Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:52

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Dat zou kunnen Ibbel, maar ik vraag me wel af hoe ze dit allemaal willen gaan controleren wbt medicatie. Want dan zou je eigenlijk geen enkel paard meer bute mogen geven want ooit kan het nog geslacht worden...of blijft het dan wel uitgesloten voor de slacht voor altijd?

Zodra je medicatie geeft die niet mag, wordt het paard uitgesloten voor humane consumptie.
Maar dat is de theorie/wet. Of die ook uitgevoerd wordt, is sterk de vraag.

Wat ik al eerder schreef: paarden worden (hier) niet voor het vlees gefokt. Zodra dit wel bedrijfsmatig gebeurt, is het relatief makkelijk te controleren. Dat doet de NVWA tenslotte ook bij runderen etc.

De paarden die in NL bij de slager belanden (of naar andere landen worden getransporteerd) zijn (denk ik) heel vaak niet (goed) gedocumenteerd. Leeg paspoort qua medicatie = groen licht voor vlees.

De paarden die nu uitgesloten zijn omdat dat in het paspoort staat, zijn (denk ik) voor het merendeel uitgesloten op emotionele gronden. Níet omdat ze medicatie hebben gehad.

De paarden die niet zijn uitgesloten hebben (alweer, denk ik) voor het merendeel wel degelijk ongewenste medicatie gehad.

Dit is alleen nooit gedocumenteerd. En dat niet-documenteren is niet te controleren. Hoe kom je er achter of een paard ooit medicatie gehad heeft als dat niet wordt genoteerd? Dan moet je per paard het dossier van (álle!) DA's die het dier ooit behandeld hebben gaan lopen matchen. Zie je het voor je?

Nouja dit was dus ook mijn idee...dus eigenlijk als je het zo stelt zorgen ze er nu voor dat er meer vervuild vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dat is natuurlijk een andere discussie..maar lijkt me ook niet wenselijk.

Ik ken helaas ook mensen die hun paard medicatie onthouden omdat het ooit geslacht moet worden. Imo is dat ook een vorm van dierenmishandeling/ verwaarlozing.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:48

Elisa2 schreef:
Nouja dit was dus ook mijn idee...dus eigenlijk als je het zo stelt zorgen ze er nu voor dat er meer vervuild vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dat is natuurlijk een andere discussie..maar lijkt me ook niet wenselijk.

Precies.

En daarnaast zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat juist die 'paardenmeisjes' die hun paard niet opgegeten willen zien, óók de mensen zijn die (heel) lang doordokteren met een paard met gebreken, waardoor de kans sowieso groot is dat die paarden medicatie krijgen die ze ongeschikt maakt.
Die sentimentele 'paardenmeisjes' zijn niet de mensen die zeggen: "nee, geen buut, geen dit en geen dat, want als het niet goed gaat breng ik 'm naar de slager", dus daar kan de DA alles instoppen wat hij/zij nodig acht. En dat werd echt niet altijd netjes genoteerd, en dát zal nu vermoedelijk wel veranderen. Als iedereen deze nieuwe wet tenminste kent.

Dus of je met deze wet meer schoon paardenvlees tot je beschikking krijgt in Europa... ik vraag het me écht af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:59

Misschien is het andere doel dan ook wel duidelijkere medicijnregistratie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:52

Dan zou ik aanpassingen verwacht hebben bij DA en slacht verplichtingen. Meer controle..ik denk het niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:07

Ik vraag me af welke problematiek opgelost wordt met deze regelwijziging?

Was er een groot percentage van paardeneigenaars dat leed onder de beslissing van een vorige eigenaar om het paard uit te sluiten voor menselijke consumptie? Is er een schrijnend tekort aan paardenvlees voor menselijke consumptie?

Met andere woorden: welke problemen veroorzaken paardenmeisjes die uit emotie hun paard uitsluiten voor menselijke consumptie?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:42

koend schreef:
Moeilijker wordt het bij verkoop.
Stel A sluit paard uit van slacht maar na enkele jaren zijn de omstandigheden veranderd en verkoopt zij aan B. Niets mis mee, ze zoekt een goed adres.
B vindt dat paard na enkele jaren niet voldoet en verkoopt daarom goedkoop aan C die eigenlijk vooral een goedkoop paard zoekt en die uitsluiting van slacht voor lief neemt.
Maar bij C komen er echte gezondheidsproblemen en c heeft weinig financiële middelen. De behandeling is te duur, onderhoud is ook duur voor een paard op rust en euthanasie kost ook geld en moed. Bovendien ziet de veearts het niet zitten, want het paard is nog relatief jong.
En nu?
Ofwel heeft het paard super geluk en wordt opgepikt door een weldoener. Maar de kans is vele malen groter dat het van het ene marginale adres naar het andere wordt versluisd.

Wat ik hier schets is helaas een heel realistisch scenario.

Er zijn teveel "waardeloze" paarden in omloop, waar niemand raad mee weet.
”Stuk" voor op te rijden, te jong voor euthanasie, ze mogen niet geslacht worden. Ze worden gewoon weggegeven en komen dus terecht bij mensen zonder geld terwijl ze hoge verzorgingskosten h3bben. Of ze komen bij een stichting, die dan ook weer aan gels moet zien te komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:16

Gini schreef:

Was er een groot percentage van paardeneigenaars dat leed onder de beslissing van een vorige eigenaar om het paard uit te sluiten voor menselijke consumptie? Is er een schrijnend tekort aan paardenvlees voor menselijke consumptie?

Met andere woorden: welke problemen veroorzaken paardenmeisjes die uit emotie hun paard uitsluiten voor menselijke consumptie?

Degenen die een paard gaan kopen met het plan die te laten slachten kunnen simpelweg in het paspoort kijken en als dat paard is uitgesloten om wat voor reden dan ook dan moeten ze dat specifieke paard laten staan.Heel eenvoudig toch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:32

Gini schreef:

Kennelijk hebben meerdere EU landen inderdaad een gebrek aan paardenvlees, anders hadden ze deze wijziging in wetgeving niet voorgesteld en niet gekregen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:09

Het is altijd jammer dat de redenatie en argumentatie voor een wijziging nooit uitgebreid gedeeld wordt. Ik denk dat het draagvlak voor een beslissing dan vanzelf groter wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:10

koend schreef:
koend schreef:
Moeilijker wordt het bij verkoop.
Stel A sluit paard uit van slacht maar na enkele jaren zijn de omstandigheden veranderd en verkoopt zij aan B. Niets mis mee, ze zoekt een goed adres.
B vindt dat paard na enkele jaren niet voldoet en verkoopt daarom goedkoop aan C die eigenlijk vooral een goedkoop paard zoekt en die uitsluiting van slacht voor lief neemt.
Maar bij C komen er echte gezondheidsproblemen en c heeft weinig financiële middelen. De behandeling is te duur, onderhoud is ook duur voor een paard op rust en euthanasie kost ook geld en moed. Bovendien ziet de veearts het niet zitten, want het paard is nog relatief jong.
En nu?
Ofwel heeft het paard super geluk en wordt opgepikt door een weldoener. Maar de kans is vele malen groter dat het van het ene marginale adres naar het andere wordt versluisd.

Wat ik hier schets is helaas een heel realistisch scenario.

Er zijn teveel "waardeloze" paarden in omloop, waar niemand raad mee weet.
”Stuk" voor op te rijden, te jong voor euthanasie, ze mogen niet geslacht worden. Ze worden gewoon weggegeven en komen dus terecht bij mensen zonder geld terwijl ze hoge verzorgingskosten h3bben. Of ze komen bij een stichting, die dan ook weer aan gels moet zien te komen.

Paarden mogen gewoon geeuthaniseerd worden hoor, leeftijd speelt daar geen enkele rol bij. Het ENIGE verschil is dat ze bij de slacht nog een paar honderd euro opleveren en dat in laten slapen geld kost.

Dus het gaat alleen maar weer om, geld, geld, geld en niet om paardenwelzijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:13

In theorie misschien, in de praktijk zijn er weinig dierenartsen die een jong paard dat geen pijn heeft maar onberijdbaar is willen euthanaseren.
Het kan dus juist ook goed zijn voor paardenwelzijn.

Het probleem is meer de emoties rondom slachten VS euthanaseren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:19

Mwah dat is niet mijn ervaring, ken er genoeg die uit de opfok kwamen en niet geschikt (meer) waren als rijpaard door bijvoorbeeld Ataxie, extreme karperrug etc. en die geen pijn hadden maar gewoon ingeslapen werden omdat ze alleen toekomst als weidemaatje hadden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:31

Elisa2 schreef:

Je doet alsof geld iets vuils is.
Geld wordt inderdaad bijzaak als je er ruim genoeg van hebt. Maar niet iedereen zit in die positie. Ik hou mijn hart vast voor de aankomende economische crisis.
En dan zijn die "overtollige" paarden de eersten die op de schop gaan.
Laatst bijgewerkt door koend op 18-09-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:33

En dan is het probleem van de Italiaanse salami-makers opgelost en zegt de EU: zie je wel, goede wetswijziging :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:55

koend schreef:
Elisa2 schreef:

Je doet alsof geld iets vuils is.
Geld wordt inderdaad bijzaak als je er ruim genoeg van hebt. Maar niet iedereen zit in die positie. Ik hou mijn hart vast voor de aankomende economische crisis.
En dan zijn die "overtollige" paarden de eersten die op de schop gaan.

Dat dus. In principe is ieder paard in ieder geval nog de slachtprijs waard, en dus kan iedereen, hoe krap die ook bij kas zit, altijd een paard een waardig einde geven.
Geld hoort nooit een reden te zijn om een dier in leven te houden wat dood beter af is.

Je wilt niet dat eerdere eigenaars om enkel emotionele redenen een volgende eigenaar opzadelen met een paard waar ze niet meer vanaf kunnen maar wat ze ook niet meer kunnen onderhouden.
Leuk dat je zelf je paard niet wilt laten slachten, maar je kunt niet in de toekomst kijken. Je moet zeker niet willen dat je door die keuze in de hand werkt dat een volgende eigenaar jouw dier gaat verwaarlozen, simpelweg omdat je diegene de andere opties hebt ontnomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:18

En wat dan als het dier geen medische zorg krijgt die het nodig heeft omdat het perse nog een keer geslacht moet worden en de eigenaar er nog een paar centen voor wilt vangen? Is dat waardig?

Het gaat mij niet om de slacht, het gaat mij om de eventuele lijdensweg voor de slacht.

Ik snap best dat geld een rol speelt hoor en dat het voor niet iedereen even makkelijk is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:26

De lijdensweg als slacht niet mogelijk is, is misschien wel groter.

Iemand die besluit dat een paard naar de slager 'moet', doet dat dus op het moment dat de DA zegt: en nu moet ik gaan behandelen met iets waardoor het paard ongeschikt is voor humane consumptie. Want als jij dat geld van die slager zo nodig hebt (dat is overigens een paar honderd euro, meer niet), heb jij dat geld niet (over) voor die verdere behandeling van je paard, in de meeste gevallen.
Ik denk zomaar dat die lijdensweg korter is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:55

Ja als het zo gaat wel..maar ik ken er ook die het advies van de DA niet opvolgen en dan op andere manieren proberen te gaan behandelen, alleen vanwege de medicatie waardoor het paard niks meer oplevert voor de slacht. Het gaat dan ook niet om mensen die het geld er niet voor hebben.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:21

Ik denk dat pzb zo aan veel paarden komt. Paard niet geschikt meer om te rijden, slager “mag niet”, da gaat niet akkoord met euthanasie, want te jong. Geen geld (meer) voor dure behandelingen.
Dus: weggeven aan een instantie als pzb

Is maar een gedachtenspinsel van mij hoor

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:41

Elisa2 schreef:
En wat dan als het dier geen medische zorg krijgt die het nodig heeft omdat het perse nog een keer geslacht moet worden en de eigenaar er nog een paar centen voor wilt vangen? Is dat waardig?

Het gaat mij niet om de slacht, het gaat mij om de eventuele lijdensweg voor de slacht.

Ik snap best dat geld een rol speelt hoor en dat het voor niet iedereen even makkelijk is.

Even realistisch, er zullen behalve wat lompe handelaren, weinig paardenliefhebbers zijn die dit doen. Eerder word de medicatie gegeven en gewoon niet genoteerd. Dus ik denk dat je doemscenario wel een beetje meevalt, en de lijdensweg bij uitsluiten voor slacht veel groter kan worden, want er kan niet alsnog wat aan verdient worden. Dus komen ze vanzelf bij de en pzb terecht die weer geld aftroggelen van dezelfde Penny meisjes die de paarden uitsluiten voor slacht om dat het zielig is.

Er ligt nog een groot stuk verantwoordelijk op te rapen bij het bijhouden van de medicatie. Ik heb het nog niet een dierenarts zien doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:48

anjali schreef:
Degenen die een paard gaan kopen met het plan die te laten slachten kunnen simpelweg in het paspoort kijken en als dat paard is uitgesloten om wat voor reden dan ook dan moeten ze dat specifieke paard laten staan.Heel eenvoudig toch.

Maar je koopt toch geen paard met bij voorbaat al het plan te laten slachten? Je krijgt er geen f*ck voor bij de slager! Aanschaffen kost meer.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:33

Popstra schreef:
anjali schreef:

Maar je koopt toch geen paard met bij voorbaat al het plan te laten slachten? Je krijgt er geen f*ck voor bij de slager! Aanschaffen kost meer.

Inderdaad, maar omgekeerd kan wel.
Toen ik een paard zocht wilde ik echt geen paard dat uitgesloten was van slacht. Dat was voor mij een no go.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:42

prugelpiet schreef:
Elisa2 schreef:

Even realistisch, er zullen behalve wat lompe handelaren, weinig paardenliefhebbers zijn die dit doen. Eerder word de medicatie gegeven en gewoon niet genoteerd. Dus ik denk dat je doemscenario wel een beetje meevalt, en de lijdensweg bij uitsluiten voor slacht veel groter kan worden, want er kan niet alsnog wat aan verdient worden. Dus komen ze vanzelf bij de en pzb terecht die weer geld aftroggelen van dezelfde Penny meisjes die de paarden uitsluiten voor slacht om dat het zielig is.

Er ligt nog een groot stuk verantwoordelijk op te rapen bij het bijhouden van de medicatie. Ik heb het nog niet een dierenarts zien doen.

Ik hoop het,al denk ik nog steeds dat je niet het lage segment handel moet overschatten wbt medische verzorging. Ik denk trouwens niet dat de paarden bij PZB perse uitgesloten zijn van de slacht. Die zijn gewoon van naieve mensen die denken dat ze er goed aan doen hun paard een tweede kans te geven zodat ze zelf een nieuwe kunnen aanschaffen. Mensen die niet de verantwoorlijkheid nemen en zo'n paard op die manier dus "de handel" in sturen omdat dat ze zelf een beter gevoel geeft dan DE moeilijke knoop te moeten doorhakken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:32

_San87_ schreef:
Tuurlijk hebben de meeste mensen het beste voor met hun paard, gelukkig wel.

Mensen moeten alleen eens beseffen dat wanneer een paard niet meer van hen is, zij er geen zeggenschap meer over hebben. En dus ook niet meer over de manier waarop het dood gaat.

Amen.
Als je afstand doet van je dier of dat nou een paard of een hond is of een konijn dan heb je er ook niks meer over te zeggen.

Als je dat niet wilt dan zou je een soort lease constructie op moeten zetten en blijft het paard jou eigendom.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:16

Maar ook de kosten (vind ik) maar dat willen ze dan weer niet