[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:33

Nee bij het hek zeuren is niet altijd ritme.
Nu het regent staan ze hier om 12 uur in de middag al te zeuren zo gauw ze me horen.
Nou het moet wel heel bar en boos zijn haal ik ze om 16.00 binnen, eerder echt nooit want ze zijn niet van suiker.
Dus welk ritme is dat dan? :)

Binnen ligt alleen hooi, buiten ook.
er is een grote schuilstal, met hooi.
Ze staan regelmatig met elkaar te knuffelen.
er is het hele jaar door gras, zelfs stripbegrazing anders eten ze zich in januari nog vet.

Het word allemaal maar even beschreven uit mijn paard...nou niet elk paard is jou paard.
Ik heb dezelfde ervaring als popstra.
En mijn voorheen 24/7 buiten paard is er nog wel het ergste in.
Volgens mij baalt die dat ze hier woont en hele dagen buiten moet staan van mij :D :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:33

SP: als je zo redeneert dan ga je er aan voorbij dat paarden ook heel goed zelf aan kunnen geven wat ze prettig vinden. Niet alles is "aangeleerd" gedrag of heeft met voedsel te maken. Ik ben ook voorstander van paarden buiten maar zie ook dat ze soms een warme comfortabele stal echt wel preferen. Dat is gewoon het paard "lezen", lichaamstaal. Zoals al eerder aangegeven sommige paarden vinden het juist prettig op stal. Het biedt veiligheid, rust en comfort.
Uiteraard niet als het een uitzichtloze gevangenis wordt waar ze veel te lang in staan, maar ik geloof in En, En ipv Of, Of..er is geen een methode die het beste is voor alle paarden. Het is geheel afhankelijk van het individu.

superpony

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:49

Het is wel degelijk een ritme. Zoals ik schreef, staan die van ons ook te hinniken als we wakker worden. Ze horen de deur.

Maar de andere keren dat ik naar buiten wandel, willen ze ook wel reageren.

Mensen halen weer dingen door elkaar. 24/7 naar buiten gooien en zoek het maar uit, is wat anders dan 24/7 de keus geven.

Wij hebben zelf steeds stal paarden 24/7 buiten gezet, maar NOOIT zonder schuilstal.

En ja, ik zie paarden schuilen, meer dan genoeg. Maar ze staan nooit uren achtereen op dezelfde plek. Wat op een stal van 3x3 niet anders kan.

Ik kan heel goed lichaamstaal lezen, geloof me. Maar ik denk dat heel veel mensen dat juist niet kunnen en ook niet naar het gehele plaatje kunnen kijken.

De afgelopen jaren zijn er ontzettend veel mensen overgestapt van veel op stal naar 24/7 buiten en veelal iets van pp concept. Ik ken amper tot geen gevallen dat het met problemen is gegaan. Vrijwel iedereen spreekt over positief effect op het paard.

Het zijn altijd mensen die een mindere plek kiezen waar het wel mis gaat. Maar als je dat gaat bespreken, ook duidelijk oorzaken zijn.

24/7 buiten moet nogmaals betekenen dat ze 24/7 kunnen kiezen en er dus voldoende ruimte is om droog te staan en te liggen, er genoeg rust en eten is etc.

Paarden kunnen echt niet altijd zelf de keuze maken. Stel dat morgen hier 1 iets heeft en echt op stal moet, is dat gewoon een groot probleem. Die keuze maken wij.

Mijn oudste merrie van 28 was 20 dat ze bij ons kwam, verwaarloosd. Die had op stal gestaan, was broodmager, had haken, donald duck voeten, dikke benen, mok etc. Ook was het leven echt uit haar ogen. Het was najaar, maar we hebben haar nog even 24/7 op de wei kunnen zetten en daarna 's avonds op stal. Altijd kwam ze stijf van stal en had ze dikke benen. En ze kwam er echt wel voldoende uit, hebben voer bekeken etc.

Ze is 24/7 buiten gekomen en die problemen waren vrij snel weg. Mevrouw is 28 en beweegt beter dan toen.
En zo kan ik nog wel wat voorbeelden schetsen.

Mensen redeneren vanuit hun eigen situatie. Nu zijn mensen soms nog anti 24/7 buiten of weten alleen maar slechte dingen over pp's. Maar dat is menselijk. Het groeit zo snel, dat het over enkele jaren normaal is en misschien zelfs de nieuwe norm.
Zeker als het paardrijden en houden strenger wordt.

Maar goed, nu is er weerstand. Dat is altijd zo. Ik heb wel meer fases van veranderingen binnen het paarden houden en rijden meegemaakt. Eerst is alles onzin, teveel werk en we zijn allemaal zo goed. En daarna hebben mensen het wiel zelf uitgevonden en staan ze vooraan om het mede te delen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:46

SP
Lees jij wel?

waar haal jij bij mij of popstra uit het verhaal dat het is, zoek maar uit, of zonder schuilstal?

En ja ik zie paarden schuilen uren en uren in de schuilstal.
Als ik hier in de zomer geen dekens op gooi staan ze van 10.00 tot 20.00 in de schuilstal.
dat is ook schuilen.

En ja ik kan het voorbeeld geven van mijn oudje die nog meende de hele boel te moeten regelen bij 24/7 buiten. Die had juist de rust op stal. Daar zag je hem weer opknappen.

wat iedereen al zegt, kijk naar je paard.
Ja voor de ene is dat 24/7 buiten, voor de ander de nacht op stal.
En dat is niet redeneren uit je eigen situatie, dan liep het hier 24/7 buiten, veel minder werk hier.

En als 24/7 de nieuwe norm word kan ik in de zomer mijn paard naar de slacht brengen.... is dat de bedoeling?

Dus je ondanks de diverse verhalen blijf je praten dat wat jij doet geweldig is en de ander weet niet wat hij doet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:05

superpony schreef:
Een wei is op zich ook saai en dat vergeten mensen.

Voor mensen kan een wei misschien saai lijken, voor paarden is het een fascinerende plek met lekkere en minder lekkere hapjes, met plekken met veel en weinig insecten, zonplekken en schaduwplekken, uitkijkplekken en beschutte plekken, plekken om te rollen, plekken om te mesten, etc.
Net zoals een stuk braakland voor mensen saai kan lijken maar voor honden een wereld vol geuren is.
En net zoals voor sommigen een bibliotheek of een museum saai lijkt, maar voor andere mensen zijn dat net heel intessante plekken.
Jammer genoeg beslissen wij voor onze dieren wat ze interessant 'moeten' vinden en verplaatsen we ons veel te weinig in het dier zelf.

Nochtans zijn ze meestal duidelijk genoeg.
Als ik bij zooplus voor de zoveelste keer 'leuk' speelgoed voor de honden besteld heb : reactie van de honden : -O-
Als er gratis, niet zo fris ruikende, kauwbenen bijzitten : reactie van de honden : *\o/*
Zucht...

Of paarden die op een prachtige lente avond resoluut in hun schuilstal gaan.
Het is toch mooi weer mannen? Niet dus.
Maar in de stromende regen en bij onweer staan ze rustig te grazen. Terwijl wij ons zorgen maken over bliksems en al allerhande rampscenario's voorzien.

Helaas is het maar al te makkelijk dat te negeren en enkel aan te bieden wat wij zelf leuk vinden.
Dan wordt het dier zo beperkt in zijn mogelijkheden dat het tenslotte, bij gebrek aan alternatieven, precies doet wat wij in gedachten hadden. En dan is de mens tevreden. Ik heb de indruk dat dat laatste hoe langer hoe meer gebeurt.

Nochtans is het zoveel leuker als je bereid bent je te laten 'opvoeden' door je dieren, de controle wat uit handen te geven en naar een compromis gaan waar jezelf en je dieren blij mee zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:26

superpony schreef:
Het is wel degelijk een ritme. Zoals ik schreef, staan die van ons ook te hinniken als we wakker worden. Ze horen de deur.

Maar de andere keren dat ik naar buiten wandel, willen ze ook wel reageren.

Mensen halen weer dingen door elkaar. 24/7 naar buiten gooien en zoek het maar uit, is wat anders dan 24/7 de keus geven.

Wij hebben zelf steeds stal paarden 24/7 buiten gezet, maar NOOIT zonder schuilstal.

En ja, ik zie paarden schuilen, meer dan genoeg. Maar ze staan nooit uren achtereen op dezelfde plek. Wat op een stal van 3x3 niet anders kan.

Ik kan heel goed lichaamstaal lezen, geloof me. Maar ik denk dat heel veel mensen dat juist niet kunnen en ook niet naar het gehele plaatje kunnen kijken.

De afgelopen jaren zijn er ontzettend veel mensen overgestapt van veel op stal naar 24/7 buiten en veelal iets van pp concept. Ik ken amper tot geen gevallen dat het met problemen is gegaan. Vrijwel iedereen spreekt over positief effect op het paard.

Het zijn altijd mensen die een mindere plek kiezen waar het wel mis gaat. Maar als je dat gaat bespreken, ook duidelijk oorzaken zijn.

24/7 buiten moet nogmaals betekenen dat ze 24/7 kunnen kiezen en er dus voldoende ruimte is om droog te staan en te liggen, er genoeg rust en eten is etc.

Paarden kunnen echt niet altijd zelf de keuze maken. Stel dat morgen hier 1 iets heeft en echt op stal moet, is dat gewoon een groot probleem. Die keuze maken wij.

Mijn oudste merrie van 28 was 20 dat ze bij ons kwam, verwaarloosd. Die had op stal gestaan, was broodmager, had haken, donald duck voeten, dikke benen, mok etc. Ook was het leven echt uit haar ogen. Het was najaar, maar we hebben haar nog even 24/7 op de wei kunnen zetten en daarna 's avonds op stal. Altijd kwam ze stijf van stal en had ze dikke benen. En ze kwam er echt wel voldoende uit, hebben voer bekeken etc.

Ze is 24/7 buiten gekomen en die problemen waren vrij snel weg. Mevrouw is 28 en beweegt beter dan toen.
En zo kan ik nog wel wat voorbeelden schetsen.

Mensen redeneren vanuit hun eigen situatie. Nu zijn mensen soms nog anti 24/7 buiten of weten alleen maar slechte dingen over pp's. Maar dat is menselijk. Het groeit zo snel, dat het over enkele jaren normaal is en misschien zelfs de nieuwe norm.
Zeker als het paardrijden en houden strenger wordt.

Maar goed, nu is er weerstand. Dat is altijd zo. Ik heb wel meer fases van veranderingen binnen het paarden houden en rijden meegemaakt. Eerst is alles onzin, teveel werk en we zijn allemaal zo goed. En daarna hebben mensen het wiel zelf uitgevonden en staan ze vooraan om het mede te delen.

Ja hoor, want alleen jij bent een paardenmens en doet het perfect en weet alles het beste..zoals altijd. :(

Polarisatie is nooit de oplossing ;-)
Verder eens met DP, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:25

Sclimpre schreef:
superpony schreef:

Voor mensen kan een wei misschien saai lijken, voor paarden is het een fascinerende plek met lekkere en minder lekkere hapjes, met plekken met veel en weinig insecten, zonplekken en schaduwplekken, uitkijkplekken en beschutte plekken, plekken om te rollen, plekken om te mesten, etc.
Net zoals een stuk braakland voor mensen saai kan lijken maar voor honden een wereld vol geuren is.
En net zoals voor sommigen een bibliotheek of een museum saai lijkt, maar voor andere mensen zijn dat net heel intessante plekken.
Jammer genoeg beslissen wij voor onze dieren wat ze interessant 'moeten' vinden en verplaatsen we ons veel te weinig in het dier zelf.

Als ik bij zooplus voor de zoveelste keer 'leuk' speelgoed voor de honden besteld heb : reactie van de honden : -O-
Als er gratis, niet zo fris ruikende, kauwbenen bijzitten : reactie van de honden : *\o/*
Zucht...

Maar in de stromende regen en bij onweer staan ze rustig te grazen. Terwijl wij ons zorgen maken over bliksems en al allerhande rampscenario's voorzien.

Helaas is het maar al te makkelijk dat te negeren en enkel aan te bieden wat wij zelf leuk vinden.
Dan wordt het dier zo beperkt in zijn mogelijkheden dat het tenslotte, bij gebrek aan alternatieven, precies doet wat wij in gedachten hadden. En dan is de mens tevreden. Ik heb de indruk dat dat laatste hoe langer hoe meer gebeurt.

Nochtans is het zoveel leuker als je bereid bent je te laten 'opvoeden' door je dieren, de controle wat uit handen te geven en naar een compromis gaan waar jezelf en je dieren blij mee zijn.

_/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 23:09

Sclimpre schreef:
superpony schreef:

Zucht...

Maar waar je het nu over hebt, is doorgaans niet zo.

Wij leren ook meer van de paarden dat we ooit van de mensen hebben kunnen leren. In ons geval een track aangelegd incl heuvels en nu 2vijvers/poelen. Ook eetbare planten en bomen om ze heen. ( maar nog lang niet genoeg )

Wij hadden ook dingen in ons hoofd en dan reageren de paarden net anders. Daar reageren we op en doen we wat mee. Niet na 1x, maar wel na een tijdje als we een patroon gaan zien.
Bijv plekken waar ze graag staan, waar ze liggen, waar ze wel graag eten en waar ze het meer laten liggen etc etc.
Ook blijkt de samenstelling veel invloed te hebben. Door hoge leeftijden met name verandert er weleens wat en zo kan je ook zien, wie welke invloed heeft.

Maar ik zie of zag ook altijd paarden op de wei staan en dan niet alleen het gedrag in de wei, maar ook het gedrag naast weidegang en nog meer effect van hoeveel weidegang.

Heel veel mensen zeggen bijv dat hun paard in de winter fris is, maar ze gaan aan een hoop zaken voorbij. Paarden staan meer op stal, krijgen doorgaans nog wel zelfde hardvoer, kunnen op een paddock doorgaans minder de bene lekker strekken etc.

Stallen zijn ooit bedacht door de mens. Er is geen paard dat ooit heeft gevraagd; sluit me ajb op in een klein vies hok. Want vies is het ALTIJD. Ze mesten en plassen en moeten urenlang op 3x3 daarin draaien en liggen.
Het is voor het gemak; je kan een paard makkelijk pakken, ze worden niet nat en nemen geen modderbad. De rest zijn echt smoesjes die mensen elkaar al jaren wijsmaken. En het erge is dat die mensen elkaar zoeken en versterken.

Voor de mens is eenzame opsluiting in een kleine cel een erge straf. En die zijn in verhouding echt groter.
Als we een broodfokker vinden waar honden in hokken zitten is het hek van de dam. Maar onze heilige viervoeter, mag lekker in zijn kleine warme stalletje omdat de mens zich daar beter bij voelt en mensen elkaar blijven wijsmaken dat het soms nodig is. Arme dieren.

Op de rest ga ik niet in. Het is soms een nutteloze discussie.

Op bokt zitten mensen die zichzelf expert of kenner noemen, maar ik heb daar zeer grote twijfels bij als je de hele dag en avond op Bokt in elk topic verschijnt. Dan willen ze op Bokt leren blijkbaar, want het is niet op basis van veel tijd bij en met paarden doorbrengen.
Maar goed, dat moeten mensen maar zelf weten.

Dit ging puur over rijden. Letterlijk; Moeten we wel paardrijden? De sport als eerste aangepakt worden en de maneges daarop. Maar zodra het rijden aan strenge banden komt te liggen, zal paarden houden ook een ding worden en dan zullen we zien wie het dan nog wel of niet mag.

Vroeger hield men ook exotische huisdieren, zelfs apen bijv waren niet eens een uitzondering. Moet je nu vragen wat men daarvan vindt.

Maar ik wacht wel af. Ik heb er alle vertrouwen in dat wij als laatste aangepakt zullen worden. En anders hou ik meer dan genoeg van paarden om ze niet meer te rijden of zelfs te houden, als je daarmee ellende van andere paarden kan voorkomen.

PS, duopenotti ga jezelf nou niet op 1 lijn zetten met Popstra. Zij en ik zijn het soms niet eens, maar zij is één van de zeer weinige ruiters waar ik respect voor heb. Ik begrijp haar taal heel goed en zij kan ook behoorlijk goed voor zichzelf opkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:37

_Mir schreef:
Gini schreef:

Wat is keuzevrijheid? Wanneer de eigenaar niet beslist waar het paard staat, is het wel de kuddedynamiek. Mijn paard haat bv. regen, ze zal altijd naar de schuilstal stormen bij een bui. Ook als ze daar alleen moet staan. Wanneer de kudde zich echter te ver verwijderd van de stal zie je haar beginnen twijfelen. Ze haat regen, maar ze wil ook niet achtergelaten worden door de kudde. Wanneer ze dus beslist de schuilstal te verlaten is dat dus niet zozeer een vrije keuze, maar een afgewogen keuze opgelegd door een externe factor.

Ik vind dit wel een vrije keuze. Je paard kiest er immers voor liever bij de rest te staan dan alleen en droog, wat ook nog eens heel normaal is als kuddedier. Of denk jij dat ze echt tegen haar zin in de regen in gaat? Zo ja ,hoe merk of zie je het ?

Als mijn paard mag kiezen staat ze bij regen in de schuilstal met haar vriendjes. Dat zou haar keuze zijn als die volledig vrij was. Al andere situaties zijn ook keuzes, maar meer veroorzaakt door externe factoren. Maar daarmee mijn vraag: wat is keuzevrijheid? Wordt een keuze niet altijd bepaald door meerdere interne en externe factoren?

Ze staat tegen haar zin in de regen ja. Ze gaat niet dood en overleeft het wel, doet wat een paard moet doen en als daarna het zonnetje een uur lang op haar rug schijnt is alles weer vergeven en vergeten, maar ze vindt regen niet zo leuk. Dit merk ik aan het feit dat ze bij een regenbui meteen naar de schuilstal loopt ongeacht of de andere paarden meekomen of niet. Ook als ze er alleen moet staan, verkiest ze dat boven de kudde zolang ze de kudde kan zien of dichtbij staat. Het is pas als de kudde uit het zicht staat dat ze 'kiest' om toch in de regen te gaan staan. Dat doet mij besluiten dat ze initieel 'weg van de regen' belangrijker vindt dan de 'kudde' tot op het moment dat er wel een grens bereikt wordt en ze haar kudde-instinct laat primeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:18

Ik ben heel wat jaren een fanatieke aanhanger van 24/7 buiten geweest. En als álle omstandigheden netjes zijn ben ik dat nog: onverpakt hooi, stabiele kudde, plekken om droog en beschut en rustig te liggen voor élk paard, meerdere voerplekken, droge plekken om te staan dus bv ook steen of/ en puin, genoeg ruimte om elkaar te kunnen ontlopen. Hier in de buurt niet te vinden, wel plekken die in de richting komen maar ik merk dat ik het “ snachts op stal” echt niet meer zo erg vind.
Mits dan wel: goed onverpakt hooi ( genoeg en ook slowfeeden), stal met genoeg bodembedekking en plek om languit te liggen, zoveel en lang mogelijk buiten in een groep/ kudde.

Soms lijkt het echt alsof 24/7 en nog meer “ paddock paradise” het ultieme paardenhouden is, terwijl ik daar ook echt zaken zie waar ik me over achter de oren krab. Maar onder het mom van “ altijd keus, altijd buiten kunnen” lijken dan sommige dingen helemaal prima te zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:22

Dit is echt een interessant onderwerp. Ik heb stages gelopen op sportpaardenbedrijven. Een van die bedrijven is meerdere keren nederlands kampioen geweest dus ze zijn echt hoog in hun sport.

Ik heb er ook veel over gedacht. Bij sportpaarden is mijn grootste zorgen hoeveel ze wel niet in hun stal staan. Vind je het gek dat ze dan vaak kuren krijgen of vervelend zijn? Die beesten staan de hele dag in de stal. Dat hoort niet. Dat is iets wat ik echt vreselijk vindt aan het hoge niveau paardensport.
Dan heb je nog het idee dat echt niet elk paard gemaakt is voor zo'n hoog niveau. Sommige beesten raken nogal gestrest door het harde werk wat ze moeten verrichten en de hoge druk die erbij komt kijken. Ik heb Het van dichtbij zien gebeuren. En de mensen daar geven echt heel veel om hun paarden. Dat merk je heel goed. Ze zorgen er zo goed mogelijk voor. Maar alsnog ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik zit nu op dag besteding waar ze ook paarden hebben en waar ook op gereden wordt. Ik krijg nu ook lessen. Die beesten zijn allemaal heel lief. Ze zijn met 9 knollen en hebben ook lekker veel ruimte samen. Dus op dat opzicht hebben ze het heel goed.

Dan heb je aspecten van het rijden zelf. Het bit bijvoorbeeld. Het enige wat het bit zelf doet is het onderdrukken van de tong als ik het goed heb. Dat is iets wat ook opzich niet 123 een probleem is denk ik. Want opzich geeft het ons meer controle maar het paard niet meteen weinig vrijheid in mijn ogen. Maar waar ik wel aan denk zijn de teugels. Als wij hard aan de teugels moeten trekken vraag ik me af of ze dat pijn doet. Het feit dat de teugels praktisch gezien altijd gespannen moeten blijven als we er op zitten en we er toch regelmatig een rukje aan moeten geven om te stoppen of sturen. Als het niet de mondhoeken zijn die pijn doen zijn het wel de tanden lijkt me. Ik heb op dat sportpaardenbedrijf genoeg droge en kapotte mondhoeken gezien.
En de zweepjes. We gebruiken de zweepjes als hulpmiddel met aandrijven. Maar als je erover nadenkt spelen we daarmee in op het natuurlijke vluchtgedrag van een paard. Op hun kont tikken met zo'n ding drijft ze aan omdat het hun natuurlijke "er zit iets achter me aan dus ik moet rennen" instinct aanwakkert. En ookal zijn ze niet direct bang, het gaat wel om dat vluchtgedrag uiteindelijk Wat alsnog getriggert wordt. Ik vraag me af of dat wel goed is voor ze.
Dan het feit hoe strak we de singel om de buik moeten zetten zodat wij er veilig op kunnen zitten. Dat moet niet fijn zijn.

Ik denk dat paardrijden goed is voor mentale uitdaging. Ik zie het op dat gebied aan zoals het trainen van een hond voor mentale uitdaging. Dat is gewoon goed. Maar de dingen die erbij komen kijken en hoe we het doen vraag ik wel eens af of het wel of niet goed is. Ik ben dol op paardrijden en ik ben er blijkbaar ook van nature best goed in. Ik houdt van het samenwerken met paarden en ik heb ook het gevoel dat de paarden het samenwerken en de uitdaging ook leuk vinden. Maar hoe we het doen is waar ik mijn vraagtekens bij heb

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:28

Ja dat is het verschil tussen het goed of slecht doen...paarden horen niet met kapotte mondhoeken te staan en aan teugels hoort niet getrokken te worden. Je onderdrukt de tong ook niet met het bit, een bit kan inwerken op de mondhoeken, op de lagen en op de tong afhankelijk van wat voor een bit je hebt. De bedoeling is dat het gebruikt wordt als een communicatiemiddel en dat kan heel zacht en zonder "druk" of blijven "vasthouden".

In principe leer je een paard voorwaarts te gaan op je been, niet op de zweep. De zweep kan wel helpen om die associatie te leggen voor het paard maar dan dmv aantikken en niet door slaan want van slaan worden ze uiteraard bang.

Een singel maak je strakker in etappes, dus stap voor stap..dat is de enige goede manier. Ik vergelijk het met een riem, als jij een goed passende riem hebt en deze niet in een keer heel hard aansnoert dan hoeft dat je niet in de weg te zitten.

Dat sportpaarden zoveel op stal staan vind ik ook zorgelijk en onwenselijk en wat mij ook tegenstaat. Maar het hoeft niet..de paarden van Carl Hester lopen ook gewoon buiten en in het bos. Het zou mooi zijn als meer stallen dat zouden opvolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:31

Wetenschap betrekken bij training jonge paarden?, artikel op Horses

https://www.horses.nl/infos/wetenschap- ... e-paarden/

zou dat een bijdrage gaan leveren, hoe paarden op latere leeftijd zijn

denk dat de handel van Carl ook heel goed loopt en zijn paarden fysiek en mentaal ook goed in balans zijn, alleen zijn management is anders, beter voor de paarden denk ik

de hele paardenhouderij is daar anders, daar hebben ze ook nog echte ruimte

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:33

MCE schreef:
denk dat de handel van Carl ook heel goed loopt en zijn paarden fysiek en mentaal ook goed in balans zijn, alleen zijn management is anders, beter voor de paarden denk ik

Ah, daar is ie weer, het ruimte argument... ook in Nederland is er ruimte zat, misschien moeten we alleen eens ophouden met op iedere postzegel een paard neer te zetten als dat blijkbaar het probleem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:41

Achterom schreef:
MCE schreef:

Ah, daar is ie weer, het ruimte argument... ook in Nederland is er ruimte zat, misschien moeten we alleen eens ophouden met op iedere postzegel een paard neer te zetten als dat blijkbaar het probleem is?

je hebt gelijk,
maar ik bedoelde andere "echte ruimte" in het houden van paarden, niet alles aan regeltjes ect.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:52

Nouja Nederland is een van de dichtsbevolkte landen, dus er is imo wel letterlijk ook een gebrek aan ruimte. Misschien iets met veel mensen en heel veel paarden bij elkaar.

Ik kan het artikel helaas niet lezen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:04

Elisa2 schreef:
Ja dat is het verschil tussen het goed of slecht doen...paarden horen niet met kapotte mondhoeken te staan en aan teugels hoort niet getrokken te worden. Je onderdrukt de tong ook niet met het bit, een bit kan inwerken op de mondhoeken, op de lagen en op de tong afhankelijk van wat voor een bit je hebt. De bedoeling is dat het gebruikt wordt als een communicatiemiddel en dat kan heel zacht en zonder "druk" of blijven "vasthouden".

In principe leer je een paard voorwaarts te gaan op je been, niet op de zweep. De zweep kan wel helpen om die associatie te leggen voor het paard maar dan dmv aantikken en niet door slaan want van slaan worden ze uiteraard bang.

Een singel maak je strakker in etappes, dus stap voor stap..dat is de enige goede manier. Ik vergelijk het met een riem, als jij een goed passende riem hebt en deze niet in een keer heel hard aansnoert dan hoeft dat je niet in de weg te zitten.

Dat sportpaarden zoveel op stal staan vind ik ook zorgelijk en onwenselijk en wat mij ook tegenstaat. Maar het hoeft niet..de paarden van Carl Hester lopen ook gewoon buiten en in het bos. Het zou mooi zijn als meer stallen dat zouden opvolgen.

Wauw ik wist niet eens wat lagen waren. Heb net even zelf zitten googelen hoe een bit precies werkt. Nu snap ik heel goed waarom je voorzichtig moet doen met de teugels. Dit doet me denken aan het feit dat, als je paardrijles hebt, je er eigenlijk ook een soort theorielessen over zou moeten krijgen zodat je precies weet hoe alles werkt. Dat helpt heel erg met paardrijden op een goede manier. Ik heb zoiets dus nog nooit goed geleerd :\

Ik snap hoe het zweepje werkt. Maar mijn punt is meer dat je evengoed inwerkt op het vluchtinstinct van het paard, of je nou gewoon het zweepje erbij houdt, tikt of slaat. Ookal ben je niet het paard bang aan het maken, je maakt evengoed gebruik van dat vluchtinstinct. Dus daardoor vraag ik me af of dat wel goed is.

Ik vind riemen echt vreselijk. Dus ik geloof ook met mijn hele hart dat er paarden zijn die een singel vreselijk vinden. Er zitten er zeker ook tussen die het niet erg vinden. Dat geloof ik ook.

Inderdaad. Ik vond dat echt vreselijk om te zien. Vind je het dan gek dat die hengst die binnenstaat helemaal gek en wild wordt bij het kleinste geringste? Dat beest heeft veel te veel energie wat er niet uit kan :n
En hoeveel paarden met stalbenen ze daar wel niet hadden. Zielige beestjes :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:34

Pfft ja, slecht management..ik ken zulke stallen helaas ook en dan maar kilo's krachtvoer er in stoppen.

Ja hoor er zijn ook paarden die een singel vreselijk vinden en als ze maagzweren oid hebben door slecht management dan is het ook absoluut niet prettig voor ze.

Dat is zo wbt een zweep maar je kan hem ook gebruiken als aanwijsstokje als verlengde van je been zeg maar. Dan gebruik je hem om een tikje te geven om een paard om te laten gaan oid dus om dingen te verduidelijken en afspraken te maken. Bij sommige paarden heb je trouwens helemaal geen zweep nodig..ligt echt ook aan het paard zelf is. Werken vanuit positieve bekrachtiging is sowieso beter.

Dat ben ik helemaal met je eens wbt die theorielessen, het probleem is dat veel mensen dit niet willen of teveel moeite vinden. Er is heel veel informatie op internet te vinden maar weinig mensen die zich echt willen verdiepen. Er zijn gelukkig ook maneges waar dit goed uitgelegd en geleerd wordt maar weer zit er veel verschil tussen goede en slechte instructie en maneges/ stallen. Daar is echt nog wel winst op te behalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:50

Er word hier gedaan Of elk sportpaard binnen staat. Dat is echt niet het geval.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:10

Elisa2 schreef:
Pfft ja, slecht management..ik ken zulke stallen helaas ook en dan maar kilo's krachtvoer er in stoppen.

Ja hoor er zijn ook paarden die een singel vreselijk vinden en als ze maagzweren oid hebben door slecht management dan is het ook absoluut niet prettig voor ze.

Dat is zo wbt een zweep maar je kan hem ook gebruiken als aanwijsstokje als verlengde van je been zeg maar. Dan gebruik je hem om een tikje te geven om een paard om te laten gaan oid dus om dingen te verduidelijken en afspraken te maken. Bij sommige paarden heb je trouwens helemaal geen zweep nodig..ligt echt ook aan het paard zelf is. Werken vanuit positieve bekrachtiging is sowieso beter.

Dat ben ik helemaal met je eens wbt die theorielessen, het probleem is dat veel mensen dit niet willen of teveel moeite vinden. Er is heel veel informatie op internet te vinden maar weinig mensen die zich echt willen verdiepen. Er zijn gelukkig ook maneges waar dit goed uitgelegd en geleerd wordt maar weer zit er veel verschil tussen goede en slechte instructie en maneges/ stallen. Daar is echt nog wel winst op te behalen.

Ja ik vond het ook best triest.

Oh oke. Ik kan me wel voorstellen dat het zweepje op de goede manier gebruiken wel belangrijk is om niet het paard bang te maken lijkt me. Ik ben er sowieso een voorstander van om hem zo min mogelijk te gebruiken.

Ja dat is ook zo. Maar ik heb dan zoiets: wil je geen theorielessen dan moet je maar gewoon niet paardrijden. Als je het echt wilt stop je daar de energie ook in. En mensen denken altijd dat theorie saai is. Dat hoeft helemaal niet. Je zou bij wijze van op je paard de theorie kunnen leren door er spelletjes van te maken bijvoorbeeld. Ik heb datzelfde ook met honden en katten. Heel veel mensen begrijpen hun huisdier niet goed omdat ze er nooit de moeite voor hebben gedaan om over ze te leren. Bijvoorbeeld wat ras eigen dingen zijn en hoe de lichaamstaal van een hond of kat werkt (daar zit wel degelijk verschil in) etc etc. Dat vind ik gewoonweg jammer voor de dieren. Met paarden is dat niet anders. Buiten mijn dagbesteding om leer ik via internet alsnog veel over paarden. Bokt helpt ook moet ik zeggen :')
Ik heb niet voor niets een dierenopleiding gedaan. Ik houd van dieren. Als ik ermee wil omgaan wil ik dat ook op een zo goed mogelijke manier doen :)

Popstra schreef:

Dat geloof ik ook wel. Alleen de twee bedrijven waar ik stage heb gelopen was dat wel het geval. Nou moet ik wel zeggen dat ze bij het eerste bedrijf de paarden meer lieten doen. Niet alleeb maar rijden maar ook longeren en op een loopband etc zodat ze er allemaal uit konden en de meesten werden ook zoveel mogelijk elke dag een paar uurtjes in de wei gezet. Vooral als er die dag niet veel mee was gedaan. Maar dan stonden ze nog een groot gedeelte van de dag in de stal. Het tweede bedrijf liet de paarden op zijn hoogst even in de loopmolen als ze niet werden gereden die dag. Maar ze kwamen bijna allemaal wel elke dag aan de beurt. Er waren er maar een paar die soms ook gelongeerd werden. Dus die beesten hadden veel minder vrijheid. Dat vond ik gewoon triest. Maar dat zijn de enige twee sportbedrijven waar ik ben geweest dus ik heb geen idee hoe het bij andere bedrijven gaat. Dat heb ik ook nooit gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:27

Popstra schreef:

Dat lees ik nergens hoor..we hebben het over stallen waarbij dit helaas wel het geval is. Ik tel 1 uur in de week in de paddock/ wei niet mee als "buiten".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:29

LoveGlove schreef:
Elisa2 schreef:

Ja ik vond het ook best triest.

Oh oke. Ik kan me wel voorstellen dat het zweepje op de goede manier gebruiken wel belangrijk is om niet het paard bang te maken lijkt me. Ik ben er sowieso een voorstander van om hem zo min mogelijk te gebruiken.

Ja dat is ook zo. Maar ik heb dan zoiets: wil je geen theorielessen dan moet je maar gewoon niet paardrijden. Als je het echt wilt stop je daar de energie ook in. En mensen denken altijd dat theorie saai is. Dat hoeft helemaal niet. Je zou bij wijze van op je paard de theorie kunnen leren door er spelletjes van te maken bijvoorbeeld. Ik heb datzelfde ook met honden en katten. Heel veel mensen begrijpen hun huisdier niet goed omdat ze er nooit de moeite voor hebben gedaan om over ze te leren. Bijvoorbeeld wat ras eigen dingen zijn en hoe de lichaamstaal van een hond of kat werkt (daar zit wel degelijk verschil in) etc etc. Dat vind ik gewoonweg jammer voor de dieren. Met paarden is dat niet anders. Buiten mijn dagbesteding om leer ik via internet alsnog veel over paarden. Bokt helpt ook moet ik zeggen :')
Ik heb niet voor niets een dierenopleiding gedaan. Ik houd van dieren. Als ik ermee wil omgaan wil ik dat ook op een zo goed mogelijke manier doen :)

Popstra schreef:

Dat geloof ik ook wel. Alleen de twee bedrijven waar ik stage heb gelopen was dat wel het geval. Nou moet ik wel zeggen dat ze bij het eerste bedrijf de paarden meer lieten doen. Niet alleeb maar rijden maar ook longeren en op een loopband etc zodat ze er allemaal uit konden en de meesten werden ook zoveel mogelijk elke dag een paar uurtjes in de wei gezet. Vooral als er die dag niet veel mee was gedaan. Maar dan stonden ze nog een groot gedeelte van de dag in de stal. Het tweede bedrijf liet de paarden op zijn hoogst even in de loopmolen als ze niet werden gereden die dag. Maar ze kwamen bijna allemaal wel elke dag aan de beurt. Er waren er maar een paar die soms ook gelongeerd werden. Dus die beesten hadden veel minder vrijheid. Dat vond ik gewoon triest. Maar dat zijn de enige twee sportbedrijven waar ik ben geweest dus ik heb geen idee hoe het bij andere bedrijven gaat. Dat heb ik ook nooit gezegd.

Dat dikgedrukte daar ben ik het helemaal mee eens.
De rest ook hoor, ik zie het inderdaad ook bij andere dieren.
Niet iedereen kan en wil zich verdiepen helaas, terwijl het zo belangrijk is.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:36

Eigenlijk zouden daar strengere regels voor moeten komen. Wil je een hond? Moet je naar een honden cursus. Heb je de hond? Verplicht naar puppy cursus. Dan leer je ook meteen hoe je een hond moet opvoeden.

Wil je een kat? Nou dan naar een kattencursus. Wil je een paard? Dan ga je naar een paardencursus. Alhoewel ik denk dat paarden wel een hele opleiding verdienen :')
Wil je paardrijden? Daar zitten theorielessen bij.

Zo zou het moeten zijn vind ik persoonlijk :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:41

Enerzijds mee eens.
Maar wat is een goede cursus?
Als ik kijk in paarden land zijn er een heleboel daar wil ik nog geen cursus van al kreeg ik geld bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:49

Ja dat is weer een andere discussie, ik zou pleiten voor een interne opleiding haha. Praktijk in combinatie met theorie daar leer je volgens mij het meeste van. Maar het idee is goed, het gaat er gewoon om dat mensen een stuk basiskennis zouden moeten hebben voordat ze aan dieren beginnen. (en soms bij kinderen zou dat ook wel handig zijn)