Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veulen84 schreef:Maar waar basseer je die 90 kg dan op? Want als die persoon nou op een leuk paard groot paard heeft. Netjes gebouwd, goed zadel, paard niet te dik. Ruiter heeft conditie en heeft een behoorlijke balans. Dan is er niks aan de hand. Vergis je niet dat een paard van rond de 1.80-1.85 al snel over de 700 kg heen gaat. Dan draagt zo'n paard met tuig mee 100 kg. Dat klinkt als veel, maar het is 14% van een paard z'n lichaamsgewicht en er is nog geen een onderzoek geweest dat aangeeft dat zo'n waarde problematisch is.
Ruiter en paard moeten wel kloppen bij elkaar, dat wel.
purny schreef:Schildklier en diabetes is tegenwoordig makkelijk te behandelen.
Afvallen word zelfs als advies gegeven om diabetes te behandelen.
Er zijn tegenwoordig ook leefstijl programma's. Helpt heel goed
Annet_Dottie schreef:Toch bijzonder dat de Bongerd dit wel belangrijk vind maar toen ik er geweest ben één keer kregen de paarden nog geen uurtje rust. Ze mochten in een stal zonder bodembedekking, hoofdstel mocht nog net wel af maar het zadel moest op blijven met singel een gaatje losser. Dat was allemaal wel normaal en nu ga je ineens een weegschaal neer zetten omdat het welzijn van je paarden zo belangrijk is? Hou toch op zeg. Wij waren nog niet eens weg of de paarden waar wij net 1,5 uur buitenrit op hadden gemaakt werden alweer uit de stal getrokken om een lesje van een uur te rijden.
purny schreef:@DP Dan is het met diabetes zo. Mensen die in de meeste gevallen tabletten slikken kunnen dmv voldoende beweging van de tabletten af komen.
Met schildklier is dat dan volgens jou moeilijker. Dat wist ik niet.
Tinka schreef:Zo makkelijk is het niet met diabetes om van de medicijnen af te komen. Ik heb het al een aantal jaar en heb alleen maar steeds meer medicijnen nodig. Ik beweeg voldoende en heb een normaal bmi, dus vind dit nogal kort door de bocht. En erg bot overkomen.
_Mir schreef:Ieder paard is anders, de ene trekt het waarschijnlijk wel de ander zal er toch meer moeite mee hebben. Ik hoor geregeld dat, wanneer een paard steviger is (ongeacht stokmaat) deze ook meer gewicht kan dragen, maar is dit echt zo ? Want bijv. een mens met een stevige bouw is niet per definitie sterker als een tenger persoon.
Kendra schreef:Annet_Dottie schreef:Toch bijzonder dat de Bongerd dit wel belangrijk vind maar toen ik er geweest ben één keer kregen de paarden nog geen uurtje rust. Ze mochten in een stal zonder bodembedekking, hoofdstel mocht nog net wel af maar het zadel moest op blijven met singel een gaatje losser. Dat was allemaal wel normaal en nu ga je ineens een weegschaal neer zetten omdat het welzijn van je paarden zo belangrijk is? Hou toch op zeg. Wij waren nog niet eens weg of de paarden waar wij net 1,5 uur buitenrit op hadden gemaakt werden alweer uit de stal getrokken om een lesje van een uur te rijden.
Dan toch alleen maar fijn dat er nu blijkbaar een andere wind waait?
Veulen84 schreef:Maar waar basseer je die 90 kg dan op? Want als die persoon nou op een leuk paard groot paard heeft. Netjes gebouwd, goed zadel, paard niet te dik. Ruiter heeft conditie en heeft een behoorlijke balans. Dan is er niks aan de hand. Vergis je niet dat een paard van rond de 1.80-1.85 al snel over de 700 kg heen gaat. Dan draagt zo'n paard met tuig mee 100 kg. Dat klinkt als veel, maar het is 14% van een paard z'n lichaamsgewicht en er is nog geen een onderzoek geweest dat aangeeft dat zo'n waarde problematisch is.
Ruiter en paard moeten wel kloppen bij elkaar, dat wel.
Avalanche81 schreef:Popstra schreef:Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .
Je zegt dat alsof het een probleem is......
karrij schreef:Dat zegt ze niet, dat is jou interpretatie
karrij schreef:Wat ik naast een te hoog gewicht op een te klein diertje nog veel erger vind, is de erbarmelijke staat van veel tuigage op diverse manege's en het niveau van lesgeven aan kinderen.
Wpaard schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens! Er zijn mensen die er niks aan kunnen doen ivm overgewicht qua gezondheidsproblemen. Schildklier wat minder werkt, suikerziekte etc. Ik vind niet dat we mensen als nummers moeten zien.
Daphara schreef:Ik vind dat wijzen naar vollere ruiters echt tenenkrommend. De 5 punten die ik eerder noemde geld i.m.o. voor alle ruiters slank of vol, goede BMI of overgewicht.
Op social media en daarbuiten zie ik ook genoeg slanke meiden op paardjes rijden waarvan ze zeker meer dan 15%, soms zelfs meer dan 20% wegen t.o.v. hun paardje, maar die krijgen niet te maken met dezelfde vooroordelen, want zolang ze nog een slanke maat hebben zullen ze niet nagewezen worden, zullen ze niet zo snel voor dierenmishandelaars uitgemaakt worden en zal een totale vreemde in een winkel hun niet veroordelen omdat ze alleen al een rijbroek aan het passen zijn.
Ook hier in het topic zie je dat de focus voornamelijk weer ligt op de vollere ruiters, in plaats van het gewicht van de ruiter t.o.v. het paard waar ze op zitten.
Een manege moet een maximum gewicht aanhouden en ik vind het alleen maar goed dat het gebeurd, want ik denk dat er maar weinig maneges zijn die paarden hebben die meer gewicht zouden kunnen dragen.
Maar kunnen we a.u.b. eens ophouden met alleen wijzen naar en het veroordelen van vollere ruiters? Kunnen we niet naar het totaal plaatje gaan kijken van elke combinatie, ongeacht de confectiemaat van de ruiter?