KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:42

... techniek boven de sprong, daar zijn in elk geval PRE 's niet op geselecteerd bij mijn weten.
(Kwpn' ers nadrukkelijk wel.)

Maar er is ook techniek tussen de sprongen.
Ik heb met mijn Arabiertje ooit 'dressuurles over balkjes' gedaan - heerlijk!
(Geen idee hoe hoog we sprongen, het ging over draf of galop verzamelen of uitstekken, makkelijk wenden, etc etc etc.)

Mijn huidige PRE heeft 'als kleindochter van een stierevechter' een uitstekend oog voor afstanden,
is een kei in kort wenden al dan niet met topsnelheid en
de kracht en souplesse voor uitstekken en verzamelen zit er ook in.
(Ik heb geen ambities om 1.10 te gaan springen. Maar tussen die hindernissen gaat het prima.)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:51

Ik heb al 16 jaar een kruising PRE KWPN, met veel Gelders bloed van de moeders kant en een flinke scheut Jazz. Ik vind haar geweldig, en ze is superfijn en licht te rijden, makkelijk in de verzameling, fijne gangen. Tikkeltje hysterisch, maar daar kunnen we na al die jaren wel mee omgaan.
Maar in de sport toont ze te weinig lengtebuiging en te weinig impuls, in de ogen van de KNHS doet ze niks goed, heel frustrerend. Daar loopt ze pas winst als ze compleet over de rooie en nauwelijks bestuurbaar door de bak knalt. Ik zou niet anders meer willen, maar om dat nu als sportpaard te gaan fokken, nou, de mijne niet hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:26

dianaw33 schreef:
Ik heb al 16 jaar een kruising PRE KWPN, met veel Gelders bloed van de moeders kant en een flinke scheut Jazz. Ik vind haar geweldig, en ze is superfijn en licht te rijden, makkelijk in de verzameling, fijne gangen. Tikkeltje hysterisch, maar daar kunnen we na al die jaren wel mee omgaan.
Maar in de sport toont ze te weinig lengtebuiging en te weinig impuls, in de ogen van de KNHS doet ze niks goed, heel frustrerend. Daar loopt ze pas winst als ze compleet over de rooie en nauwelijks bestuurbaar door de bak knalt. Ik zou niet anders meer willen, maar om dat nu als sportpaard te gaan fokken, nou, de mijne niet hoor.

Dat lijkt me wat overdreven.

Als je het zo stelt zou mijn Fries ook niets goed doen in de ogen van de KNHS, maar is gewoon keurig sport geworden en zouden een hele hoop Friezen die wél onbestuurbaar en compleet over de rooie (want zo braaf is de tegenwoordige Fries niet meer heb ik de indruk) door de baan gaan echt belachelijk goed moeten scoren en dat is ook niet zo. Met de huidige gang van zaken zien ook maar weinig jury's het paspoort nog, dus jureren ze voor het grootste gedeelte blind.

Je uitspraak maakt me nieuwsgierig naar het getoonde beeld en ik wil je het advies meegeven om eens te gaan schrijven bij een jury. Erg leerzaam en geeft doorgaans een heel ander beeld van hoe en wat een jury be- en veroordeelt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:30

Janine1990, ik denk dat een Fries niet te vergelijken is met een Iberisch paard, en verder: ik ben 58, dus dat advies te gaan schrijven, laat ik denk ik maar na een leven lang ervaring. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:32

dianaw33 schreef:
Janine1990, ik denk dat een Fries niet te vergelijken is met een Iberisch paard, en verder: ik ben 58, dus dat advies te gaan schrijven, laat ik denk ik maar na een leven lang ervaring. :)

Ah, het leeftijdsargument...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:33

princequillo schreef:
Ja...? Maar dit zijn geen paarden gefokt voor de eventing anyway, en meer bloed is ook niet gewenst in de huidige fokkerij. Dus dat is niet relevant. Nogmaals, de vraag was: kunnen ze springen? Ja. Sommigen kunnen ook wel bovengemiddeld springen. Dat was het. Maar volgens mij was het al wel duidelijk dat deze paarden voor de dressuur worden gefokt.

Laten we het even goed definiëren. Iberiers worden helemaal niet gefokt voor dressuur. Van oorsprong zijn het paarden voor het veld. Boeren haalde er de wilde stieren mee uit de bergen. Door de tijd evalueerde bijna alle europese paardensport vanuit deze boeren. Eerst kreeg je de spaanse en franse veroveraars, die de paarden en die rijkunst mee namen door europa. Vervolgens besloten deze koningen en adel van die zelfde landen dat het een goede manier was om vorsten te bevrienden. Dus gaven ze bijzondere kleuren of paarden aan die zelfde vorsten die er dan exclusief mee fokten. Die kregen dan vaak ook ervaren ruiters er bij als trainers en opleiders. Die grootmeesters maakten de trainingen voor wat er nodig was. Eerst was dat krijgskunst en de cavaliers, maar uiteindelijk gingen er ook paarden mee op zeevaart naar nieuwe werelden. Pas daarna kwam de dressuur. Eerst om paarden te verbeteren en te showen als het kostbare bezit dat het was. Daarna als sport.

Als mensen hier Steinbrecht en het scala aan halen en dan zeggen daar zijn ze niet geschikt voor, want ze voldoen niet aan dat plaatje is dat een rare stelling. Te weinig schwung, niet genoeg lengtebuiging. Het hele scala is geschreven met dit type paard in zijn hoofd. Als je oude kunst van die tijd kijkt, korte paarden, rechte rug, stijve lendenen. Pas de laatste 25/30 jaar fokken we paarden naar een manier om het makkelijker te maken. Meer show vanuit fok dan show vanuit meerjarige opleidingtrajecten. Is dat verkeerd? In mijn ogen echt niet. Maar vergeten dat er 100den jaren aan rijkunst en fok voorafgaan is wat bijzonder kort door de bocht. Vergis je er niet in dat als je paarden op hoog niveau kijkt uit de jaren 80/90 dat deze heel anders toonde. Dat is ook de lat waar je het hele infokken met iberiers langs moet leggen.

De oorspronkelijke Iberiers is precies gemaakt waar elk paard voor gefokt was. Allround, in de bergen tussen de koeien kun je niet even om een obstakel draven, daar moet zo'n dier gewoon om heen. Traditionele iberiers zijn heet in werk omdat ze dat snelle reageren in de bergen ook nodig hebben. Als je niet kunt wegttrekken of stoppen voor een stier dan gaat het mis. Idem voor het gericht zijn op mensen en het niet hysterisch zijn. Veiligheid voor alles. Daarom galopperen ze ook beter dan ze draven. Comfort boven alles. Een goeie draf is overigens gewoon vaak wel te trainen.
Zeker is er tegenwoordig andere fok in de omloop. Zeker de spanjaarden zien heus wel dat er veel vraag is naar een iets groter en langer type paard voor de buitenlandse markt. Dat is ook precies het type dat je hier veel ziet. En dat is ook het type wat de kwpn zoekt als in fok. Maar ze zien daar heus wel dat bepaalde rastechnische eigenschappen van de kwpn'er niet helemaal geschikt is om blind op door te fokken. Iets klassieker bloed er weer in betekend een verdunning van bepaalde ongewenste eigenschappen. Laten we ook niet vergeten dat veel gesloten stamboeken uiteindelijk zichzelf juist naar beneden hebben gefokt, voordat de meeste omkeer kozen. Beter pas je je aan op het hoogtepunt. Dan kan je die verlengen ipv dat je daarna de afgrond in gaat.

pien_2010

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:08

Veulen84 wat een mooie post. Dank je wel!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:17

Veulen84 schreef:
princequillo schreef:
Ja...? Maar dit zijn geen paarden gefokt voor de eventing anyway, en meer bloed is ook niet gewenst in de huidige fokkerij. Dus dat is niet relevant. Nogmaals, de vraag was: kunnen ze springen? Ja. Sommigen kunnen ook wel bovengemiddeld springen. Dat was het. Maar volgens mij was het al wel duidelijk dat deze paarden voor de dressuur worden gefokt.

Laten we het even goed definiëren. Iberiers worden helemaal niet gefokt voor dressuur.(KNIP)

Wel een hele interessante post dus dankje!
Wel wil ik even ergens op inhaken: met “deze paarden”, refereer ik naar de kruisingen die KWPN woensdag heeft voorgesteld en waar het nu om gaat. Dus niet Iberiërs zelf, maar wel het idee om Iberische paarden te gebruiken voor outcrossing, is bedoeld specifiek voor de dressuur sport. Dat hebben ze namelijk toch vrij uitgebreid uitgelegd. :)

Edit: misschien even toelichten :o Er werd namelijk benoemd dat je voor de eventing/springsport beter meer bloed kunt toevoegen ipv Iberiërs. En dat is natuurlijk waar. Maar deze kruisingen zijn duidelijk wel bedoeld voor de dressuur sport dus is dat (in mijn beleving) niet relevant. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:48

koend schreef:
superpony schreef:
En hoeveel mensen kunnen het er allemaal uit rijden? Er wordt gesproken alsof iedereen ooit GP gaat starten.......

Niet waar.
Iedereen wil graag een paard met een surplus aan talent. Daar is niets mis mee.

Mijn ambitie was in het springen nooit hoger dan parcours 110. Dan was het wel zo tof dat mijn paard gewoon overschot had. Ik regelde een verstandig tempo en dito lijnen. Hij zorgde voor de afstanden. Zo hadden we nooit noodsprongen of akkefietjes. Iedereen blij.

Jammer dat mijn paard niet kon schitteren in 130 of 140?
Ik geloof niet dat hij daarom maalde!

Natuurlijk wil niet iedereen dat. Veel mensen willen allereerst een gezond en braaf paard.

Een gezond paard kan prima in de basis meedoen met dressuur en springen. Zoals gezegd; de meeste paarden zijn beter dan hun ruiter, zelfs de minder gebouwde paarden.

En ja, stel dat je iets hogerop komt kan je dat gaan merken, maar waar gaat het dan om? Alsof iedereen de snelste kan zijn? Of mensen er dik aan verdienen?

Voor veel mensen is ook de sport recreatief en kost het vooral geld. Dan gaat het om het plezier samen met het paard waar je gek mee bent.
Ik sprong liever een correct rondje dan dat ik mijn paard tot het uiterste moest pushen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:05

Veulen84 schreef:
princequillo schreef:

Laten we het even goed definiëren. Iberiers worden helemaal niet gefokt voor dressuur. Van oorsprong zijn het paarden voor het veld. Boeren haalde er de wilde stieren mee uit de bergen. Door de tijd evalueerde bijna alle europese paardensport vanuit deze boeren. Eerst kreeg je de spaanse en franse veroveraars, die de paarden en die rijkunst mee namen door europa. Vervolgens besloten deze koningen en adel van die zelfde landen dat het een goede manier was om vorsten te bevrienden. Dus gaven ze bijzondere kleuren of paarden aan die zelfde vorsten die er dan exclusief mee fokten. Die kregen dan vaak ook ervaren ruiters er bij als trainers en opleiders. Die grootmeesters maakten de trainingen voor wat er nodig was. Eerst was dat krijgskunst en de cavaliers, maar uiteindelijk gingen er ook paarden mee op zeevaart naar nieuwe werelden. Pas daarna kwam de dressuur. Eerst om paarden te verbeteren en te showen als het kostbare bezit dat het was. Daarna als sport.

Als mensen hier Steinbrecht en het scala aan halen en dan zeggen daar zijn ze niet geschikt voor, want ze voldoen niet aan dat plaatje is dat een rare stelling. Te weinig schwung, niet genoeg lengtebuiging. Het hele scala is geschreven met dit type paard in zijn hoofd. Als je oude kunst van die tijd kijkt, korte paarden, rechte rug, stijve lendenen. Pas de laatste 25/30 jaar fokken we paarden naar een manier om het makkelijker te maken. Meer show vanuit fok dan show vanuit meerjarige opleidingtrajecten. Is dat verkeerd? In mijn ogen echt niet. Maar vergeten dat er 100den jaren aan rijkunst en fok voorafgaan is wat bijzonder kort door de bocht. Vergis je er niet in dat als je paarden op hoog niveau kijkt uit de jaren 80/90 dat deze heel anders toonde. Dat is ook de lat waar je het hele infokken met iberiers langs moet leggen.

De oorspronkelijke Iberiers is precies gemaakt waar elk paard voor gefokt was. Allround, in de bergen tussen de koeien kun je niet even om een obstakel draven, daar moet zo'n dier gewoon om heen. Traditionele iberiers zijn heet in werk omdat ze dat snelle reageren in de bergen ook nodig hebben. Als je niet kunt wegttrekken of stoppen voor een stier dan gaat het mis. Idem voor het gericht zijn op mensen en het niet hysterisch zijn. Veiligheid voor alles. Daarom galopperen ze ook beter dan ze draven. Comfort boven alles. Een goeie draf is overigens gewoon vaak wel te trainen.
Zeker is er tegenwoordig andere fok in de omloop. Zeker de spanjaarden zien heus wel dat er veel vraag is naar een iets groter en langer type paard voor de buitenlandse markt. Dat is ook precies het type dat je hier veel ziet. En dat is ook het type wat de kwpn zoekt als in fok. Maar ze zien daar heus wel dat bepaalde rastechnische eigenschappen van de kwpn'er niet helemaal geschikt is om blind op door te fokken. Iets klassieker bloed er weer in betekend een verdunning van bepaalde ongewenste eigenschappen. Laten we ook niet vergeten dat veel gesloten stamboeken uiteindelijk zichzelf juist naar beneden hebben gefokt, voordat de meeste omkeer kozen. Beter pas je je aan op het hoogtepunt. Dan kan je die verlengen ipv dat je daarna de afgrond in gaat.

Maar er is hier echt helemaal niemand die zegt dat ze ongeschikt zijn. Er is enkel gezegd dat verschillende type paarden, verschillende type kwaliteiten hebben. En inderdaad, voor de Hogeschool oefeningen zijn de Iberische paarden het meest geschikt. Immers is voor al die oefeningen een hoge mate van verzameling vereist. In de huidige dressuurproeven wordt meer dan enkel verzameling gevraagd. Voor de hogere proeven heb je paarden nodig die alles kunnen. Verkorten maar ook verlengen. Dan zijn de Iberische paarden gewoon minder geschikt. Niet omdat het mindere paarden zijn, maar omdat hun kwaliteiten daar niet liggen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:14

princequillo schreef:
Wel een hele interessante post dus dankje!
Wel wil ik even ergens op inhaken: met “deze paarden”, refereer ik naar de kruisingen die KWPN woensdag heeft voorgesteld en waar het nu om gaat. Dus niet Iberiërs zelf, maar wel het idee om Iberische paarden te gebruiken voor outcrossing, is bedoeld specifiek voor de dressuur sport. Dat hebben ze namelijk toch vrij uitgebreid uitgelegd. :)

Edit: misschien even toelichten :o Er werd namelijk benoemd dat je voor de eventing/springsport beter meer bloed kunt toevoegen ipv Iberiërs. En dat is natuurlijk waar. Maar deze kruisingen zijn duidelijk wel bedoeld voor de dressuur sport dus is dat (in mijn beleving) niet relevant. :)

Dat is ook wel de reden denk ik dat ze voor een bepaald type Iberier hebben gekozen. Bepaalde trekjes zijn heel erg kenmerkend voor moderne fok. Die moderne fok past erg bij ons beeld van de huidige sport. Maar de algehele breedte kom je ook in de moderne fok iberiers paarden tegen die enorm allround zijn. Dat is helemaal ook niet zo vreemd omdat bepaalde eigenschappen niet zomaar weggefokt worden. Daar gaat meer dan die 20 jaar overheen. Dat is ook iets wat heel duidelijk te zien is in de kruisingen, bepaalde kenmerken zijn heel erg aanwezig. De vraag opnieuw is of dat erg is. Of het echt percee een verbetering is voor het moderne kwpn gebouwde dressuurpaard betwijfel ik zelf. Ik denk eerder dat het een stapje terug is in de evolutie. Meer allround genen er in om een makkelijk te rijden paard te krijgen.

996981 schreef:
[
Maar er is hier echt helemaal niemand die zegt dat ze ongeschikt zijn. Er is enkel gezegd dat verschillende type paarden, verschillende type kwaliteiten hebben. En inderdaad, voor de Hogeschool oefeningen zijn de Iberische paarden het meest geschikt. Immers is voor al die oefeningen een hoge mate van verzameling vereist. In de huidige dressuurproeven wordt meer dan enkel verzameling gevraagd. Voor de hogere proeven heb je paarden nodig die alles kunnen. Verkorten maar ook verlengen. Dan zijn de Iberische paarden gewoon minder geschikt. Niet omdat het mindere paarden zijn, maar omdat hun kwaliteiten daar niet liggen.

Allround zijn betekend niet meer geschikt voor iets anders. Wel kan een individueel paard meer neigen naar iets, maar het type opzicht heeft dat niet. Bovendien is de kenmerkende hoge schooldressuur niet hoofdzakellijk spaans, maar komt deze meestal meer uit de franse en weense hoek (goeie uitzonderingen daar gelaten).
Hogeschool is los van dressuur. Ze hebben de zelfde oorsprong, maar niet percee de zelfde opbouw. Ik kan een hele lange verhandeling houden over hoe die allemaal in elkaar volgen, maar dan ben je uren verder. De hoge school oefeningen waar mensen aan denken komen voort uit een jarenlange opgebouwde training. Simpel weg stoppen wij met trainen voordat je daar uit komt. Maar juist onze moderne dressuur is niet meer gericht op de hoogste vorm van verzameling. We willen simpel niet verder dan die piaffe en passage. Voor ons hoeven ze niet meer boven de grond te zweven om de vijand af te schrikken. Net zo min dat wij bezig zijn met bv zulke lichtheid dat we ze met 1 hand kunnen sturen (wat wel spaans is)

Het is echter echt niet zo dat Iberiers alleen of meer geschikt zijn voor verzamelde beweging. Het is dat wij zo zo kennen. Kortere bewegingen die soms traag ogen en ons een gevoel van verzameling geven. Maar het feit is dat ze prima ook naar voren kunnen. Je kan er ook echt wel mee strekken. Sterker nog, rij je er 1 op volgens het scala krijg je echt hele goeie kwaliteitsbewegingen. Dat telt voor elk goed gefokt spaans paard. Ze kunnen vlakker en voorwaarts gereden worden zoals in de Doma Vaquera, dan zie je zelfs helemaal geen verzameling meer terug. Maar ook geen verruiming, maar versnelling. Maar ook meer voorwaarts en met meer schwung zoals in de Doma Classica. Daar zie je gewoon prima ook verruimen.
Er is echter wel een meetlat verschil. In nederland verwachten we door de bouw van onze paarden vaak dat ze vrij vlot vanuit een lang achterbeen (dragend of stuwend niet bepaald) ruim naar voren gaan. Je hebt 2 lange beenparen die verruiming tonen. De gemiddelde Iberier heeft een kortere tonend achterbeen. Dat betekend dus dat je alleen kunt verruimen uit een sterk getrainde achterhand. Zonder dat duikt het been onder de massa, niet voor de massa uit. Dan heeft het voorbeen namelijk tijd om weg te komen en naar voren te verruimen.
Vraag je ook af of dressuur het doel is of dat dressuur een middel is om het doel te bereiken... Ik weet hoe de meeste spanjaarden er in staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:19

Mooi uitgelegd Veulen84 met de rijtypische nuances die ook zo belangrijk zijn en vaak vergeten worden.

Hier heeft een SM vriend van me ook het ea uitgelegd over de verschillen. Wat ik dan wel grappig vind om te zien is dat de paarden in het eerste filmpje idd niet verruimen vanuit het achterbeen. En waar ik me even voorstel dat ze het wel zouden doen de verruiming spectaculair zou kunnen worden. De aanleg en talent is er genoeg.
https://andalusitano.com/andalusian-ver ... age-horse/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:33

Ik moest evengoed nadenken bij het lezen van SM vriend... :=

SM als afkorting van social media, neem ik aan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:53

_O-

A dirty mind is a joy forever :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 00:47

fransje23 schreef:
Ik moest evengoed nadenken bij het lezen van SM vriend... :=

SM als afkorting van social media, neem ik aan?

Godzijdank was ik niet de enige. }>

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:29

_O- _O- _O-

Daar had ik natuurlijk helemaal niet bij stil gestaan toen ik dat typte hahahaha...ja Social Media. _O-

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:34

En ik durfde niet te reageren uit vrees een hele meute MeToo activisten over me heen te krijgen.

Zou in vroegere, vrijere tijden iets voor een strip van Nero geweest zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:13

Elisa2 schreef:
_O- _O- _O-

Daar had ik natuurlijk helemaal niet bij stil gestaan toen ik dat typte hahahaha...ja Social Media. _O-

:D

Ik wist dat ik niet de enige zou zijn die in de eerste instantie aan iets anders dacht. ~~}>

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:43

koend schreef:
En ik durfde niet te reageren uit vrees een hele meute MeToo activisten over me heen te krijgen.

Zou in vroegere, vrijere tijden iets voor een strip van Nero geweest zijn.

_O- dan ben jij een man _O- . Je moet inderdaad tegenwoordig goed oppassen want je hebt gauw een meetootje aan je broek hangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:24

Haha, zo krijgt de discussie nog eens een verassende wending :-D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:42

Hoe kijken jullie nu, naar aanleiding van het WK in Herning aan tegen de Iberen? Portugal en Spanje hebben beide drie van de vier paarden uit hun land van herkomst gereden en daarnaast een Duits of Nederlands gefokt paard.

De kwaliteit is echt omhoog gegaan ten opzichte van een aantal jaar terug en Quincallo de Indalo heeft zicht geplaatst voor de kür. Dat is echt een beter paard. Ben heel benieuwd :)

Over het algemeen vond ik het beeld bij de Iberen toch hectischer en met minder aanspanning. Daar ligt wat mij betreft een grote kans voor de fokkerij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:14

Ik moest Quincallo even opzoeken want ik heb hem niet gezien, hopelijk wel in de kur. Ik ben niet zo kapot van zijn achterbeengebruik, dat zou van mij wel beter mogen buigen en meer onder het lichaam mogen komen. En dan krijg je een ander beeld qua aanspaning en beweging denk ik...daarnaast denk ik ook echt dat er een aandachtspunt zit en blijft bij de Iberische paarden in de rijderij in het op aanspanning en tegelijkertijd op lengte blijven rijden. Nu heb ik een filmpje van vorig jaar gekeken, dus wellicht is dit inmiddels al beter en kom ik er nog op terug.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:57

Elisa2 schreef:
Ik moest Quincallo even opzoeken want ik heb hem niet gezien, hopelijk wel in de kur. Ik ben niet zo kapot van zijn achterbeengebruik, dat zou van mij wel beter mogen buigen en meer onder het lichaam mogen komen. En dan krijg je een ander beeld qua aanspaning en beweging denk ik...daarnaast denk ik ook echt dat er een aandachtspunt zit en blijft bij de Iberische paarden in de rijderij in het op aanspanning en tegelijkertijd op lengte blijven rijden. Nu heb ik een filmpje van vorig jaar gekeken, dus wellicht is dit inmiddels al beter en kom ik er nog op terug.

Die echte aanspanning en lengte heb ik dit hele WK bij nog geen van de paarden gezien. Dit zijn de beste paarden en ruiters op dit moment op dit niveau in Spanje en Portugal. Waarbij dit paard het hoogste scoorde en door mag naar de kür. Ligt het aan de rijderij, of aan de fokkerij dat al deze paarden aanspanning en lengte missen?

Waarschijnlijk is het een combinatie, maar ik heb ook bij niet-Portugese en niet-Spaanse ruiters nog nooit een Iberisch paard echt aangespannen en op lengte door de baan zien gaan op dit niveau.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:01

Elisa2 schreef:

Volkomen eens.

Tegelijk is het idd beter dan een paar jaar geleden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:43

Ik heb een deel van de GP gezien en daar zaten drie Iberiërs bij.
Ik zag drie keer moderne dressuur: één bruin paard had de hals op lengte, de rest was te kort.
Bij de piaffe zag ik wel bij alle drie een rechte rug (maar geen van drie 'ging zitten' en het staande voorbeen droeg logischerwijs te veel gewicht dwz stond niet loodrecht).

Graag had ik de uitgestrekte draf van pal opzij gezien (zoals de uitgestrekte galop) - dus dit leek me redelijk ruim, maar het is dus een gok.
(En in de moderne dressuur mag de neus er niet uit bij de uitgestrekte draf en galop, dus ik vind het maar een beetje een rare gang.)

En ik snap dat er goud geld omgaat in de fokkerij voor dit rare spelletje, maar voor mij hoeft het niet. (Noch het spelletje noch het fokken ervoor.)