Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:03

Popstra schreef:
Hoe kunnen het er daar in ene ook zoveel zijn? Ik heb daar mn vraagtekens bij. Ja ze planten zich voort maar er lopen best veel volwassen dieren. Lijkt inderdaad wel of ze los gelaten zijn want waarom kwamen ze niet jaren eerder? Wat maakt het nu in ene aantrekkelijk voor de wolf in druk bevolkte gebieden te bivakeren? En vooral zo brutaal te zijn.

Ze komen van de Karpaten. Toen 20 jaar geleden de jacht stopte in Polen zijn ze zich gaan uitbreiden en verspreiden naar het westen.

In Nederland komen ze al snel bevolkte gebieden tegen. Ik denk niet dat een wolf brutaal is of gemeen, het is gewoon een wolf. Niet persé bang maar wel met de schuwheid van een wild dier.

Zelf vind ik het spectaculair dat de wolf terug is ‘during my lifetime’. Dat was lange tijd ondenkbaar!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:09

[/quote]
?
Hangt af van wat je bedoelt.
'Een half uur afstand' zegt mij weinig, maar een wolf op zoek naar een territorium legt rustig 40 kilometer op een dag af.
Wat de wolf zoekt is 'eten voor onderweg' en een fijn jachtgebied met raven en zwijnen, graag zonder mensen.
[/quote]
Ik bedoel dat ze in een straal van een half uur om ons heen één of meerdere gesignaleerd zijn. Er zijn nog geen meldingen dat ze bij ons ook gezien zijn. Woon redelijk afgelegen met een natuurgebied als achtertuin. Er loopt wel veel wild dus hopelijk hebben ze daar genoeg aan. Aan de andere kant kwam er vandaag een bericht voorbij dat bewezen is dat elders in Duitsland drie pony's dood gebeten zijn door wolven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:25

Citaat:
Hoe kunnen het er daar in ene ook zoveel zijn? Ik heb daar mn vraagtekens bij. Ja ze planten zich voort maar er lopen best veel volwassen dieren. Lijkt inderdaad wel of ze los gelaten zijn want waarom kwamen ze niet jaren eerder? Wat maakt het nu in ene aantrekkelijk voor de wolf in druk bevolkte gebieden te bivakeren? En vooral zo brutaal te zijn.

Ojee. Ook hier al complottheorieën...?

(Feiten kunnen helpen, maar niet tegen complotdenken.)
Ineens zoveel : valt erg mee.
Al jaren trekken er wolven druppelsgewijs Nederland door.
Maar vanaf het moment dat er een wolvenpaar op de Veluwe woont, komen er Nederlandse welpen.

Waarom kwamen ze niet jaren eerder...? Tja, de trek hierheen heeft jaren geduurd.

Bij mijn weten bivakkeren ze niet in drukbevolkte gebieden.

En een dier dat wordt opgejaagd door paarden vind ik niet per se brutaal. (Je vertonen in een dorp zou je wellicht 'brutaal' kunnen noemen, maar wellicht alleen maar onhandig. Moet het beest nog efkes leren dat je het geurspoor van je soortgenoten
gerust kunt volgen over mensengebied - dat gebeurt al vele jaren in Nederland - maar meestal 'snachts.)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:42

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ojee. Ook hier al complottheorieën

Ik miste ze laatst al in de dierentuin :j

Popstra

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 06:39

Vind er niks ,,complot denken,,aan als ik de filmpjes zie.

Vind het gewoon ronduit maf ze daar langs een vrij drukke doorgaande weg lopen en automobilisten langzamer moeten gaan rijden omdat ze gewoon oversteken of het dood normaal is. Belgie is druk bevolkt! Feit is ze daar ook flink huishouden zoals je in eerdere berichtgeving hebt kunnen zien.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 07:32

Op de Veluwe voedsel genoeg nog wel.

De jacht gaat door en dit jaar minder eten voor bv de zwijnen.
Dus ben benieuwd wat er volgend jaar gaat gebeuren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:58

Waarom achter wild aan gaan als je schapen en ponies in weides staan waar ze niet weg kunnen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:21

Mist schreef:
Waarom achter wild aan gaan als je schapen en ponies in weides staan waar ze niet weg kunnen?

Precies.
Een roofdier zal altijd zo lui mogelijk jagen uit energie besparen.
De wolven hier hebben geleerd dat de MC Donald's altijd open is en die dieren niet weg kunnen.
Al lopen er dan 10 reeën om ze heen waarvan ze weten dat ze echt moeten jagen pakken ze die niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:26

Mist schreef:

Ponies zijn toevallig tamelijk groot en weerbaarder dan schapen.
Kijk maar naar het filmpje van RTV Drenthe, en laten we geen rare dingen over McDonald's gaan denken.

Aan de andere kant : realiseer je eens hoe krankjorum wij de wereld menen te moeten organiseren.

Schapen hebben traditioneel een herder met een paar honden.
'Dat is niet voor niets.'

En wat zou het fijn zijn als paarden in natuurlijke kuddes werden gehouden, maar ook mijn Knollie staat in een 'merrie weiland', naast een natuurreservaat, en de knullen staan aan de andere kant van de stallen...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:30

@ Janneke, heb je de lijst van Mist wel gezien ? ( gisteren 18.22)
Een lijst vol verwonde en gedode paarden in Duitsland. Leuk dat het in Estland goed gaat, maar ook grote paarden worden gedood.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:37

De paarden in Estland lopen in een natuurlijke kudde.

Dat een paard weerloos is, is kolder.
Dat een paard compleet veilig is, is evenzeer kolder.

De lijst van Mist suggereert geen McDonald's.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:42

Wensnatuur dat is kolder !

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:42

ja die lijst staan alleen paarden, tel daarbij de schapen, hertjes kalfjes, alles bij elkaar is de luie mc Donalds.

Een natuurlijk kudde zonder omheining is dus wat anders.
daarnaast zullen ze daar niet door de woonwijk banjeren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:49

De wolven die door de woonwijken banjeren zijn op één of misschien twee handen te tellen. Volgens mij gaat dat dan vaak om jonge, verdwaalde dieren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:53

Dus, is het dan niet erg?
Die hebben ook honger.
Dat wil zeggen dat er plek te weinig is als ze in woonwijken komen.
Kan me voorstellen dat er nog wel plaatsen op de wereld zijn waar ze zo een eigen territorium kunnen gaan zoeken zonder dichtbij mensen te komen.
En dat zijn dan ook de plaatsen waar ze horen.
Het is niet zo als mensen zeggen tegen de wolf te zijn dat ze dit overal bedoelen. Maar wel in onze klein overbevolkte landje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:54

DuoPenotti schreef:
ja die lijst staan alleen paarden, tel daarbij de schapen, hertjes kalfjes, alles bij elkaar is de luie mc Donalds.

Tja, gun je dieren een fatsoenlijk onderkomen.
Liefst in een zo natuurlijk mogelijk verband, en wat schapen betreft is dat met bewaking. (Schapen zijn een menselijk project.)

Eerst je dieren in een rare omgeving neerzetten (zoals 'mijn' merrieweiland) en dan klagen is een beetje 'sloom'.

En informeer je eens over wolven DP.
Die brave grote 'honden' die op doortocht in een woonwijk belanden draven er doorheen, jagen doen ze anders en elders.
(Okee, als het drie weken lang min tien is geweest wordt het een ander verhaal.)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:00

Precies wat Janneke2 zegt. Als ik dat filmpje bekijk zie ik eerder een dier wat in paniek is omdat hij ergens is belandt waar hij helemaal niet wil zijn dan dat hij op rooftocht is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:04

ik denk dat ik beter geïnformeerd ben janneke gezien jou steeds roze bril opmerkingen :D
Echt ik vind je een leuke bokker, maar echt hier sla je regelmatig de plank mis naar mijn idee.

Ja nu loopt hij er nog verdwaalt doorheen, maar wat je zegt, als hij echt honger krijgt niet meer. En daar hoeft het geen -10 voor te zijn.

Zoals die bewaking waar je het over hebt...
Dat is in andere landen om de eigenaar te waarschuwen zodat deze met een jachtgeweer naar buiten kan.
Honden zijn ook al vaak slachtoffer want ze zijn helemaal niet goed opgewassen tegen wolven.
waarom denk je dat ze met zulke halsbanden lopen?

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:27

Die honden zijn alleen effectief als ze minstens met 3-4 zijn voor een niet te grote kudde schapen. Alleen maken ze geen schijn van kans tegen een aantal wolven en zullen ze ook niet de kudde kunnen beschermen.

Bijkomend probleem is dat die honden hun rol zeer serieus nemen en iedereen en alles wat te dicht bij de schapen komt weer buiten bonjourt, dus ook die zondagswandelaar of fietser die toevallig langs de kudde loopt.

In de Pyreneeën is dat ondertussen ook een probleem aan het worden. De patous bewaken met succes hun kudde tegen wolven. Maar schromen er niet voor om een hapje wandelaar of fietser te nemen indien die te dicht bij hun kudde komen. En dichtbij heeft voor de patou een andere invulling dan voor de gemiddelde wandelaar, ze komen gerust mensen verjagen van de wegen die door de bergen gaan indien de kudde toevallig net daar aan het grazen is.
Dus moeten de schapen achter hekken indien dichtbij wegen etc. Al springen sommige honden daar gewoon over om alsnog de voorbijgaande fietser od een tandje sneller te laten gaan.
Dus moeten de herders minder honden per kudde zetten.
Maar dan verliezen ze hun werking tegen de wolf.
De herders hebben vrij veel schade door wolven en de honden zijn op zich effectief maar dus ook een probleem op zich.
Op deze manier gaat het pastoralisme (schapen los in de bergen laten grazen) teloor.

Zelfde met ezels ter bescherming van kuddes. Dat zijn niet de gemiddelde kinderboerderij-ezels maar grote badass-ezels die hun taak serieus nemen. Maar ook zij zijn eigenlijk eerder ludiek tegen wolven.
De honden kùnnen effectief zijn, maar niet indien men én wolven én schapen én zondagsmensen tegelijk op de berg wil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:44

En dat de schapen er dan niet meer kunnen grazen zorgt weer voor een grote verstoring van de vegetatie in de toekomst. Zelfde wat hier op de heides gaat gebeuren. Hartstikke zonde

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:16

Ik vraag mij ook af hoe men dat voor zich ziet met kudde bewakingshonden. Ik ben bang voor grote honden en krijg nog geen Jack Russel opgevoed :o Vrees dat als ik zo’n beest tussen mijn pony’s laat lopen ik er zelf ook niet meer bij durf :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:24

Vivat schreef:
Ik vraag mij ook af hoe men dat voor zich ziet met kudde bewakingshonden. Ik ben bang voor grote honden en krijg nog geen Jack Russel opgevoed :o Vrees dat als ik zo’n beest tussen mijn pony’s laat lopen ik er zelf ook niet meer bij durf :=

In your defense: jack russels zijn on-opvoedbaar :+ .
Die kudde honden maken een groot verschil tussen wat 'eigen' is en wat niet. Alles wat eigen is zijn ze dikke vriendjes mee en zullen ze desnoods met hun leven verdedigen, dus ook jij als eigenaar of de kip met kuikens die er tussen loopt.
Alles wat niet eigen is wordt verjaagd, manu militari als het moet.
Dat kan dus problemen geven met visite of gewoon voorbijgangers.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:45

Hahaha :D hier zitten we aan een drukke fietsroute dus behalve mijn niet zo uitmuntende skills als hondentrainer is dat ook een probleem begrijp ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:59

Vivat schreef:
Hahaha :D hier zitten we aan een drukke fietsroute dus behalve mijn niet zo uitmuntende skills als hondentrainer is dat ook een probleem begrijp ik.

Doe maar niet inderdaad haha ik heb er beeld bij...

De kudde bewakers lopen bij de kuddes die er hebben hier in NL niet voor niets aangelijnd bij. Los zijn ze absoluut (levens) gevaarlijk voor passerende mensen en dieren. Moet je niet willen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:49

Afbeelding

Misschien zoiets rond de paddock plaatsen. Nee, geintje natuurlijk. Buiten het feit of het de vraag is of dit een wolf tegen houdt, moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als er een paard door het draad gaat en hierin belandt.