport. Dat komt toch echt van huis uit.

Maar goed, het zou toch te gek zijn dat we niks meer mogen zeggen.

En zoals bij alles, mensen zoeken elkaar op. Soort zoekt soort en men wil alleen horen wat men wil horen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:49

superpony schreef:
chevax schreef:
Superpony: zwaktebod. Kun jij alleen iemand aanspreken met dom, oridinair geschreeuw?
Maar los van mijn voorbeeld kun je misschien antwoord geven op de vraag wie je hebt aangesproken?
Vrij kinderachtig om je nu achter “een groot event” te verbergen. Mensen kunnen toch ook “op een groot forum” alles zeggen? Zou het dan toch zijn omdat het online zo lekker anoniem is?

Dat zeg ik helemaal nergens.

Maar je snapt zelf wel dat ook een bekende ruiter geen fouten wil toegeven ten overstaande van een groot publiek, dus daar een echte discussie aan gaan heeft echt geen nut.

Ik gaf als voorbeeld bijv dat alleen Anky aan tafel kwam bij Humberto toen er iets werd gezegd over de sport. Daar werd ook niemand uitgenodigd om de misstanden aan te geven. Anky mocht het goedpraten en al vaker is het zo dat dat is wat zij willen. De misstanden goedpraten en niet in gesprek om de sport te verbeteren.
Haar zoon heeft zich zelfs al een paar keer uitgelaten op fb toen er echt kwalijke misstanden waren in de springsport. Dat komt toch echt van huis uit.

Maar goed, het zou toch te gek zijn dat we niks meer mogen zeggen.

En zoals bij alles, mensen zoeken elkaar op. Soort zoekt soort en men wil alleen horen wat men wil horen.

Ik denk dat je zo een open gesprek zelf op voorhand al afkapt. En het gaat er hier niet over of een ruiter zijn fouten wil toegeven, het gaat erom of je de ballen hebt om iemand aan te spreken op wat jij dierenmishandeling vindt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:05

chevax schreef:
Ik denk dat je zo een open gesprek zelf op voorhand al afkapt. En het gaat er hier niet over of een ruiter zijn fouten wil toegeven, het gaat erom of je de ballen hebt om iemand aan te spreken op wat jij dierenmishandeling vindt.

Maar wat gaat dat iemand anders aan? Op Bokt kennen mensen elkaar niet en toch willen ze persoonlijk worden of oordelen.

Ik heb helaas de ballen wel en ook die ballen wel meer dan eens gebruikt. Maar heb ook geleerd om iets subtieler te zijn irl omdat het niet werkt. Mensen kunnen niet tegen kritiek.

En mensen zijn schijnheilig. Ik ga altijd eerst naar een clinic kijken voor ik de moeite neem om een paard mee te nemen. Dat is heel vaak tegengevallen en dan ook eerlijk gezegd.
Heel vaak ben ik overgehaald, want trainer x is nu echt anders, hij/zij is echt goed, beter geworden. Ik ben dan eerlijk dat het nog steeds niks voor mij is. Dan werd ik uitgekotst. Prima, ik word daar niet anders van. Jaar later weer contact hoe slecht X wel niet is en nu komt Y. Zo een fijne en goede trainer.......En als iedereen dat roept, krijgt diegene ook snel die reputatie.
Maar ook Y dingen zien doen waar mn maag van omdraaide. Maar mensen lachen erom, want Y is zo sympathiek. En half jaar later werd Y ook uitgekotst, want ene paard dit, andere paard dat, toch problemen.......

En nee, dus hier op 1 trainer na niet mijn kritiek direct geuit uit respect voor de mensen die het organiseerden. Maar wel eerlijk geweest als een trainer vroeg; wat vind jij niet goed dan.

Een andere keer was een clinic en het viel ons ontzettend tegen. Er waren veel kijkers. Na verloop zei de een na de ander; niks voor mij, blij dat ik niet op een paard zit etc. Heel veel mensen waren negatief, maar niemand zei wat. Een enkele ruiter had de ballen om de grens te trekken tot waar hij/zij wilde gaan. Die werd dan ook meteen links gelaten ondanks duur betaalde clinic geld.
Maar daarna; al die deelnemers liken alles wat die trainer wint. Want de contacten gaan voor het welzijn. Maar ik heb op stallen gestaan en weet hoe er gekletst en vooral geroddeld wordt op terrasjes. Dat is hun eigen wereld en staat los van het liken en smilies sturen op SM.

SM is niet het echte leven. Daar doen veel mensen zich anders voor of liken maar wat rond om hun contacten te behouden.

Western is nog steeds een vrij klein wereldje. Ik vermoed dat de draverij nog kleiner is en nog meer iedereen elkaar wel kent. Dan mag je jezelf en eerlijk zijn, maar je wil ook op een normale fatsoenlijke manier met elkaar omgaan. En nee, dan hoef je geen vrienden te worden en je kan elkaar negeren, maar dat is een keus.

Dat kunnen mensen hier op Bokt, die graag persoonlijk willen worden of met dooddoeners gooien niet beoordelen, wat, waar en waarom mensen iets zeggen en doen.

Elisa2

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:38

Weet je wat het is, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt heeft iedereen een mening over je. Dat kan positief of negatief zijn, immers beoordeeld iedereen het vanuit zijn of haar eigen referentiekader. Als je wat wilt verbeteren dan is het belangrijk om de dialoog aan te gaan zodat je de ander ook de gelegenheid geeft om zijn kant van het verhaal te doen. Zo worden beide dialogen gehoord en kan er begrip gekweekt worden of iemand aan het denken gezet worden.

Veel mensen vinden irl confrontaties enorm moeilijk, dit zijn vaak de mensen die anderen niet durven aan te spreken maar het achter de rug om gaan doen. Soms ook op een oneerlijke manier met een boel jaloezie er bij. Dit zegt meer wat over hun.

Niemand gaat fouten toegeven tov een publiek want dan wordt je kop er gelijk afgehakt, dus als iemand zoiets al zou zeggen dan zou het in bedekte termen gaan en dan hebben sommige mensen niet eens door wat er gezegd wordt.

Mensen zijn nu eenmaal ook heel erg goed in fouten kijken of andere afbranden ipv dat ze eens naar zichzelf kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 05:39

Mooi filmpje van de training van Johnny be Good voor de Monte koers van het jaar in Alkmaar.

Lekker voorwaarts op het strand. Zoals je ziet doen ze dit graag: hard draven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:10

Elisa2 schreef:
Mensen zijn nu eenmaal ook heel erg goed in fouten kijken of andere afbranden ipv dat ze eens naar zichzelf kijken.

Precies dit!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:19

Heel leuk zo'n filmpje hoor maar zitten die oordoppen gewoon standaard steeds in die oren nu? Kan me nog voorstellen dat je op een koers nog zegt dat er te veel prikkels zijn, maar een trainingrondje op het strand met proppen in de oren? Waar is dat nu voor nodig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:22

Ehm...wie zegt dat er geen prikkels zijn tijdens de training? Springpaarden worden ook vaak gewoon getraind met oornetjes, dressuurpaarden soms ook als ze heel erg kijkerig zijn of gefocust op geluid uit de omgeving. Wat is het probleem? het doet verder toch geen kwaad? Zo kun je van iedere mug een olifant maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:23

Grainey schreef:
Heel leuk zo'n filmpje hoor maar zitten die oordoppen gewoon standaard steeds in die oren nu? Kan me nog voorstellen dat je op een koers nog zegt dat er te veel prikkels zijn, maar een trainingrondje op het strand met proppen in de oren? Waar is dat nu voor nodig?

Denk je dat het paard er hinder/last van heeft als geluid minder hard binnen komt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:31

Grainey schreef:

Keuze van de rijder ter voorbereiding van het Nederlands Kampioenschap. Als onderdeel van trainen op ander terrein.
Ik ken het betreffende paard alleen van de koers, ze zal haar reden hebben waarom ze er nu op het strand voor kiest, drukte met mensen op het strand, samen met tv opname en de meevliegende drone.

Maar ik zie oorproppen niet als dieren mishandeling. Ik zie een paard met de oren naar voren, lekker samen met zijn trainingsmaatje werken samen met zijn rijder. Ik zie geen mishandeld paard. Maar Grainey, misschien zie jij dat wel. Dat kan.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:25

In mijn laatste post staat nergens dierenmishandeling, dat maak jij ervan Janouk :o Maar onze opinies over dierenwelzijn verschillen inderdaad, daar heb je gelijk in, zo heeft iedereen zijn eigen normen en waarden in het omgaan met paarden. Dat kan gelukkig inderdaad :)

Als het zo druk was op het strand, dan zou ik zoiets als training dan juist gebruiken om je paard te trainen op prikkels, juist op zo'n drukke dag op het strand heb je dan publiek, geluid en drukte. Precies waar dravers aan moeten wennen voor op een koersdag zou ik zeggen, aangezien al gezegd werd dat het lastig is om omstandigheden van een koers na te bootsen.

Voor een kur op muziek ben ik ook altijd weken van te voren thuis aan het oefenen door mijn paard thuis bloot te stellen tijdens het rijden aan verschillende soorten muziek en applaus en de opstelling van boxen langs de ring zodat hij aan het geluid en de trilling van de bas uit de boxen gewend is. Dat is dan in het begin lastig ja qua concentratie, maar ze wennen er dan aan en dan gaat het prima. Mijn hete dresuurpaard liep toen supergeconcentreerd en ontspannen rond op de wedstrijddag dus al die training betaalde zich uit in een super relaxed paard op de dag zelf en zo had hij er heel weinig stress van toen. Maar dat is voor mij dus een kwestie van trainen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:42

Ik als dravermens vind ook dat er veel te veel gebruik gemaakt wordt van oorproppen, wij hebben onze paarden altijd zonder getraind. In de koers hebben ze hun nut, maar in de dagelijkse training zou het niet altijd moeten hoeven, het overgrote deel van de paarden kan prima zonder. Maar ik zie het de laatste jaren steeds vaker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:01

Als proppen of andere middelen heel bewust worden gebruikt, snap ik het vaak heel goed.

Maar de proppen en oornetjes met demping zijn een complete hype geworden die vaak te snel worden gebruikt nu bij te weinig goede training, mensen die bang zijn en met veel spanning rijden etc etc. Alles moet snel snel en wat de een doet, doet de ander ook.
Je ziet het op stallen veel dat mensen elkaar volgen als makke schapen en niet het probleem echt aanpakken.

Ook stress en geluiden kan een paard mee leren omgaan, maar het kost veel kunde van de ruiter/trainer en ook tijd.

En daar zie je ook weer gelijk dat de draverij toch voor veel ruiters een ver van hun bed show is. Zoals mij altijd is verteld, hebben proppen in de draverij een andere functie dan waar de ruiters het nu voor hun gemak en gemoed gebruiken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:21

Als er bij mijn paard een drone meevliegt op het strand doe ik 'm ook een stel watten in hoor. Hoe goed hij ook getraind is, in sommige situaties helpt zoiets toch gewoon? Of hoe had je je paard voorbereid op deze situatie?

Superpony, je maakt een hele algemene post die niks te maken heeft met deze sport. Weet ik veel wat mensen op andere stallen doen?

Ik merk dat ik na een discussie als deze denk: je kan het soms ook nooit goed doen....

Paard loopt heerlijk, met oren erop, word getraind door een liefhebster en ja, hij heeft watten in zijn oren...

Dan denk ik: laat ook maar, hoeveel je ook uitlegt, hoe goed het beeld ook is.... Soms lijkt het pas goed genoeg als je ze met een neckrope rijd :)

Word ik wel eens moedeloos van. Maargoed, misschien is niet reageren dan beter, want niemand heeft wat aan mijn frustratie denk ik dan :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:28

Er vloog afgelopen zaterdag nog een drone boven Duindigt, waar een paard aan het trainen was. Zal ook wel voor zo'n leuk filmpje zijn :). Paard verblikte of verbloosde niet, de drone vliegt ook vrij hoog, het is net of je een wesp hoort zoemen :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:33

Dan ben ik een schijterd :D . Geef ik gerust toe :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:36

Dat mag :D. De ene draver is de andere niet. Wat ik met de huidige uitspook, had ik met de vorige niet overleefd := :')

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:47

Je hebt gelijk hoor Ruitje. Je kan het echt nooit goed doen voor sommige mensen. Het grappige is wel dat ik na een jaar of wat bokken inmiddels aardig goed kan voorspellen wie dat gaan zijn.
Ik ga ervan uit dat jij je paarden kent en weet wat je doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:48

Maar in hoeverre zullen watten een negatief effect hebben op een paard, zelf als ze standaardoptoming worden gebruikt?

Genoeg mensen die er standaard vanuit gaan dat een bit nodig is voor je op een paard gaat zitten. Die denken dat je alles links van een paard moet doen.
Is ook allemaal niet perse noodzakelijk maar ook niet per definitie schadelijk voor een paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:50

ruitje schreef:
Als er bij mijn paard een drone meevliegt op het strand doe ik 'm ook een stel watten in hoor. Hoe goed hij ook getraind is, in sommige situaties helpt zoiets toch gewoon? Of hoe had je je paard voorbereid op deze situatie?

Superpony, je maakt een hele algemene post die niks te maken heeft met deze sport. Weet ik veel wat mensen op andere stallen doen?

Ik merk dat ik na een discussie als deze denk: je kan het soms ook nooit goed doen....

Paard loopt heerlijk, met oren erop, word getraind door een liefhebster en ja, hij heeft watten in zijn oren...

Dan denk ik: laat ook maar, hoeveel je ook uitlegt, hoe goed het beeld ook is.... Soms lijkt het pas goed genoeg als je ze met een neckrope rijd :)

Word ik wel eens moedeloos van. Maargoed, misschien is niet reageren dan beter, want niemand heeft wat aan mijn frustratie denk ik dan :D

Je maakt het persoonlijk. Jij kent anderen ook niet.

Ik ben niet de enige die uitwijkt en reageer daarop.

En ik schrijf echt nergens dat jij of goede trainers het niet goed doen of geen reden hebben om proppen te gebruiken. Maar het is wel vaak symptoombestrijding.
Je kan ook niet altijd, overal alles voorkomen.

Op de veluwe kwamen weleens heli's heeeeeeeeel laag over. Tja, daar moeten ze dan toch aan wennen. Kan moeilijk de heli's wegsturen.

En natuurlijk is er veel commentaar. Door bokt en social media verspreiden beelden zich makkelijker en is info ook meer beschikbaar. Je kan niet verwachten dat mensen daar geen ( soms wel, soms geen onderbouwde ) mening over hebben.

Ik lees vaak dezelfde dooddoeners. Mensen moeten zelf presteren, mogen niks zeggen etc. Maar juist dan krijg je meer afstand tot elkaar en zal de sport, ongeacht welke sneller in elkaar storten.
En een lintje of bekende naam zegt echt helemaal niks, ook al willen mensen daar zich achter verschuilen.

Het gaat zoals hier om beeld en tekst en uitleg. En prima dat de draverij daar zelf een mening over heeft, maar anderen mogen daar ook iets van vinden, OOK als dat een andere mening is.
Veel bokkers zitten op hun handen en zeggen maar niks, omdat steeds weer blijkt dat een discussie nutteloos blijkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:39

thequeensmum schreef:
Je hebt gelijk hoor Ruitje. Je kan het echt nooit goed doen voor sommige mensen. Het grappige is wel dat ik na een jaar of wat bokken inmiddels aardig goed kan voorspellen wie dat gaan zijn.
Ik ga ervan uit dat jij je paarden kent en weet wat je doet.

Typisch zo een dooddoener.......

Dus jij kent alle bokkers? Of is het totaal niet relevant waar meningen vandaan komen? Gewoon alles en iedereen die anders denkt over 1 kam scheren.

Dit is puur stoken en heb je JUIST in een topic als deze niks aan.

Hier is uitleg incl beeldmateriaal. Daarover mag je discussieren en JA dan komen er ook meningen van ruiters, omdat de draverij minder vertegenwoordigt is EN het een algemeen probleem is dat de paardensport onder de loep ligt.

Ik schreef het al eerder, maar soms lezen mensen precies wat ze willen of hun het beste uitkomt. Ik denk dat de draverij heel kwetsbaar is en het makkelijkst als eerste te verbieden.
Juist als je wil dat sport met paarden moet blijven bestaan, moet je koppen bij elkaar steken.

Moet er WEL naar ktitiek geluisterd worden. Waar komt het vandaan? Waarop gebaseerd? Wat kan je laten zien om vooroordelen of kritiek uit de wereld te helpen?
Hoe kan je de mensen die het wel verkeer doen aanspreken of laten leren en ontwikkelen?

Als hier alleen mensen reageren die het wel goed doen en wel beter willen, kom je eigenlijk nergens. Zeker als anderen daar bovenop nog eens gaan roepen dat je mensen niet mag aanspreken op wangedrag, of verzint dat men dat niet durft, of erger......dat het niet gebeurt.

De groep die beter wil en doet groeit, dus ik maak me geen zorgen. Ben ook geen mak schaap dat achter de kudde aanloopt en zelf niet kan leren en ontwikkelen. Ik zie ons dus ook niet of pas als laatste de paarden kwijtraken mocht het ooit zover komen...........

Maar al mn hele paarden leven is alles en iedereen altijd tegen nieuw en ontwikkelingen. Wij voerden onbeperkt hooi. Was onzin. Veel sportruiters gaven 2 plakjes hooi en 3x daags flink biks. Wat een weerstand........
Maar nu? Is hooi als basis de norm. En zo gaat het steeds met ontwikkelingen.