Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:48

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Wel bijzonder, als je zo belezen bent, dat je in een ander topic schrijft “deze topic” ipv “dit topic” en ergens anders doe je hetzelfde weer. Ik zeg niet dat je dom bent, ik vind niet niemand dom. Maar je woordkeuze rijmt niet echt met jouw grammatica.

Ik zou voortaan gewoon schrijven “op de man spelen”. Dat is niet simpel. Dat is gewoon spreektaal. Niemand die je dan aanspreekt of je voortaan ad hominem wilt zeggen.

Mij is altijd geleerd dat hij/zij die geen argumenten meer heeft, het op de spelling/grammatica gaat gooien. Je bewijst m wel mooi +:)+.

Ik heb zat argumenten. Net als jij die ook hebt alleen anders dan de mijne. En dat is prima. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik vind alleen dat een rechter/tuchtcommissie zich hierover uit moet spreken anders krijg je trial by media.

En als je mij vraagt of dit mishandeling is? Nee dat vind ik niet. Ik vind het wel excessief gebruik van iets om mee te slaan. Maar als dat 1 keer nodig is om daarna iets voor elkaar te hebben bij een paard waarvan de eigenaar aangeeft dat het een probleem is dan kan ik er wel inkomen dat hij het doet. 1 keer. Als dat iedere keer moet dan moet je met dit paard een andere tak van sport gaan doen.

Ik vind het wel meer mishandeling dat ze op een kreupel paard rijdt.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:49

janderegelaa schreef:
Wel bijzonder, als je zo belezen bent, dat je in een ander topic schrijft “deze topic” ipv “dit topic” en ergens anders doe je hetzelfde weer. Ik zeg niet dat je dom bent, ik vind niet niemand dom. Maar je woordkeuze rijmt niet echt met jouw grammatica.

Ik zou voortaan gewoon schrijven “op de man spelen”. Dat is niet simpel. Dat is gewoon spreektaal. Niemand die je dan aanspreekt of je voortaan ad hominem wilt zeggen.

Dit tilt de discussie naar een zeer hoog niveau natuurlijk. Het werkt zeer overtuigend voor je argumenten, chapeau.

Ik blijf het bizar vinden dat meerdere mensen in dit topic dit goed praten. Om iets duidelijk te maken? Ja, duidelijk is het dat het paard maar een tool is dat moet luisteren. Heel verdrietig dat dit een heersende attitude is in deze sport.

manubres

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:18

Het is mooi dat er zoveel mensen over vallen...In mijn jonge tijd was dit vrij normaal geweest. Ik heb instructeurs gehad die zeiden: geef hem een mep, geef hem een trap...hij moet doen wat jij zegt....Ik kon en wilde dat niet en ging bij de manege weg. Ik zag op wedstrijden mensen ook hun paard flink meppen na een weigering of na de proef als het paard niet had gedaan wat ze hadden verwacht...Laten we dus niet Roomser zijn dan de Paus dat dit een uitzondering is. Zelfs een instructeur die ik had en bondscoach van het nederlands team was geweest gooide met steentjes en kluitjes naar mijn paard als het niet alert genoeg was. Ik durfde niks te zeggen, maar vond het maar raar. En eerlijk is eerlijk ik ben ook wel eens mijn geduld verloren met mijn paard en wel eens harder een tik gegeven dan ik wilde. En dat kwam vooral door mijn prestatiedrang. Winstpunten en prijzen zijn voor een paard totale onzin...het streelt alleen het ego van de ruiter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:14

Zoals Janderegelaar het nu formuleert vind ik zo gek nog niet eigenlijk.

Ik deel ook rustig een tik uit als een paard (na een nette opbouw, rust en geduld) er voor kiest om mijn beenhulp compleet te negeren in een situatie. Dus stel dat ik een paard echt alle tijd en ruimte heb gegeven om te leren en te snappen. Ik zou er dus aan een lange lijn al eens naast gestaan hebben om het zelf voor te doen. En dan sta ik na een keurige voorbereiding bovenaan diezelfde afsprong, geef been en er gebeurt helemaal niks. Dan is voor mij een tik onderdeel van 1-2-3, van voor af aan (lichte aanraking, skupje, tikje als voorwaartse hulp)
Nou is een tik iets wezenlijk anders dan een tak. En meerdere zwiepers van een tak.

Ik ben niet heiliger dan de paus. En met dat 1-2-3tje heb ik echt vrede. Omdat het, hoe consequenter ik dat doen, 3 bijna nooit nodig is, en 2 ook steeds minder.
En wil ik er wel 4 aan toevoegen: 1 aanraking, 2 skupje, 3 tikje, herhaal 1. Bij succes: 4 prijs de hemel in.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-02-22 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:37

Je nuanceert het zelf al, een tikje bij van de zweep is wel wat anders dan een trainer die van achteren op een paard staat te rossen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:38

tja, je kunt altijd nog eerst een tik tegen je laars geven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:49

Kinke schreef:

Dat is aangeleerd gedrag. Dan moet het paard eerst weten dat dit een „want anders“ signaal is.
Zolang ik mijn paard niet raak zal het haar een biet zijn waar ik allemaal op trommel met mij zweep.
Bij sensibele paarden heeft een onverwacht geluid uiteraard wel effect maar bij een paard dat geleerd heeft dat de omgevingsgeluiden niet gevaarlijk zijn heeft dit geen nut.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:37

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de off-topic discussie over woordgebruik en de persoonlijke aanvallen te staken en on-topic te blijven. De discussie mag gevoerd worden maar wel op de spreekwoordelijke en welbekende bal in plaats van op de man

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:01

janderegelaa schreef:
En als je mij vraagt of dit mishandeling is? Nee dat vind ik niet. Ik vind het wel excessief gebruik van iets om mee te slaan. Maar als dat 1 keer nodig is om daarna iets voor elkaar te hebben bij een paard waarvan de eigenaar aangeeft dat het een probleem is dan kan ik er wel inkomen dat hij het doet. 1 keer. Als dat iedere keer moet dan moet je met dit paard een andere tak van sport gaan doen.

Ik vind het wel meer mishandeling dat ze op een kreupel paard rijdt.

Ik begrijp deze redenatie. Waarbij begrijpen niet synoniem is voor goedkeuren. Maar het is in de paardensport een best wel logische en veelgehoorde redenering. Meestal niet zo excessief uitgevoerd als in dit geval, maar ergens is het 'druk opvoeren totdat het paard doet wat je vraagt' niet zo heel vreemd in de paardensport. En op dat moment is het eigenlijk een kwestie van een glijdende schaal van wat men normaal vindt: de meest gevoelige ziel zal een corrigerend tikje met de zweep al overbodig vinden, terwijl de wat hardere persoonlijkheden zelf het meermaals stevig aantikken van een paard niet schromen. En dan heb je alle meningen daartussenin.
Maar dat basisidee van druk, moeten luisteren, aansporen, blijft wel bestaan in de paardensport en je kan als paard alleen maar hopen dat je terechtkomt aan de mildere kant van de schaal.

En dat is waarom dierenrechtengroeperingen het ook zo gemakkelijk hebben. Wanneer een hele sport gebaseerd is op een basisprincipe dat zo gemakkelijk openstaat voor (of laat ons zeggen 'overgaat in') hardhandigheid, dan krijg je een graaibak aan slechte voorbeelden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:56

Sizzle schreef:
Dat is aangeleerd gedrag. Dan moet het paard eerst weten dat dit een „want anders“ signaal is.
Zolang ik mijn paard niet raak zal het haar een biet zijn waar ik allemaal op trommel met mij zweep.
Bij sensibele paarden heeft een onverwacht geluid uiteraard wel effect maar bij een paard dat geleerd heeft dat de omgevingsgeluiden niet gevaarlijk zijn heeft dit geen nut.

het geeft meer een kleine schrikreactie, tenminste, bij mijn paarden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:06

Sizzle schreef:
Kinke schreef:

Wel een goed punt.
Tot hoever ga je, en bij sensibele paarden hebben zaken die je doet wss al veel eerder effect.

Interessante kwestie, want ik vind wel degelijk dat er een grens is aan maximale druk die je kunt geven, voor je de grens overgaat van mishandeling.
Anderzijds, als een sensibel paard niet weet dat er een tik kán komen, is de dreiging van een tik er ook niet voor dat paard, en niet nodig, want het paard reageert al veel eerder.

Op dit punt kun je overigens ook met positieve bekrachtiging vrij ver komen, dan is de hulp geen druk meer, maar slechts een cue, waar een beloning op volgt :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:54

Met sensibele paarden is het vaak ook makkelijker werken op dit gebied is mijn ervaring, dan heb je aan je vinger genoeg ipv dat je een zweep nodig hebt als aanwijsstok bijvoorbeeld.

Paarden die altijd alleen maar goede ervaringen hebben gehad met een zweep zullen er ook minder snel van onder de indruk zijn. Wat natuurlijk alleen maar positief is..het schrik effect werkt vaak veel beter dan dwang, druk, geweld etc.

En soms maakt het helemaal niets uit wat je doet als is het nog allemaal zo correct en paardvriendelijk als mensen een stok zoeken om mee te slaan zullen ze er altijd een vinden. En dat is vaak zo met dierenwelzijns organisaties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:16

Het type paard waar je met de kruiwagen tegenaan kunt rijden en dan nog niet eens met een oor draait kun je inderdaad niet vergelijken met het type dat meteen uithaalt als er een vlieg op het achterbeen gaat zitten.
Ik vind het heel fijn dat ik een paard heb dat zonder enkele vorm van opwinding langs een weg kan lopen waar op dat moment letterlijk bomen tegen de grond gaan met een kettingzaag, maar van zo‘n paard kun je dan ook niet verwachten dat het ineens super sensibel op een wapperende hand reageert.