Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:14

Maar waar basseer je die 90 kg dan op? Want als die persoon nou op een leuk paard groot paard heeft. Netjes gebouwd, goed zadel, paard niet te dik. Ruiter heeft conditie en heeft een behoorlijke balans. Dan is er niks aan de hand. Vergis je niet dat een paard van rond de 1.80-1.85 al snel over de 700 kg heen gaat. Dan draagt zo'n paard met tuig mee 100 kg. Dat klinkt als veel, maar het is 14% van een paard z'n lichaamsgewicht en er is nog geen een onderzoek geweest dat aangeeft dat zo'n waarde problematisch is.

Ruiter en paard moeten wel kloppen bij elkaar, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:15

Toch bijzonder dat de Bongerd dit wel belangrijk vind maar toen ik er geweest ben één keer kregen de paarden nog geen uurtje rust. Ze mochten in een stal zonder bodembedekking, hoofdstel mocht nog net wel af maar het zadel moest op blijven met singel een gaatje losser. Dat was allemaal wel normaal en nu ga je ineens een weegschaal neer zetten omdat het welzijn van je paarden zo belangrijk is? Hou toch op zeg. Wij waren nog niet eens weg of de paarden waar wij net 1,5 uur buitenrit op hadden gemaakt werden alweer uit de stal getrokken om een lesje van een uur te rijden. _-:(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:17

100kg is veel te zwaar om een paard mee te belasten, al is het een sterk dier. Hoeveel paarden van 185 en 700kg zijn er? Dan kom je al richting categorie Shire. Of de grote trekpaarden met korte ruggetjes. Waar dan een zadel op moet waar ruiter niet in past.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:25

Veulen84 schreef:
Maar waar basseer je die 90 kg dan op? Want als die persoon nou op een leuk paard groot paard heeft. Netjes gebouwd, goed zadel, paard niet te dik. Ruiter heeft conditie en heeft een behoorlijke balans. Dan is er niks aan de hand. Vergis je niet dat een paard van rond de 1.80-1.85 al snel over de 700 kg heen gaat. Dan draagt zo'n paard met tuig mee 100 kg. Dat klinkt als veel, maar het is 14% van een paard z'n lichaamsgewicht en er is nog geen een onderzoek geweest dat aangeeft dat zo'n waarde problematisch is.

Bij het item van EditieNL gingen ze uit van een gewicht van 600 kg voor het paard en het zadel woog 10 kg. Ze gingen daar volgens mij uit van 15% van het totale gewicht(paard+zadel+ruiter)
Dus dan zou je uiteindelijk op 100 kg uit moeten komen.
Maar dan nog vind ik het te zwaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:25

Ik denk dat dat een emotionele kanttekening is. Wij vinden het als veel klinken. Maar nogmaals 15 % is voor een gezondpaard echt geen probleem. 20% zelfs niet volgens de onderzoeken.

Er zijn behoorlijk wat paarden zo zwaar. Ik stond van de winter te praten met iemand van een paardenweegschaal. Het grootste paard op stal was 1.79 en die ging fors de 700 kg voorbij. Ik vond dat ook veel. Maar ze gaf aan dat het een behoorlijk normaal gewicht is voor zo'n hoogte. En het was gewoon een mooie kwpn'er. Goed gebouwd, getrained op zz-licht niveau.

Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:28

Paard kan misschien prima die 100kg mee sjouwen, vandaag, deze week, deze maand… Maar hoe zit dat als je gaat kijken naar 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar een ruiter met zo’n gewicht te moeten dragen vs een ruiter van 60kg.
Dat zou ik nu interessante data vinden. Ruiters van gelijk niveau, vergelijkbaar type/conditie paard en dan over lange termijn eens kijken wat dat doet met een paard.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:40

Dat zou zeker interessant zijn, dan kunnen we eens iets nuttigs gaan zeggen. Wel lastig, want hoe hou je ruiters 10 jaar lang op het zelfde niveau en de paarden op precies de zelfde conditie. Als het goed is is het een oplopende schaal.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:17

Beide ruiters gaan als t goed is omhoog qua rijkunsten en paarden qua conditie. Maar zo’n onderzoek is natuurlijk nooit uitvoerbaar. Veel teveel variabelen in het spel.

Maar met mijn simpele boerenverstand zeg ik: in bovengenoemd onderzoek ben ik liever het paard die de ruiter van 60kg draagt vs ruiter van 100kg

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:21

purny schreef:
Schildklier en diabetes is tegenwoordig makkelijk te behandelen.
Afvallen word zelfs als advies gegeven om diabetes te behandelen.
Er zijn tegenwoordig ook leefstijl programma's. Helpt heel goed

Was dat met schildklier maar zo makkelijk.
Ik weet dat veel dat denken. Maar zelfs goed afgestelde mensen houden vaak nog flinke klachten.

Maar wat eerder gezegd werd dat maakt voor het paard niet uit.
Maar wel voor de botte uitspraken die zonder schaamte voorbij komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:22

Annet_Dottie schreef:
Toch bijzonder dat de Bongerd dit wel belangrijk vind maar toen ik er geweest ben één keer kregen de paarden nog geen uurtje rust. Ze mochten in een stal zonder bodembedekking, hoofdstel mocht nog net wel af maar het zadel moest op blijven met singel een gaatje losser. Dat was allemaal wel normaal en nu ga je ineens een weegschaal neer zetten omdat het welzijn van je paarden zo belangrijk is? Hou toch op zeg. Wij waren nog niet eens weg of de paarden waar wij net 1,5 uur buitenrit op hadden gemaakt werden alweer uit de stal getrokken om een lesje van een uur te rijden. _-:(

Dan toch alleen maar fijn dat er nu blijkbaar een andere wind waait?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:25

Ieder paard is anders, de ene trekt het waarschijnlijk wel de ander zal er toch meer moeite mee hebben. Ik hoor geregeld dat, wanneer een paard steviger is (ongeacht stokmaat) deze ook meer gewicht kan dragen, maar is dit echt zo ? Want bijv. een mens met een stevige bouw is niet per definitie sterker als een tenger persoon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:42

@DP Dan is het met diabetes zo. Mensen die in de meeste gevallen tabletten slikken kunnen dmv voldoende beweging van de tabletten af komen.
Met schildklier is dat dan volgens jou moeilijker. Dat wist ik niet.

LumosNox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:46

Ik ben er verbaasd over dat dit nu ineens in het nieuws is.
Ik vind het terecht en ik rijd daarom zelf nu ook niet. Ik ben gewoon te zwaar. Een manege zonder eisen aan gewicht wil ik zelf eigenlijk ook niet rijden. Ik wil dat er goed voor de paarden gezorgd wordt.
Ik moet gewoon afvallen. Mensen reageren wel eens verbaasd als ik zeg dat ik niet rijd ivm mijn gewicht maar ik vind dat ik het gewoon niet kan maken tegenover het paard

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:23

purny schreef:
@DP Dan is het met diabetes zo. Mensen die in de meeste gevallen tabletten slikken kunnen dmv voldoende beweging van de tabletten af komen.
Met schildklier is dat dan volgens jou moeilijker. Dat wist ik niet.

Ik weet dat met diabetes koolhydraatarm voordeel kan geven. Maar of dat bij iedereen zo simpel is weet ik niet.

Schildklier daarvan weet ik dat veel mensen denken je pakt je medicijnen en klaar.
En ja voor een groep is dat zo.
Maar helaas voor een hele groep ook niet. Die zijn volgens bloedwaarden goed ingesteld maar blijven moe. Blijven het snel koud hebben. Blijven spierpijn hebben. En blijven een trage stofwisseling houden. Dus ondanks streng dieet niet op goed gewicht.

Nogmaals geen reden om niet op een passend paard te zitten.
Maar het kletst te vaak zo makkelijk gewoon minder vreten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:35

Zo makkelijk is het niet met diabetes om van de medicijnen af te komen. Ik heb het al een aantal jaar en heb alleen maar steeds meer medicijnen nodig. Ik beweeg voldoende en heb een normaal bmi, dus vind dit nogal kort door de bocht. En erg bot overkomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:38

Precies. Daarom zeg ik ook. Of het voor iedereen zo simpel is weet ik niet.
Ik heb het gelukkig niet dus kan er niet over oordelen.
Helaas heb ik oa wel last van de schildklier en toch blijvende klachten. En kan er daardoor wat over zeggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:43

Tinka schreef:
Zo makkelijk is het niet met diabetes om van de medicijnen af te komen. Ik heb het al een aantal jaar en heb alleen maar steeds meer medicijnen nodig. Ik beweeg voldoende en heb een normaal bmi, dus vind dit nogal kort door de bocht. En erg bot overkomen.

Ik zeg toch ook in de meeste gevallen?
Er zijn ook diabetes clubjes. Deze mensen gaan meerdere keren per week een uurtje extra lopen met elkaar

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:47

_Mir schreef:
Ieder paard is anders, de ene trekt het waarschijnlijk wel de ander zal er toch meer moeite mee hebben. Ik hoor geregeld dat, wanneer een paard steviger is (ongeacht stokmaat) deze ook meer gewicht kan dragen, maar is dit echt zo ? Want bijv. een mens met een stevige bouw is niet per definitie sterker als een tenger persoon.

Dat ben ik niet met je eens, een stevig gebouwde man van 1.90 m tilt veel meer weg dan een smal gebouwde vrouw van 1.60 m. Daar zit toch wel verschil in. Nu is niet iedereen van 1.90 m natuurlijk sterk, maar dan kijk je ook naar bouw etc en zie ik wel degelijk verschil.

Ik ben het zeker eens met de regel van de manege, had voor mij ook niet in het nieuws gehoeven, met logisch verstand kom je een heel eind zou je denken :o Vind wel dat er rekening gehouden mag worden met grootte van het paard. Op de manege waar mijn dochters even reden toen ze tussen eigen pony's in zaten, werden de puberkinderen van een jaar of 13-14 nog steeds op b pony's gezet om die mooi braaf te houden. Het moet wel in verhouding blijven, ik vind dat dan ook geen match.

Zelf ben ik bijna aan de grens, helaas, ik zou graag af willen vallen, maar voor mij is een darmziekte en medicatie de voornaamste boosdoener van al het extra gewicht. Ik weet dus in deze precies waar het over gaat, haha. Hoe je ook aan het gewicht komt, maakt voor het rijden idd niet uit. Het is mijn grootste droom om nog weer fanatiek mee te kunnen rijden, maar ik ben reëel, met dit gewicht stap ik niet snel op. Ik maak nog wel stapritjes op mijn ruin, deze knul is ruim 1.74 en heel grof en groot. KWPN gefokt, maar een echte kanon. Hij weegt bijna 800 kilo en is dan ook de enige waar ik nu nog net op stap. Maar ook daarbij heb ik een grens voor mijzelf, val ik niet af, maar kom ik nog iets meer aan, dan houd het gewoon op, en zit dus nog net niet aan de grens die deze manege stelt. Op onze E pony of klein paard zie je mij op het moment echt niet zitten, het moet fair blijven en heb het juiste met onze paarden voor. Dus die 95 vind ik wel ruim, ik stap dus al een tijdje niet meer op de andere 2 paarden, maar had ik niet zo'n powerkanon van een paard gehad, was het rijden al een paar kilo's terug opgehouden. Veel van deze krachtige paarden zoals ik er 1 heb staan, zie ik niet op een manege, of ze zijn al oud, wat versleten en vaak een flink doorgezakte rug, dan vind ik 95 kilo eigenlijk gewoonweg nog veel te zwaar. Ben het zeker mee eens dat een gevorderde ruiter van 90 kilo beter uit kan voor een paard dan een beginnende ruiter met hetzelfde gewicht. Waar ligt de grens precies, blijft lastig, afweging tussen het paard, ruiter en niveau ruiter.

Zie ook vaak enorm zware mensen die dan een trekpaard of ander stevig ras met korte (en vaak ook slechte) ruggen nemen. Een trekpaard zal vast wat kunnen dragen, maar is gefokt voor het trekken, ik twijfel dan ook over de ruggen. Ik vind ook voor die paarden de grens prima.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:08

Kendra schreef:
Annet_Dottie schreef:

Dan toch alleen maar fijn dat er nu blijkbaar een andere wind waait?

Dat kun je je afvragen of dat zo is. Twee keer een lichte levert meer op dan 1 keer een zware. Ruiter. Bovendien kan de motivatie ook wel zijn om dat die zware ruiters geld kosten. Zelfs voor een slechte manege kan dit nog wel een interessante overweging zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:48

Veulen84 schreef:

Helemaal mee eens!
Mijn Shire zit nu in ieder geval boven de 827 kg, want dat woog hij de laatste keer dat hij op een weegschaal stond en hij heeft sinds dien nog wat meer spieren erbij gekregen. Deze foto is van koningsdag.

Afbeelding

Mijn gewicht met tuig is rond de 12,5% van mijn paard.
Mijn zadel is onlangs weer aangepast en getest met een drukpad er onder, om zeker te zijn dat het perfect ligt en er geen piekbelasting is.

Ik vind het wel schokkend hoeveel vooroordelen ik hier ook weer lees over vollere ruiters. Gister al een stuk geschreven en toch weer weggehaald, omdat het niet direct on topic was, maar ik post het alsnog.

Van de week was ik in een grote ruitersportzaak rijbroeken aan het passen in het kleedhokje, waarbij de medewerkster aan en af liep met verschillende rijbroeken en net toen ik het pashokje uit kwam hoorde ik twee meiden gniffelend kletsen over dat ze niet snapte dat er rijbroeken in maat 46 verkocht werden en dat “zij” (ik wist dat ze mij bedoelden) met die maat niet op een paard zou mogen klimmen. Het was net toen ik de kleedkamer uit liep om in de spiegel te kijken en de meiden hadden niet meteen door dat ik het gehoord had, maar ik heb ze even met opgetrokken wenkbrauwen aangestaard, totdat ze zich er wel bewust van waren en zich duidelijk ongemakkelijk voelde.
Ik zag dat de medewerker die mij hielp het ook gehoord had en die voelde zich duidelijk opgelaten. Ik heb de medewerker gezegd dat het mij niet uit maakt en “laat maar gaan”, want ik had de indruk dat zij de meiden wilde aanspreken.
Zij had samen met een andere medewerker mij namelijk even daarvoor geholpen leveranciers van singels te contacteren omdat passend tuig vinden voor mijn reus nogal een uitdaging blijkt en we maatwerk nodig hebben, want zijn tuig moet i.m.o. gewoon perfect liggen. Ze had al foto’s gezien van mij op mijn paard, waarin ik uitgelegd had wat ik zocht, dus ook zij wist dat ik prima op mijn paard pas.

Tegen de tijd dat ik klaar was met passen waren de meiden de winkel al uit, ik weet niet of ik ze anders nog aangesproken had, waarschijnlijk wel.
Wat is het makkelijk oordelen zonder totaal plaatje, het is zo makkelijk wijzen naar iemand met een maatje meer. Ik ben overigens met een maat 44 rijbroek naar huis gegaan, maar dat merk/model viel wat ruim. Toch voor mezelf wel weer een fijn gevoel dat ik nu langzaam weer naar een maatje kleiner kan.

Ik vind dat wijzen naar vollere ruiters echt tenenkrommend. De 5 punten die ik eerder noemde geld i.m.o. voor alle ruiters slank of vol, goede BMI of overgewicht.

Op social media en daarbuiten zie ik ook genoeg slanke meiden op paardjes rijden waarvan ze zeker meer dan 15%, soms zelfs meer dan 20% wegen t.o.v. hun paardje, maar die krijgen niet te maken met dezelfde vooroordelen, want zolang ze nog een slanke maat hebben zullen ze niet nagewezen worden, zullen ze niet zo snel voor dierenmishandelaars uitgemaakt worden en zal een totale vreemde in een winkel hun niet veroordelen omdat ze alleen al een rijbroek aan het passen zijn.

Ook hier in het topic zie je dat de focus voornamelijk weer ligt op de vollere ruiters, in plaats van het gewicht van de ruiter t.o.v. het paard waar ze op zitten.

Een manege moet een maximum gewicht aanhouden en ik vind het alleen maar goed dat het gebeurd, want ik denk dat er maar weinig maneges zijn die paarden hebben die meer gewicht zouden kunnen dragen.
Maar kunnen we a.u.b. eens ophouden met alleen wijzen naar en het veroordelen van vollere ruiters? Kunnen we niet naar het totaal plaatje gaan kijken van elke combinatie, ongeacht de confectiemaat van de ruiter?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:11

Mwah dan heb je het topic over 'ben ik te groot voor mijn paard' zeker gemist? Daar worden ook de sprietjes aangesproken als ze te lang zijn. Ponypletter rel ook gemist? Dat waren ook geen dikke vrouwen maar wel veel te groot.
Punt is, waarom wil je een paard (shire, volbloed, shet, kwpn, whatever) extra belasten met je eigen overtollige kilo's? Dat jij ze mee zeult is al niet best voor je lijf, wat denk je van het dier waar je op gaat zitten?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:18

Avalanche81 schreef:
Popstra schreef:
Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .

Je zegt dat alsof het een probleem is......

karrij schreef:
Dat zegt ze niet, dat is jou interpretatie ;)

Betekent het woord 'alsof' iets voor je? ;)

karrij schreef:
Wat ik naast een te hoog gewicht op een te klein diertje nog veel erger vind, is de erbarmelijke staat van veel tuigage op diverse manege's en het niveau van lesgeven aan kinderen.

Gelukkig kunnen we ons richten op meer dingen tegelijk :)
Wpaard schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens! Er zijn mensen die er niks aan kunnen doen ivm overgewicht qua gezondheidsproblemen. Schildklier wat minder werkt, suikerziekte etc. Ik vind niet dat we mensen als nummers moeten zien.

Is een totaal ander issue. De reden voor het gewicht maakt voor de kilo's niet uit.

Verder gaat het mij ook niet om BMI. Die man van 1.90 van 90 kg kan een perfecte BMI hebben maar 90 kg kan op heel veel paarden gewoon niet.
En dat het vervelend is dat je dan niet meer kunt rijden, tja...... maar zonder rijden kun je leven. Paard kan niet leven met een kapot lijf.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:22

Daphara schreef:
Ik vind dat wijzen naar vollere ruiters echt tenenkrommend. De 5 punten die ik eerder noemde geld i.m.o. voor alle ruiters slank of vol, goede BMI of overgewicht.

Op social media en daarbuiten zie ik ook genoeg slanke meiden op paardjes rijden waarvan ze zeker meer dan 15%, soms zelfs meer dan 20% wegen t.o.v. hun paardje, maar die krijgen niet te maken met dezelfde vooroordelen, want zolang ze nog een slanke maat hebben zullen ze niet nagewezen worden, zullen ze niet zo snel voor dierenmishandelaars uitgemaakt worden en zal een totale vreemde in een winkel hun niet veroordelen omdat ze alleen al een rijbroek aan het passen zijn.

Ook hier in het topic zie je dat de focus voornamelijk weer ligt op de vollere ruiters, in plaats van het gewicht van de ruiter t.o.v. het paard waar ze op zitten.

Een manege moet een maximum gewicht aanhouden en ik vind het alleen maar goed dat het gebeurd, want ik denk dat er maar weinig maneges zijn die paarden hebben die meer gewicht zouden kunnen dragen.
Maar kunnen we a.u.b. eens ophouden met alleen wijzen naar en het veroordelen van vollere ruiters? Kunnen we niet naar het totaal plaatje gaan kijken van elke combinatie, ongeacht de confectiemaat van de ruiter?

Jij bent echt precies zo'n perfect voorbeeld van wat ik bedoel idd. Jij en je paard passen prima bij elkaar. Je bent lang en mooi gevormd. En ik stoor me idd ook een boel aan de trend dat je niet breed mag zijn. Maar als je lang en slank bent kan je compleet mismatched op een pony zitten. Maar ook dan kan je te zwaar zijn. En ik zag een filmpje van die manege en ik zie ook daar wel wat verkeerde combinaties langskomen.
Nogmaals het gaat er niet om of iemand zwaar is, maar of een paard er last van heeft. En er valt zo veel winst te behalen op andere vlakken die je al noemde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:22

Daphara wat goed gesproken!
Dat je een paard hebt waar je weken moet wachten voordat je bestelde bit maat 15,5 binnen is.
Je rijd met een zadel boommaat 40 dat zien ze niet als je maat 46 uit het rek haalt.
(dit zijn hier de maten althans)

Maar die lompe opmerkingen zegt meer over het verstand van die het uitspreekt dan van de persoon die de broek koopt denk ik dan maar :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:28

Er wordt toch ook telkens gezegd te zwaar voor het paard? En dat het voor het paard niet uitmaakt waarom je te zwaar bent? En of je zwaar overgewicht hebt of erg slank maar alsnog te zwaar voor dat dier?