Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:43

Je dier zo dood aantreffen is afschuwelijk, maar je schaap nog levend aantreffen met de buik opgevreten en de ingewanden eruit, wat de schapenhouder hier even verder overkwam, is helemaal traumatisch.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:08

dierenfan schreef:
Staat meer in dubio voor spel of niet gezien de houdingen. Echter dolblij dat ik deze niet tegen gekomen ben. Op dat moment zou ik niet denken aan uitdagen voor spel. Bang sowieso niet. Uitdagend en onzeker/voorzichtig wel.

Oh dus iedereen moet balletje of flostouw meenemen? Kun je mooi balletje gooien en trekspelletjes doen. Vinden ze vast leuk :D

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:16

dierenfan schreef:
Staat meer in dubio voor spel of niet gezien de houdingen. Echter dolblij dat ik deze niet tegen gekomen ben. Op dat moment zou ik niet denken aan uitdagen voor spel. Bang sowieso niet. Uitdagend en onzeker/voorzichtig wel.

Geen spel, eerder testen of wolf de hond aan zou kunnen (die de wolf als een indringerwolf ziet), kan best dat deze wolf lager in het roedel staat en daarom via "spel" gedrag test om geen agressie uit te lokken. Maar gewoon zoals 2 honden die elkaar niet kennen spelen is zeker de intentie niet. En de factor mens komt daar nog eens boven op. Schuwe wolf zou zich niet hebben laten zien, dus schuw is deze zeker niet en dat is zorgelijk.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:58

MarlindeRooz schreef:
Vandaag in Nederland weer 1.75 miljoen dieren gedood door het gevaarlijke en verwoestende dier... de mens.

Erg heftig. Tijd om dat nare dier te bestrijden. Misschien doodschieten?

Haha, alsof de natuur een 'damn thing' geeft om levens.
De natuur draait om het doorgeven van genen, het recht van de sterkste, die geeft niets om het leven van het individu.
Tijdens de migratie door de Serengeti alleen al vallen duizenden dieren te pletter of worden opgevreten.
Soortgenoten doden elkaar al vanaf jonge leeftijd omdat ze 'weten' dat er niet genoeg eten zal zijn voor allemaal.

De wolf is niet minder wreed dan de mens alleen omdat hij haar heeft, op een hond lijkt en 'weggepest' is door de mens.[/quote]

Eh, correctie... er is GEEN wezen zo dom en wreed als de mens.

De mens maakt haar eigen habitat kapot, vervuilt haar drinkwater en lucht, doodt miljarden dieren om lichamen te voeden die al veel te dik zijn en doodziek worden van al die dierlijke producten.
De mens verspilt, verrommelt en vervuilt.

Een dier gebruikt wat hij nodig heeft om te overleven. Punt. Niet meer, niet minder.[/quote]

Nee, dat klopt niet: ieder dier, inclusief de mens "kiest" (niet bewust uiteraard) een overlevingsstrategie. Uiteindelijk zal dat in veel gevallen ook tot uitsterven van die soort leiden. Waarna er weer nieuwe soorten ontstaan, veranderen om die leeggevallen plek in te nemen.

dierenfan
Berichten: 9737
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:44

Fijne reacties weer. Lezen is ook een ding wat kennelijk heel moeilijk is. Die wolf vraagt zeker niet om apport spelletjes dat begrijpt iedere...... Toch wel.
Deze wolf is ook echt niet aan het testen op afstand of hij die hond aan kan hahaha dat is niet eens een vraag gezien die hond.

Deze wolf is zeker uitdagend en afwachtend maar niet gericht op aanval op dat moment. Dan had hij niet geaarzeld. Ik zie er gewoon veel meer uitdagend in, spel in en zeker geen directe agressie. Als hij namelijk altijd zo zou afwachten dan was hij al lang verhongerd en dood.

Ik zie in dat filmpje zo geen gevaar voor die vrouw met hond en dat is mijn persoonlijke mening. Heel die wolf straalt dat voor mij uit qua gedrag. En nogmaals als ik daar op dat moment gestaan had dan had ik totaal anders gedacht dan hoe ik nu relaxt zittend achter telefoon er naar kijk.

Ik had mezelf absoluut onveilig gevoeld en ipv te filmen 112 gebeld. Ik hoop zo'n situatie nooit mee te maken!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:58

Ik vind het zeker wel taxerend gedrag.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:48

In iedere ontmoeting leert de wolf weer meer over honden- en mensengedrag.
Ik zie hetzelfde in die filmpjes waarin de wolven en paarden door elkaar lopen en onderzoeken wie ze zijn en hoe ze zich gedragen. En al dat geleerde komt op een bepaald moment van pas.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:49

en ze hebben telkens geen nare ervaring. Met de mens ook niet. Dus het gedrag gaat niet fijner worden zeg maar.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:36

Precies. Het is niet spelen wel aftasten. Duidelijk gedrag van volwassen dieren die ervaren zijn met jagen. Die vallen niet zomaar een nieuwe prooi of tegenstander aan. Die testen eerst uit of het kan. En in dit geval heeft de wolf zeker geen nare ervaring gehad.

Eretria

Berichten: 452
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:39

Ik ben heel erg benieuwd wanneer er in het nieuws zal verschijnen dat er een mens gepakt is. Ze zijn niet bang voor een grote koe, dan zijn ze niet bang voor een gemiddelde persoon en al helemaal niet voor een kind.. misschien als je in een groep bent dat die wolf weg rent, maar als je in je eentje bent geloof ik niet helemaal dat die wolf dan net zo goed wegrent.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:40

Aanvallen op mensen komen erg weinig voor gelukkig. Maar het geeft idd te denken.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:49

poes schreef:
Aanvallen op mensen komen erg weinig voor gelukkig. Maar het geeft idd te denken.

nog wel ja.

In andere landen hebben ze meer ruimte. Hier niet. En in andere landen schieten ze niet schuwe af. Hier niet.
Hier gaan mens en dier in "hun" territorium komen. Ze worden steeds minder schuw.
Dus dat aanvallen kun je echt op gaan wachten, zeker als ze dadelijk weer jongen hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:50

Heb je daar bronnen van? Ik las dat het amper of niet voorkomt tenzij er sprake is van hondsdolheid wat hier voorlopig niet is.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:19

Ik zou zeggen kijk even in het lang lopende topic, daar staan meer dan genoeg links met wolven aanvallen of bijna aanvallen op mensen.
Dar werd niet gesproken over hondsdolheid.
(ja sorry helaas mag 1 centraal topic nog niet dus nu onderhand 10 topics met herhalingen)

En heb jij een bron dat hier voorlopig geen hondsdolheid is?

dierenfan
Berichten: 9737
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:22

poes schreef:
Aanvallen op mensen komen erg weinig voor gelukkig. Maar het geeft idd te denken.



https://m.gazeta.ru/social/2021/04/12/13555670.shtml

Geen idee hoe betrouwbaar die informatie is. Ik schrok wel van de 200 aanvallen op mensen die in 2020 gebeurd zijn.

mysa

Berichten: 10651
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:22

Sinds 1998 zijn er 23 mensen gedood door wolven, zegt Wikipedia. Er is daar ook ergens een pagina met een lijst van totale incidenten, dat zijn er veel meer, maar ik vind hem zo snel niet terug.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:24


DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:25

Maar die wolven kunnen 80 km per dag lopen.
Die zijn zo van weet ik waar in Belgie.
Maar voor de hondsdolheid ben ik niet bang. En een fabel dat die wolven alleen bijten. Andere doen het ook.

Edit een artikel over Italie, maar gaat uiteindelijk over Europa en verder.

Wel in het achterhoofd nemen dat er 50 jaar terug de populatie kleiner was en het ging over gebieden waar de wolf meer ruimte heeft dan het drukste bevolkte landje van Europa.

Citaat:
Wanneer wolven mensen aanvallen en doden.
"Het is volkomen verkeerd dat er in de afgelopen 150 jaar geen wolvenaanval op mensen in Italië is geweest", onderstreept Benedict Terzer van de Zuid-Tiroolse Jachtvereniging.
De advocaat corrigeert daarmee een verklaring van het Wolf-dossier van de Eurac en geeft meer voorbeelden, waar het ging om wolfaanvallen met dodelijke slachtoffers. Terzer spreekt zich uit tegen bangmakerij, maar ook tegen een bagatellisering van het wilde dier.
"De boodschap dat er in Italië al meer dan 150 jaar geen wolvenaanval op mensen geweest is, circuleert nu helaas op alle mogelijke kanalen", aldus Terzer.
Het is correct en positief dat een onderzoeksinstelling als de EURAC zich bezighoudt met het onderwerp wolven (STOL gerapporteerd), In die zin moet het EURAC-dossier zeker worden toegejuicht.
Dat wolven nooit mensen aanvallen is een wishful thinking. (Wens gedachten)
Maar: alleen al in 2017 waren er twee wetenschappelijk bewezen wolfaanvallen op mensen in Italië (Piemonte). Een van deze aanvallen werd gemeld door de online-editie van de krant "La Repubblica".
"Wie de meest gerenommeerde experts in het veld, bijvoorbeeld Univ. Prof. Dr. Marco Apollonio of Univ. Prof. Dr. Dr. Sven Herzog over het gevaar van wolven ondervraagd. zal verrast zijn door de informatie die door de wetenschappers wordt verstrekt, "zei Terzer.
Hij vervolgt: Om het met een citaat van het augustusnummer van het tijdschrift National Geographic te zeggen: Dat wolven nooit mensen aanvallen is een wishful thinking.
In Europa: 59 wolfaanvallen in 50 jaar
Wie het potentiële gevaar tot op de bodem uit wil zoeken, kan niet om het Linnell-rapport, ook NINA-rapport genaamd, het Norwegian Institute of Natural History in 2002 heen
Voor dit onderzoek evalueerden wild biologen van het bovengenoemde instituut alle beschikbare informatie met betrekking tot wolfaanvallen op mensen.
In Europa (exclusief Rusland en Wit-Rusland) zijn tussen 1950 en 2000 in totaal 59 wolfaanvallen op mensen gedocumenteerd. Sommige van de aanvallen, 38, zijn gedaan door rabiës wolven. Het andere deel, 21 is op gezonde wolven terug te voeren.
Vier gedode kinderen in Spanje, 273 in India
Van de 21 aanvallen door gezonde wolven eindigden er vier dodelijk. De dodelijke aanvallen vonden plaats in Spanje en alle slachtoffers waren kinderen.
Zo werd bijvoorbeeld in 1957 in Galicië, vlakbij het dorp Vilar, de vijf jaar oude Luis Vasquez Perez, die langs een straat liep met een vriend van dezelfde leeftijd, aangevallen door een wolf en gedood.
In 1974 sleepte een wolf een baby weg in hetzelfde gebied die aan de rand van een veld was neergelegd door een arbeidster.
Een paar dagen later werd een driejarig kind weggesleept en gedood in het zelfde gebied.
Als je over de bordrand kijkt, zie je dat er veel aanvallen door wolven op mensen, voor een belangrijk deel plaatsvinden in India. Volgens verschillende bronnen zijn in drie Indiase staten van 1980 tot 2000 minstens 273 kinderen gedood.
Meer wolfaanvallen met dodelijke slachtoffers
Natuurlijk zijn de leefomstandigheden niet 1: 1 voor die Centraal-Europa, maar het gaat om de basis het principe, het potentiële gevaar.
Hier zijn nog enkele voorbeelden:
Wolfaanvallen op mensen zijn ook bekend uit Turkije, vooral in het zuidoosten van het land. Alleen al in 2014 werden vier wolfaanvallen op mensen geregistreerd in Turkije.
In de staat Saskatechwan in Canada eindigde een wolvenaanval op de 22-jarige geologiestudent Joel Carnegie in november 2005 dodelijk. Hij werd dood aangetroffen in de buurt van een Canadees onderzoekskamp. Zijn lichaam was in stukken gescheurd.
Verschillende onderzoekers, waaronder de beroemde natuurbioloog Mark Mcnyay, onderzochten de lichaamsdelen en bevestigden dat de aanval het gevolg was van een wolf.
Ook dodelijk was een wolvenaanval in Alaska in maart 2010. De 32-jarige lerares Candice Berner kwam niet terug van joggen. Op basis van een DNA-analyse kon de aanval worden toegewezen aan een wolf.
Eind september 2017 werd de 63-jarige voormalige Oxford-professor Celia Lois Hellingworth naar verluidt gedood door wolven in Griekenland, (STOL gerapporteerd). De DNA-analyses zijn nog in behandeling, maar duiden volgens de medische examinator Nikolaos Kifnidis, die samen met een veterinaire deskundige de resten heeft bekeken, allemaal op een wolfaanval.
In het kort: "De bewering in het dossier van de wolf dat er in de afgelopen 150 jaar geen wolvenaanval op mensen is geweest in Italië, is slecht gewoon verkeerd", benadrukt Terzer von Jagdverband.
De wolf is wilddier en onvoorspelbaar.
Hij zegt verder dat het, wat het gevaar van de wolf in het algemeen betreft, een misvatting is om te zeggen dat de wolf volkomen ongevaarlijk is.
De wolf is een wild dier en dus wild en onvoorspelbaar. De wolf is in de meeste gevallen schuw en terughoudend. maar er zijn altijd ervaringen met minder schuwe individuen die menselijke nederzettingen naderen.
Iedereen die fan is van statistieken, beweert dat meer mensen omkomen bij verkeersongevallen of veeaanvallen dan bij wolfaanvallen. Dat is zeker waar, maar de relatief lagere kans maakt de aanvallen die zich voordoen niet ongedaan.
Geen paniek, maar ...
Niemand hoeft in paniek te raken, maar vooral degenen die in gebieden wonen waar wolven voor komen, hebben het recht om alle feiten te kennen.
Zij zullen de eersten zijn die in contact komen met de wolf en het zou onverantwoordelijk zijn om te suggereren dat er zelfs geen potentieel gevaar is.
Jammer genoeg worden degenen die wijzen op potentiële bedreigingen door dieren in het wild, vaak afgedaan als paniekmakers en opzettelijk in een kwaad daglicht geplaatst.
Wie jaren geleden durfde te zeggen dat de bruine beer gevaarlijk voor mensen kan zijn, en dat er bepaalde veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden,
werd bespot in sommige kringen, en al angsthaas en dier vijand uitgemaakt.
Na enkele beer aanvallen op mensen die zich hebben voorgedaan de laatste tijd in Trentino, zijn deze stemmen inderdaad stil.
"Bij de wolf beleven we hetzelfde scenario opnieuw: iedereen die een potentieel gevaar durft aan te wijzen, wordt een paniekmaker genoemd", zegt Terzer.
Een waarde-neutrale rapportage moet proberen het probleem zo onpartijdig mogelijk te gemoed te komen.
Van harte aan te bevelen het artikel „Die Rückkehr der Wolfe“ aus der Feder von Andreas Weber (National Geographic August 2017).