KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:56

Jij praat het goed dat die paarden geen paard mogen zijn pol? Begrijp ik je nu goed of bedoel je wat anders? Want dat topsport paarden gewoon naar buiten kunnen bewijzen inderdaad de mensen die je noemt wel.

Ik vind namelijk dat die paarden een uur hard werken niet erg. Wat ik wel erg vind is dat ze na de training weer in het afgesloten hok mogen zonder contact met andere paarden. En zo zouden we anno 2022 niet meer met dieren om moeten gaan in mijn ogen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:02

Spenk schreef:
Jij praat het goed dat die paarden geen paard mogen zijn pol? Begrijp ik je nu goed of bedoel je wat anders? Want dat topsport paarden gewoon naar buiten kunnen bewijzen inderdaad de mensen die je noemt wel.

Ik vind namelijk dat die paarden een uur hard werken niet erg. Wat ik wel erg vind is dat ze na de training weer in het afgesloten hok mogen zonder contact met andere paarden. En zo zouden we anno 2022 niet meer met dieren om moeten gaan in mijn ogen.

Dus jij ben er bij als ze op stal staan? Jij weet dus, hebt gezien, dat er geen contact is met andere paarden.
Of heb je dat van je tante haar buurvrouw en daar de slager van die een neef heeft die wel eens gehoord heeft dat …..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:02

fransje23 schreef:
pol013 schreef:

Binnen de paardensport zie je ook dat de verandering vanuit de recreatie omhoog gaan ipv andersom.

Nee joh. Echt niet alleen vanuit recreatie. Van van topsport de andere kant op. Vanuit het midden, Vanaf de zijlijn.
gewoon vanuit alle kanten, alle kanten op.

Mag altijd meer. Maar is echt geen eenrichting verkeer.

Het is natuurlijk niet zo statisch maar als het ergens conservatief is dan is het in de topsport.
Naar mijn idee komt weinig verandering naar beneden toe. Maar misschien heb jij een concreet voorbeeld :)

Ik heb ook meer en meer het idee dat een grote groep zich zelfs distantieert van de sport.

Kleine voorbeelden, maar een Adelinde is heel anders gaan rijden..veel paardvriendelijker en als ik het zo lees staan de paarden daar ook gewoon buiten. https://www.bitmagazine.nl/actueel/adel ... ere/57425/
Helaas wordt haar rijden nationaal niet beloond, maar internationaal wel.

De eigenaar van Hermes heeft Dinja bij Rieky Young laten lessen omdat die gewoon alle paarden goed van achteren naar voren krijgt en hij mistte net dat stukje in de rijderij. Dit zorgde voor de goede prestaties van deze combinatie waardoor de ruiters die de geijkte meer paardonvriendelijke moderne dressuur rijden minder scoorden dan haar.

Dit zijn hele kleine dingetjes maar het kan wel een begin van een kentering zijn, als bijv. de ruiters die de moderne dressuur rijden ook goed willen blijven scoren zullen ze anders (paardvriendelijker) moeten gaan rijden. En dit is internationaal bezig..nu wordt het hopelijk ook eens nationaal doorgetrokken.

Rien van der Schaft doet veel goede zaken via de Dressage Pro, hiermee wordt een hele grote groep bereikt in de breedtesport waardoor ook de paardvriendelijkheid in het trainen vergroot wordt.

Anoniem

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:11

Rien doet goeie zaken ja maar die werd door de knhs wel vlot eruit gewerkt...

Op het EK afgelopen jaar is Adelinde uitgebeld met bloed in de mond en eerlijk het was daar ook niet om aan te zien het publiek begon bij binnenkomst al.heel veel protest te leveren op het getrek en gedoe. Stonden te juichen toen ze uitgebeld werd en er werd flink gesproken over dat de Nederlanders zo onvriendelijk rijden... ik zat op de tribune en er waren vooral duitsers..

Dinja daarentegen kreeg een enorm applaus dat die wel loslaat.

En natuurlijk zegt het niks over hoe mensen verder rijden maar dat in de ring is wel iets wat ze op dat moment laten zien en waar publiek op reageert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:26

Ahja, ik heb Adelinde zelf de laatste jaren vriendelijker zien rijden met Aquido, Governor en die Jazz nakomeling maar goed, wil natuurlijk niet zeggen dat iemand niet in oude gewoonten kan vervallen. Hoe het er thuis aan toe gaat..geen idee, maar met Parcival vond ik het altijd afschuwelijk om te zien.

Ik snap de duitsers wel ja, vond het zelf een verademing om het losrijden bij het WK Verden te zien..en als je dat dan vergelijkt met hoe de meeste NL losrijden...

Dus ja, ik vind het ook nog steeds ongelooflijk stom van de KNHS hoe het toen met Rien is gegaan maar hij heeft wel bij veel mensen wat ogen geopend gelukkig. Hopelijk doet Dinja dat nu ook, en de rest van de internationale ruiters natuurlijk die het goede voorbeeld geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:30

Spenk schreef:

Nee hoor. Ik heb daar helemaal niks mee. Durf daar zelfs het woord zielig voor te gebruiken. En snap daar ook echt de voordelen niet van.
Ik maak daar zelf héél andere keuzes in.
Maar dan de hele groep topsport veroordelen doe ik óók niet.

Ik ben daar ook niet het type voor (of doe in ieder geval heel erg mijn best om dat niet te zijn). En focus me liever op mijn omgeving en waar ik wel invloed op heb. En vertel ik graag over mijn 'sport'paarden die 24/7 buiten leven, hoe ik dat doe, welke voordelen ik daar aan zie. En heb ook echt de de indruk dat ik daarmee een positieve invloed ben. (ego much :Y) )

Niet veroordelen en daarmee blijven leren: Zo weet ik bijvoorbeeld een topspringruiter die zijn paarden nooit buiten laat. Vindt dat ze moeten rusten als ze niet gereden worden. Maar die man kan sturen! Niet normaal! Em dus kijk ik dan daar maar naar. Want daar kan ik echt iets van leren wat het welzijn van mijn paarden (en die in mijn omgeving daarmee) vooruit helpt.
Die man kan namelijk ook echt iets vinden van mijn paarden. Vanuit zijn perspectief (en die van zijn paarden) zijn mijn paarden zielig dat ze met zo'n matige ruiter opgescheept zitten. En gelijk heeft hij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:59

pol013 schreef:
Heel veel engelse ruiters die hun paarden heel veel of zelfs 24/7 op de wei hebben. Die hadden dat al uitgevonden toen dat hier nog niet hip was.
Utah Graf: loopstallen en weidegang ook voor haar GP hengst. Al heul lang.
Ingrid Klimke, Charlotte: hun hele rijderij
Hoe train je een paard(sportfysiologie)/hittemanagement is kennis uit de topsport waar ieder paard wel bij vaart
etc etc

Mooie voorbeelden maar wat is de verandering die ze bij de Nederlandse paardenhouderij te weeg hebben gebracht?
:)

Overal valt wat te leren, al is het alleen al hoe je dingen niet wilt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:42

fransje23 schreef:
pol013 schreef:
Heel veel engelse ruiters die hun paarden heel veel of zelfs 24/7 op de wei hebben. Die hadden dat al uitgevonden toen dat hier nog niet hip was.
Utah Graf: loopstallen en weidegang ook voor haar GP hengst. Al heul lang.
Ingrid Klimke, Charlotte: hun hele rijderij
Hoe train je een paard(sportfysiologie)/hittemanagement is kennis uit de topsport waar ieder paard wel bij vaart
etc etc

Mooie voorbeelden maar wat is de verandering die ze bij de Nederlandse paardenhouderij te weeg hebben gebracht?
:)

Overal valt wat te leren, al is het alleen al hoe je dingen niet wilt.

De Nederlandse eventers lopen bijvoorbeeld heel ver voorop (tov veel andere landen) als het gaat over effectief trainen van hun paarden. Met hartslag en lactaat metingen. En effectief is hiermee ook beter voor het welzijn: want train slimmer niet harder en minder kans op blessures= fittere (blijere) paarden = vooruitgang in welzijn.

Steeds meer sportstallen die in ieder geval paddocks hebben. Steeds meer bewegings-sportstallen.

Springruiters op het allerhoogste niveau die zich afvragen of hun paarden er beter van worden om zonder ijzers te lopen. Die springruiter met de H&M paarden die nieuwe inzichten krijgt mbt het samen buiten laten lopen van zijn paarden.

Ik weet niet hoe lang dat je wil dat ik ga opsommen?

Maar een veel ouder voorbeeld, want vooruitgang is van alle tijden: 15 jaar geleden. Tineke Bartels die ooit Emiel Voest inschakelde omdat ze een paard had die bang was voor applaus. Minder angst= meer welzijn.

En hierboven heeft iemand al heel wat voorbeelden gedeeld van dressuur ruiters die echt anders zijn gaan rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:00

Denk dat wij elkaar niet helemaal begrijpen. :)

Maar waar hebben die ruiters de inspiratie vandaan gehaald? Van andere topruiters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:05

Ik denk dat Fransje bedoelt hoe komen die mensen dan aan hun inspiratie. Omdat met alle respect maar van de nederlandse top er denk ik maar weinig voorbeeld is naar de breedtesport en recreatie dat mensen denken oh wat goed ik ga mijn paarden ook zo houden!

Eerder andersom dat mensen steeds meer inzien dat paarden gewoon naar buiten moeten en dan langer dan 1 of 2 uurtjes ingepakt in de paddock zonder soortgenoten.

Je noemt steeds meer sportstallen hebben tenminste paddocks. Ja een stuk of 5/6 op 60 paarden. Dat is toch niks? Want dat zie je helaas bij best wel veel stallen... Dat is voor de buhne... Dan kunnen ze even 10 minuten luchten als de stal wordt uitgemest.

Ik moet de eerste nederlandse topruiter denk ik nog tegenkomen die zijn paard van sochtends vroeg tot savonds laat in de wei zet of 24/7 op een paddock paradise heeft lopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:33

Jullie vragen naar perfectie? Of naar vooruitgang.
Ja, ik vind het vooruitgang als paarden eerst niet buiten komen en nu een paar uur op een paddock staan. Ik denk dat die paarden aanzienlijk blijer zijn dan voorheen.
Begin eerst maar eens bij de 5 paddocks. Morgen zijn het er misschien 6.

Waar ze inspiratie halen? Nou zoals ik al aangeef bijvoorbeeld bij Utah Graf. Niet bij mij in ieder geval :+
Bij mij kunnen ze nog denken: leuk joh. Maar nu gaan wij weer serieus aan het werk.
Als ze kijken naar Chalotte en Utah (Bartels, glock, adelinde) etc etc etc etc komt het toch al serieuzer over. Logischerwijs. Die bijwijzen namelijk van binnenuit dat het kan: paarden lekker buiten.

Zoals ik aangeef: ik haal dus wel inspiratie uit de topsport. Ik heb mijn paard beter kunnen trainen voor (L) eventing door de kennis uit de topsport. Dat is gewoon welzijn in mijn ogen.
En ergens heb ik hier nog een boek liggen van 25 jaar geleden waar al de uitspraak in stond: "die meiste pferde stehen sich kaput:. Van een topspringruiter. Dus ik hoef echt niet te denken dat ik/wij als basis ruiters de uitvinders zijn van goed paarden houden. Toen vond ik het nog normaal dat mijn paard maar 3 uurtjes buiten kwam.

Maar goed, het mag hoor. Dat jullie daar niks positiefs zien. Dat wil alleen niet zeggen dat er niks positiefs IS.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:51

pol013 schreef:
J
Maar goed, het mag hoor. Dat jullie daar niks positiefs zien. Dat wil alleen niet zeggen dat er niks positiefs IS.

Wie is jullie en waar staat dat er niets positiefs is?

Van iemand moeten die topruiters met een voortrekkersrol inspiratie krijgen en dat is mijn vraag.
Ik denk dat die inspiratie niet uit de top komt, anders zouden ze namelijk geen voortrekkersrol hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:55

En ik vind het treurig dat we het als vooruitgang zien dat paarden wel een heel uur in de paddock mogen staan en het dan óók nog gek vinden dat dierenrechten organisaties steeds meer stokken krijgen om mee te slaan. Daar ging het topic volgensmij ook om. Dat het gek gevonden wordt organisaties als dier & recht zo schreeuwen. Maar tegelijkertijd is de topsport nog zo conservatief als maar kan. Dat betekend dus dat de topsport nog heel erg ver verwijderd is van de natuurlijke behoeftes van een paard.

In Engeland en Duitsland (neem ook Jessica von Bredow) kunnen de toppaarden gewoon op de wei en vervolgens olympisch kampioen worden. Waarom kan dat hier dan niet? Wat is er voor die groep nou nog nodig aan bewijzen dat een paard buiten hoort en niet in een box van 4 x 4 en een paddockje van 20 x 20 een uurtje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:06

Als je vooruitgang niet kunt of wil zien als iets positiefs en pas als het echt goed is. Ga je vaak teleurgesteld worden.

Ik kies er dus voor om het anders te bekijken. Dus ja, Ten opzichte van nooit buiten is een uur buiten beter. Voor mij. Dat hoeft het voor jou niet te zijn.

Maar als ik dat doortrek hoef ik nooit meer op een paard te gaan zitten. Want de boven al benoemde springruiter rijdt perfect. En in niet. Ik zit meer op het spreekwoordlijke niveau '6 uur per dag buiten'. En dat is nog geen 24/7 buiten. Dus is het treurig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:10

Dus als iemand goed kan rijden is het niet erg als die zijn paarden 24/7 ophokt? Moet ik dat zo zien?
Dat is toch geen enkel excuus... Oh maar pietje kan wél heel goed rijden. Dat die zijn paarden elke vorm van paard zijn ontneemt dat is dan maar zo.

Ik zeg helemaal nergens dat 24/7 het enige goeie is , mijn paard staat ook snachts op stal. Maar er zit een groot verschil tussen een uurtje op een postzegel of 6 uur op een weide.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:12

Spenk schreef:
Ik denk dat Fransje bedoelt hoe komen die mensen dan aan hun inspiratie. Omdat met alle respect maar van de nederlandse top er denk ik maar weinig voorbeeld is naar de breedtesport en recreatie dat mensen denken oh wat goed ik ga mijn paarden ook zo houden!

Maar hoe realistisch is het om topsport te zien als voorbeeld voor recreatie of breedtesport?

En dat bedoel ik niet verkeerd he. Maar ik merk in mijn omgeving al dat ik een heel ander paard heb dan de meeste mensen. Dat veel mensen onderschatten hoe heet een paard kan worden wat voor de sport is gefokt, en vooral hoe snel dat gaat. Mensen onderschatten hoe snel zo'n paard kan reageren. Mensen onderschatten hoe heftig het is.

Hoe logisch is het dan om het management van zulke paarden als voorbeeld te nemen voor je Fjord, of je Haflinger? Ik snap het idee van een voorbeeldfunctie he, maar als ik er langer over nadenk, vind ik het wel vrij kort door de bocht.

Het rijden, trainen en managen van zulke paarden gaat wel echt heel anders dan wij doen.

En daarmee zeg ik niet dat topsport paarden niet buiten moeten komen, imo juist wel. Ieder paard heeft het nodig om buiten te komen en sociaal te zijn met andere paarden. Maar of een voorbeeldfunctie nu zo reëel is vraag ik me oprecht af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:17

Maar dat is toch geen excuus om paarden met stokken tegen de benen te slaan, de mond stuk te trekken en weet ik wat voor ellende? En het paard vervolgens de hele dag ophokken in stal.

Er zit een groot verschil tussen een haflinger die 24/7 buiten woont en weinig doet en een topsport paard daar ben ik het met je eens. Maar wat maakt dat een topsport paard niet voorzien hoeft te worden in de basisbehoeften? Naar buiten met soortgenoten. Want dat stukje is wel een voorbeeld. Oh maar die paarden komen ook nooit buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:39

Spenk schreef:
Dus als iemand goed kan rijden is het niet erg als die zijn paarden 24/7 ophokt? Moet ik dat zo zien?
Dat is toch geen enkel excuus... Oh maar pietje kan wél heel goed rijden. Dat die zijn paarden elke vorm van paard zijn ontneemt dat is dan maar zo.

Ik zeg helemaal nergens dat 24/7 het enige goeie is , mijn paard staat ook snachts op stal. Maar er zit een groot verschil tussen een uurtje op een postzegel of 6 uur op een weide.

Nee dat is helemaal NIET wat ik bedoel. Dan leg ik verkeerd uit.

Ik zeg dat het vooruitgang is als een paard (stal) van niet buiten zetten gaat naar paddocks met vrije beweging voor die paarden. Ik vind dat dan vooruitgang.
Jij noemt het dan nog steeds droevig (en dus fout, neem ik aan)

Dan trek ik de vergelijking van een topruiter die naar mij kijkt. Die ziet nog heul veul ruimte voor verbetering in mijn rijden. Dan kan ik daar aan gaan werken en het vooruitgang noemen en daar blij mee zijn. Maar als ik jouw gedachtegang volg kan ik er beter mee stoppen want ik wordt morgen niet zo goed als die topruiter dus is het toch niet goed genoeg.

Beiden hebben invloed op welzijn. Daarom trek ik de vergelijking. In welke mate welk van beide punten het welzijn beïnvloeden heb ik even geen oordeel over in deze vergelijking.

Of om hem wel voor de vorm op jou te betrekken: "ik vind 24/7 buiten het ideaal plaatje en dus is wat jij doet niet goed. VS heerlijk dat je er aandacht aan besteed dat je paarden veel buiten komen. "

Daarbij heb ik het al helemaal niet over goedkeuren van specifieke zaken (jouw stokken). Ik heb het over het afschrijven van een hele groep topsporters omdat er óók slechte zaken gebeuren. Daar doe ik niet aan mee.

En waar haal jij vandaag dat de Nederlandse paarden niet op de wei komen? Ik ken maar 1 stal waarvan ik zeker weet dat dat het geval is. Op het overgrote deel van de stallen die ik echt ken (topsport) komen de paarden wel op de wei/ royale paddock. Ik sta er niet de hele dag naast dus weet niet hoe lang. Maar dat weet jij misschien ook niet?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:01

Spenk schreef:
Maar dat is toch geen excuus om paarden met stokken tegen de benen te slaan, de mond stuk te trekken en weet ik wat voor ellende? En het paard vervolgens de hele dag ophokken in stal.

Waar exact zeg ik dat het een excuus is? Als je het niet erg vindt, ga ik niet iets verdedigen wat ik niet heb gezegd in de eerste plaats.

Spenk schreef:
Er zit een groot verschil tussen een haflinger die 24/7 buiten woont en weinig doet en een topsport paard daar ben ik het met je eens. Maar wat maakt dat een topsport paard niet voorzien hoeft te worden in de basisbehoeften? Naar buiten met soortgenoten. Want dat stukje is wel een voorbeeld. Oh maar die paarden komen ook nooit buiten.

Avalanche schreef:
En daarmee zeg ik niet dat topsport paarden niet buiten moeten komen, imo juist wel. Ieder paard heeft het nodig om buiten te komen en sociaal te zijn met andere paarden. Maar of een voorbeeldfunctie nu zo reëel is vraag ik me oprecht af.

Is lezen een probleem voor je?

Dat kan he, maar als je met mensen in discussie wilt, is het handig als je reageert op wat ze zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:03

Wat bedoel je wel dan? Dat is mij niet duidelijk. Je zegt zelf je merkt dat jij een veel heter paard hebt dan andere paarden in je omgeving en daarnaast in hoevere je topsport kan vergelijken met een fjord of een halfinger?

Wat bedoel je daar dan mee? Die hoeven in de basis toch niet anders behandelt te worden zo lees ik het namelijk :) dus waarom zou het geen voorbeeld kunnen zijn dat elk paard fjord haflinger, toppaard gewoon veel naar buiten gaat en mensen dat als voorbeeld zien van oh sjonge kijk op die grand prix stal staan de paarden gewoon 8 uur per dag op de wei! Nou dat moet ik ook maar eens gaan doen.

Als je dat niet bedoeld zou ik graag weten hoe je het wel bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-22 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:08

pol013 schreef:
Spenk schreef:

Nee dat is helemaal NIET wat ik bedoel. Dan leg ik verkeerd uit.

Ik zeg dat het vooruitgang is als een paard (stal) van niet buiten zetten gaat naar paddocks met vrije beweging voor die paarden. Ik vind dat dan vooruitgang.
Jij noemt het dan nog steeds droevig (en dus fout, neem ik aan)

Dan trek ik de vergelijking van een topruiter die naar mij kijkt. Die ziet nog heul veul ruimte voor verbetering in mijn rijden. Dan kan ik daar aan gaan werken en het vooruitgang noemen en daar blij mee zijn. Maar als ik jouw gedachtegang volg kan ik er beter mee stoppen want ik wordt morgen niet zo goed als die topruiter dus is het toch niet goed genoeg.

Beiden hebben invloed op welzijn. Daarom trek ik de vergelijking. In welke mate welk van beide punten het welzijn beïnvloeden heb ik even geen oordeel over in deze vergelijking.

Of om hem wel voor de vorm op jou te betrekken: "ik vind 24/7 buiten het ideaal plaatje en dus is wat jij doet niet goed. VS heerlijk dat je er aandacht aan besteed dat je paarden veel buiten komen. "

Daarbij heb ik het al helemaal niet over goedkeuren van specifieke zaken (jouw stokken). Ik heb het over het afschrijven van een hele groep topsporters omdat er óók slechte zaken gebeuren. Daar doe ik niet aan mee.

En waar haal jij vandaag dat de Nederlandse paarden niet op de wei komen? Ik ken maar 1 stal waarvan ik zeker weet dat dat het geval is. Op het overgrote deel van de stallen die ik echt ken (topsport) komen de paarden wel op de wei/ royale paddock. Ik sta er niet de hele dag naast dus weet niet hoe lang. Maar dat weet jij misschien ook niet?

Oh ik ken wel veel meer dan 1 stal waar paarden niet buiten komen of maximaal 1 uurtje. Dat is niet allemaal topsport hoor veelal ook gewoon pensionstallen en manege's. Ik kan er in mijn omgeving al zo 10 opsommen. Bokt staat toch ook nog vol met stallen waar paarden , zeker in de winter, niet buiten komen?

Het is niet voor niks zo lastig voor veel mensen een goeie stal te vinden waar paarden veel buiten komen.

En wat ik bedoel is dat je juist daar dan vaak (op zulke pensionstallen/manege's) hoort ja maar bij pietje (topsport) komen ze ook niet buiten of alleen een uurtje in de paddock dus zó slecht zal het wel niet zijn.

Dat is het stukje voorbeeld.

En ik vind minder goed kunnen rijden mits je je paard niet in de weg zit en je paard dus geen hinder ondervindt ervan, niet helemaal vergelijkbaar met niet buiten komen.

Dat is voor mij een basisbehoefte van een paard dat ze toch zeker minimaal 6 uur per dag buiten komen op een stuk dat groter is dan een postzegel paddock van 20 x 20.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:19

Wat ik ermee bedoel, is dat het over het algemeen echt andere paarden zijn dan je gewend bent. Dat vraagt ook veel nauwkeuriger management, waar je vaak koppels of heel kleine groepjes gaat maken, omdat die paarden zo uitgesproken zijn qua persoonlijkheid, dat het ook moeilijker is om te matchen. In dat geval kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld veel langer een draadje tussen 2 paarden te zetten, om de paarden heel te houden.

We weten dat veel bewegen dé manier is om een paard heel te houden, maar een goede match maken is niet altijd makkelijk, en kost soms maanden. Paarden die explosief kunnen reageren, zetten we ook niet heel snel in een groep, terwijl je bij een paard voor basissport of recreatie soms zegt: joh, probeer het gewoon, wat is het ergste wat er kan gebeuren (en je daar vrij veel vertrouwen in hebt, omdat dat paard ook veel minder heftig reageert).

Een deel hiervan is opvoeding, maar een ander deel is ook wel echt karakter, en dat kan management soms echt heel complex maken.
Qua voeding stem je dat exact af op een paard, en dus moeten paarden individueel gevoerd worden. Je voert bij een paard wat heel makkelijk heet wordt, maar niet sober is, heel anders dan bij een paard wat veel koeler in het hoofd is, maar snel dik wordt.

Maar dat hele systeem kun je niet als voorbeeld nemen voor de recreatiesport of basissport.

Een boer hier in de buurt gooit gewoon alle paarden in de wei in de zomer en ze zoeken het maar uit. Als je daar de paarden bij zou zetten waar ik mee werk, krijg je echt ongelukken. Maar zet je die paarden erbij met een goede omheining en een halve meter afstand, zodat ze wel kunnen ruiken en kijken, kun je ze op een veel veiliger manier aan elkaar wennen, en kun je later bekijken of ze er eventueel bij kunnen, of dat het toch misschien beter is dat er iets tussen staat.
Dat is ook de reden voor individuele paddocks, zodat paarden wel kunnen socializen, maar niet elkaar kapot gaan meppen.
(en ik ben me ervan bewust dat dat kapot slaan niet gebeurt in stabiele groepen, maar een individueel paard moet wel ingeschaard worden in zo'n groep).

Spenk schreef:
Oh ik ken wel veel meer dan 1 stal waar paarden niet buiten komen of maximaal 1 uurtje. Dat is niet allemaal topsport hoor veelal ook gewoon pensionstallen en manege's. Ik kan er in mijn omgeving al zo 10 opsommen. Bokt staat toch ook nog vol met stallen waar paarden , zeker in de winter, niet buiten komen?

Het is niet voor niks zo lastig voor veel mensen een goeie stal te vinden waar paarden veel buiten komen.

En wat ik bedoel is dat je juist daar dan vaak (op zulke pensionstallen/manege's) hoort ja maar bij pietje (topsport) komen ze ook niet buiten of alleen een uurtje in de paddock dus zó slecht zal het wel niet zijn.

En dat is dus veel vaker bij maneges en pensionstallen het geval dan in de topsport.

Het vervelende is, dat mensen aannames doen hoe het wel zou gaan, en dan de aanname na gaan doen, in plaats van te informeren hoe het echt werkt en vooral ook waarom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:33

Management is altijd maatwerk, ongeacht waarvoor het paard oorspronkelijk gefokt is, maar bepaalde basisbehoeften staan toch wel redelijk vast.
Bijvoorbeeld vrije beweging, sociale contacten, een rantsoen gebaseerd op voldoende ruwvoer, vers water, daglicht, frisse lucht, goede gezondheidszorg en hoefverzorging en passend tuig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:36

Avalanche schreef:
Wat ik ermee bedoel, is dat het over het algemeen echt andere paarden zijn dan je gewend bent.

Ken jij Spenk persoonlijk, of bedoel je met de je iemand anders of doe je een aanname? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:45

Je als in het algemeen. Ik kan ook zeggen: als men gewend is.