***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:48

Nog erger zelfs: zonder te straffen hebben de paarden hier permanent ergens kleine korstjes op hun kont van de tandjes die ze regelmatig in elkaars billen parkeren. En dat is een heel gezellig clubje bij elkaar.

Ik zou me schamen als ik dat veroorzaakt had na een ritje samen. Maar de heren en dames samen gaan gezellig verder.

Dus is slaan een essentieel onderdeel van de samenwerking? neuh
Is het altijd een ramp? neuh
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-07-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:49

Chrizta schreef:
elnienjo schreef:
Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?

Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.

Ik geef mijn hond nooit een tik als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Mijn kind trouwens ook niet. Überhaupt niemand krijgt van mijn een tik.
Hou er ook niet van als ik een tik zou krijgen.

Geen wonder dat paardensport zo onder vuur ligt, als mensen het uitdelen van tikken (corrigerende of niet) normaal vinden.

De paardensport gaat eerder ten onder aan dat snowflake gedrag van tegenwoordig waarbij elk verzoek aan een paard schriftelijk in drievoud moet worden ingediend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:52

Paarden met honden en katten vergelijken slaat ook nergens op. Een paard is groot en minstens 500 kilo en als je die tegen je krijgt kan het best gevaarlijk worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:53

Ik denk dat het onder mensen ook zou schelen als die wat vaker een corrigerende tik zouden krijgen hoor haha. Duidelijke grenzen zijn toch echt heel belangrijk.

rien10

Re: ***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:58

Bij ons op stal staat een E pony. Jong aangekocht, nooit opgevoed. Je kan niet eens normaal langslopen zonder in je donder gebeten te worden. Echt een product van zijn grenzenloze opvoeding.... hij kent en accepteert geen grenzen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:58

Dat paarden van anderen gevaarlijk gedrag kunnen vertonen, daar ben ik het mee eens. Met mijn eigen paarden, die ik van jongs af aan zelf in handen heb gehad, zijn corrigerende tikken nooit nodig geweest (ook de hengsten niet).

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:00

Popstra schreef:
Paarden met honden en katten vergelijken slaat ook nergens op. Een paard is groot en minstens 500 kilo en als je die tegen je krijgt kan het best gevaarlijk worden.

Als jij een paard van 500kg tegen je krijgt tijdens het uitoefenen van sport of hobby mag je je ook even achter je oren krabben.
Zoals ik al zei, als ik mijn sportpartner op welke manier moet dwingen met mij een sport uit te oefenen dan hoeft het van mij echt niet meer.
Ik geniet er alleen van als alle partijen er van genieten.
Is dat niet het geval dan ga ik wel iets anders doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:01

In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:04

elnienjo schreef:
Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?

Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.

Ik geef mijn hond nooit een tik als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Mijn kind trouwens ook niet. Überhaupt niemand krijgt van mijn een tik.

Geen wonder dat paardensport zo onder vuur ligt, als mensen het uitdelen van tikken (corrigerende of niet) normaal vinden.[/quote]
De paardensport gaat eerder ten onder aan dat snowflake gedrag van tegenwoordig waarbij elk verzoek aan een paard schriftelijk in drievoud moet worden ingediend.[/quote]

Je hoeft helemaal niks in 3voud in te dienen. Je moet alleen wat verder kijken dan je eigen neus lang is en er achter komen dat wat jij wil en wat jij leuk vindt misschien niet precies is wat een ander (mens of dier) leuk vindt. Dat andere niet van het zelfde genieten als jij maakt dat niet fout en behoeft dat geen corrigerende tik.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:05

rien10 schreef:
In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.

En om even met je carrotstick te zwaaien om het paard even met rust door de hoek te laten gaan :+

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:05

rien10 schreef:

Dan krab je jezelf 10 minuten later achter je oren. Het is nooit te laat om te leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:07

Chrizta schreef:
Popstra schreef:

Als jij een paard van 500kg tegen je krijgt tijdens het uitoefenen van sport of hobby mag je je ook even achter je oren krabben.
Zoals ik al zei, als ik mijn sportpartner op welke manier moet dwingen met mij een sport uit te oefenen dan hoeft het van mij echt niet meer.
Ik geniet er alleen van als alle partijen er van genieten.
Is dat niet het geval dan ga ik wel iets anders doen.

Moet je alleen even niet vergeten dat een paard een dier is dat instinctmatig reageert, dat het kan schrikken, dat het kuddegedrag vertoond en dat het ook gewoon dingen moet leren.

Ben het met je eens dat het belangrijk is dat een paard plezier heeft in het werk en het leuk vind om te doen. Maar het is niet zo idyllisch dat alles dan "vanzelf" gaat. Wel gaat het op vertrouwen vaak een stuk makkelijker.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:09

Chrizta schreef:
rien10 schreef:

Dan krab je jezelf 10 minuten later achter je oren. Het is nooit te laat om te leren.

Reflectie over wat er gebeurd is, is altijd goed. En er van leren is nog beter.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:13

Tja en Martin vind dit normaal, zoals hij het heeft aangepakt. Want een keer de zweep gebruiken is voor hem normaal.
Daar tegenover staan de mensen die vinden dat er nooit te nimmer dwang of straf mag zijn voor een paard. Ja dan staat die groep wel ver van de mening Martin af natuurlijk en dan is het lastig om dichter bij elkaar te komen. Dat is ook wel een beetje het probleem van de paardensport imo, daarin is het nog normaal om dwang te gebruiken bij paarden, maar de gemiddelde paardenmens accepteert dat niet meer, dus is het tijd om te veranderen. Maar dat ook deze denkwijzen ver uit elkaar staan blijkt wel, en dat heeft helaas tijd nodig om te veranderen. En ik hoop dat de sportwereld daarin gaat veranderen, maar zo lang ruiters, grooms en trainers het nog normaal vinden om dwang toe te passen (tijdens de lunch lachend vertellen dat je op de vorige stal jonge paarden met stroomdraadjes vlug maakte, en dat dan met elkaar vergelijken hoe ze dat deden, aldus een aantal medewerkers op diezelfde stal waar ik werkte), en de FEI en KHNS daar nog de ogen voor sluiten, gaat het gewoon lang duren. Helaas...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:14

Earth schreef:
rien10 schreef:

En om even met je carrotstick te zwaaien om het paard even met rust door de hoek te laten gaan :+

Moet het zo zwart wit? Is het alleen "er op los slaan" of "grondwerk met de carrot stick"?
als we zo beperkt zijn dan ga ik me aansluiten bij de activisten denk ik.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:16

[/quote]

Moet je alleen even niet vergeten dat een paard een dier is dat instinctmatig reageert, dat het kan schrikken, dat het kuddegedrag vertoond en dat het ook gewoon dingen moet leren.

Ben het met je eens dat het belangrijk is dat een paard plezier heeft in het werk en het leuk vind om te doen. Maar het is niet zo idyllisch dat alles dan "vanzelf" gaat. Wel gaat het op vertrouwen vaak een stuk makkelijker.[/quote]

En dat het waarschijnlijk als dier helemaal niet zo geschikt is om in zijn eentje door een ring te gaan met herrie en onrust. Hij "moet" het leren.
En dat het vervolgens nog wel eens "fout" gaat, of niet vanzelf, valt dus ook wel te begrijpen.

En dat het eens een keer fout gaat kan gebeuren, we zijn allemaal mensen, niemand is perfect.
Maar het hele idee dat als het dier niet doet wat ik wil, en het daarom maar een mep een tik of een klap krijgt, stelselmatig. Maakt dat ik paardensport niet meer een leuke sport vind.
Ik wil mijn eigen plezier niet boven dat van een ander stellen, en zeker niet opdringen met geweld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:16

Earth schreef:
Tja en Martin vind dit normaal, zoals hij het heeft aangepakt. Want een keer de zweep gebruiken is voor hem normaal.
Daar tegenover staan de mensen die vinden dat er nooit te nimmer dwang of straf mag zijn voor een paard. Ja dan staat die groep wel ver van de mening Martin af natuurlijk en dan is het lastig om dichter bij elkaar te komen. Dat is ook wel een beetje het probleem van de paardensport imo, daarin is het nog normaal om dwang te gebruiken bij paarden, maar de gemiddelde paardenmens accepteert dat niet meer, dus is het tijd om te veranderen. Maar dat ook deze denkwijzen ver uit elkaar staan blijkt wel, en dat heeft helaas tijd nodig om te veranderen. En ik hoop dat de sportwereld daarin gaat veranderen, maar zo lang ruiters, grooms en trainers het nog normaal vinden om dwang toe te passen (tijdens de lunch lachend vertellen dat je op de vorige stal jonge paarden met stroomdraadjes vlug maakte, en dat dan met elkaar vergelijken hoe ze dat deden, aldus een aantal medewerkers op diezelfde stal waar ik werkte), en de FEI en KHNS daar nog de ogen voor sluiten, gaat het gewoon lang duren. Helaas...

En dan heb je nog zoiets als nuance.
Niet "Nooit een tik" maar ook niet "Als het niet gaat, dan maar een pak slaag".

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:23

Chrizta schreef:
elnienjo schreef:

Geen wonder dat paardensport zo onder vuur ligt, als mensen het uitdelen van tikken (corrigerende of niet) normaal vinden.

Al is het appels met peren... Wat doe je dan wel als het echt niet door de beugel kan en het escaleert?

Ik haalde mijn pup op met 8 weken. 8 weken lang mocht die in de sokken bijten van de kinderen die bij de fokker rondliepen. Was leuk met die puppytandjes! Toen werden de puppytandjes vervangen voor volwassen tanden, en het is een kruising met een "hoog risico" hond. Ik ging braaf naar de hondenschool, trainde me kapot maar dat bijten bleef. Moet je dat dan zo laten en hem vriendelijk verzoeken dat niet te doen totdat hij een keer iemand anders grijpt?

Ik heb hem 1x teruggebeten en het was klaar. Liefste hond van de wereld geworden. En heeft ie een trauma? Absoluut niet.

Je weet vrijwel nooit waar bepaald gedrag is ontstaan, dat kan best bij een vorige ruiter/eigenaar zijn geweest, maar als het gevaarlijk kan worden is een correctie naar mijn mening wel op zijn plaats. Is het niet nodig dan is dat super fijn maar we corrigeren mensen natuurlijk ook gewoon als iets niet door de beugel kan, daar is de gevangenis voor....

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:45

Citaat:
Al is het appels met peren... Wat doe je dan wel als het echt niet door de beugel kan en het escaleert?

Ik haalde mijn pup op met 8 weken. 8 weken lang mocht die in de sokken bijten van de kinderen die bij de fokker rondliepen. Was leuk met die puppytandjes! Toen werden de puppytandjes vervangen voor volwassen tanden, en het is een kruising met een "hoog risico" hond. Ik ging braaf naar de hondenschool, trainde me kapot maar dat bijten bleef. Moet je dat dan zo laten en hem vriendelijk verzoeken dat niet te doen totdat hij een keer iemand anders grijpt?

Ik heb hem 1x teruggebeten en het was klaar. Liefste hond van de wereld geworden. En heeft ie een trauma? Absoluut niet.

Je weet vrijwel nooit waar bepaald gedrag is ontstaan, dat kan best bij een vorige ruiter/eigenaar zijn geweest, maar als het gevaarlijk kan worden is een correctie naar mijn mening wel op zijn plaats. Is het niet nodig dan is dat super fijn maar we corrigeren mensen natuurlijk ook gewoon als iets niet door de beugel kan, daar is de gevangenis voor....

Geen idee wat ik zou doen. Ik vind mezelf niet kundig genoeg om een puppy op te voeden. En zeker niet van een hoog risico ras.
Ik heb twee iets wat oudere suffige honden (inmiddels) uit het dierenasiel.
In de 7 en 5 jaar dat ik ze nu heb, heb ik ze nooit hoeven slaan of bijten. Er is nog nooit iets voor gevallen waar dat nodig zou moeten zijn.

En is een paard wat niet door de ring wil en niet wil springen iets wat absoluut niet door de beugel kan en vreselijk escaleert? Lijkt me niet.
En hond die gaat bijten is wat anders lijkt me.
Ondanks dat ik mijn kind niet sla, grijp ik hem wel in zijn nekvel als hij de straat over wil rennen. Dat zal ook niet altijd even fijn aanvoelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:49

rien10 schreef:

Dat kan wel, maar dan krijg je dus dat tafereel van de OS waar zowel het paard als de ruiter nergens meer heen gaan :+

Uiteindelijk is het begin van de situatie hetzelfde: paard wil de ring uit.
Echter stopte die vrouw met rijden en ging huilen.
Als Fuchs op dat paard gezeten had dan was hij met 3 forse tikken gewoon doorgesprongen en dan had er waarschijnlijk niemand groot over gesproken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:53

Ben ik niet met je eens. Dat voorval duurde zo lang, en daar gebeurde zo veel, dat amazone best de tijd had om te bedenken. "FF time out, teugels los en nadenken. Dit levert niets op. Zou afgroeten beter zijn?"
Fuchs lost dit uiteraard beter op, want hij is een veel kundiger ruiter. Dus zou het voorval bij hem ook lang zo veel tijd niet in beslag genomen hebben.
Wij discussiëren nu al 9 pagina's over iets wat, pak 'm beet, 20 seconden geduurd heeft.
(En nee, Ik keur dit niet goed omdat het zo kort was, ik geef slechts aan dat iets bij de ene ruiter sneller, anders, technisch beter gaat dan bij de andere.)
Soms neem je een beslissing. Die pakt goed, minder goed, slecht of heel slecht uit. Soms is dat nou eenmaal zo.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:56

Als een paard dreigt te trappen, bijten of mij op een andere manier in gevaar brengt krijgt, dan kan hij een flinke tik verwachten. Maar als ik naar dit filmpje kijk was hij op geen enkele manier "in gevaar" als hij gewoon besloot om naar zijn paard te luisteren en te stoppen.
Ben trouwens best benieuwd hoeveel mensen het hier op bokt het oké zouden vinden als zij zo hard met die zweep geslagen zouden worden omdat ze hun "werk" niet willen doen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:11

PowerOfZoef schreef:
Als een paard dreigt te trappen, bijten of mij op een andere manier in gevaar brengt krijgt, dan kan hij een flinke tik verwachten. Maar als ik naar dit filmpje kijk was hij op geen enkele manier "in gevaar" als hij gewoon besloot om naar zijn paard te luisteren en te stoppen.
Ben trouwens best benieuwd hoeveel mensen het hier op bokt het oké zouden vinden als zij zo hard met die zweep geslagen zouden worden omdat ze hun "werk" niet willen doen.

Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan :+

Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:13

Bielsje schreef:
PowerOfZoef schreef:

Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan :+

Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...

:')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:15

PowerOfZoef schreef:

Ik heb hier een pony staan die hetzelfde zou doen als vrijwel alle dieren die niet heel specifiek geleerd is dat ze breder/hoger zijn met mens er op/bij : "Als mijn hoofd past, kan ik er door/langs". Springpaard training heeft geen stuk met mens ben je breder/hoger nodig, dat is veel meer iets specifiek voor pakpaarden (zeker in het bos), werkpaarden, zeker boomslepers en eventueel koetspaarden. Dan is het zeker een risico dat je als ruiter met je knieën ergens in/tegen klapt als paard zo zijwaarts gaat uitzwenken.