goldenarrow schreef:Maar neem je ook de tijd om ze te leren hoe ze moeten blijven nadenken? Ik bedoel, ik heb net een half jaar in de ziektewet gezeten door een arabier die stopte met nadenken en ik heb nog een andere gehad die toen we haar net hadden zich gerust achterover liet klappen op het beton als er een grasspriet verkeerd stond. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken om ze te leren om te gaan met stress en spanningen.
Dat is juist iets waar ik bewust heel veel mee bezig ben. Merrie leren dat ze zelf de spanning kan afvloeien, dat als er iets gebeurt dat ze zelf oplossingen heeft, ik leer haar dat als de longeerlijn om haar heen komt (hey, ik ben onhandig en ik ga mezelf nog eens opknopen aan het ding
) dat ze zichzelf daar uit kan draaien, dat als haar voet vast komt, ze wacht tot iemand haar komt helpen.
Ik leer ze eerst nadenken, voor ik erop ga. Ik wil namelijk dat mijn paard snapt wat ik doe.
En juist daar merk ik dat deze paarden een stuk heter zijn, en waar een ander paard van nature veel koeler in het hoofd blijft, ben ik bij deze langer bezig om dat te waarborgen.
En zij blijft niet koel, sowieso niet, maar ik geef ze wel handvaten om spanning te kunnen handelen. En ik steek daar best heel veel tijd in, want de ervaring leert dat die tijd zich in andere dingen uitbetaalt.
goldenarrow schreef:Dat lijkt me dan een hele verkeerde ontwikkeling van de fokkerij.
Van de site van het KWPN over het fokdoel:
KWPN.nl schreef:Het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
Met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
Met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
Met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
Met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.
Dus als je met alle KWPN'ers die tegenwoordig gefokt worden verongelukt, gaat er toch iets mis

Valt mee hoor. Deze paarden worden absoluut gefokt op dit karakter, alleen veel mensen kunnen gewoon niet met dat temperament omgaan.
goldenarrow schreef:Nou ja, ik vind een paard wat je dood maakt als je erop zit niet bepaald mensvriendelijk

Maar misschien hebben het KWPN en AVS hier een andere definitie in?
Ik ben nog altijd niet dood, en heb er toch op een boel gezeten. Maar als mensen met heel grote hulpen en heel onlogische dingen doen op dat paard, dan snap ik dat ie reageert. Heeft ie recht op.
Maar tegenwoordig is een paard alleen braaf als hij al die onzin maar pikt geloof ik.......
Ik zie zooooooooveel mensen echt elke pas been geven. Bij een paard wat geleerd heeft dat hij ook echt wat met dat been moet, ga je dan heel hard
Leren rijden kan ook he
Ayasha schreef:Reken je de rijderij ook mee?
Want gedurende de 20 jaar die ik wedstrijd rijdt met een kruising arabier die menig mens niet op stal wil hebben, zie ik de paarden eigenlijk steeds beter worden maar ook meer pikken van hun ruiters. In die mate dat ik soms denk "jezus knol, take a stand..."
Dit dus. Precies dit. Paard mag ook een mening hebben.