Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:27

Super en wat ongelofelijk schoon die wond

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:32

Wauw wat een verandering.
En wat fijn dat hij lekker thuis staat te grazen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:34

Wauw!! Dat ziet er heel veelbelovend uit. Wat ontzettend fijn van de inspanningen van de eigenaar en de dierenartsen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:35

Inderdaad een wonderlijk herstel. Maar wat een proces.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:47

Wat een ontzettend mooi herstel tot nog toe!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:51

Wat ziet de wond er goed uit na dat gat zeg, ongelooflijk wat een lichaam allemaal kan he. Super fijn voor het dier dat hij weer naar huis kon. Ben wel benieuwd of het paard er geestelijk nog iets aan overgehouden heeft in zijn eigen omgeving waar het gebeurd is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:56

De laatste keer dat ik het paard zag was dat filmpje. De details laat ik even achterwege maar ik zat letterlijk te kokhalsen :r

Het ziet er nu wel heel mooi uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:17

Wat kan een lichaam, met goede zorg toch wonderbaarlijke dingen!
Geneest toch best snel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:15

Equitom is ook wel echt heel goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:01

Wow wat een verschil. Als je foto 1 ziet is echt horror!
Ik hoop voor ze dat het allemaal goed komt en zoals het er nu uit ziet gaat dat met veel geduld wel lukken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:33

De fotos in het artikel zijn grijze vlakken. Ik zie ze dus niet. Maar fijn dat het beestje weer thuis is

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:46

Wauw, dat is boven verwachting mooi aan het herstellen...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:27

Hoe zou het nu met het paard gaan? Weet iemand dat?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:07

Wat ik begreep is hij weer thuis en herstelt goed. Van de instagram van Equitom :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:14

Avalanche schreef:
Wat ik begreep is hij weer thuis en herstelt goed. Van de instagram van Equitom :)

Herstelt tot het oorspronkelijke niveau en dus geheel gezond, of herstelt met beperkingen? Of is dat nog steeds niet bekend?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:19

germie schreef:
Ayasha schreef:

Ik mag toch hopen van niet, dat dat uberhaupt niet de bedoeling is.

God mag weten hoeveel zenuwen beschadigd zijn.. :
Ik vind een kliniek die zo ver gaat en DA's die zo ver gaan, dat die zich diep moeten schamen.

Dat is dus wat ik er mee bedoel.
Is het dan wel eerlijk om het dier in leven te laten? Kan het wel weer rollen?
Want ik vraag me werkelijk af of dit eerlijk is naar het paard toe. In de natuur was het er nu niet meer geweest.

Dus de natuur is eerlijk? Als je alles afstemt op de natuur dan moet je de natuur ook zijn gang laten gaan. Ga jij zeker niet beslissen wanneer wel of niet dood moet. Dat laat je aan het paard over.
Zolang het paard de wilskracht heeft, zelfstandig eet, drinkt geeft het aan nog te willen. Een dier dat niet wil stopt met eten en drinken. Dat is de natuur. Het paard bleef eten en drinken dus daar heb je je natuur. Laat dan ook het paard bepalen hoelang en óf hij dit wil en kan volhouden

En dan wat is eerlijk? Eerlijkheid vanuit jouw gezichtsveld? Dat van het paard? Dat van behandelend artsen? Dat van de eigenaar? Dat van de natuur?

Ik denk dat je (goed bedoeld) redeneert vanuit jouw gezichtsveld en dat je serieus denkt dat jij kan inschatten wat dit paard wil. Niet dus.....Een beetje bescheidenheid en reflexie over vraagstukken als deze zou passen. Het afbranden van dierenartsen/eigenaren zonder de details weten lijkt me trouwens ook ongepast.

Inmiddels ben ik wel benieuwd hoe het hem nu vergaat.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:46

Helemaal met je eens. Paardje staat nu lekker met de oortjes naar voren te grazen en kijkt aan het halster ook met een wakkere/frisse blik de wereld in. Denk dat het voor Equitom ook nog een leermoment is geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:50

Ligt ook aan de ,kwaliteit, van leven. Dat iets nog eet en drinkt wil niet altijd zeggen dat deze goed is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:01

Geeft echt wel een hoop aan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:42

Pareltjes schreef:
Dus de natuur is eerlijk? Als je alles afstemt op de natuur dan moet je de natuur ook zijn gang laten gaan. Ga jij zeker niet beslissen wanneer wel of niet dood moet. Dat laat je aan het paard over.
Zolang het paard de wilskracht heeft, zelfstandig eet, drinkt geeft het aan nog te willen. Een dier dat niet wil stopt met eten en drinken. Dat is de natuur. Het paard bleef eten en drinken dus daar heb je je natuur. Laat dan ook het paard bepalen hoelang en óf hij dit wil en kan volhouden

En dan wat is eerlijk? Eerlijkheid vanuit jouw gezichtsveld? Dat van het paard? Dat van behandelend artsen? Dat van de eigenaar? Dat van de natuur?

Ik denk dat je (goed bedoeld) redeneert vanuit jouw gezichtsveld en dat je serieus denkt dat jij kan inschatten wat dit paard wil. Niet dus.....Een beetje bescheidenheid en reflexie over vraagstukken als deze zou passen. Het afbranden van dierenartsen/eigenaren zonder de details weten lijkt me trouwens ook ongepast.

Inmiddels ben ik wel benieuwd hoe het hem nu vergaat.

Je reageert deels op mijn quote dus ik ga ook reageren:

Nee, de natuur is niet eerlijk maar onze paarden lopen niet meer in de natuur dus dat is een kul-argument. In de natuur had dit dier enorm geleden tenzij het op korte termijn een leeuw tegen gekomen was (een wolf zou het lijden niet perse verkort hebben.). Wij zijn in de positie om onze dieren dergelijk lijden te besparen. Neen, ik laat mijn paarden niet bepalen hoe lang ze kunnen vol houden. In sommige gevallen vind ik dat simpelweg grenzen aan verwaarlozing. Ik heb hier eentje gehad die nog maanden had kunnen lopen als ik niet in gegrepen had maar reken maar dat die op was en zich echt niet fijn meer voelde. Paarden zijn ondanks hun domesticatie in hun kern nog steeds prooi/vluchtdieren. Tegen de tijd dat ze signalen als "niet meer eten" geven en het dus zelf op geven, zijn ze al ondragelijk aan het lijden.

Dus ja, ik oordeel vanuit mijn gezichtsveld, geef MIJN mening (wat ik grondwettelijk mag) en die is dat dit niet voor het paard maar voor de eigenaren en "de roem" van de kliniek gedaan is. En nee, ik vind het niet eerlijk tov het dier dat die dat heeft moeten doorstaan.

Ook ik vraag me af of dit paard geheel hersteld is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:52

Geheel hersteld zou van mij niet de voorwaarde zijn, pijnvrij wel.
Maar dat er bijvoorbeeld geen zadel meer op kan omdat het dan wel pijn doet zou geen reden moeten zijn voor inslapen.

Zou ik dit hele proces in zijn gegaan?
nee, want ik zou nooit verwachten dat hij er goed uit zou komen.
Maar dan is het misschien ook wel eens mooi om te zien wat wel kan.
Daar word ook van geleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:55

DuoPenotti schreef:
Geheel hersteld zou van mij niet de voorwaarde zijn, pijnvrij wel.
Maar dat er bijvoorbeeld geen zadel meer op kan omdat het dan wel pijn doet zou geen reden moeten zijn voor inslapen.

Zou ik dit hele proces in zijn gegaan?
nee, want ik zou nooit verwachten dat hij er goed uit zou komen.
Maar dan is het misschien ook wel eens mooi om te zien wat wel kan.
Daar word ook van geleerd.

Ik ga eigenlijk er van uit dat dit dier niet meer gereden kan en gaat worden gezien de verwonding die het aan de wervels had. Ik bedoel dus idd pijnvrij in alle (onbelaste) bewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:02

Ayasha schreef:
Je reageert deels op mijn quote dus ik ga ook reageren:

Nee, de natuur is niet eerlijk maar onze paarden lopen niet meer in de natuur dus dat is een kul-argument. In de natuur had dit dier enorm geleden tenzij het op korte termijn een leeuw tegen gekomen was (een wolf zou het lijden niet perse verkort hebben.). Wij zijn in de positie om onze dieren dergelijk lijden te besparen. Neen, ik laat mijn paarden niet bepalen hoe lang ze kunnen vol houden. In sommige gevallen vind ik dat simpelweg grenzen aan verwaarlozing. Ik heb hier eentje gehad die nog maanden had kunnen lopen als ik niet in gegrepen had maar reken maar dat die op was en zich echt niet fijn meer voelde. Paarden zijn ondanks hun domesticatie in hun kern nog steeds prooi/vluchtdieren. Tegen de tijd dat ze signalen als "niet meer eten" geven en het dus zelf op geven, zijn ze al ondragelijk aan het lijden.

Dus ja, ik oordeel vanuit mijn gezichtsveld, geef MIJN mening (wat ik grondwettelijk mag) en die is dat dit niet voor het paard maar voor de eigenaren en "de roem" van de kliniek gedaan is. En nee, ik vind het niet eerlijk tov het dier dat die dat heeft moeten doorstaan.

Ook ik vraag me af of dit paard geheel hersteld is.

Gelukkig eet dit paard en at het ook al weer vrij rap na de operatie, dus dan is er schijnbaar geen ondragelijk lijden volgens jouw redenering +)

Maar goed, we weten er gewoon te weinig vanaf, we vullen hier voor het gemak zelf maar dingen in, terwijl we niet van de hoed en de rand weten. Misschien ligt het dier momenteel wel fijn over de rug te rollen en mag pijnvrij genieten van diens pensioen. Was het dan nog steeds enkel voor de roem van de kliniek en was het dan nog steeds enkel voor de eigenaren of is het dan wel goed en voor het paard, omdat ie er misschien wel goed mee weg is gekomen.

Ik denk dat je moet uitkijken mensen dingen in de schoenen te schuiven, met zo weinig info.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:06

Mindim schreef:
Gelukkig eet dit paard en at het ook al weer vrij rap na de operatie, dus dan is er schijnbaar geen ondragelijk lijden volgens jouw redenering +)

Maar goed, we weten er gewoon te weinig vanaf, we vullen hier voor het gemak zelf maar dingen in, terwijl we niet van de hoed en de rand weten. Misschien ligt het dier momenteel wel fijn over de rug te rollen en mag pijnvrij genieten van diens pensioen. Was het dan nog steeds enkel voor de roem van de kliniek en was het dan nog steeds enkel voor de eigenaren of is het dan wel goed en voor het paard, omdat ie er misschien wel goed mee weg is gekomen.

Ik denk dat je moet uitkijken mensen dingen in de schoenen te schuiven, met zo weinig info.

Dat mag je denken. :) Het zou er nog aan gemankeerd hebben als hij niet at en ze alsnog door gingen hiermee.
Dat betekent echter niet dat het dier niet lijdt. Dat was soort van het punt. Dat ie eet en at betekent niet dat ie niet lijd. :+ Maar dat lees je voor het gemak niet er in want dat weet jij best. :) Daarvoor heb je genoeg kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:20

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

Dat mag je denken. :) Het zou er nog aan gemankeerd hebben als hij niet at en ze alsnog door gingen hiermee.
Dat betekent echter niet dat het dier niet lijdt. Dat was soort van het punt. Dat ie eet en at betekent niet dat ie niet lijd. :+ Maar dat lees je voor het gemak niet er in want dat weet jij best. :) Daarvoor heb je genoeg kennis.

Jazeker, daarom staat de clown (althans was al clown bedoeld) er ook achter.

Echter ik weet niet hoe het nu met het paard gaat, dus ik doe geen uitspraak over hoe zelfzuchtig de eigenaar en kliniek hebben gehandeld.
Zelf zou ik hier niet voor hebben gekozen, maar ik weet te weinig om het te veroordelen verder.

Enig lijden in herstel vind ik niet erg. Herstellen doet pijn eer het beter wordt, helaas is er geen toverstaf die herstel pijnvrij en abrupt maakt voor paarden of andere levende wezens.
Allemaal moet je daar door heen, het verschil alleen is dat je het een dier niet kunt uitleggen. Dus het zou bij mij echt per geval bekeken moeten worden hoe een paard lijdt in herstel. Als het paard stopt met eten en dit houdt dagen aan, dan is het voor mij wel klaar.
Herstel vreet energie, dus dat een paard invalt tijdens herstel zou ik wel door heen kunnen kijken. Als het dier maar wel eet.
Ik las laatst iets over een paard 2 weken geen eten geven en op kale grond, maar dan wel volledig herstel. Ik vind dat bijvoorbeeld ondraaglijk lijden voor een paard en zou daar nooit voor kiezen.