Wolven pakken pony in weide in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:42

GabberGill schreef:
En toch wil ik terugkomen op het vechthond stukje wat overigens gewoon veehonden zijn.

Ik heb nog niet zolang geleden een vrouw en een kudde uit Drenthe gezien. Zij had 3 honden uit Italië gehaald die daar al gevormd waren als kuddebeschermers, ze heeft overal camera's geplaatst en is zeer oplettend betreft de kudde.

Het lijkt bij haar tot nu toe goed te gaan

Maar dat geeft toch veel onnodige kosten? Die honden kosten ook geld en verzorging, zo'n camerasysteem is ook niet gratis. Bovendien voorkomen camera's niet dat wolven aanvallen en doden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:47

En daarnaast zijn er ook geen massa's van dit soort honden even hierheen te halen + dat velen zich dat ook niet kunnen veroorloven want zo'n enkele hond mag denk ik echt heel wat kosten alleen in aanschaf al (nog los van de terugkerende verzorging/DA kosten e.d.) als je een stabiele, betrouwbare hond wil hebben voor dit werk - daar zal je niet perse goedkoper uit zijn als hekwerk en de hele mikmak er omheen. En hiermee zul je, als het populair wordt om dit soort honden hierheen te gaan halen en in te zetten, ook weer broodfok gaan krijgen met alle gevolgen van dien. Dan komen er steeds meer van dit soort honden die minder goed qua gedrag zullen zijn en die wil je dan echt niet hebben rondlopen. Er zitten echt zoveel haken en ogen aan deze optie. Ik betwijfel echt of dit soort honden hier in NL op grotere schaal thuishoren, ondanks de functie die ze vervullen wel heel 'handig' zou kunnen zijn. Ze horen toch echt voornamelijk thuis in buitengebied in veel minder bevolkte regio's/landen tov wat je hier in NL hebt. Daar zijn we veel te dichtbevolkt voor (net als dat we te dichtbevolkt zijn voor de aanwezigheid van wolven in mijn eerlijke mening, zeker voor roedels! Dat kan zo enorm snel veel meer schade gaan opleveren nog als so far is gebeurd al, wat al erg genoeg is). Dat kan denk ik nog eens goed fout gaan op langer termijn. Ik hoop in ieder geval dat dit geen trend gaat worden en er toch andere oplossingen gaan komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-09-22 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:50

elnienjo schreef:
Huertecilla schreef:
Discussie over emoties is zinloos. Dat geeft pony is zielug vs wolvenpuppies zijn leuk. Vervolgens niets want de wet is dat de wolf beschermd is en de veehouder schadevergoeding krijgt.

Met paarden/pony's heeft de eigenaar een band, die stijgt boven de financiele waarde uit.

Ja en?
Voor anderen is de emotionele waarde van de wolf in de ´natuur´ groot.
Voor weer anderen is op een paard rijden een emotioneel gotspe.

Even voor jouw (en danderen) perspectief. Hoeveel vegetariërs/veganisten zijn er in NL? Hoeveel daarvan denk je dat er voor paardrijden en/of veehouden voor slacht zijn? Ook dat is emotie en wel met een betere onnderbouwing dan de band met een paard.

Paardrijden is zielugh, vlees eten, veehouden is slecht voor het milieu. Redt de aarde; rij electrisch en eet vegetarisch.
Je kan emotie niet wegen en verder staat het rationeel argumenteren in de weg.

elnienjo

Re: Wolven pakken pony in weide in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:53

Die wolven kunnen prima blijven bestaan in Alaska, Canada, Rusland. Maar in dichtbevolkt gebied gewoon niet. En wat heeft veganisme er nu weer mee te maken? Die koeien die doodgebeten worden zorgen wel voor onze zuivel en vlees.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:58

elnienjo schreef:
Bovendien voorkomen camera's niet dat wolven aanvallen en doden.

Gewéldig.
Meer cameras op straat zijn wél verkocht aan de massa met het argument van voorkomen van misdrijven _O-

Ok, de honden. Ja dat werkt bij schapen, maar NL is er maar HEEL beperkt geschikt voor.
Grote ezel/muildier erbij werkt bij paarden en wederom is dat maar heel beperkt voor NL toepasbaar.

Er is een belangenconflict en er is geen oplossing. Er zijn alleen maar compromissen. Een heel belangrijk, fundamenteel eigenlijk, aspect is de jacht. JUIST in NL, want minder jacht is minder concurrentie om de natuurlijke prooien van de wolf.
Paardhouders hebben belang bij minder jacht :)*
Redt een pony, schiet een ree minder.
Een wereld beter te implementeren dan honden/muildieren/hekken overal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:04

elnienjo schreef:
En wat heeft veganisme er nu weer mee te maken? Die koeien die doodgebeten worden zorgen wel voor onze zuivel en vlees.

Zie je het verband met vegetarish/vegan en zuivel/vlees echt niet?

Ook niet mee gekregen dat zuivel/vlees HEEL veel water gebruikt en HEEL veel CO uitstoot.

Nogmaals; maak je huiswerk voor je emoties over band met paard opgooit.
Enneh, als je dat paard zo lief hebt, waarom er dan op gaan zitten. Liefts met bit in de snuit. Dát zien de niet-paardrijders.

Net als dat ´argument´ over de heide net. Begin daarover is in je eigen voeten schieten. Heide is in NL een cultuurlandschaop ontstaan door de wolf.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:10

Op de fb pagina wolf en paard zie je een doodgebeten ezeltje met kind dus ezels werkt niet.Grote waakhonden is een gevaar voor passanten met en zonder loslopende hond.Diertjes op stal lijkt dan het veiligste.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:14

elnienjo schreef:
GabberGill schreef:
En toch wil ik terugkomen op het vechthond stukje wat overigens gewoon veehonden zijn.

Ik heb nog niet zolang geleden een vrouw en een kudde uit Drenthe gezien. Zij had 3 honden uit Italië gehaald die daar al gevormd waren als kuddebeschermers, ze heeft overal camera's geplaatst en is zeer oplettend betreft de kudde.

Het lijkt bij haar tot nu toe goed te gaan

Maar dat geeft toch veel onnodige kosten? Die honden kosten ook geld en verzorging, zo'n camerasysteem is ook niet gratis. Bovendien voorkomen camera's niet dat wolven aanvallen en doden.

Ik heb nergens gezegd dat de camera het verhelpt toch, maar ze zien hierdoor wel dat het werkt. Daarbij zolang de wolf beschermt wordt zal je wat moeten toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:20

office schreef:
Op de fb pagina wolf en paard zie je een doodgebeten ezeltje met kind dus ezels werkt niet.

Hoppa, emotie.

Overigens had ík het over grote ezel/muildier en dat werkt overal prima. Nee, is geen garantie en ook niet echt voor NL.
Geeft wel een :)* voor wat wél werkt; aan de ene kant ontmoedigen van vee/paarden jagen door het moeilijker/riskanter maken en aan de andere kant meer natuurlijke proo¡.
Ja, en dan nóg hou je incidenten.
Net als met loslopende honden, losbreken en verkeer, noem het op.

Bescherm paarden/vee beter en jaag minder = probleem kleiner.

En ík sluit mijn ogen verder niet voor de de soms noodzaak van het afschieten van een probleemdier/-roedel.
Dat is echter incident-beperking, geen standaard beheerspolitiek. Beter beschermen en minder jagen wel.

Mis dat laatste volledig in de draden over wolven hier op Bokt. Toch :)* :)* in het belang van de paardenliefhebbers. Helemaal als dat dierenliefhebbers zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:32

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:
Bovendien voorkomen camera's niet dat wolven aanvallen en doden.

Gewéldig.
Meer cameras op straat zijn wél verkocht aan de massa met het argument van voorkomen van misdrijven _O-

Ok, de honden. Ja dat werkt bij schapen, maar NL is er maar HEEL beperkt geschikt voor.
Grote ezel/muildier erbij werkt bij paarden en wederom is dat maar heel beperkt voor NL toepasbaar.

Er is een belangenconflict en er is geen oplossing. Er zijn alleen maar compromissen. Een heel belangrijk, fundamenteel eigenlijk, aspect is de jacht. JUIST in NL, want minder jacht is minder concurrentie om de natuurlijke prooien van de wolf.
Paardhouders hebben belang bij minder jacht :)*
Redt een pony, schiet een ree minder.
Een wereld beter te implementeren dan honden/muildieren/hekken overal.

BS. Reeen staken happy via mijn weide de dorpsstraat over, geen enkel probleem met dat spul en zonder wolf kan die ook vrijwel overal rondhuppelen (moestuin goed omheinen moet om andere redenen ook) En gezien hoeveel gras er overal staat waar veilig gegraasd kan worden door wild is er zat te vreten. Maar we zien problemen met de wolf zodra de wildprooien op zijn. Jij loopt maar te hakken op geen jagers = genoeg wild voor wolf BULSHIT! We zien juist snelle implosie van wild in wolvengebied en dan gaat roedel aan de zwerf. Probleem heeft alles te maken met wild is al zo ver verminderd dat ander voedsel makkelijker wordt en ze dichter naar mensen komen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:41

elnienjo schreef:
En wat heeft veganisme er nu weer mee te maken? Die koeien die doodgebeten worden zorgen wel voor onze zuivel en vlees.

Ik weet niet of je in de huidige maatschappij met de stelling 'wij mogen dieren doodmaken en opeten maar andere dieren mogen dat niet' de discussie gaat winnen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:43

Ponies stonden achter een door wolffencing ggk hek
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:44

Hoppa vandaag vlakbij waar we wonen en onze paarden houden, 2 shetters gedood door de wolven. Afschuwelijke foto’s met de darmen uit het lijf gerukt. Dat zet de teller in 1 week tijd op 4 paarden in de buurt. Het loopt echt uit de hand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:55

Mist schreef:
[ [url=m/If4y6f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou ja, geen stroom blijkbaar. Dan snap ik niet hoe dat goedgekeurd is..
(En ja, ik weet dat stroom ook geen garanties biedt maar hopelijk wel wat afschrikt).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:57

[***] schreef:
elnienjo schreef:

Ik weet niet of je in de huidige maatschappij met de stelling 'wij mogen dieren doodmaken en opeten maar andere dieren mogen dat niet' de discussie gaat winnen.

Andere dieren mogen wel dieren die niemands bezit zijn doden. Dat is het verschil, ze doden andermans bezit. Als ik een houtduif uit de boom schiet en die opeet kraait er geen haan naar, maar haal ik een kip bij de buuf uit haar tuin zou ze terecht kwaad op mij mogen worden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:00

Het zal niet fijn zijn om te horen, maar ik zie vele plekken ook nog gewoon als hoe ze altijd waren. Opzich niet erg, maar waarom verwachten we dan dat de wolf weg blijft?

Ik snap dat stukje ook niet helemaal. We gaan door zoals we altijd deden maar worden aan alle kanten voor de wolf gewaarschuwd.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:03

Mist schreef:

Waar zie je dat dit hek is goedgekeurd?

Het hek is na de aanval geïnspecteerd toch en vanuit daar heeft het team gezegd dat het een degelijk hek is. Niet dat het een ggk hek is

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:05

mysa schreef:
Mist schreef:

Nou ja, geen stroom blijkbaar. Dan snap ik niet hoe dat goedgekeurd is..
(En ja, ik weet dat stroom ook geen garanties biedt maar hopelijk wel wat afschrikt).[/quote
Per ongeluk via pb gestuurd.
Sorry mysa.

Ik denk dat de wolf in de gaten heeft dat de stroomdraden handig als ladder zijn.
Je springt er in en weer af zonder de grond te raken en je krijgt geen tik.
En als ze wel een tik krijgen, is de beloning groter dan de tik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:21

tamary schreef:
[We zien juist snelle implosie van wild in wolvengebied en dan gaat roedel aan de zwerf.

En dan heeft minder jagen in dat en omringend gebied geen effect :o?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:27

Aangezien ze uit het natuurgebied vertrekken en vervolgens vrijwel exclusief op vee overschakelen duidelijk niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:29

Vee is makkelijker, gewoon een soort McDonald's.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:30

Voor mij id de situatie simpel, de vraag is heeft de natuur in nederland het ecologische draagvlak voor een populatie van apex predatoren als de wolf.
Oftewel is er genoeg uitgestrekte wildernis met grote kudden graaseters?

Het verbaast me enorm dat er mensen zijn die niet inzien dat in dit miniscule, dichtbevolkte, voor een groot deel geasfalteerde land dit niet het geval is. Één Hooge Veluwe natuurpark, en wat versplinterde reeen populatie creëren echt geen niche voor een dier als de wolf.

Wat creëert die niche wél? De dierenhouders die bereid zijn hun vee, paarden etc aan de wolven te voeren en dát is wat er momenteel aan de gang is.

Dát is de keuze die op tafel ligt imo.

Als je tenminste bereid bent alle romantische fantasieën over hoe natuur in Nederland zou moeten zijn (inclusief alle nonsens over wolfwerende hekjes en de toepassing van LGD's en ezels) en in plaats daarvan de zaak realistisch bekijkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:32

[***] schreef:
elnienjo schreef:

´Alle wolven moeten dood, want het paard waar ik op wil rijden omdat ik er zoveel van hou moet op de wei kunnen staan´ is ook geen echt harde winnaar ;)

Nogmaals, er ís een conflict tussen belangen.
Daar is geen oplossing voor. Alleen compromissen.
Hoe harder veehouders, paardrijders, jagers et al zich hier tegen verzetten hoe langer het duurt voor een evenwichtig compromis er komt.

Beter beschermen van vee/paarden en minder/anders/niet jagen zijn logische aspecten.

Verder is minder veehouden, minder paardhouden (meer welzijnsbelang dieren, minder vlees eten, effectiever voedselbronnen gebruiken, minder water, minder vervuilen) net zo´n logische maatschappelijke ontwikkeling als minder dieren doodschieten voor de hobby (voor ´beheer´ speelt de wolf een prima rol schrijft Tamary net :)* ).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:34

Huertecilla schreef:
[***] schreef:

´Alle wolven moeten dood, want het paard waar ik op wil rijden omdat ik er zoveel van hou moet op de wei kunnen staan´ is ook geen echt harde winnaar ;)

Nogmaals, er ís een conflict tussen belangen.
Daar is geen oplossing voor. Alleen compromissen.
Hoe harder veehouders, paardrijders, jagers et al zich hier tegen verzetten hoe langer het duurt voor een evenwichtig compromis er komt.

Beter beschermen van vee/paarden en minder/anders/niet jagen zijn logische aspecten.

Verder is minder veehouden, minder paardhouden (meer welzijnsbelang dieren, minder vlees eten, effectiever voedselbronnen gebruiken, minder water, minder vervuilen) net zo´n logische maatschappelijke ontwikkeling als minder dieren doodschieten voor de hobby (voor ´beheer´ speelt de wolf een prima rol schrijft Tamary net :)* ).

Van mij hoeft de wolf niet persé dood hoor, zet ze lekker in Alaska uit als je ze graag wil laten leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:37

Kuggur schreef:
Voor mij id de situatie simpel, de vraag is heeft de natuur in nederland het ecologische draagvlak voor een populatie van apex predatoren als de wolf.

Goede vraag waar een vrij goed gekwantificeerd antwoord op mogelijk is. Let wel; als indicatie voor jouw vraag mbt de voeldselpiramide waar de mens nu de enige apex-predator is.

Kijk naar wat die mens als roofdier rooft. Kijk naar de cijfers van de jacht :)*
Hoeveel herten, zwijnen, reeën, konijnen, hazen schiet jagend NL jaarlijks af en hoeveel wolven kan dat voeden.