Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dianaw33 schreef:Ik heb al 16 jaar een kruising PRE KWPN, met veel Gelders bloed van de moeders kant en een flinke scheut Jazz. Ik vind haar geweldig, en ze is superfijn en licht te rijden, makkelijk in de verzameling, fijne gangen. Tikkeltje hysterisch, maar daar kunnen we na al die jaren wel mee omgaan.
Maar in de sport toont ze te weinig lengtebuiging en te weinig impuls, in de ogen van de KNHS doet ze niks goed, heel frustrerend. Daar loopt ze pas winst als ze compleet over de rooie en nauwelijks bestuurbaar door de bak knalt. Ik zou niet anders meer willen, maar om dat nu als sportpaard te gaan fokken, nou, de mijne niet hoor.
princequillo schreef:Ja...? Maar dit zijn geen paarden gefokt voor de eventing anyway, en meer bloed is ook niet gewenst in de huidige fokkerij. Dus dat is niet relevant. Nogmaals, de vraag was: kunnen ze springen? Ja. Sommigen kunnen ook wel bovengemiddeld springen. Dat was het. Maar volgens mij was het al wel duidelijk dat deze paarden voor de dressuur worden gefokt.
Veulen84 schreef:princequillo schreef:Ja...? Maar dit zijn geen paarden gefokt voor de eventing anyway, en meer bloed is ook niet gewenst in de huidige fokkerij. Dus dat is niet relevant. Nogmaals, de vraag was: kunnen ze springen? Ja. Sommigen kunnen ook wel bovengemiddeld springen. Dat was het. Maar volgens mij was het al wel duidelijk dat deze paarden voor de dressuur worden gefokt.
Laten we het even goed definiëren. Iberiers worden helemaal niet gefokt voor dressuur.(KNIP)
koend schreef:superpony schreef:En hoeveel mensen kunnen het er allemaal uit rijden? Er wordt gesproken alsof iedereen ooit GP gaat starten.......
Niet waar.
Iedereen wil graag een paard met een surplus aan talent. Daar is niets mis mee.
Mijn ambitie was in het springen nooit hoger dan parcours 110. Dan was het wel zo tof dat mijn paard gewoon overschot had. Ik regelde een verstandig tempo en dito lijnen. Hij zorgde voor de afstanden. Zo hadden we nooit noodsprongen of akkefietjes. Iedereen blij.
Jammer dat mijn paard niet kon schitteren in 130 of 140?
Ik geloof niet dat hij daarom maalde!
Veulen84 schreef:princequillo schreef:Ja...? Maar dit zijn geen paarden gefokt voor de eventing anyway, en meer bloed is ook niet gewenst in de huidige fokkerij. Dus dat is niet relevant. Nogmaals, de vraag was: kunnen ze springen? Ja. Sommigen kunnen ook wel bovengemiddeld springen. Dat was het. Maar volgens mij was het al wel duidelijk dat deze paarden voor de dressuur worden gefokt.
Laten we het even goed definiëren. Iberiers worden helemaal niet gefokt voor dressuur. Van oorsprong zijn het paarden voor het veld. Boeren haalde er de wilde stieren mee uit de bergen. Door de tijd evalueerde bijna alle europese paardensport vanuit deze boeren. Eerst kreeg je de spaanse en franse veroveraars, die de paarden en die rijkunst mee namen door europa. Vervolgens besloten deze koningen en adel van die zelfde landen dat het een goede manier was om vorsten te bevrienden. Dus gaven ze bijzondere kleuren of paarden aan die zelfde vorsten die er dan exclusief mee fokten. Die kregen dan vaak ook ervaren ruiters er bij als trainers en opleiders. Die grootmeesters maakten de trainingen voor wat er nodig was. Eerst was dat krijgskunst en de cavaliers, maar uiteindelijk gingen er ook paarden mee op zeevaart naar nieuwe werelden. Pas daarna kwam de dressuur. Eerst om paarden te verbeteren en te showen als het kostbare bezit dat het was. Daarna als sport.
Als mensen hier Steinbrecht en het scala aan halen en dan zeggen daar zijn ze niet geschikt voor, want ze voldoen niet aan dat plaatje is dat een rare stelling. Te weinig schwung, niet genoeg lengtebuiging. Het hele scala is geschreven met dit type paard in zijn hoofd. Als je oude kunst van die tijd kijkt, korte paarden, rechte rug, stijve lendenen. Pas de laatste 25/30 jaar fokken we paarden naar een manier om het makkelijker te maken. Meer show vanuit fok dan show vanuit meerjarige opleidingtrajecten. Is dat verkeerd? In mijn ogen echt niet. Maar vergeten dat er 100den jaren aan rijkunst en fok voorafgaan is wat bijzonder kort door de bocht. Vergis je er niet in dat als je paarden op hoog niveau kijkt uit de jaren 80/90 dat deze heel anders toonde. Dat is ook de lat waar je het hele infokken met iberiers langs moet leggen.
De oorspronkelijke Iberiers is precies gemaakt waar elk paard voor gefokt was. Allround, in de bergen tussen de koeien kun je niet even om een obstakel draven, daar moet zo'n dier gewoon om heen. Traditionele iberiers zijn heet in werk omdat ze dat snelle reageren in de bergen ook nodig hebben. Als je niet kunt wegttrekken of stoppen voor een stier dan gaat het mis. Idem voor het gericht zijn op mensen en het niet hysterisch zijn. Veiligheid voor alles. Daarom galopperen ze ook beter dan ze draven. Comfort boven alles. Een goeie draf is overigens gewoon vaak wel te trainen.
Zeker is er tegenwoordig andere fok in de omloop. Zeker de spanjaarden zien heus wel dat er veel vraag is naar een iets groter en langer type paard voor de buitenlandse markt. Dat is ook precies het type dat je hier veel ziet. En dat is ook het type wat de kwpn zoekt als in fok. Maar ze zien daar heus wel dat bepaalde rastechnische eigenschappen van de kwpn'er niet helemaal geschikt is om blind op door te fokken. Iets klassieker bloed er weer in betekend een verdunning van bepaalde ongewenste eigenschappen. Laten we ook niet vergeten dat veel gesloten stamboeken uiteindelijk zichzelf juist naar beneden hebben gefokt, voordat de meeste omkeer kozen. Beter pas je je aan op het hoogtepunt. Dan kan je die verlengen ipv dat je daarna de afgrond in gaat.
princequillo schreef:Wel een hele interessante post dus dankje!
Wel wil ik even ergens op inhaken: met “deze paarden”, refereer ik naar de kruisingen die KWPN woensdag heeft voorgesteld en waar het nu om gaat. Dus niet Iberiërs zelf, maar wel het idee om Iberische paarden te gebruiken voor outcrossing, is bedoeld specifiek voor de dressuur sport. Dat hebben ze namelijk toch vrij uitgebreid uitgelegd.
Edit: misschien even toelichtenEr werd namelijk benoemd dat je voor de eventing/springsport beter meer bloed kunt toevoegen ipv Iberiërs. En dat is natuurlijk waar. Maar deze kruisingen zijn duidelijk wel bedoeld voor de dressuur sport dus is dat (in mijn beleving) niet relevant.
996981 schreef:[
Maar er is hier echt helemaal niemand die zegt dat ze ongeschikt zijn. Er is enkel gezegd dat verschillende type paarden, verschillende type kwaliteiten hebben. En inderdaad, voor de Hogeschool oefeningen zijn de Iberische paarden het meest geschikt. Immers is voor al die oefeningen een hoge mate van verzameling vereist. In de huidige dressuurproeven wordt meer dan enkel verzameling gevraagd. Voor de hogere proeven heb je paarden nodig die alles kunnen. Verkorten maar ook verlengen. Dan zijn de Iberische paarden gewoon minder geschikt. Niet omdat het mindere paarden zijn, maar omdat hun kwaliteiten daar niet liggen.
koend schreef:En ik durfde niet te reageren uit vrees een hele meute MeToo activisten over me heen te krijgen.
Zou in vroegere, vrijere tijden iets voor een strip van Nero geweest zijn.
Elisa2 schreef:Ik moest Quincallo even opzoeken want ik heb hem niet gezien, hopelijk wel in de kur. Ik ben niet zo kapot van zijn achterbeengebruik, dat zou van mij wel beter mogen buigen en meer onder het lichaam mogen komen. En dan krijg je een ander beeld qua aanspaning en beweging denk ik...daarnaast denk ik ook echt dat er een aandachtspunt zit en blijft bij de Iberische paarden in de rijderij in het op aanspanning en tegelijkertijd op lengte blijven rijden. Nu heb ik een filmpje van vorig jaar gekeken, dus wellicht is dit inmiddels al beter en kom ik er nog op terug.
Elisa2 schreef:Ik moest Quincallo even opzoeken want ik heb hem niet gezien, hopelijk wel in de kur. Ik ben niet zo kapot van zijn achterbeengebruik, dat zou van mij wel beter mogen buigen en meer onder het lichaam mogen komen. En dan krijg je een ander beeld qua aanspaning en beweging denk ik...daarnaast denk ik ook echt dat er een aandachtspunt zit en blijft bij de Iberische paarden in de rijderij in het op aanspanning en tegelijkertijd op lengte blijven rijden. Nu heb ik een filmpje van vorig jaar gekeken, dus wellicht is dit inmiddels al beter en kom ik er nog op terug.