Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:52

DuoPenotti schreef:
Maar Balko, maar er ligt wel een enorm geldschip klaar

Ja klopt.
Op zichzelf terecht: onze overheid heeft gezellig meegedaan aan het wegkijken.
En de boeren zitten met het gezigzag van het beleid.

Maar als belastingbetaler vind ik het zuur: ik vind 25 miljard veel geld voor een sector waar
- de grootgrutters miljarden winst per jaar maakt
- en driekwart van de boeren zich niet vertegenwoordigd voelt door LTO (cijfers uit ik meen 2018: 80% vindt hen maar niets)
- en als gezegd het ministerie laten we zeggen raar doet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:52

Citaat:
Verder wordt er door vrijwilligers de wilgen geknot omdat het voor de boeren best wel veel werk is en ze krijgen voor elke wilg ook nog subsidie.

En dat is in elke gemeente zo?
Of net zo verschillend als dat het per gemeente is of je mag kappen met en zonder vergunning?

En is dat dan ook met elk perceel zo?
Onze buurman krijgt subsidie voor vogeltjesland. Wij aan de overkant van een landweggetje niet, vallen buiten dat gebied.

Geen idee hoe dat met wilgen is, maar kan me voorstellen ook per gemeente en perceel anders.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:31

Een heel deel van het falen van de OVP hebben we ook te danken aan, wederom, Henk Bleker..
Het is zo knap dat deze man zoveel heeft verprutst met zijn korte termijn visie. En dan nu nog boegbeeld willen zijn :')
Je kunt hem in ieder geval niet betichten van zelfreflectie..
[/quote]
Het falen van de OVP is onder andere te danken aan de Partij van de dieren in Provinciale Staten Flevoland die keer op keer in se stemmingen ervoor zorgen dat er voor de dieren in de OVP geen zorg en geen voedsel mag zijn. Samen met de grotere partijen daar.[/quote]

Nee hoor, lang daarvoor ging het al mis!

Het was de bedoeling dat de edelherten door een natuurcorridor naar de Veluwe zouden kunnen trekken.
Grond daarvoor was zelfs al aangekocht.
Maar Henk Bleker heeft de stekker uit dat project getrokken.
Want paste niet bij de bezuinigingen van 60% op natuur.[/quote]
Had je die corridor gemaakt waren ze allemaal naar de Veluwe getrokken was er geen dier in de OVP gebleven en terecht. Zompige bende zonder verzorging en voer is dieronwaardig en beschamend voor Nederland.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:33

Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.
[/quote]
Ik mis jouw onderbouwing Baileymix. De eerste pensionstallingen worden ook al onteigend in de duingebieden dus het is al aan de gang. Jij bent ecoloog en ecologen zijn natuurlijk afhankelijk van zoveel mogelijk werk in de oude en nieuwe natuurgebieden. Neem aan dat dat iets voor jouw portemonnee betekent?[/quote]

Volgens mij is er tot nu toe nog helemaal niemand onteigend in het gebied.
Zelfs de procedure is nog niet ingezet. Het is wel een mogelijkheid dat het gaat gebeuren maar, volgens mij, is de kogel nog niet door de kerk.[/quote]
Nou Fransje dan lieg ik in commissie want een Bokker kwam met dit verhaal omdat haar paard daar stond. Ze moeten vertrekken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:35

fransje23 schreef:
Rizette schreef:
[
Beide gebeurt en omdat er veel paarden zijn worden die straks ook geteld in de cijfers vwb stikstof, mest enz. Dat zal idd ongeveer 1 paard per hectare worden, dus veel extra kosten voor de grote paardenfabriken met meer dan 100 paarden bijvoorbeeld en je snapt wel aan wie dat doorberekend gaat worden.

Waar haal je die 1 paard per hectare vandaan?

Zo werkt dat nu ook in de mestwetgeving dus zou me niets verbazen als dat het getal wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:35

Rizette schreef:
Nee hoor, lang daarvoor ging het al mis!

Het was de bedoeling dat de edelherten door een natuurcorridor naar de Veluwe zouden kunnen trekken.
Grond daarvoor was zelfs al aangekocht.
Maar Henk Bleker heeft de stekker uit dat project getrokken.
Want paste niet bij de bezuinigingen van 60% op natuur.
Had je die corridor gemaakt waren ze allemaal naar de Veluwe getrokken was er geen dier in de OVP gebleven en terecht. Zompige bende zonder verzorging en voer is dieronwaardig en beschamend voor Nederland.

[/quote]

En dan is die verbinding er niet gekomen en vervolgens beheert de terreinbeheerder net alsof die verbinding er wel is. Dat is ook niet snugger.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:38

Loretta schreef:
Ilse_123 schreef:
Ook bij de paardenhouder zie ik steeds meer naar voren komen dat het belangrijk is om je weiland zo in te richten dat je bijdraagt aan een hogere biodiversiteit.

Werd het maar eens meer gewaardeerd. Zo zijn er ook genoeg biologische boeren die hun koeien op een extensieve manier houden. Maar uiteindelijk krijg je gewoon de dolk in de rug.

https://youtu.be/D9s8SalreXM

Dat het biologische verhaal niet meer van de grond komt is omdat er te weinig vraag naar is in Nederland en dat bijv vorig jaar de hele aardappeloogst er aan ging door phytoftera omdat biologisch niet mag beschermen. Dus weg oogst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:41

Rizette schreef:
Dat het biologische verhaal niet meer van de grond komt is omdat er te weinig vraag naar is in Nederland en dat bijv vorig jaar de hele aardappeloogst er aan ging door phytoftera omdat biologisch niet mag beschermen. Dus weg oogst.

Dat is dus ook verre van zaligmakend dus.
Voedselzekerheid zou toch ook een belangrijk thema moeten blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:46

Citaat:

Kul: 'een biologische boer mag het gewas niet beschermen'. Honestly...

Gif spuiten, dat mag idd niet.
En sommige plagen zijn helaas lastig.

Maar biologische boeren hebben veel verstand van de verschillende middelen om planten ECHT te beschermen: wisselteelt, combinaties van planten, optimaliseren van bodemleven, bepaalde insecten en wat al niet.

En de vraag is er, maar het spul is relatief 'duur'.
Beter gezegd: het tweederangs spul in de supermarkt is veel te goedkoop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:34

Rizette schreef:
fransje23 schreef:

Waar haal je die 1 paard per hectare vandaan?

Zo werkt dat nu ook in de mestwetgeving dus zou me niets verbazen als dat het getal wordt.

Is dat zo?
Heb je een link naar bijvoorbeeld RVO waar ik dat terug kan vinden? :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:36

Wat is duur als de prijs van het gebruik van sommige gewasbeschermingsmiddelen kanker of de ziekte van Parkinson is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:38

fransje23 schreef:
Rizette schreef:

Is dat zo?
Heb je een link naar bijvoorbeeld RVO waar ik dat terug kan vinden? :)

Men maakt zich serieus zorgen over dat soort maatregelen. Vooral gezien het feit dat paarden opeens geregistreerd moesten worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:54

Paarden vielen bij 350 kg stikstof of bij meer dan 3 hectare toch sowieso al onder de mestboekhouding?
Of ben ik abuis?

De registratie heeft ook te maken met het gelijk stellen met andere dieren die voor de slacht zijn dus voedselveiligheid en in het geval van dierziekten en gelijk stellen met andere EU landen.
Het lage btw-tarief op voer, africhting, opfok van jonge paarden en fokpaarden.
Heeft ook mede er mee te dat paarden gegeten worden.
Zouden ze niet meer voor consumptie gebruikt worden gaat alles tegen 21%.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 00:27

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja klopt.

Maar als belastingbetaler vind ik het zuur: ik vind 25 miljard veel geld voor een sector waar
- en driekwart van de boeren zich niet vertegenwoordigd voelt door LTO (cijfers uit ik meen 2018: 80% vindt hen maar niets)

Nogmaals; de grote verdienende boeren zijn in verhouding echt maar een heel klein groepje.

En inderdaad de LTO is niet een partij waardoor ik me vertegenwoordigd voel.
Overigens ook niet door de boeren die nu schade maken, snelwegen blokkeren ed.
Dit zijn ook acties waar geen enkele boer die ik ken aan meewerkt. Toevallig vandaag een vergadering gehad met allemaal boeren, niemand ziet wat in deze aanpak en willen alleen vriendelijke acties.

Ik denk dat het weer eens weggegooid geld is wat niet op de goede plek terecht gaat komen. Als je een pagina terug leest dan zie je ook dat dat uit de conversatie met mij en Janneke kwam.

Voor de gene die alle boeren over een kam scheert ivm vernielde knotwilgen; de meeste boeren waren hier niet bij ;).

Voor degene die zegt dat wilgen vrijwillig geknot worden door anderen; willen die ook bij ons langskomen?
Wij hebben een mega sloot aan knotwilgen staan maar moeten toch echt alles zelf doen.

En dan over de subsidie daarop, ze willen graag dat wij ze neerzetten voor de natuur. Wij onderhouden ze. Net als natuurgebieden die worden ook met subsidie onderhouden dus waarom de knotwilgen niet?

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:51

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja klopt.

Werd er niet iets genoemd van 6k per huishouden? ( ik heb het zelf niet nagerekend en praat maar wat anderen na nu )
Stel je nou eens voor dat er geen stikstofplannen waren gepresenteerd maar een landbouwplan? Een plan waarin je niet alleen als mens een eerlijke waardering krijgt, maar duurzaamheid en diervriendelijkheid van gelijke waarde zouden zijn.

Elisa2

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:15

Sorry maar welke nitwit valt er nu over het snoeien van knotwilgen? knotwilgen moeten gesnoeid worden anders kunnen de takken scheuren en sterft de boom.

Balko:
Ik snap jullie helemaal, dit is ook wat ik hier in de buurt hoor van de boeren..het wordt gewoon onmogelijk gemaakt met al die regeltjes die ieder jaar veranderen. Er lijkt niemand in de politiek te zijn met een lange termijn visie of plan. Of wellicht is deze er wel maar kan dat dan weer door andere omstandigheden niet uitegevoerd worden.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:24

Elisa2 schreef:
Sorry maar welke nitwit valt er nu over het snoeien van knotwilgen? knotwilgen moeten gesnoeid worden anders kunnen de takken scheuren en sterft de boom.

Balko:
Ik snap jullie helemaal, dit is ook wat ik hier in de buurt hoor van de boeren..het wordt gewoon onmogelijk gemaakt met al die regeltjes die ieder jaar veranderen. Er lijkt niemand in de politiek te zijn met een lange termijn visie of plan. Of wellicht is deze er wel maar kan dat dan weer door andere omstandigheden niet uitegevoerd worden.

Ze zijn niet gesnoeid maar onder de kroon (van waaruit ze weer uitlopen) afgezaagd. Deze knotwilgen zullen dus nooit meer uitlopen en sterven af.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:28

Ik heb op internet al berichten gevonden dat ze wel weer uit gaan lopen van mensen die uit onkunde zo gesnoeid hebben.

Ken zelf ook een rij wilgen waar dat jaar of 10 geleden mee is gebeurt.
Gewoon de stam door. Ook die zijn allemaal weer vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:55

Ik woon en werk in de Krimpenerwaard en weet heel goed wanneer wilgen het loodje leggen en welke het overleven. Horizontaal afzagen bij oudere exemplaren is funest. De jonkies kunnen nog wel wat hebben.
We dwalen af, maar de boeren gaan ondertussen iets meer destructief te werk. Hooibalen in de fik, nog meer schade en vervuiling.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:28

En zo verpesten ze het voor dat deel van de boeren die dit te ver vinden gaan.
Politiek kan straks alleen maar instemmen met de plannen omdat ze niet willen zwichten voor terreur.
Althans dat denk ik..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:45

DuoPenotti schreef:
Ik heb op internet al berichten gevonden dat ze wel weer uit gaan lopen van mensen die uit onkunde zo gesnoeid hebben.

Ken zelf ook een rij wilgen waar dat jaar of 10 geleden mee is gebeurt.
Gewoon de stam door. Ook die zijn allemaal weer vol.

Dat is toch hoe je een knotwilg maakt? Hebben wij op stal ook gedaan een paar jaar terug.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:50

Nee dan laat je de kroon staan niet eronder.
Maar het is net onkruid zo hard het groeit en ook uitschiet.

En bang dat ze nu dood gaan.
Tak er naast de grond in en klaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:53

DuoPenotti schreef:

Bij ons gingen ze echt wel ver onder de kroon er af hoor... Mega hoge bomen, denk zeker anderhalve meter onder de kroon, misschien wel twee. De stam was krap 2 meter hoog na zagen.

Maar goed, de meeste schreeuwers staan doorgaans toch verder van de natuur dan de boer...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:06

Janine1990 schreef:
DuoPenotti schreef:

Bij ons gingen ze echt wel ver onder de kroon er af hoor... Mega hoge bomen, denk zeker anderhalve meter onder de kroon, misschien wel twee. De stam was krap 2 meter hoog na zagen.

Maar goed, de meeste schreeuwers staan doorgaans toch verder van de natuur dan de boer...

Ja dat heb ik dus ook gezien bij een weiland waar ik regelmatig langs kom.
En die doen het allemaal nog.
Daar was ook lang geen onderhoud aan gegeven, veel te hoog geworden.
Stammen van 2 meter over gelaten.

Maar officieel knot je door alleen die nieuwe aangegroeide taken eraf te halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:17

Heel natuurlijk dus die knotwilg... *Not :')