Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Jij praat het goed dat die paarden geen paard mogen zijn pol? Begrijp ik je nu goed of bedoel je wat anders? Want dat topsport paarden gewoon naar buiten kunnen bewijzen inderdaad de mensen die je noemt wel.
Ik vind namelijk dat die paarden een uur hard werken niet erg. Wat ik wel erg vind is dat ze na de training weer in het afgesloten hok mogen zonder contact met andere paarden. En zo zouden we anno 2022 niet meer met dieren om moeten gaan in mijn ogen.
fransje23 schreef:pol013 schreef:
Binnen de paardensport zie je ook dat de verandering vanuit de recreatie omhoog gaan ipv andersom.
Nee joh. Echt niet alleen vanuit recreatie. Van van topsport de andere kant op. Vanuit het midden, Vanaf de zijlijn.
gewoon vanuit alle kanten, alle kanten op.
Mag altijd meer. Maar is echt geen eenrichting verkeer.
Het is natuurlijk niet zo statisch maar als het ergens conservatief is dan is het in de topsport.
Naar mijn idee komt weinig verandering naar beneden toe. Maar misschien heb jij een concreet voorbeeld![]()
Ik heb ook meer en meer het idee dat een grote groep zich zelfs distantieert van de sport.
Spenk schreef:Jij praat het goed dat die paarden geen paard mogen zijn pol? Begrijp ik je nu goed of bedoel je wat anders? Want dat topsport paarden gewoon naar buiten kunnen bewijzen inderdaad de mensen die je noemt wel.
Ik vind namelijk dat die paarden een uur hard werken niet erg. Wat ik wel erg vind is dat ze na de training weer in het afgesloten hok mogen zonder contact met andere paarden. En zo zouden we anno 2022 niet meer met dieren om moeten gaan in mijn ogen.
pol013 schreef:Heel veel engelse ruiters die hun paarden heel veel of zelfs 24/7 op de wei hebben. Die hadden dat al uitgevonden toen dat hier nog niet hip was.
Utah Graf: loopstallen en weidegang ook voor haar GP hengst. Al heul lang.
Ingrid Klimke, Charlotte: hun hele rijderij
Hoe train je een paard(sportfysiologie)/hittemanagement is kennis uit de topsport waar ieder paard wel bij vaart
etc etc
fransje23 schreef:pol013 schreef:Heel veel engelse ruiters die hun paarden heel veel of zelfs 24/7 op de wei hebben. Die hadden dat al uitgevonden toen dat hier nog niet hip was.
Utah Graf: loopstallen en weidegang ook voor haar GP hengst. Al heul lang.
Ingrid Klimke, Charlotte: hun hele rijderij
Hoe train je een paard(sportfysiologie)/hittemanagement is kennis uit de topsport waar ieder paard wel bij vaart
etc etc
Mooie voorbeelden maar wat is de verandering die ze bij de Nederlandse paardenhouderij te weeg hebben gebracht?
![]()
Overal valt wat te leren, al is het alleen al hoe je dingen niet wilt.
pol013 schreef:J
Maar goed, het mag hoor. Dat jullie daar niks positiefs zien. Dat wil alleen niet zeggen dat er niks positiefs IS.
Spenk schreef:Ik denk dat Fransje bedoelt hoe komen die mensen dan aan hun inspiratie. Omdat met alle respect maar van de nederlandse top er denk ik maar weinig voorbeeld is naar de breedtesport en recreatie dat mensen denken oh wat goed ik ga mijn paarden ook zo houden!
Spenk schreef:Dus als iemand goed kan rijden is het niet erg als die zijn paarden 24/7 ophokt? Moet ik dat zo zien?
Dat is toch geen enkel excuus... Oh maar pietje kan wél heel goed rijden. Dat die zijn paarden elke vorm van paard zijn ontneemt dat is dan maar zo.
Ik zeg helemaal nergens dat 24/7 het enige goeie is , mijn paard staat ook snachts op stal. Maar er zit een groot verschil tussen een uurtje op een postzegel of 6 uur op een weide.
Spenk schreef:Maar dat is toch geen excuus om paarden met stokken tegen de benen te slaan, de mond stuk te trekken en weet ik wat voor ellende? En het paard vervolgens de hele dag ophokken in stal.
Spenk schreef:Er zit een groot verschil tussen een haflinger die 24/7 buiten woont en weinig doet en een topsport paard daar ben ik het met je eens. Maar wat maakt dat een topsport paard niet voorzien hoeft te worden in de basisbehoeften? Naar buiten met soortgenoten. Want dat stukje is wel een voorbeeld. Oh maar die paarden komen ook nooit buiten.
Avalanche schreef:En daarmee zeg ik niet dat topsport paarden niet buiten moeten komen, imo juist wel. Ieder paard heeft het nodig om buiten te komen en sociaal te zijn met andere paarden. Maar of een voorbeeldfunctie nu zo reëel is vraag ik me oprecht af.
pol013 schreef:Spenk schreef:Dus als iemand goed kan rijden is het niet erg als die zijn paarden 24/7 ophokt? Moet ik dat zo zien?
Dat is toch geen enkel excuus... Oh maar pietje kan wél heel goed rijden. Dat die zijn paarden elke vorm van paard zijn ontneemt dat is dan maar zo.
Ik zeg helemaal nergens dat 24/7 het enige goeie is , mijn paard staat ook snachts op stal. Maar er zit een groot verschil tussen een uurtje op een postzegel of 6 uur op een weide.
Nee dat is helemaal NIET wat ik bedoel. Dan leg ik verkeerd uit.
Ik zeg dat het vooruitgang is als een paard (stal) van niet buiten zetten gaat naar paddocks met vrije beweging voor die paarden. Ik vind dat dan vooruitgang.
Jij noemt het dan nog steeds droevig (en dus fout, neem ik aan)
Dan trek ik de vergelijking van een topruiter die naar mij kijkt. Die ziet nog heul veul ruimte voor verbetering in mijn rijden. Dan kan ik daar aan gaan werken en het vooruitgang noemen en daar blij mee zijn. Maar als ik jouw gedachtegang volg kan ik er beter mee stoppen want ik wordt morgen niet zo goed als die topruiter dus is het toch niet goed genoeg.
Beiden hebben invloed op welzijn. Daarom trek ik de vergelijking. In welke mate welk van beide punten het welzijn beïnvloeden heb ik even geen oordeel over in deze vergelijking.
Of om hem wel voor de vorm op jou te betrekken: "ik vind 24/7 buiten het ideaal plaatje en dus is wat jij doet niet goed. VS heerlijk dat je er aandacht aan besteed dat je paarden veel buiten komen. "
Daarbij heb ik het al helemaal niet over goedkeuren van specifieke zaken (jouw stokken). Ik heb het over het afschrijven van een hele groep topsporters omdat er óók slechte zaken gebeuren. Daar doe ik niet aan mee.
En waar haal jij vandaag dat de Nederlandse paarden niet op de wei komen? Ik ken maar 1 stal waarvan ik zeker weet dat dat het geval is. Op het overgrote deel van de stallen die ik echt ken (topsport) komen de paarden wel op de wei/ royale paddock. Ik sta er niet de hele dag naast dus weet niet hoe lang. Maar dat weet jij misschien ook niet?
Spenk schreef:Oh ik ken wel veel meer dan 1 stal waar paarden niet buiten komen of maximaal 1 uurtje. Dat is niet allemaal topsport hoor veelal ook gewoon pensionstallen en manege's. Ik kan er in mijn omgeving al zo 10 opsommen. Bokt staat toch ook nog vol met stallen waar paarden , zeker in de winter, niet buiten komen?
Het is niet voor niks zo lastig voor veel mensen een goeie stal te vinden waar paarden veel buiten komen.
En wat ik bedoel is dat je juist daar dan vaak (op zulke pensionstallen/manege's) hoort ja maar bij pietje (topsport) komen ze ook niet buiten of alleen een uurtje in de paddock dus zó slecht zal het wel niet zijn.