Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:33

Er is al €5000 opgehaald bij de Crowdfunding. Dat geeft die man ook heel veel hoop natuurlijk.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:37

Oh jee wat zal dat paard afzien.. |( Ik snap echt niet dat ze dit nog willen helpen. Zoals ik op de foto's kan zien.. wat een breuk. Dat is bij een paard al niet gemakkelijk te helpen. Ook heel fout van die kliniek om daar dan op te springen omdat het geld in de la zal brengen.

Zoals jij zegt, die crowdfunding zal ook wel helpen om de hoop hoog te houden. Ik zou er niet aan beginnen. En doneren doe ik ook niet. Vind dat altijd heel lastig want ik heb wel al gedoneerd, zelfs zelf een actie gestart (waar niets uit kwam) en dan ben ik toch altijd in dubio "waarom het ene paard wel en het andere niet?"

Sneu. Arme Furion

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 01:29

Wat erg dit.
Ik vond het al bedenkelijk maar dit?
Die foto is gewoon een chaos, als equitom nee zegt is het echt wel over en uit!

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 03:55

Hij zegt dat hij niet op zoek is naar iemand die nee zegt, maar naar iemand die ja zegt.
Er is natuurlijk altijd wel een ‘gek’ te vinden.
Hij wil koste wat kost dit paard ‘redden’.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 04:03

Duran123 schreef:
Hij zegt dat hij niet op zoek is naar iemand die nee zegt, maar naar iemand die ja zegt.
Er is natuurlijk altijd wel een ‘gek’ te vinden.
Hij wil koste wat kost dit paard ‘redden’.

Dat vind ik inderdaad heel zorgelijk en kwalijk. De meerderheid zegt niet zonder reden nee. En die ene gek die ja zegt doet het alleen voor zijn eigen ego en portemonnee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 05:37

Ik zie op Instagram een post van hem van 9 uur geleden, waarin staat:

Citaat:
Dr. Rossignol in France operated one similar case eight months ago. That horse is ok now. I put the fund link on the bio

Als iemand je dat zegt dan snap ik wel dat je in zijn situatie die strohalm aangrijpt omdat je je vriend een kans gunt. Die man zit ook maar gewoon met heel weinig ervaring / inzicht enorm in de stress hè....

Wie weet is er inderdaad een kans dat het resultaat "OK" zal zijn. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen voor dat arme dier, zo'n maandenlange lijdensweg met twijfelachtige uitkomst :(:)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 06:06

Ik las het verhaal 2 jaar geleden en zijn plannen.
Ik vond het toen al tenenkrommend en besloot dit verhaal niet te volgen omdat ik me dan helemaal kapot zou gaan ergeren. Zo triest voor dit dier, de man heeft totaal geen enkele notie waar hij mee bezig is, en nu dit.

Hoop voor het dier dat het goed verzorgd wordt en de juiste beslissingen worden genomen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 06:39

Maar als het toch te lang duurt komt er toch al gauw nieuwe botvorming? Hoop zo dat paard uit lijden wordt verlost

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:57

In de westerse wereld is het euthanaseren van dieren over het algemeen goed geaccepteerd maar dat is niet over de gehele wereld zo.
Kan zo maar zijn dat voor Xu en zijn levensbeschouwing het eigenlijk "not done" is, zeker als er nog een mogelijkheid tot verder leven is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:48

Dan nog zit je met allerlei praktisch problemen, om dat paard naar Parijs te vervoeren in deze staat is al een lijdensweg. Als vele DA's nee zeggen, dan is dat niet zonder reden. Houden van is ook loslaten op het juiste moment en een dier een lijdensweg besparen.

Hij komt op mij over als iemand die echt veel te weinig kennis heeft om uberhaupt een paard te hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:05

Ik ben het met iedereen eens dat Furion inslapen het beste is. Maar wel met de kanttekening erbij dat er ook mensen met paardenverstand zijn die dit paard niet in zouden laten slapen en blijven proberen. Dat heeft niet altijd iets met kennis te maken. Er zijn ook mensen die gewoon geen afscheid willen en kunnen nemen, van welk dier dan ook.

Waar ik vooral van sta te kijken is het enorme aantal mensen die het met hem eens zijn en hem vertellen dat hij niet op mag geven en dat Furion wel weer oké zal worden. Natuurlijk hoop ik op zijn gelijk en ons ongelijk, maar ikzelf zou hier geen heil in zien. Ik heb zelf in het verleden een paard met een soortgelijke breuk in laten slapen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:07

fransje23 schreef:
In de westerse wereld is het euthanaseren van dieren over het algemeen goed geaccepteerd maar dat is niet over de gehele wereld zo.
Kan zo maar zijn dat voor Xu en zijn levensbeschouwing het eigenlijk "not done" is, zeker als er nog een mogelijkheid tot verder leven is.

Zou kunnen, ja, dat het vanwege zijn levensovertuiging niet mag. Dat zou inderdaad verklaren waarom hij dat paard niet laat inslapen. Misschien vreest hij ook boze reacties van zijn volgers...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:08

Storm:
Daar heb je absoluut een punt.

Al moet je wel weten dat een paard een bewegingsdier is en een gebroken been daarom heel anders is dan bij een mens. Ik vraag me af of hij zich hier voldoende van bewust is. Daarnaast lijkt het me ook nog een dubbele breuk in een dragend gewricht. Ik heb dat zelf nog nooit goed zien komen.
Nu staan de technieken natuurlijk niet stil..maar vind het toch niet slim dat hij de meeste deskundigen negeert.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:37

Hoe vaak lees je op Bokt niet de vraag wat iemand nog zou moeten of kunnen doen als diens paard wat ernstigs mankeert, terwijl 99% van de Bokkers aangeeft dat het beter is om een dier in te slapen slapen? Genoeg eigenaren die evengoed nog van alles willen proberen (of eigenaren die het moeilijk vinden om afscheid te nemen en paarden nog een paar maanden in een weiland zetten, voor hun eigen gemoedsrust). En dan heb je het over paardeneigenaren die al langer met paarden bekend zijn. Hopelijk zitten er tussen de volgers dierenartsen die niet afwachten wat het volgende bericht is, maar direct naar Bulgarije gaan om het paard uit zijn lijden te verlossen. Of dat ze contact opnemen met een Bulgaarse dierenarts om dat te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:49

Al die volgers die zeggen dat hij door moet gaan is het ergste.
Ik vraag mij af hoeveel volgers zelf paarden hebben...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:50

Vraag me af of wanneer dit bij een goede stalgenoot gebeurt, die op dat moment kapot van verdriet is jullie ook glashard in het gezicht gaan zeggen dat ze maar moet laten euthaniseren en het belachelijk is als ze het een kans zou geven.
In het gezicht he, niet achter de rug om!!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:56

DuoPenotti schreef:

Nee, ik denk dat ze het, zoals iemand hier mooi zei: ‘VerDisneyseren’. Een hond die op drie poten loopt heeft iets schattigs en is gered en een ‘survivor’. Dat dat bij een paard (voorlopig) geen optie is, is lastig te accepteren als je de bouw en anatomie van een paard niet kent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:58

Popstra schreef:
Vraag me af of wanneer dit bij een goede stalgenoot gebeurt, die op dat moment kapot van verdriet is jullie ook glashard in het gezicht gaan zeggen dat ze maar moet laten euthaniseren en het belachelijk is als ze het een kans zou geven.

ja...gewoon ja.

Heb het tegen een vriendin gezegd bij een kolieker van haar. Laat hem gaan, laat hem gaan....
heeft ze ook gedaan en geen spijt van gehad.
Terwijl ik niet perse tegen een operatie ben, maar wel bij een van 22 met ook nog andere problemen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:27

Shenavallie schreef:
Hoe vaak lees je op Bokt niet de vraag wat iemand nog zou moeten of kunnen doen als diens paard wat ernstigs mankeert, terwijl 99% van de Bokkers aangeeft dat het beter is om een dier in te slapen slapen? Genoeg eigenaren die evengoed nog van alles willen proberen (of eigenaren die het moeilijk vinden om afscheid te nemen en paarden nog een paar maanden in een weiland zetten, voor hun eigen gemoedsrust). En dan heb je het over paardeneigenaren die al langer met paarden bekend zijn. Hopelijk zitten er tussen de volgers dierenartsen die niet afwachten wat het volgende bericht is, maar direct naar Bulgarije gaan om het paard uit zijn lijden te verlossen. Of dat ze contact opnemen met een Bulgaarse dierenarts om dat te doen.

Ik mag hopen dat je dát niet serieus meent.

Stel je voor zeg, dat zomaar een dierenarts van buiten vanaf afstand bepaalt dat het klaar is geweest en een dier afmaakt.

Weet je wel wat je zegt?

Das fijn, de eerste de beste dierenarts die vindt dat het met 1 van jouw dieren niet goed gaat moet ook maar zonder overleg dit soort drastische beslissingen nemen en uitvoeren...
Als een dierenarts daadwerkelijk zoiets doet mag hij/zij van mij uit zijn ambt en in de bajes.

Let op, ik gaf al eerder aan dat ik zelf bij dit paard andere keuzes zou maken dan er nu gemaakt worden.
Ik hou ook niet van onnodig lijden.
Maar iemand die op eigen houtje 't wel eens even gaat oplossen' vind ik vele malen erger dan iemand die met zijn/haar (in dit geval zijn) beperkte kennis wel zijn uiterste best doet om het goed te doen, en afgaat op een arts die zegt dat er nog een goede kans is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:35

Femke_Tweety schreef:

Stel je voor zeg, dat zomaar een dierenarts van buiten vanaf afstand bepaalt dat het klaar is geweest en een dier afmaakt.

Weet je wel wat je zegt?

Gebeurt anders regelmatig. Losgebroken paard aangereden, DA wordt geroepen, eigenaar onbekend, paard wordt dan echt wel afgemaakt als het niet meer te redden is.

En ik schreef al eerder: bij mensen, ook in NL, is het uiteindelijk de arts die 'er de stekker uittrekt' - ook al wil de familie dat niet - als iemand uitbehandeld/opgegeven is. Letterlijk door beademing te stoppen, figuurlijk door medicatie te stoppen.

De arts heeft het laatste woord.

En als een Bulgaarse DA zonder toestemming van Xu dat paard laat inslapen, heeft-ie zich keurig aan z'n eed gehouden. Met het dier in leven houden doet-ie dat nu juist niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:56

DuoPenotti schreef:

Dat ben ik zeker met je eens! :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:58

Kaplaars schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee, ik denk dat ze het, zoals iemand hier mooi zei: ‘VerDisneyseren’. Een hond die op drie poten loopt heeft iets schattigs en is gered en een ‘survivor’. Dat dat bij een paard (voorlopig) geen optie is, is lastig te accepteren als je de bouw en anatomie van een paard niet kent.

En toch geloof ik dat er hier in Nederland zelf ook al heel veel rolstoelers zijn onder de dieren.
Op animalevents krijgen ze zelfs een podium.
Met hun roelstoelen en luiertassen.
En ook op bokt zijn fans.

Ik zal het nooit worden.
Aan mijn lijf geen polonaise……..maar ook aan dat van mijn dieren niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:03

Popstra schreef:

Dat heb ik zeker een keer gedaan, maar diegene wilde koste wat het kost het dier in leven houden omdat diegene dacht dat het wel meeviel en hield zich vast aan een enkeling die zei dat het misschien nog wel goed kon komen (ging om iets anders dan een breuk). Er waren zelfs meerdere personen die er wat van vonden, maar die durfden het niet hardop uit te spreken - inderdaad, alleen achter de rug van diegene om.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:04

Katten en honden op 3 poten, en honden met een dwarslaesie in een rolstoel wordt wel gedaan ja. Een landschildpad met een rolwieltje ipv een poot ben ik ook al tegengekomen. Zou mijn keuze ook niet zijn, maar die dieren kunnen daar nog mee overweg.

Wat ik al eerder schreef, in de VS is al eens bij een paard een hoef/koot geamputeerd en zo'n springveer gemonteerd. Voor een paard is dat veel ingrijpender.

Meer dan eens ook trouwens, zie ik.

https://yellowstoneequine.com/equine-am ... osthetics/

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:09

Femke_Tweety schreef:
Shenavallie schreef:

Weet je wel wat je zegt?

Das fijn, de eerste de beste dierenarts die vindt dat het met 1 van jouw dieren niet goed gaat moet ook maar zonder overleg dit soort drastische beslissingen nemen en uitvoeren...
Als een dierenarts daadwerkelijk zoiets doet mag hij/zij van mij uit zijn ambt en in de bajes.

Let op, ik gaf al eerder aan dat ik zelf bij dit paard andere keuzes zou maken dan er nu gemaakt worden.
Ik hou ook niet van onnodig lijden.
Maar iemand die op eigen houtje 't wel eens even gaat oplossen' vind ik vele malen erger dan iemand die met zijn/haar (in dit geval zijn) beperkte kennis wel zijn uiterste best doet om het goed te doen, en afgaat op een arts die zegt dat er nog een goede kans is.

Ik vind het geweldig dat die man zoveel voor het paard over heeft, maar het is duidelijk dat dit niet meer te herstellen is. Paardje staat, wat ik begreep, ook nog eens zonder pijnstillers. Laat er dan een dierenarts een held zijn door het dier op z'n minst pijnstillers te geven tot er een antwoord is.
Bulgarije vergelijken met Nederland is echt een groot verschil. Hier heb je op elke hoek een dierenarts en wordt iedereen over het algemeen keurig uitgelegd hoe of wat. Ook wordt hier in Nederland gelijk Metacam of wat voor spul dan ook meegegeven. En ik vraag me af of het been überhaupt nog wel te redden is als het meerdere dagen onbehandeld blijft.