Ibbel schreef:Elisa2 schreef:Dat zou kunnen Ibbel, maar ik vraag me wel af hoe ze dit allemaal willen gaan controleren wbt medicatie. Want dan zou je eigenlijk geen enkel paard meer bute mogen geven want ooit kan het nog geslacht worden...of blijft het dan wel uitgesloten voor de slacht voor altijd?
Zodra je medicatie geeft die niet mag, wordt het paard uitgesloten voor humane consumptie.
Maar dat is de theorie/wet. Of die ook uitgevoerd wordt, is sterk de vraag.
Wat ik al eerder schreef: paarden worden (hier) niet voor het vlees gefokt. Zodra dit wel bedrijfsmatig gebeurt, is het relatief makkelijk te controleren. Dat doet de NVWA tenslotte ook bij runderen etc.
De paarden die in NL bij de slager belanden (of naar andere landen worden getransporteerd) zijn (denk ik) heel vaak niet (goed) gedocumenteerd. Leeg paspoort qua medicatie = groen licht voor vlees.
De paarden die nu uitgesloten zijn omdat dat in het paspoort staat, zijn (denk ik) voor het merendeel uitgesloten op emotionele gronden. Níet omdat ze medicatie hebben gehad.
De paarden die niet zijn uitgesloten hebben (alweer, denk ik) voor het merendeel wel degelijk ongewenste medicatie gehad.
Dit is alleen nooit gedocumenteerd. En dat niet-documenteren is niet te controleren. Hoe kom je er achter of een paard ooit medicatie gehad heeft als dat niet wordt genoteerd? Dan moet je per paard het dossier van (álle!) DA's die het dier ooit behandeld hebben gaan lopen matchen. Zie je het voor je?
Nouja dit was dus ook mijn idee...dus eigenlijk als je het zo stelt zorgen ze er nu voor dat er meer vervuild vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dat is natuurlijk een andere discussie..maar lijkt me ook niet wenselijk.
Ik ken helaas ook mensen die hun paard medicatie onthouden omdat het ooit geslacht moet worden. Imo is dat ook een vorm van dierenmishandeling/ verwaarlozing.