Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:22

prompter schreef:
Ja, ik volg het ook niet meer. Waarom blijven in dit land als het allemaal zo slecht is? Goed, mijn pauze is voorbij, ik ga weer aan het werk :D

En dan wonen sommige niet eens in dit land :=

Gaat alles goed? Nee, absoluut niet en soms is het bizar slecht (toeslagen affaire bijvoorbeeld) maar daarnaast ook nog wel heel goed.

Bij zulke artikelen en andere discussies os het wel eens heel 'lastig' als er bokkers uit Nl, Be en De reageren. Die hebben allemaal andere wetten en dat iets in be gebeurt wil niet zeggen dat het in Nl of De überhaupt kan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:32

prompter schreef:
Ja, ik volg het ook niet meer. Waarom blijven in dit land als het allemaal zo slecht is?

Pak je gelijk dat overbevolkingsprobleem aan ook! :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:43

Cambiar schreef:
Al wat niet in hun kraam past, moet weg.
Vroeger had je de heksenverbtanding. Vrouwtjes met grond aan de rand van bossen die niet wilden verkopen werden als heks bestempeld.

De echte vervuiling hetendage pakken ze niet aan, het interesseert ze ook niet. Alles wordt op de gewone mens geschoven, die is de grote boosdoener, makkelijk ook, zij hebben de macht om dit te doen.

Ik zei het al eerder: paarden houden heeft voor de regering geen nut.
En ze nemen voor z8chzrlf de macht om je dit af te nemen.
Ik spreek uit ervaring.
En voelde dit al lang aankomen.
Ik doe natuurbegrazing, maar ik vrees ook om mijn winterstandplek kwijt te raken. Ligt naast natuurdomein van natuurpunt, en er is al continu getrek en gesleur om aan die grond te geraken.
Alles willen ze in handen krijgen, en gunnen ons niets meer.
Bedoel8ng is dat je gaat werken en dan braaf naar huis gaat.
Ze je kunnen volgen in alles wat je doet door de vele camera's en privacy schending via gsm.
Ik zeg het al lang, en mocht continu horen dat ik gek ben, er een hoek af is, dat ik paranoïde ben.
Zie nu, het gebeurt.
Er zijn een klein groepje ultra rijken die alles naar zich willen toetrekken.
Enige manier: totale oorlog verklaren.
Niet meer gaan werken. Internet volledig boycotten.
Maar dat ziet de mensheid niet zitten zolang hij voer en drinken krijgt.
Dus: dit gaat gewoon door....

Inderdaad

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:36

Ik zal dan bij internet boycotten beginnen als ik jullie was :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:06

Fly_high schreef:
Ik zal dan bij internet boycotten beginnen als ik jullie was :j

Dat zou voor meer mensen goed zijn.
Ook je mobiele telefoon weggooien en je pinpas!

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:44

En dan wordt het een mooi natuurgebied van 40 hectare waar staatsbosbeheer een kudde exmoor ponys of Koniks in loslaat voor de natuurlijke begrazing......
Ook leuk voor de bezoekers........

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:49

Het gebied moet plas en dras worden. Om dit te realiseren moet water vanaf de lek aangevoerd worden.

Het grondwaterpeil ligt door de aanwezigheid van de waterwinning in de waterleidingduinen op min 5m1 onder peil en in combinatie met een zeer slecht watervasthoudende grondsoort.
Ter plaatse is er zandgrond met hoge waterdoorlatende eigenschappen. Hoe ziet men dit gebeuren, plas en dras.???

Lekker ook voor de woon bebouwing direct naast het vlak ( kelders etc.)

Ik denk dat de provincie beter in samenwerking met de partijen voor een invulling kan gaan. Niet zo als nu, het uitkoop beleid inzetten op de achtergrond, als breekhamer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:34

Citaat:
Dit topic gaat niet over stikstof. Daar begint de eigenaar over te jammeren, maar hij heeft al in 2019 te horen gekregen dat hij weg moest omdat zijn land deel uitmaakt van het natuurnetwerk. Hij begint dan te stellen dat hij best natuurinclusief paarden kan houden, maar dat kán helemaal niet met 160 paarden op 40 hectare. Hij misbruikt de stikstofdiscussie om de provincie de zwarte piet toe te spelen.

Dat van dat misbruik en Zwarte Piet zou best wel eens waar kunnen zijn.
Verder ben ik het eens met bovenstaande tekst.
Citaat:
Dit idee heb ik ook idd. Het is oud nieuws en niet perse stikstof gerelateerd, maar maakt wel gebruij van de huidige situatie in ons land.

Iemand zei iets over hokjes denken. Dat paarden en natuur best hand in hand kunnen, en elkaar niet hoeven uit te sluiten. Klopt helemaal. Maar hoevaak zie je dat terug bij stallen? Het is vooral iets 'nieuws' wat kleinschalig door particulieren wordt uitgevoerd heb ik het idee. Maar grote stallen hebben vaak 0,0 dingen om de. Biodiversiteit een boost te geven. Grasland zonder andere plantjes, zandbakken en stallen. En dan houdt het vaak op.

Ik ken een aantal natuurincludieve stallen, maar die hebben minder paarden. En weinig faciliteiten.
Citaat:
maar alles, alle bedrijven met dieren, staan ingetekend op het beruchte stikstofkaartje, dus ook dit bedrijf. Als daarop is aangegeven dat dit bedrijf x % moet reduceren, dan gaat dat zeker ook hem aan.

Stikstof (en waterpeil, waterkwaliteit, kooldioxide, fosfaat...) gaan iedereen aan.
Alles buiten de steden staat op de beruchte kaart,
... die inmiddels als bron van informatie van tafel is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:40

nikkel schreef:
Het gebied moet plas en dras worden. Om dit te realiseren moet water vanaf de lek aangevoerd worden.

Het grondwaterpeil ligt door de aanwezigheid van de waterwinning in de waterleidingduinen op min 5m1 onder peil en in combinatie met een zeer slecht watervasthoudende grondsoort.
Ter plaatse is er zandgrond met hoge waterdoorlatende eigenschappen. Hoe ziet men dit gebeuren, plas en dras.???

Lekker ook voor de woon bebouwing direct naast het vlak ( kelders etc.)

Ik denk dat de provincie beter in samenwerking met de partijen voor een invulling kan gaan. Niet zo als nu, het uitkoop beleid inzetten op de achtergrond, als breekhamer

Gaan ze dat water dan aanvoeren met tankwagens vanuit de Lek?

Volgens mij zijn ze ook in overleg en is de keuze voor inrichting nog niet definitief.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:07

Er ligt een nu persleiding,voor zover ik weet, naar de waterleidingduinen. De waterleiding duinen dienen als een groot filter, om het water geschikt te maken als leidingwater tbv consumptie. Op een grotere diepte wordt het dan weer onttrokken en verder gereinigd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:53

nikkel schreef:
Er ligt een nu persleiding,voor zover ik weet, naar de waterleidingduinen. De waterleiding duinen dienen als een groot filter, om het water geschikt te maken als leidingwater tbv consumptie. Op een grotere diepte wordt het dan weer onttrokken en verder gereinigd.

Dat ze het waterfilter in de waterleidingduinen weet ik maar niet dat het water uit het Lekkanaal is.

Aangezien ze veel mensen van drinkwater moeten voorzien op zich wel logisch dat het uit een rivier komt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:45

fransje23 schreef:
nikkel schreef:
Daar ben ik me helemaal van bewust. Aan natuurgrond hangt echter geen kaartje met een financiele waarde. Dat maakt het voor de betrokken ondernemers extra zuur.

Ik neem aan dat de grond niet gratis onteigend wordt maar heb geen idee hoeveel de provincie ervoor zal gaan betalen.
Gok de waarde van de taxatie als agrarische grond.

nope, als je pech hebt niet. De boer die ik ken die uitgekocht werd voor natuur, kreeg de waarde als zijnde natuurgronden en niet agrarisch. Daarmee heeft hij heel veel geld verloren, want de provincie/gemeente had voor aankoop de bestemming veranderd van agrarisch naar natuurgrond. En dus was het ineens zogenaamd natuur en dus geen flikker waard, economisch gezien.

Maar hij moest wel; er was al gedreigd met onteigening, waarbij dan alles afgepakt zou worden, dus incl de boerderij zelf.
Man heeft al zn koeien moeten verkopen, heeft zelf een kleine ha mogen behouden en kreeg vervolgens een habbekrats; zo weinig dat hij nergens anders een melkveebedrijf kon opzetten.

En onteigening is de laatste optie? Nou de provincie was anders verdomde vlot om die optie op tafel te gooien als dreigement. Dat gebeurde bij het derde gesprek al en nee; er zat geen maanden tussen gesprek 1 en gesprek 3, maar slechts een paar weken.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 12-08-22 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:49

Maar hij moest wel; er was al gedreigd met onteigening, waarbij dan alles afgepakt zou worden, dus incl de boerderij zelf.
Man heeft al zn koeien moeten verkopen, heeft zelf een kleine ha mogen behouden en kreeg vervolgens een habbekrats; zo weinig dat hij nergens anders een melkveebedrijf kon opzetten.[/quote]

Verschrikkelijk

Maflinger_S

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:52

Ja, en dan blijkt "ineens" na een aantal jaren dat die "natuur" het toch niet zo goed doet en dan wordt de grond door de gemeente aan een projectontwikkelaar verkocht. Katjing!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:56

mwa, niet in dit geval....hoewel; de Lindewijk breid steeds verder uit; als dat zo door gaat komen ze akelig dicht in de buurt van zijn voormalige grond.

Maar toch; denk dat in dit geval dat niet snel gebeurd; alles is onder water gezet namelijk en ze zijn aardig fanatiek met de gemalen gebruiken om die waterstand hoog te houden.

Maar zeg nooit nooit natuurlijk. Met deze regering is niks heilig lijkt het wel...behalve de grote jongens in de industrie dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:02

Please enlighten me.

Het ging over een bedrijf in Noord-Holland.
Naar het schijnt tegen de Waterleidingduinen aan.

En dan inwateren via het Lekkanaal?

(Dat stroomt bij Nieuwegein.
Via Lobith, Nieuwegein en nog zo het één en ander kan ik nog snappen.)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:06

xxCYNNxx schreef:
En onteigening is de laatste optie? Nou de provincie was anders verdomde vlot om die optie op tafel te gooien als dreigement. Dat gebeurde bij het derde gesprek al en nee; er zat geen maanden tussen gesprek 1 en gesprek 3, maar slechts een paar weken.

Hetzelfde verhaal van een boer hier in de buurt, Friesland dus ; kreeg een aanbod van 70% van de waarde van zijn bedrijf; als hij te lang zou wachten werd het 50% en er werd zelfs gedreigd met onteigening zonder financiële vergoeding als hij nee bleef zeggen.
Uiteindelijk dus eieren voor zijn geld gekozen en de 70% genomen maar in feite is het gewoon klinkklare chantage en diefstal.

Gelukkig gaan steeds meer mensen inzien hoe krom dit alles is en hoe straks iedereen de dupe dreigt te worden van dit beleid. Nu de rest nog..............

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:06

xxCYNNxx schreef:
nope, als je pech hebt niet. De boer die ik ken die uitgekocht werd voor natuur, kreeg de waarde als zijnde natuurgronden en niet agrarisch. Daarmee heeft hij heel veel geld verloren, want de provincie/gemeente had voor aankoop de bestemming veranderd van agrarisch naar natuurgrond. En dus was het ineens zogenaamd natuur en dus geen flikker waard, economisch gezien.

Man heeft al zn koeien moeten verkopen, heeft zelf een kleine ha mogen behouden en kreeg vervolgens een habbekrats; zo weinig dat hij nergens anders een melkveebedrijf kon opzetten.

Iemand die dat zelf niet meegemaakt heeft, kan zich dat denk ik niet voorstellen.
Maar dit soort dingen gebeuren irl blijkbaar wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:11

ElCid schreef:
xxCYNNxx schreef:

Hetzelfde verhaal van een boer hier in de buurt, Friesland dus ; kreeg een aanbod van 70% van de waarde van zijn bedrijf; als hij te lang zou wachten werd het 50% en er werd zelfs gedreigd met onteigening zonder financiële vergoeding als hij nee bleef zeggen.
Uiteindelijk dus eieren voor zijn geld gekozen en de 70% genomen maar in feite is het gewoon klinkklare chantage en diefstal.

Gelukkig gaan steeds meer mensen inzien hoe krom dit alles is en hoe straks iedereen de dupe dreigt te worden van dit beleid. Nu de rest nog..............

Het is gewoon schaamteloze diefstal. Bij onteigenen zou 100% de commerciële handelswaarde betaald moeten worden met daar bovenop nog een flink bedrag aan smartengeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:13

shampy schreef:
En dan wordt het een mooi natuurgebied van 40 hectare waar staatsbosbeheer een kudde exmoor ponys of Koniks in loslaat voor de natuurlijke begrazing......

Ja en die kunnen daar dan ook creperen van ellende....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:14

Sansevieria schreef:
xxCYNNxx schreef:

Iemand die dat zelf niet meegemaakt heeft, kan zich dat denk ik niet voorstellen.
Maar dit soort dingen gebeuren irl blijkbaar wel.

Die geloven dat pas als ze er zelf mee te maken krijgen als de staat het op hun koophuis heeft voorzien om wat voor reden dan ook. Dan pas zien ze hoe het spel werkelijk wordt gespeeld.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:21

Ik zie dat ook als diefstal eerlijk gezegd. Betaal dan markt-conform.

Wij hebben het (haast) zelf meegemaakt dat een natuur organisatie voor een bedrag ver onder de prijs wat wij betaald hadden land van ons wilden "kopen".
Maar ok, was toen nog in Belgie, volgens sommigen mag je dan niet meepraten in dit topic ;)

Ik vraag me dus oprecht af, zijn er hier ervaringen van mensen die wel een nette prijs gehad hebben bij uitkoop/onteigening?
En niet van horen zeggen, nee uit eerste hand?
Zou me werkelijk interesseren, misschien heb ik ook wel alleen de slechte story's meegekregen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:23

shampy schreef:

Ze zouden beter een pensionstal kunnen laten helpen voor de begrazing. Win win. Alleen dat past niet in hun plaatje. Dat is wat ik bedoel met egotrippers.

waarom niet samenwerken met bestaande structuren. Waarom moeten bestaande structuren met alle geweld kapot gemaakt worden?

Janneke2

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:29

Mijn overbuurman is in 2012 uitgekocht in een ander dorp en schijnt daar een paar miljoen voor gekregen te hebben.

Die hij vervolgens |( gebruikt heeft om vier foeilelijke grote schuren / stallen neer te zetten die inmiddels dus voor driekwart leeg staan...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:38

Loretta schreef:
shampy schreef:

Ze zouden beter een pensionstal kunnen laten helpen voor de begrazing. Win win. Alleen dat past niet in hun plaatje. Dat is wat ik bedoel met egotrippers.

waarom niet samenwerken met bestaande structuren. Waarom moeten bestaande structuren met alle geweld kapot gemaakt worden?

Dat gebeurt ook gewoon. Hier langs de Hunze lopen koeien van diverse agrariërs die voor het beheer zorgen van gronden van het Drents Landschap. Dat vlees wordt dan aan huis verkocht. Voor sommigen is blijkbaar het glas altijd half leeg als ik dit topic zo lees.