Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Chrizta schreef:elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
Ik geef mijn hond nooit een tik als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Mijn kind trouwens ook niet. Überhaupt niemand krijgt van mijn een tik.
Hou er ook niet van als ik een tik zou krijgen.
Geen wonder dat paardensport zo onder vuur ligt, als mensen het uitdelen van tikken (corrigerende of niet) normaal vinden.
Popstra schreef:Paarden met honden en katten vergelijken slaat ook nergens op. Een paard is groot en minstens 500 kilo en als je die tegen je krijgt kan het best gevaarlijk worden.
elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
Chrizta schreef:Popstra schreef:Paarden met honden en katten vergelijken slaat ook nergens op. Een paard is groot en minstens 500 kilo en als je die tegen je krijgt kan het best gevaarlijk worden.
Als jij een paard van 500kg tegen je krijgt tijdens het uitoefenen van sport of hobby mag je je ook even achter je oren krabben.
Zoals ik al zei, als ik mijn sportpartner op welke manier moet dwingen met mij een sport uit te oefenen dan hoeft het van mij echt niet meer.
Ik geniet er alleen van als alle partijen er van genieten.
Is dat niet het geval dan ga ik wel iets anders doen.
Earth schreef:rien10 schreef:In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.
En om even met je carrotstick te zwaaien om het paard even met rust door de hoek te laten gaan
Earth schreef:Tja en Martin vind dit normaal, zoals hij het heeft aangepakt. Want een keer de zweep gebruiken is voor hem normaal.
Daar tegenover staan de mensen die vinden dat er nooit te nimmer dwang of straf mag zijn voor een paard. Ja dan staat die groep wel ver van de mening Martin af natuurlijk en dan is het lastig om dichter bij elkaar te komen. Dat is ook wel een beetje het probleem van de paardensport imo, daarin is het nog normaal om dwang te gebruiken bij paarden, maar de gemiddelde paardenmens accepteert dat niet meer, dus is het tijd om te veranderen. Maar dat ook deze denkwijzen ver uit elkaar staan blijkt wel, en dat heeft helaas tijd nodig om te veranderen. En ik hoop dat de sportwereld daarin gaat veranderen, maar zo lang ruiters, grooms en trainers het nog normaal vinden om dwang toe te passen (tijdens de lunch lachend vertellen dat je op de vorige stal jonge paarden met stroomdraadjes vlug maakte, en dat dan met elkaar vergelijken hoe ze dat deden, aldus een aantal medewerkers op diezelfde stal waar ik werkte), en de FEI en KHNS daar nog de ogen voor sluiten, gaat het gewoon lang duren. Helaas...
Chrizta schreef:elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Ik geef mijn hond nooit een tik als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Mijn kind trouwens ook niet. Überhaupt niemand krijgt van mijn een tik.
Hou er ook niet van als ik een tik zou krijgen.
Geen wonder dat paardensport zo onder vuur ligt, als mensen het uitdelen van tikken (corrigerende of niet) normaal vinden.
Citaat:Al is het appels met peren... Wat doe je dan wel als het echt niet door de beugel kan en het escaleert?
Ik haalde mijn pup op met 8 weken. 8 weken lang mocht die in de sokken bijten van de kinderen die bij de fokker rondliepen. Was leuk met die puppytandjes! Toen werden de puppytandjes vervangen voor volwassen tanden, en het is een kruising met een "hoog risico" hond. Ik ging braaf naar de hondenschool, trainde me kapot maar dat bijten bleef. Moet je dat dan zo laten en hem vriendelijk verzoeken dat niet te doen totdat hij een keer iemand anders grijpt?
Ik heb hem 1x teruggebeten en het was klaar. Liefste hond van de wereld geworden. En heeft ie een trauma? Absoluut niet.
Je weet vrijwel nooit waar bepaald gedrag is ontstaan, dat kan best bij een vorige ruiter/eigenaar zijn geweest, maar als het gevaarlijk kan worden is een correctie naar mijn mening wel op zijn plaats. Is het niet nodig dan is dat super fijn maar we corrigeren mensen natuurlijk ook gewoon als iets niet door de beugel kan, daar is de gevangenis voor....
rien10 schreef:In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.
PowerOfZoef schreef:Als een paard dreigt te trappen, bijten of mij op een andere manier in gevaar brengt krijgt, dan kan hij een flinke tik verwachten. Maar als ik naar dit filmpje kijk was hij op geen enkele manier "in gevaar" als hij gewoon besloot om naar zijn paard te luisteren en te stoppen.
Ben trouwens best benieuwd hoeveel mensen het hier op bokt het oké zouden vinden als zij zo hard met die zweep geslagen zouden worden omdat ze hun "werk" niet willen doen.
Bielsje schreef:PowerOfZoef schreef:Als een paard dreigt te trappen, bijten of mij op een andere manier in gevaar brengt krijgt, dan kan hij een flinke tik verwachten. Maar als ik naar dit filmpje kijk was hij op geen enkele manier "in gevaar" als hij gewoon besloot om naar zijn paard te luisteren en te stoppen.
Ben trouwens best benieuwd hoeveel mensen het hier op bokt het oké zouden vinden als zij zo hard met die zweep geslagen zouden worden omdat ze hun "werk" niet willen doen.
Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan![]()
Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...
PowerOfZoef schreef:Als een paard dreigt te trappen, bijten of mij op een andere manier in gevaar brengt krijgt, dan kan hij een flinke tik verwachten. Maar als ik naar dit filmpje kijk was hij op geen enkele manier "in gevaar" als hij gewoon besloot om naar zijn paard te luisteren en te stoppen.